• put your amazing slogan here!

    14-15.09.2024, Air Legend 2024, Melun-Villarroche, France




    2018-ban rendezték meg először a főként oldtimer repülőgépekről szóló Air Legend Airshowt, a Párizs közelében fekvő Melun-Villaroche repülőterén. 

    Sud Aviation SA.313B Alouette II többcélú helikopter. Lajtromjel: F-AZYQ, gyári szám: 1003. 



    Az 1956-ban gyártott helikoptert 1956 és 1990 között a Francia Hadsereg Könnyű Repülőerői (L'Aviation Légère de l'Armée de Terre, ALAT) használta kiképzési célra.

    Jelenleg ez a gép a világ legidősebb repülőképes Alouette II-ese. 2007. júliusában a HELIVENTURE '07 elnevezésű esemény keretében öt helikopter - köztük a képen látható is - átrepülte az Atlanti-óceánt. A felszállás a franciaországi Lognes-ban történt, a cél pedig a Chicagótól északra fekvő Oshkosh volt.

    2018. július 1-jén újra bekerült a híradásokba az F-AZYQ lajtromjelű helikopter, ugyanis az utasrepültetést végző pilótát kényszerítették, hogy szálljon le a Réau-i börtön udvarán, hogy az ott raboskodó Redoine Faïd-et megszöktessék.

    North American T-28B Trojan kiképző repülőgép. Lajstromjel: F-AYVF, oldalszám: 138360, gyári szám: 200-431.

    A Wright R-1820-86 Cyclone csillagmotor teljesítménye 1.063 kW.



    1955. novemberében gyártották Colombusban, Ohio-ban.

    A "KB" farokkód a Hawaii szigetén található Kaneohe Bay tengerészgyalogsági légi támaszpont (Marine Corps Air Station, MCAS) jelölése.



    A Francia Légi- és Űrerő műrepülő csapatának (Équipe de Voltige de l'armée de l'Air et de l'Espace Française, EVAAE) Extra EA-330SC műrepülőgépe. Lajstromjel: F-TGCI.

    A csapatot 1968. március 1-jei dátummal alakították meg a 701-es légibázison Salon-de Provance-ban. Az Extra 330SC-t 2008. szeptemberétől használják.





    Sud Aviation SA.342M Gazelle helikopter. Lajstromjel: F-AYCR, gyári szám: 4023. Az "M" változat a Gazelle páncéltörő változata. Négy Euromissile HOT irányított páncéltörő rakétát hordozhatott a helikopter oldalán elhelyezett indítókon.

    Eurocopter EC-120B Calliopé helikopter. Lajstromjel: F-HBKR, gyári szám: 1601. A HeliDax 2008 óta végzi a Francia Csendőrség és Fegyveres Erők helikopter pilótáinak alap- és haladó kiképzését, a Délnyugat-Franciaországban található Dax-ban.

    Összesen 36 darab EC-120B-vel történik az oktatás, amely gépek a katonai felhasználáshoz szükséges felszereltséggel rendelkeznek. A képen látható helikoptert 2010. májusában kapta meg a HeliDax.

    A PZL-Mielec An-2T szállító repülőgépből ejtőernyősök ugrottak. Lajstromjel: SP-FBO, gyári szám: 1G108-55.









    North American T-6G Texan kiképző repülőgép. Lajstromjel: F-AZBQ, gyári szám: 182-535. Az 1951-ben gyártott gép az Egyesült Államok Légierejében 51-14848-as oldalszámmal repült. Első alakulata texasi Goodfellow légitámaszponton települt 3545. pilótaképző ezred (3545th Pilot Training Wing) volt. 1956-ban Franciaországba szállították, ahol az észak-afrikai felkelők elleni harc céljából átalakították, majd a 2/72 "Les Marquis" könnyű támogató repülőszázad (Escadrille d'Aviation Légère d'Appui 2/72"Les Marquis", EALA 2/72) állományába került. Jelenleg az EALA 5/72 "Le Daube" festésében látható.

