.jpg) |
2018-ban rendezték meg először a főként oldtimer repülőgépekről szóló Air Legend Airshowt, a Párizs közelében fekvő Melun-Villaroche repülőterén. |
.jpg) |
Sud Aviation SA.313B Alouette II többcélú helikopter. Lajtromjel: F-AZYQ, gyári szám: 1003. |
.jpg) |
Az 1956-ban gyártott helikoptert 1956 és 1990 között a Francia Hadsereg Könnyű Repülőerői (L'Aviation Légère de l'Armée de Terre, ALAT) használta kiképzési célra. |
.jpg) |
Jelenleg ez a gép a világ legidősebb repülőképes Alouette II-ese. 2007. júliusában a HELIVENTURE '07 elnevezésű esemény keretében öt helikopter - köztük a képen látható is - átrepülte az Atlanti-óceánt. A felszállás a franciaországi Lognes-ban történt, a cél pedig a Chicagótól északra fekvő Oshkosh volt. |
.jpg) |
2018. július 1-jén újra bekerült a híradásokba az F-AZYQ lajtromjelű helikopter, ugyanis az utasrepültetést végző pilótát kényszerítették, hogy szálljon le a Réau-i börtön udvarán, hogy az ott raboskodó Redoine Faïd-et megszöktessék. |
.jpg) |
North American T-28B Trojan kiképző repülőgép. Lajstromjel: F-AYVF, oldalszám: 138360, gyári szám: 200-431. |
.jpg) |
A Wright R-1820-86 Cyclone csillagmotor teljesítménye 1.063 kW. |
.jpg) |
1955. novemberében gyártották Colombusban, Ohio-ban. |
.jpg) |
A "KB" farokkód a Hawaii szigetén található Kaneohe Bay tengerészgyalogsági légi támaszpont (Marine Corps Air Station, MCAS) jelölése. |
.jpg) |
A Francia Légi- és Űrerő műrepülő csapatának (Équipe de Voltige de l'armée de l'Air et de l'Espace Française, EVAAE) Extra EA-330SC műrepülőgépe. Lajstromjel: F-TGCI. |
.jpg) |
A csapatot 1968. március 1-jei dátummal alakították meg a 701-es légibázison Salon-de Provance-ban. Az Extra 330SC-t 2008. szeptemberétől használják. |
.jpg) |
Sud Aviation SA.342M Gazelle helikopter. Lajstromjel: F-AYCR, gyári szám: 4023. Az "M" változat a Gazelle páncéltörő változata. Négy Euromissile HOT irányított páncéltörő rakétát hordozhatott a helikopter oldalán elhelyezett indítókon. |
.jpg) |
Eurocopter EC-120B Calliopé helikopter. Lajstromjel: F-HBKR, gyári szám: 1601. A HeliDax 2008 óta végzi a Francia Csendőrség és Fegyveres Erők helikopter pilótáinak alap- és haladó kiképzését, a Délnyugat-Franciaországban található Dax-ban. |
.jpg) |
Összesen 36 darab EC-120B-vel történik az oktatás, amely gépek a katonai felhasználáshoz szükséges felszereltséggel rendelkeznek. A képen látható helikoptert 2010. májusában kapta meg a HeliDax. |
.jpg) |
A PZL-Mielec An-2T szállító repülőgépből ejtőernyősök ugrottak. Lajstromjel: SP-FBO, gyári szám: 1G108-55. |
.jpg) |
North American T-6G Texan kiképző repülőgép. Lajstromjel: F-AZBQ, gyári szám: 182-535. Az 1951-ben gyártott gép az Egyesült Államok Légierejében 51-14848-as oldalszámmal repült. Első alakulata texasi Goodfellow légitámaszponton települt 3545. pilótaképző ezred (3545th Pilot Training Wing) volt. 1956-ban Franciaországba szállították, ahol az észak-afrikai felkelők elleni harc céljából átalakították, majd a 2/72 "Les Marquis" könnyű támogató repülőszázad (Escadrille d'Aviation Légère d'Appui 2/72"Les Marquis", EALA 2/72) állományába került. Jelenleg az EALA 5/72 "Le Daube" festésében látható. |
.jpg) |
North American T-6G-1-NH Texan kiképző repülőgép. Lajstromjel: F-AZAU, gyári szám: 182-800. Az 1951-ben gyártott gép 51-15113-as oldalszámmal, az előző Texanhoz hasonlóan a 3545. pilótkiképző ezredhez, majd Franciaországba került. A gép festése jelenleg a második világháború idején Kínában harcoló amerikai önkéntesek csoportjának - a Repülő Tigriseknek - 3. "Hell's Angels" elfogó századánál (3rd "Hell's Angels" Pursuit Squadron) alkalmazott sémát követi. |
.jpg) |
North American T-6G Texan kiképző repülőgép. Lajstromjel: F-AZCV, gyári szám: 182-143. A repülőgépet 1942-ben gyártották AT-6D változatban, lajstromjele 42-85803 volt. 1951-ben átépítették T-6G változatra, majd 1952. márciusában 51-14456 oldalszámmal került a 3308. pilótakiképző századhoz (3308th Pilot Training Squadron). Miután 1957-ben Franciaországba szállították és COIN feladatokra alakították át, először az EALA 7/72 "Fennec" - amelynek festésében ma is látható - majd az EALA 6/72 "Le Ramel" végül 1961. január 16. és szeptember 18. között az 1/40 tartalékos könnyű támogató repülőszázad (Escadrille des Réserves d'Aviation Légère d'Appui 1/40, ERALA 1/40) állományában volt. 1962-ban Spanyolországba szállították, ahol E.16-191 lajstromjellel használták. |
.jpg) |
North American AT-6B Texan kiképző repülőgép. Lajstromjel: F-AZTL, gyári szám: 182-789. Az Egyesült Államokban 41-17207-es oldalszámmal repülő gépet az alabamai Craig Field-en települt 380. iskola század (380th School Squadron) használta. Miután 1951-ben átépítették T-6G változatra, 51-15102-es oldalszámmal repült a 3545. pilótaképző ezredben, majd a 3306.-ban. 1956. decemberében szállították Franciaországba. Repült az EALA 3/73, EALA 5/72 "Le Daube", EALA 10/72 állományában. 1996-ban építették vissza T-6B változatra és kapta meg az 1942-ben is viselt festését a pilótafülke alatt látható "Ils Grandiron" emblémával, amelyet az amerikai francia pilótaképzés korszakában használtak Craig Fielden. |
.jpg) |
North American AT-6D-NT Texan kiképző repülőgép. Lajstromjel: OO-JOY, gyári szám: 121-42228. A repülőgép 44-81506-os oldalszámmal repült Tennessee-ben, a Smyrna Légibázison, a négy motoros gépekre specializált 2140. egységnél (2140th. Base Unit, Pilot School, Specialized, 4-engine). 1951. május és 1953. októbere között egy kölcsönszerződés alapján a Kanadai Királyi Légierő, majd 1954-től a Panamai Nemzeti Gárda használta. A 2011-ben befejezett felújítása során kapta meg az USAAF 8. légi hadsereg, 353. vadászcsoportjánál (353rd Fighter Group, 353rd FG) használt festést. A Safety Jogger felirat nélkül. |
.jpg) |
North American AT-6D-NT Texan kiképző repülőgép. Lajstromjel: N3286, gyári szám: 88-15356. Az 1941-ben épült repülőgépet elsőként a 3028. egység (3028th Base Unit, Pilot School, Advanced, Single-Engine) használta 41-34154-es oldalszámmal. 2002 óta viseli az egykoron az Egyesült Államok Haditengerészeténél viselt festést és ennek megfelelően az SNJ-5 típusjelölést. |
.jpg) |
North American AT-6C Texan kiképző repülőgép. Lajstromjel: F-AZZM, gyári szám 88-12127 / 88-12304. Az USAAF 41-33606 oldalszámú - a Brit és a Nemzetközösségi államok légierejében Harvard Mk.IIA elnevezésű - gépet a Királyi Légierő kapta meg. Lajstromjele EX633 volt. 1943. júniusától 7349-es oldalszámmal a Dél-Afrikai Légierő kötelékében repült. 1946. novemberében újra a RAF, majd 1947. februártól a Belga Légierő használta. Itt a H-29 lajstromjelet kapta meg. 1959-től a francia nemzeti légitársaság, az Air France használta pilóták kiképzésére. 2014. május 14-én regisztrálták újra, az SA-32 gyári számmal Mitsubishi A6M Zero kinézetűre átalakított gépet. |
.jpg) |
|
.jpg) |
|
.jpg) |
|
.jpg) |
|
.jpg) |
|
.jpg) |
|
.jpg) |
|
.jpg) |
North American T-6G Texan kiképző repülőgép. Lajstromjel: F-AZEF, gyári szám: 88-11034 / 182-074. Az SNJ-4 változatú 26660 oldalszámú gépet 1948-ban AT-6C változatra alakították át, lajstromjele 48-1361-re változott. 1952-ben T-6G változatra alakították át, lajstromjele 51-14387-re változott. 1956. decemberében Franciaországba szállították és COIN feladatokra alakították át. |
.jpg) |
NH90 TTH Standard 1 Caïman szállító helikopter. Lajstromjel: F-MEAK / EAK, gyári szám: 1306. Az 1. Harci Helikopter Ezred (1er régiment d'hélicoptères de combat, 1er RHC) gépe.