    North American T-6G-1-NH Texan kiképző repülőgép. Lajstromjel: F-AZAU, gyári szám: 182-800. Az 1951-ben gyártott gép 51-15113-as oldalszámmal, az előző Texanhoz hasonlóan a 3545. pilótkiképző ezredhez, majd Franciaországba került. A gép festése jelenleg a második világháború idején Kínában harcoló amerikai önkéntesek csoportjának - a Repülő Tigriseknek - 3. "Hell's Angels" elfogó századánál (3rd "Hell's Angels" Pursuit Squadron) alkalmazott sémát követi.   

     North American T-6G Texan kiképző repülőgép. Lajstromjel: F-AZCV, gyári szám: 182-143. A repülőgépet 1942-ben gyártották AT-6D változatban, lajstromjele 42-85803 volt. 1951-ben átépítették T-6G változatra, majd 1952. márciusában 51-14456 oldalszámmal került a 3308. pilótakiképző századhoz (3308th Pilot Training Squadron). Miután 1957-ben Franciaországba szállították és COIN feladatokra alakították át, először az EALA 7/72 "Fennec" - amelynek festésében ma is látható - majd az EALA 6/72 "Le Ramel" végül 1961. január 16. és szeptember 18. között az 1/40 tartalékos könnyű támogató repülőszázad (Escadrille des Réserves d'Aviation Légère d'Appui 1/40, ERALA 1/40) állományában volt. 1962-ban Spanyolországba szállították, ahol E.16-191 lajstromjellel használták.

    North American AT-6B Texan kiképző repülőgép. Lajstromjel: F-AZTL, gyári szám: 182-789. Az Egyesült Államokban 41-17207-es oldalszámmal repülő gépet az alabamai Craig Field-en települt 380. iskola század (380th School Squadron) használta. Miután 1951-ben átépítették T-6G változatra, 51-15102-es oldalszámmal repült a 3545. pilótaképző ezredben, majd a 3306.-ban. 1956. decemberében szállították Franciaországba. Repült az EALA 3/73, EALA 5/72 "Le Daube", EALA 10/72 állományában. 1996-ban építették vissza T-6B változatra és kapta meg az 1942-ben is viselt festését a pilótafülke alatt látható "Ils Grandiron" emblémával, amelyet az amerikai francia pilótaképzés korszakában használtak Craig Fielden.

    North American AT-6D-NT Texan kiképző repülőgép. Lajstromjel: OO-JOY, gyári szám: 121-42228. A repülőgép 44-81506-os oldalszámmal repült Tennessee-ben, a Smyrna Légibázison, a négy motoros gépekre specializált 2140. egységnél (2140th. Base Unit, Pilot School, Specialized, 4-engine). 1951. május és 1953. októbere között egy kölcsönszerződés alapján a Kanadai Királyi Légierő, majd 1954-től a Panamai Nemzeti Gárda használta. A 2011-ben befejezett felújítása során kapta meg az USAAF 8. légi hadsereg, 353. vadászcsoportjánál (353rd Fighter Group, 353rd FG) használt festést. A Safety Jogger felirat nélkül. 

    North American AT-6D-NT Texan kiképző repülőgép. Lajstromjel: N3286, gyári szám: 88-15356. Az 1941-ben épült repülőgépet elsőként a 3028. egység (3028th Base Unit, Pilot School, Advanced, Single-Engine) használta 41-34154-es oldalszámmal. 2002 óta viseli az egykoron az Egyesült Államok Haditengerészeténél viselt festést és ennek megfelelően az SNJ-5 típusjelölést.

    North American AT-6C Texan kiképző repülőgép. Lajstromjel: F-AZZM, gyári szám 88-12127 / 88-12304. Az USAAF 41-33606 oldalszámú - a Brit és a Nemzetközösségi államok légierejében Harvard Mk.IIA elnevezésű - gépet a Királyi Légierő kapta meg. Lajstromjele EX633 volt. 1943. júniusától 7349-es oldalszámmal a Dél-Afrikai Légierő kötelékében repült. 1946. novemberében újra a RAF, majd 1947. februártól a Belga Légierő használta. Itt a H-29 lajstromjelet kapta meg. 1959-től a francia nemzeti légitársaság, az Air France használta pilóták kiképzésére. 2014. május 14-én regisztrálták újra, az SA-32 gyári számmal Mitsubishi A6M Zero kinézetűre átalakított gépet.