|
.jpg) |
A Francia Hadsereg Könnyű Repülőerői (L'Aviation Légère de l'Armée de Terre, ALAT) állományába 64 darab NH90 TTH Standard 1 (Tactical Transport Helicopter) tartozik. |
.jpg) |
A helikopter három színből álló festési mintája a "Közép-Európa" nevet viseli. |
.jpg) |
A két darab Rolls-Royce Turbomeca RTM 322 turboshaft hajtómű teljesítménye 3.728 kW. |
.jpg) |
Eurocopter EC.665 HAD B2 Tigre támogató helikopter. Lajstromjel: F-MBJK, gyári szám: 6011. |
.jpg) |
A helikopter meghajtását szolgáló MTU Turbomeca Rolls-Royce MTR-390-2C turboshaft hajtómű fejlesztésében a háttérben látható gyár is részt vett. |
.jpg) |
A francia Tigre flotta 67 darab helikopterből áll. |
.jpg) |
A helikopter orra alatt a THL-30 típusú fegyvertoronyban került elhelyezésre a 30 mm-es Nexter 30M781 gépágyú. A jobb oldali félszárnyon elhelyezett négyes indítóról AGM-114 Hellfire II lézeres önirányítású páncéltörő rakéták indíthatók. A bal oldalon egy 368 literes üzemanyag-póttartály látható. |
.jpg) |
Az F-AZZP lajstromjelű, 569 gyári számú Fouga CM.170.2 Super Magister kiképző és könnyű földi támogató repülőgépet 1969. februárjában gyártották. Ez a gép volt a Francia Légierő részére készült utolsó Super Magister. |
.jpg) |
A Super Magister elülső kabinjának műszerfala. |
.jpg) |
Aérospatiale SA.341 F2 Gazelle többcélú helikopter. Lajstromjel: F-AYSA, gyári szám: 1353. Az F2-es változatú gépeket az ALAT részére gyártották és személyszállításra, felderítésre illetve kiképzőgépként használták. Egy 20 mm-es GIAT gépágyút lehetett felszerelni a helikopter jobb oldalán elhelyezett tartóra. |
.jpg) |
A helikopter kabinja. Mindkét repülőeszköz a Francia Repüléstechnikai Örökség Megőrzéséért Szövetség (Association pour la Préservation du Patrimoine Aéronautique Français, APPAF) tulajdonában van. |
.jpg) |
A SOCATA TB-30B Epsilon kiképző repülőgépből 150 darabot rendelt a Francia Légierő. Az 1983 és 2019. szeptember 24. között rendszerben álló - Zébulon becenevű - típust, a 709. számú légibázison települt Légierő Pilótaképző Iskola (École de pilotage de l'Armée de l'air, EPAA) üzemeltette. Lajstromjel: F-AYOB, gyári szám: 79. |
.jpg) |
A Pilatus PC-21 kiképző repülőgépeket is a 709. számú légibázison használják, a 00.315 "Christian Martell" Vadászrepülő Iskolában (École de l'aviation de chasse 00.315, EAC 00.315). |
.jpg) |
A francia PC-21 flotta 26 darab gépből áll. |
.jpg) |
A Francia Légi és Űrerő (Armée de l'air et de l'espace Française) 2021-ben alapította meg a Mustang X-Ray bemutató köteléket. |
.jpg) |
Douglas C-47-DL Skytrain szállítórepülőgép és Beechcraft CT-128 Expeditor repülőgépek köteléke. |
.jpg) |
A Beechcraft-ok a svájci "Classic Formation" kötelékhez tartoznak. |
.jpg) |
A köteléket vezető N150D lajstromjelű, 4463 gyári számú C-47-DL a 95. csapatszállító század (95th Troop Carrier Squadron) 43-15087 oldalszámú gépének festését viseli, amely a D-nap első hullámában repült be Normandia fölé. Valójában, a gyártósorról 1941. november 18-án lekerült gép 41-18401 oldalszámmal repült az USAAF-nál. A háború után a Francia Légierőhöz, majd 1967-től az Izraeli Légierőhöz került. |
.jpg) |
A Beechcraft CT-128 Expeditor Mk. 3TM szállító repülőgép, a Beechcraft Model 18 utasszállító repülőgép Brit Királyi Légierő és a Kanadai Királyi Légierő részére gyártott kiképző változata. A képen látható N184KP lajstromjelű, CA-130 / 1530 gyári számú gép 1952. március és 1968 március között repült a Kanadai Királyi Légierő kötelékében. |
.jpg) |
Beechcraft Model D18S utasszállító repülőgép. Lajstromjel: N2913B, gyári szám: A-963. 1953-ban gyártották. |
.jpg) |
A G-JPIT lajstromjelű Jet Pitts. Egy hagyományos, Lycoming motorral szerelt Pitts S2S műrepülőgép teljesítményét két darab ATM Lynx gázturbinás sugárhajtóművel növelték meg. A három hajtómű együttes teljesítménye így, 7,56 kN, a gép tömege 703 kilogramm. |
.jpg) |
A Morane-Saulnier MS.505 Criquet felderítő- és futárrepülőgépet, az MS.500 Criquet-ből fejlesztették ki a Francia Haditengerészet számára, Jacobs R-755-A2 csillagmotorral szerelve. A II. világháború idején az Aéroplanes Morane-Saulnier vállalat német felügyelet alatt gyártotta Párizs közelében, Pateaux-ban a Fieseler Fi-156 Storch repülőgépeket. A háború befejezése után a gyártás folytatódott, a gépet pedig MS.500 Criquet-nek nevezték el, amelyet már alumíniumból készült szárnyal láttak el, a korábban fából készült szárny helyett. Összesen 925 darab repülőgép készült Franciaországban, a gyártás befejezéséig, 1965-ig. Lajstromjel: F-BEJF, gyári szám 654. |
.jpg) |
Ez a gép is egy MS.505-ös, de módosították a Fieseler Fi-156C-3 Storch változatra, amelyben egy fordított V8 hengerelrendezésű Argus AS 10 motor "dolgozik". Lajstromjel: F-AZRA, gyári szám: 2039. Az Fi-156C-3 változatot 1940-1942 között gyártották. |
.jpg) |
Az amerikai gyártmányú Jacobs R-755-A2 csillagmotor teljesítménye 224 kW. |
.jpg) |
A Beechcraft AT-11 Kansan-t az Egyesült Államok Hadseregének Légiereje (United States Army Air Force, USAAF) részére fejlesztették ki az AT-7-es változatból, amely a Beechcraft Model 18 utasszállító repülőgép, egy katonai célokra kialakított változata. Bombázó repülőgépek navigátorainak, bombázó tisztjeinek és lövészeinek kiképzésére alkalmazták. Lajstromjel: N15KK, gyári szám: 4000. |
.jpg) |
1.584 darab épült ebből a változatból. |
.jpg) |
A kiképzés során egy vagy két 7,62 mm-es géppuskával szerelt tornyot szereltek a törzs tetejére, illetve tíz darab 45 kilogrammos bombát hordozhatott. |
.jpg) |
Douglas C-47B-35-DK Skytrain szállítórepülőgép. Lajstromjel: F-AZOX, gyári szám: 16604 / 33352. |
.jpg) |
1945. május 24-én került az USAAF állományába 44-77020 oldalszámmal. Majd a Brit Királyi Légierő és a Kanadai Királyi Légierő kötelékében is repült.
|
.jpg) |
Supermarine Spitfire FR Mk. XIVe (type 379) vadász- és felderítő repülőgép. Az F-AYXX lajstromjelű, 6S-381758 gyári számú gépet 1944. novemberében gyártották vadászrepülőgépnek, majd a Brit Királyi Légierő Előretolt javító egysége (Forward Repair Unit, FRU) alakította át vadász-felderítő változatra. 1945. január végén került, az akkor Eindhoven repülőterén állomásozó Kanadai Királyi Légierő 430. századához (No. 430 Squdron, No. 430 Sqn.). 1945. március 9-én az IJssel folyó felett légvédelmi találat érte a gépet, amely olyan súlyos volt, hogy vissza kellett szállítani Angliába, a javítási munkálatok 1945. szeptember 18-án fejeződtek be. |
.jpg) |
1947. novemberében a Belga Királyi Légierő Florennes-ben állomásozó 351. századának állományába került, SG-25 taktikai számmal. 1954. szeptember 21-én szerelték le véglegesen. 2022-ben befejezett felújítása óta az eredeti, RM927 taktikai számmal és festésével repül a Griffon G65-ös motorral szerelt gép.
|
.jpg) |
957 darab Mk.XIV-es gyártottak, amelyből körülbelül 430 darab volt az átalakított vagy eredetileg is vadász-felderítő változatként gyártott gép. Ezen változatoknál csak a törzs bal és jobb oldalán került kialakításra egy-egy plexivel borított nyílás, de a gépbe csak egy Williamson F24 fényképezőgépet építették be. Ezen változat fegyverzete a szárnyakba épített egy-egy darab 20 mm-es Hispano Mk.II ágyúból - 120 lőszer/ágyú - és egy-egy darab 12,7 mm-es M2 Browning géppuskából - 250 lőszer/géppuska - állt.