     North American T-6G Texan kiképző repülőgép. Lajstromjel: F-AZEF, gyári szám: 88-11034 / 182-074. Az SNJ-4 változatú 26660 oldalszámú gépet 1948-ban AT-6C változatra alakították át, lajstromjele 48-1361-re változott. 1952-ben T-6G változatra alakították át, lajstromjele 51-14387-re változott. 1956. decemberében Franciaországba szállították és COIN feladatokra alakították át.

    NH90 TTH Standard 1 Caïman szállító helikopter. Lajstromjel: F-MEAK / EAK, gyári szám: 1306. Az 1. Harci Helikopter Ezred (1er régiment d'hélicoptères de combat, 1er RHC) gépe.

    A Francia Hadsereg Könnyű Repülőerői (L'Aviation Légère de l'Armée de Terre, ALAT) állományába 64 darab NH90 TTH Standard 1 (Tactical Transport Helicopter) tartozik.

    A helikopter három színből álló festési mintája a "Közép-Európa" nevet viseli.

    A két darab Rolls-Royce Turbomeca RTM 322 turboshaft hajtómű teljesítménye 3.728 kW.







    Eurocopter EC.665 HAD B2 Tigre támogató helikopter. Lajstromjel: F-MBJK, gyári szám: 6011.

    A helikopter meghajtását szolgáló MTU Turbomeca Rolls-Royce MTR-390-2C turboshaft hajtómű fejlesztésében a háttérben látható gyár is részt vett.

    A francia Tigre flotta 67 darab helikopterből áll.



    A helikopter orra alatt a THL-30 típusú fegyvertoronyban került elhelyezésre a 30 mm-es Nexter 30M781 gépágyú. A jobb oldali félszárnyon elhelyezett négyes indítóról AGM-114 Hellfire II lézeres önirányítású páncéltörő rakéták indíthatók. A bal oldalon egy 368 literes üzemanyag-póttartály látható.









    Az F-AZZP lajstromjelű, 569 gyári számú Fouga CM.170.2 Super Magister kiképző és könnyű földi támogató repülőgépet 1969. februárjában gyártották. Ez a gép volt a Francia Légierő részére készült utolsó Super Magister. 

    A Super Magister elülső kabinjának műszerfala.

    Aérospatiale SA.341 F2 Gazelle többcélú helikopter. Lajstromjel: F-AYSA, gyári szám: 1353. Az F2-es változatú gépeket az ALAT részére gyártották és személyszállításra, felderítésre illetve kiképzőgépként használták. Egy 20 mm-es GIAT gépágyút lehetett felszerelni a helikopter jobb oldalán elhelyezett tartóra.

    A helikopter kabinja. Mindkét repülőeszköz a Francia Repüléstechnikai Örökség Megőrzéséért Szövetség (Association pour la Préservation du Patrimoine Aéronautique Français, APPAF) tulajdonában van.  

    A SOCATA TB-30B Epsilon kiképző repülőgépből 150 darabot rendelt a Francia Légierő. Az 1983 és 2019. szeptember 24. között rendszerben álló - Zébulon becenevű - típust, a 709. számú légibázison települt Légierő Pilótaképző Iskola (École de pilotage de l'Armée de l'air, EPAA) üzemeltette. Lajstromjel: F-AYOB, gyári szám: 79.

    A Pilatus PC-21 kiképző repülőgépeket is a 709. számú légibázison használják, a 00.315 "Christian Martell" Vadászrepülő Iskolában (École de l'aviation de chasse 00.315, EAC 00.315).

    A francia PC-21 flotta 26 darab gépből áll.

    A Francia Légi és Űrerő (Armée de l'air et de l'espace Française) 2021-ben alapította meg a Mustang X-Ray bemutató köteléket.







    Douglas C-47-DL Skytrain szállítórepülőgép és Beechcraft CT-128 Expeditor repülőgépek köteléke.

    A Beechcraft-ok a svájci "Classic Formation" kötelékhez tartoznak.



    A köteléket vezető N150D lajstromjelű, 4463 gyári számú C-47-DL a 95. csapatszállító század (95th Troop Carrier Squadron) 43-15087 oldalszámú gépének festését viseli, amely a D-nap első hullámában repült be Normandia fölé. Valójában, a gyártósorról 1941. november 18-án lekerült gép 41-18401 oldalszámmal repült az USAAF-nál. A háború után a Francia Légierőhöz, majd 1967-től az Izraeli Légierőhöz került.



    A Beechcraft CT-128 Expeditor Mk. 3TM szállító repülőgép, a Beechcraft Model 18 utasszállító repülőgép Brit Királyi Légierő és a Kanadai Királyi Légierő részére gyártott kiképző változata. A képen látható N184KP lajstromjelű, CA-130 / 1530 gyári számú gép 1952. március és 1968 március között repült a Kanadai Királyi Légierő kötelékében.









    Beechcraft Model D18S utasszállító repülőgép. Lajstromjel: N2913B, gyári szám: A-963. 1953-ban gyártották.

    A G-JPIT lajstromjelű Jet Pitts. Egy hagyományos, Lycoming motorral szerelt Pitts S2S műrepülőgép teljesítményét két darab ATM Lynx gázturbinás sugárhajtóművel növelték meg. A három hajtómű együttes teljesítménye így, 7,56 kN, a gép tömege 703 kilogramm.









    A Morane-Saulnier MS.505 Criquet felderítő- és futárrepülőgépet, az MS.500 Criquet-ből fejlesztették ki a Francia Haditengerészet számára, Jacobs R-755-A2 csillagmotorral szerelve. A II. világháború idején az Aéroplanes Morane-Saulnier vállalat német felügyelet alatt gyártotta Párizs közelében, Pateaux-ban a Fieseler Fi-156 Storch repülőgépeket. A háború befejezése után a gyártás folytatódott, a gépet pedig MS.500 Criquet-nek nevezték el, amelyet már alumíniumból készült szárnyal láttak el, a korábban fából készült szárny helyett. Összesen 925 darab repülőgép készült Franciaországban, a gyártás befejezéséig, 1965-ig. Lajstromjel: F-BEJF, gyári szám 654.

    Ez a gép is egy MS.505-ös, de módosították a Fieseler Fi-156C-3 Storch változatra, amelyben egy fordított V8 hengerelrendezésű Argus AS 10 motor "dolgozik". Lajstromjel: F-AZRA, gyári szám: 2039. Az Fi-156C-3 változatot 1940-1942 között gyártották.















    Az amerikai gyártmányú Jacobs R-755-A2 csillagmotor teljesítménye 224 kW.



    A Beechcraft AT-11 Kansan-t az Egyesült Államok Hadseregének Légiereje (United States Army Air Force, USAAF) részére fejlesztették ki az AT-7-es változatból, amely a Beechcraft Model 18 utasszállító repülőgép, egy katonai célokra kialakított változata. Bombázó repülőgépek navigátorainak, bombázó tisztjeinek és lövészeinek kiképzésére alkalmazták. Lajstromjel: N15KK, gyári szám: 4000.

    1.584 darab épült ebből a változatból.

    A kiképzés során egy vagy két 7,62 mm-es géppuskával szerelt tornyot szereltek a törzs tetejére, illetve tíz darab 45 kilogrammos bombát hordozhatott.

    Douglas C-47B-35-DK Skytrain szállítórepülőgép. Lajstromjel: F-AZOX, gyári szám: 16604 / 33352.

    1945. május 24-én került az USAAF állományába 44-77020 oldalszámmal. Majd a Brit Királyi Légierő és a Kanadai Királyi Légierő kötelékében is repült. 