|
.jpg) |
|
.jpg) |
|
.jpg) |
|
.jpg) |
A 41-13570-es oldalszámú Curtiss P-40E Warhawk vadászrepülőgépet a Kölcsönbérleti törvény (Lend-Lease Act) alapján 1942. januárjában szállították az USA-ból a Szovjetunióba, ahol a Vörös Hadsereg Légierejében (Военно-воздушные силы РККА, ВВС РККА), a 20. gárda vadászrepülő ezredben (20-й гвардейский истребительный авиационный полк, 20 гиап) fehér 51-es oldalszámmal repült. 1942. június 1-jén Tupoljev SB bombázók kísérésében vett részt a gép, amelyek a finnországi Petsamo repülőterét támadták. Heves ellenállásba ütköztek a II/JG5 Me-109-eseivel. A fehér 51-es motorját találat érte és pilótája - A.V.Psenyev - úgy döntött, hogy a befagyott Kod-Javr tó jegére próbálja meg letenni a gépet. A becsapódást a pilóta túlélte, a gép pedig lassan elsüllyedt. 1997-ben a kiemelés után, roncs állapotban szállították Nagy-Britanniába, majd Új-Zélandon restaurálták, amelynek során kétüléses kiképzőgépnek alakították át. Lajstromjel: OO-WHK, gyári szám: 16786. |
.jpg) |
Ezt a Curtiss P-40N-5-CU Warhawk vadászrepülőgépet, 42-105915-ös oldalszámmal a 7. vadászrepülő század állományába tartozott, amely ekkor az ausztráliai Darwin repülőterén állomásozott. A gép motor nélküli törzsét Pápua Új-Guineaban találták meg 1974-ben, majd Ausztráliában újították fel. Lajstromjel: F-AZKU, gyári szám: 29677. |
.jpg) |
Az "N" változatot 1943-1944 között gyártották. Jól látható a meghosszabbított törzs hátsó rész. |
.jpg) |
Az "E" változat szárnyaiba hat darab 12,7 mm-es M2 Browning géppuskát szereltek. |
.jpg) |
Az F-AZOS lajstromjelű, 172612 gyári számú Jakovlev Jak-3UA-t egy Let C-11 kiképző repülőgépből építették át 1988-ban, az USA-ban. Az átépítés alapjául szolgáló C-11-es az Egyiptomi Légierőben repült. |
.jpg) |
A repülőgép a Vörös Hadsereg Légierejében önkéntesként harcoló franciák által létrehozott Normandie-Niemen ezred (1 ИАП Нормандия - Неман) festését viseli. |
.jpg) |
Vought-Sikorsky F4U-5N Corsair éjszakai vadászrepülőgép. Lajstromjel: F-AZEG, gyári szám: 124724. |
.jpg) |
Vought-Sikorsky F4U-5N Corsair éjszakai vadászrepülőgép. Lajstromjel: D-FCOR, gyári szám: 124541. 1950. decemberében gyártották "NL" változatként és 1951. májusában került a az Amerikai Haditengerészet 3. "Blue Nemesis" vegyes repülőszázadához. (U.S. Navy, Composite Squadron 3 "Blue Nemesis", VC-3). Később az 513. "Night Fighters" tengerészeti éjszakai repülőszázadban (Marine Night Fighter Squadron 513 "Night Fighters", VMF(N)-513) repült, amelynek festésében jelenleg is láthatjuk. 1953. november 5-től újra a VC-3-hoz került, ahol 1956. augusztus 4-ig repült, utána letárolták. |
.jpg) |
A 22-es oldalszámú Corsair 1951-ben készült el és szintén a VC-3-hoz került. 1956. márciusában kivonásra kivonták a rendszerből és eladták Hondurasnak. A Hondurasi Légierőben (Fuerza Aérea Hondureña) 1978-ig használták, FAH-600 oldalszámmal. Jelenlegi festése a VC-3 festését idézi. |
.jpg) |
Az "N" változat jellegzetessége volt a bal szárny belépőélén elhelyezett AN/APS-19 radar burkolata - ezen a gépen ezt eltávolították -, a kipufogó csövek felett látható lángrejtő pajzsok és a 12,7 mm-es M2 Browning géppuskák lángrejtő burkolata. |
.jpg) |
1957-től az Argentin Légierőben (Fuerza Aérea Argentina) 0433 / 3-A-204-es lajstromjellel repült, amíg 1964. november 6-án, leszállás közben meg nem sérült. 1972 és 1991 között Buenos Aires-ben, a Tengerészeti Múzeumban volt kiállítva. |
.jpg) |
A Flying Bulls kötelék gépei is láthatók voltak. |
.jpg) |
Lockheed P-38L-5-LO Lightning vadászrepülőgép. Megépítése után F-5G-6-LO változatú felderítő géppé alakították, de 1946-tól már versenygépként használták 2001. június 25-én bekövetkezett sérüléséig. A nagyjavítást követően került Salzburgba. 2008. május 28-án kapott új légialkalmassági bizonyítványt. Lajstromjel: N25Y, gyári szám: 422-8509. |
.jpg) |
North American P-51D-30NA Mustang vadászrepülőgép. Lajstromjel: OE-EFB, gyári szám: 122-40964.