    Supermarine Spitfire FR Mk. XIVe (type 379) vadász- és felderítő repülőgép. Az F-AYXX lajstromjelű, 6S-381758 gyári számú gépet 1944. novemberében gyártották vadászrepülőgépnek, majd a Brit Királyi Légierő Előretolt javító egysége (Forward Repair Unit, FRU) alakította át vadász-felderítő változatra. 1945. január végén került, az akkor Eindhoven repülőterén állomásozó Kanadai Királyi Légierő 430. századához (No. 430 Squdron, No. 430 Sqn.). 1945. március 9-én az IJssel folyó felett légvédelmi találat érte a gépet, amely olyan súlyos volt, hogy vissza kellett szállítani Angliába, a javítási munkálatok 1945. szeptember 18-án fejeződtek be. 

    1947. novemberében a Belga Királyi Légierő Florennes-ben állomásozó 351. századának állományába került, SG-25 taktikai számmal. 1954. szeptember 21-én szerelték le véglegesen. 2022-ben befejezett felújítása óta az eredeti, RM927 taktikai számmal és festésével repül a Griffon G65-ös motorral szerelt gép.

    957 darab Mk.XIV-es gyártottak, amelyből körülbelül 430 darab volt az átalakított vagy eredetileg is vadász-felderítő változatként gyártott gép. Ezen változatoknál csak a törzs bal és jobb oldalán került kialakításra egy-egy plexivel borított nyílás, de a gépbe csak egy Williamson F24 fényképezőgépet építették be. Ezen változat fegyverzete a szárnyakba épített egy-egy darab 20 mm-es Hispano Mk.II ágyúból - 120 lőszer/ágyú - és egy-egy darab 12,7 mm-es M2 Browning géppuskából - 250 lőszer/géppuska - állt.







    A 41-13570-es oldalszámú Curtiss P-40E Warhawk vadászrepülőgépet a Kölcsönbérleti törvény (Lend-Lease Act) alapján 1942. januárjában szállították az USA-ból a Szovjetunióba, ahol a Vörös Hadsereg Légierejében (Военно-воздушные силы РККА, ВВС РККА), a 20. gárda vadászrepülő ezredben (20-й гвардейский истребительный авиационный полк, 20 гиап) fehér 51-es oldalszámmal repült. 1942. június 1-jén Tupoljev SB bombázók kísérésében vett részt a gép, amelyek a finnországi Petsamo repülőterét támadták. Heves ellenállásba ütköztek a II/JG5 Me-109-eseivel. A fehér 51-es motorját találat érte és pilótája - A.V.Psenyev -  úgy döntött, hogy a befagyott Kod-Javr tó jegére próbálja meg letenni a gépet. A becsapódást a pilóta túlélte, a gép pedig lassan elsüllyedt. 1997-ben a kiemelés után, roncs állapotban szállították Nagy-Britanniába, majd Új-Zélandon restaurálták, amelynek során kétüléses kiképzőgépnek alakították át. Lajstromjel: OO-WHK, gyári szám: 16786.

    Ezt a Curtiss P-40N-5-CU Warhawk vadászrepülőgépet, 42-105915-ös oldalszámmal a 7. vadászrepülő század állományába tartozott, amely ekkor az ausztráliai Darwin repülőterén állomásozott. A gép motor nélküli törzsét Pápua Új-Guineaban találták meg 1974-ben, majd Ausztráliában újították fel. Lajstromjel: F-AZKU, gyári szám: 29677.

    Az "N" változatot 1943-1944 között gyártották. Jól látható a meghosszabbított törzs hátsó rész.

    Az "E" változat szárnyaiba hat darab 12,7 mm-es M2 Browning géppuskát szereltek.





    Az F-AZOS lajstromjelű, 172612 gyári számú Jakovlev Jak-3UA-t egy Let C-11 kiképző repülőgépből építették át 1988-ban, az USA-ban. Az átépítés alapjául szolgáló C-11-es az Egyiptomi Légierőben repült.

    A repülőgép a Vörös Hadsereg Légierejében önkéntesként harcoló franciák által létrehozott Normandie-Niemen ezred (1 ИАП Нормандия - Неман) festését viseli.