|
.jpg) |
Az ötvenes években a Kanadai Királyi Légierőben repült. |
.jpg) |
Vought-Sikorsky F4U-4 Corsair vadászrepülőgép. Lajstromjel: OE-EAS, gyári szám: 9149/96995. Az 1945-ben gyártott gép az Amerikai Haditengerészetnél töltött idő után, 1960-tól 1979-ig repült a Hondurasi Légierőben FAH-614-es lajstromjellel. |
.jpg) |
de Havilland DH-100 Vampire FB.6 vadászbombázó repülőgép. Lajstromjel: F-AZOO, gyári szám: 636. Korábban a Svájci Légierő használta J-1127 lajstromjellel. |
.jpg) |
A második világháború után Franciaország 94 darab használt FB.5-öst vásárolt. Később, licenc alapján a SNCASE (Société nationale des constructions aéronautiques du Sud-Est) is gyártotta. 67 darab készült a de Havilland által szállított alkatrészekből, majd 120 darab, a már Franciaországban készült alkatrészekből. A gyártmányt a Sud-Est továbbfejlesztette és SE.530, SE.532, SE.535 Mistral néven gyártotta. Ezekbe a gépekbe a Hispano-Suiza által licencben gyártott Rolls-Royce Nene 102 gázturbinás sugárhajtómű került, a de Havilland Goblin 2-es helyett. |
.jpg) |
Canadair CT-133 Mk.3 AUP Silver Star kiképző repülőgép. Lajstromjel: F-AYMD, gyári szám: T33-263. Az 1954-ben, Montreálban készült gép, a Kanadai Királyi Légierőben 21263, majd 133263 oldalszámmal repült 2005-ig. |
.jpg) |
A Francia Légierő 1951. október 4-én kapta meg az első Lockheed T-33A-t. Kanadában 1951-től licenc alapján gyártották a típust, de az Allison J33-A-35 gázturbinás hajtóművet, az erősebb Rolls-Royce Nene 10-re cserélték. Az akkor T-33AN Mk.3 Silver Star-nak nevezett repülőgépből 57 darab került Franciaországba egy segítségnyújtási program keretében. A teljes francia flotta 221 darab gépből állt, amelyből hat darab volt az RT-33A jelzésű felderítő változat. 1960-ban vette kezdetét a különböző változatok szabványosítása, amely 84 darab gépet érintett. Ezek a T-33 S-nek nevezett gépek, Hispano-Suiza Nene 106-os hajtóműveket kaptak. 1982 nyarán nyugdíjazták a típust. |
.jpg) |
A gép festése az 1959. október 29-én a "Pilote" nevű képregénymagazinban megjelent "L'école des Aigles" - magyarul, A sasok iskolája - képregényben szereplő T-33-ason alapul. A képregény két fiatal pilóta, Michael Tanguy és Ernst Laverdure - akik kitalált karakterek - kalandjait meséli el. |
.jpg) |
Az viszont valós, hogy a gép orrán látható "QR" kód és a zöld csillag előtt repülő gólya, a marokkói Meknès-ben található 708-as "Commandant Mézergues" légibázison (BA 708 Meknès) 1961-ig települt, majd Tours-ba, a 705. "François et Jean Tulasne" légibázisra (BA 705 Tours) átköltöző "Christian Martell " vadászrepülő iskola jelzései. A gép a korai időszakban alkalmazott festési sémával, polírozott alumínium törzs és szárnyfelületekkel látható. |
.jpg) |
Hawker Sea Fury FB Mk.11 vadászbombázó repülőgép. Lajstromjel: F-AYSF, gyári szám: 37729. Az 1947-ben gyártott gépet a Brit Királyi Haditengerészet használta WJ298 lajstromjellel, majd egy felújítás után - ahol eltávolították a fékhorgot és a katapult csatlakozási pontjait - Irakba került a második megrendelés, második részekét, ahol a 308-as oldalszámot kapta. |
.jpg) |
A Fury-ból 31 darab készült az Ausztrál Királyi Haditengerészet részére - amelynek festésében látható - , ahol 1948 és 1962 között üzemeltették őket a két ausztrál repülőgép-hordozó, a HMAS Sydney és a HMAS Vengeance fedélzetéről. |
.jpg) |
Douglas AD-4N Skyraider éjszakai csatarepülőgép. Lajstromjel: F-AZFN, gyári szám: 7609. A 125716-os oldalszámú repülőgép repült az EC2/20 "Ouarsenis", az EC3/20 "Oranie" majd EAA 2/21 "Oranie", EAA 1/22 "Ain" századokban. 1975. októberben letárolásra került Châteaudun-ban. 1976. áprilisában egy hat Skyraiderből - köztük a 7609-esből - álló századot állítottak fel Csádban. A gépet francia zsoldosok repülték 1982-ig. 1988. szeptemberében repülték vissza Franciaországba.
|
.jpg) |
Franciaország 20 darab AD-4-est, 88 darab AD-4N-t és 5 darab AD-4NA gépet vásárolt a Amerikai Haditengerészettől 1959-ben. A gépeket a SFERMA (Société Française d'Entretien et de Réparation de Matériel Aéronautique) alakította át egységesen AD-4N változatra. Az eredetileg három üléses gépeket átalakították együlésesre, a törzsből eltávolították a két operátor munkaállomását és a radar is kiépítésre került. |
.jpg) |
A gép a 1/22 "Ain" támogató repülőszázad (Escadron d'Aviation d'Appui 1/22 "Ain", EAA 1/22) 1974-ben alkalmazott festésében repül. |
.jpg) |
A 602-es oldalszámú, 1955-ben gyártott 1B00602 gyári számú WSK-Mielec Lim-2 vadászrepülőgépet a lengyel Fundacja Eskadra / Squadron Foundation üzemelteti. |
.jpg) |
A WSK-Mielec Lim-2, a Mikojan-Gurjevics MiG-15bis Lengyelországban gyártott változata. A típus nevében szereplő "Lim" szó a licencyjny myśliwiec vagyis licencelt vadász rövidítése. |
.jpg) |
Canadair CL-13B Mk.6 Sabre vadászrepülőgép. Lajstromjel: F-AYSB, gyári szám: S6-1675. A Canadair az F-86E Sabre licence alapján gyártotta a típust. Hajtóművének típusa: Avro Orenda 14, teljesítménye: 33 kN. |
.jpg) |
A képen látható gépet 1958-ban gyártották és Német Légierő, majd 1970 és 1977 között a Messerschmitt-Bolkow-Blohm használta. A gép jelenleg az 461. nappali vadászrepülő század (461st Fighter Day Squadron, 461st FDS) 1956-ban használt festésében látható. A század ekkor Nyugat-Németországban, Hahn-ban települt. |
.jpg) |
A bal oldali féklap és az azt működtető hidraulikus rendszer elemei. |
.jpg) |
A 2004-ben alapított Patrouille Tranchant műrepülő kötelék Fouga CM.170.2 Super Magister kiképző és könnyű támadó repülőgépekkel repül. A képen látható F-AZZD lajstromjelű, 411 gyári számú gépet 1963-ban gyártották. |
.jpg) |
Két darab, egyenként 4,7 kN teljesítményű Turboméca Marboré VI gázturbinás sugárhajtómű került a CM.107.2 változatú gépekbe. |
.jpg) |
A gépek típusjelzésében szereplő "CM" jelölés a tervezőkre, Robert Castello-ra és Pierre Mauboussin-ra utal, akik az 1950-es évek elején az Etablissements Air Fouga et Cié-nél tervezték meg a gépet. |
.jpg) |
A típus első repülésére - amely egy CM.170R volt - 1952. július 23-án került sor Mont-de-Marsan repülőteréről. A pilóta Léon Bourrieau volt. |
.jpg) |
A Patrouille De France 1964 és 1980 között repülte a típust. |
.jpg) |
A Francia Légi és Űrerő (Armée de l'air et de l'espace Française) 2018-ban hozta létre az A400M Tactical Display Team-ot Orléans-Bricy-ban, a 123. "Commandant Charles Paoli" Légibázison. |
.jpg) |
Airbus A400M-180 Atlas katonai szállító repülőgép. Lajstromjel: F-RBAK, gyári szám: 053.
|
.jpg) |
Az első megvásárolt gép - a 7-es gyári számú - 2013. augusztus 2-án szállt le Orléans-Bricy-ben. A tervek szerint 50 darab Atlas-t szerez be Franciaország. |
.jpg) |
Az A400M-180 maximális tömege: 141.000 kilogramm. |
.jpg) |
A gép a 1/61 Touraine szállítórepülő század (Escadron de transport 1/61 Touraine) állományába tartozik. |
.jpg) |
Az Europrop International TP400-D6 légcsavaros gázturbinák egyenként 8.200 kW teljesítményűek. Az 1-és a 3-as hajtóműre szerelt 8 lapátos, Ratier-Figeac FH386 légcsavarok balról jobbra, a 2-es és a 4-es hajtóműre szerelt FH385-os légcsavarok jobbról ballra forognak. |
.jpg) |
Az Alternative Duo műrepülő kötelék tagjai Fournier RF 4 típusú motoros vitorlázó repülőgépekkel repülnek. |
.jpg) |
SNCAN / Stampe et Vertongen SV.4C túra és kiképző repülőgép. Lajstromjel: OO-AFJ, gyári szám: 197. A belga tervezésű SV.4-es "C" változatát licenc alapján gyártotta a francia Société Nationale de Constructions Aéronautiques du Nord (SNCAN) és az algériai Atelier Industriel de l'Aéronautique (AIA). A képen látható gép Franciaországban készült 1947-ben. |
.jpg) |
Morane-Saulnier MS.733 Alcyon kiképző repülőgép. A Francia Légierőben rendszeresített 145 darab gép közül néhányat az algériai függetlenségi háború idején felfegyvereztek. Két darab 7,5mm-es MAC 34/39 géppuskát helyeztek el a szárnyakban és a szárnyak alatt is kialakításra került egy-egy felfüggesztési pont 50 kilogrammos bombák részére valamint két-két Matra T14 indítósín is felszereltek a 28 kilogrammos SERAM T10 nem irányított rakéták részére. Ez a változat az MS.733A típus jelzést kapta. A háború végeztével visszaalakították őket. A Francia Haditengerészet 40 darab gépet rendszeresített kizárólag szárazföldi repülőterekről történő használatra. A kiállított gép lajstromjele: F-BNEC, gyári száma: 129. 1953-ban épült, majd egy hosszú tárolási időszak után, 1958-ban vette használatba a Francia Légierő, ahol 1965-ig repült. |