    Vought-Sikorsky F4U-5N Corsair éjszakai vadászrepülőgép. Lajstromjel: F-AZEG, gyári szám: 124724.
     


    Vought-Sikorsky F4U-5N Corsair éjszakai vadászrepülőgép. Lajstromjel: D-FCOR, gyári szám: 124541. 1950. decemberében gyártották "NL" változatként és 1951. májusában került a az Amerikai Haditengerészet 3. "Blue Nemesis" vegyes repülőszázadához. (U.S. Navy, Composite Squadron 3 "Blue Nemesis", VC-3). Később az 513. "Night Fighters" tengerészeti éjszakai repülőszázadban (Marine Night Fighter Squadron 513 "Night Fighters", VMF(N)-513) repült, amelynek festésében jelenleg is láthatjuk. 1953. november 5-től újra a VC-3-hoz került, ahol 1956. augusztus 4-ig repült, utána letárolták.

    A 22-es oldalszámú Corsair 1951-ben készült el és szintén a VC-3-hoz került. 1956. márciusában kivonásra kivonták a rendszerből és eladták Hondurasnak. A Hondurasi Légierőben (Fuerza Aérea Hondureña) 1978-ig használták, FAH-600 oldalszámmal. Jelenlegi festése a VC-3 festését idézi.



    Az "N" változat jellegzetessége volt a bal szárny belépőélén elhelyezett AN/APS-19 radar burkolata - ezen a gépen ezt eltávolították -, a kipufogó csövek felett látható lángrejtő pajzsok és a 12,7 mm-es M2 Browning géppuskák lángrejtő burkolata.

    1957-től az Argentin Légierőben (Fuerza Aérea Argentina) 0433 / 3-A-204-es lajstromjellel repült, amíg 1964. november 6-án, leszállás közben meg nem sérült. 1972 és 1991 között Buenos Aires-ben, a Tengerészeti Múzeumban volt kiállítva.

    A Flying Bulls kötelék gépei is láthatók voltak.

    Lockheed P-38L-5-LO Lightning vadászrepülőgép. Megépítése után F-5G-6-LO változatú felderítő géppé alakították, de 1946-tól már versenygépként használták 2001. június 25-én bekövetkezett sérüléséig. A nagyjavítást követően került Salzburgba. 2008. május 28-án kapott új légialkalmassági bizonyítványt. Lajstromjel: N25Y, gyári szám: 422-8509. 

    North American P-51D-30NA Mustang vadászrepülőgép. Lajstromjel: OE-EFB, gyári szám: 122-40964.

    Az ötvenes években a Kanadai Királyi Légierőben repült.







    Vought-Sikorsky F4U-4 Corsair vadászrepülőgép. Lajstromjel: OE-EAS, gyári szám: 9149/96995. Az 1945-ben gyártott gép az Amerikai Haditengerészetnél töltött idő után, 1960-tól 1979-ig repült a Hondurasi Légierőben FAH-614-es lajstromjellel.









    de Havilland DH-100 Vampire FB.6 vadászbombázó repülőgép. Lajstromjel: F-AZOO, gyári szám: 636. Korábban a Svájci Légierő használta J-1127 lajstromjellel.

    A második világháború után Franciaország 94 darab használt FB.5-öst vásárolt. Később, licenc alapján a SNCASE (Société nationale des constructions aéronautiques du Sud-Est) is gyártotta. 67 darab készült a de Havilland által szállított alkatrészekből, majd 120 darab, a már Franciaországban készült alkatrészekből. A gyártmányt a Sud-Est továbbfejlesztette és SE.530, SE.532, SE.535 Mistral néven gyártotta. Ezekbe a gépekbe a Hispano-Suiza által licencben gyártott Rolls-Royce Nene 102 gázturbinás sugárhajtómű került, a de Havilland Goblin 2-es helyett.

    Canadair CT-133 Mk.3 AUP Silver Star kiképző repülőgép. Lajstromjel: F-AYMD, gyári szám: T33-263. Az 1954-ben, Montreálban készült gép, a Kanadai Királyi Légierőben 21263, majd 133263 oldalszámmal repült 2005-ig.