.jpg) |
Sud Aviation SA.316B Alouette III többcélú helikopter. A 316B különböző változataiból 37 darabot rendszeresítettek a Francia Haditengerészeti Légierőben (Force maritime de l'aéronautique navale francaise). A helikopter oldalán a 22S század / hajófedélzeti helikopterek szakiskolája (Escadrille 22S / École de spécialisation sur hélicoptères embarqués, ESHE ) emblémája látható. A helikopter oldalszáma: 358, gyári száma: 2358. |
.jpg) |
A Melun Villaroche "Pierre Clostermann" Repülési Múzeum (Musée de l’Aviation de Melun Villaroche "Pierre Clostermann", MAMV) repülőgépeit is meg lehetett tekinteni. Sajnos csak a Daydé-Jeumont típusú hangár ajtajából. Blériot IX replika. Lajstromjel: F-AZQB. |
.jpg) |
A Westland Lysander Mk.IIIA felderítő és futár repülőgép és a... |
.jpg) |
...Morane-Saulnier MS.406 vadászrepülőgép még restaurálás alatt van. |
.jpg) |
A nyolc utas szállítására alkalmas Latécoère 28.3 postaszállító hidroplánból öt darab épült. Lajstromjel: F-AJNQ, gyári szám: 941. A mellette látható 7798 gyári számú Douglas AD-4NA Skyrider csatarepülőgépet a Francia Légierő használta 37-es oldalszámmal, 1961 és 1977 között. Ezután Csádba került, ahol 1982-ig repült. 1988-89 között restaurálták és repülték vissza Franciaországba. |
.jpg) |
Dassault MD.454 Mystère IVA vadászbombázó repülőgép. Gyári szám: 48. A típus története kötődik a Melun-Villaroche repülőtéréhez, ugyanis itt került sor 1952. szeptember 28-án az MD.454 prototípusának első repülésére, Constantin "KOSTIA" Rozanoff pilóta által. |
.jpg) |
Hurel-Dubois HD.31 utasszállító repülőgépből kialakított HD.34 típusú térképészeti repülőgépet Franciaország Nemzeti Földrajzi Intézete használta. Nyolc darab készült a 46 méter szárnyfesztávú repülőgépből. Lajstromjele: F-AZNH (ex. F-BHOO), gyári száma: 1. Előtte egy építés alatt lévő Farman F.40 felderítőgép látható. |
.jpg) |
Katonai hagyományőrzők járművei is láthatók voltak. A brit gyártású Daimler Mk.II páncélozott felderítő gépjármű fő fegyvere a 40 mm-es - 2 fontos - gyorstüzelésű ágyú. Mellette a toronyban egy 7,92 mm-es Besa gépágyú is helyet kapott. A páncélon látható jelvény szerint a brit 7. páncéloshadosztály, a "sivatagi patkányok" járműve. |
.jpg) |
M3A1 (G-102) féllánctalpas gyalogsági jármű. |
.jpg) |
White Motor Company M13 (G-102) önjáró légvédelmi gépágyú. A jármű hátsó részére épített Maxson M33 fegyvertoronyban két darab 12,7 mm-es M2 Browning géppuskát helyeztek el. |
.jpg) |
1/4 Ton Willys MB 4x4 (G-503) terepjáró gépkocsi. A jármű orosz nyelvű adattáblája szerint 1943.01.25 volt a szállítás dátuma. |
.jpg) |
2½ Ton GMC CCKW 352 B1 vagy B2 6x6 (G-508) tehergépkocsik. |
.jpg) |
Ez a "Jimmy" - ahogy ezeket a járműveket a katonák hívták -, az ajtón látható jelzés szerint, a francia 2. páncéloshadosztály vagy más néven a Leclerc hadosztály járműve. |
.jpg) |
GMC DUKW (G-501) kétéltű szállítójármű. |
.jpg) |
Sd.Kfz.9 F3, schwerer Zugkraftwagen 18t. Féllánctalpas vontatójármű. |
.jpg) |
Gnome & Rhône 800 AX2 oldalkocsis motorkerékpárokat 1938 és 1946 között gyártották Franciaországban. |
.jpg) |
Harley-Davidson 42WLA Liberator (G-523) motorkerékpár. |
.jpg) |
Scania R114CB C3P10 (Camion Citerne à Cabine Protégée 10m³) azaz 10m³-es üzemanyagtöltő-szállító tehergépkocsi, az Essonne Sécurité által gyártott STANAG 4569 2 ballisztikai és 2/a akna elleni védelmet biztosító fülkével, amelyet a Scania CaRaPACE-hoz fejlesztettek ki. A fülkére, önvédelmi célból egy 7,62 mm-es FN MAG58 géppuska szerelhető fel. A megrendelt húsz darab jármű gyártása 2022. októberében kezdődött el és 2025. I. félévében fejeződik be. |
.jpg) |
A vezérkari főnök közvetlen alárendeltségébe tartozó Operatív Energiaellátási Szolgálat (service de l'énergie opérationnelle, SEO) járművének két fős személyzete egyszerre négy darab repülőgépet képes kiszolgálni. |
.jpg) |
4. szeriás Scania nyergesvontató és Nicolas B3407C 3 tengelyes félpótkocsival. |
.jpg) |
Renault Premium 420 dCI nyergesvontató. |
Köszönöm, hogy megnézted a blogbejegyzésemet.
Ha értesülni szeretnél az újabb bejegyzésekről, kövess a Facebookon.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.