    A Francia Légierő 1951. október 4-én kapta meg az első Lockheed T-33A-t. Kanadában 1951-től licenc alapján gyártották a típust, de az Allison J33-A-35 gázturbinás hajtóművet, az erősebb Rolls-Royce Nene 10-re cserélték. Az akkor T-33AN Mk.3 Silver Star-nak nevezett repülőgépből 57 darab került Franciaországba egy segítségnyújtási program keretében. A teljes francia flotta 221 darab gépből állt, amelyből hat darab volt az RT-33A jelzésű felderítő változat. 1960-ban vette kezdetét a különböző változatok szabványosítása, amely 84 darab gépet érintett. Ezek a T-33 S-nek nevezett gépek, Hispano-Suiza Nene 106-os hajtóműveket kaptak. 1982 nyarán nyugdíjazták a típust.



    A gép festése az 1959. október 29-én a "Pilote" nevű képregénymagazinban megjelent "L'école des Aigles" - magyarul, A sasok iskolája - képregényben szereplő T-33-ason alapul. A képregény két fiatal pilóta, Michael Tanguy és Ernst Laverdure - akik kitalált karakterek - kalandjait meséli el.

    Az viszont valós, hogy a gép orrán látható "QR" kód és a zöld csillag előtt repülő gólya, a marokkói Meknès-ben található 708-as "Commandant Mézergues" légibázison (BA 708 Meknès) 1961-ig települt, majd Tours-ba, a 705. "François et Jean Tulasne" légibázisra (BA 705 Tours) átköltöző "Christian Martell " vadászrepülő iskola jelzései. A gép a korai időszakban alkalmazott festési sémával, polírozott alumínium törzs és szárnyfelületekkel látható. 







    Hawker Sea Fury FB Mk.11 vadászbombázó repülőgép. Lajstromjel: F-AYSF, gyári szám: 37729. Az 1947-ben gyártott gépet a Brit Királyi Haditengerészet használta WJ298 lajstromjellel, majd egy felújítás után - ahol eltávolították a fékhorgot és a katapult csatlakozási pontjait - Irakba került a második megrendelés, második részekét, ahol a 308-as oldalszámot kapta.

    A Fury-ból 31 darab készült az Ausztrál Királyi Haditengerészet részére - amelynek festésében látható - , ahol 1948 és 1962 között üzemeltették őket a két ausztrál repülőgép-hordozó, a HMAS Sydney és a HMAS Vengeance fedélzetéről.

    Douglas AD-4N Skyraider éjszakai csatarepülőgép. Lajstromjel: F-AZFN, gyári szám: 7609. A 125716-os oldalszámú repülőgép repült az EC2/20 "Ouarsenis", az EC3/20 "Oranie" majd EAA 2/21 "Oranie", EAA 1/22 "Ain" századokban. 1975. októberben letárolásra került Châteaudun-ban. 1976. áprilisában egy hat Skyraiderből - köztük a 7609-esből - álló századot állítottak fel Csádban. A gépet francia zsoldosok repülték 1982-ig. 1988. szeptemberében repülték vissza Franciaországba.

    Franciaország 20 darab AD-4-est, 88 darab AD-4N-t és 5 darab AD-4NA gépet vásárolt a Amerikai Haditengerészettől 1959-ben. A gépeket a SFERMA (Société Française d'Entretien et de Réparation de Matériel Aéronautique) alakította át egységesen AD-4N változatra. Az eredetileg három üléses gépeket átalakították együlésesre, a törzsből eltávolították a két operátor munkaállomását és a radar is kiépítésre került.

    A gép a 1/22 "Ain" támogató repülőszázad (Escadron d'Aviation d'Appui 1/22 "Ain", EAA 1/22) 1974-ben alkalmazott festésében repül.







    A 602-es oldalszámú, 1955-ben gyártott 1B00602 gyári számú WSK-Mielec Lim-2 vadászrepülőgépet a lengyel Fundacja Eskadra / Squadron Foundation üzemelteti.

    A WSK-Mielec Lim-2, a Mikojan-Gurjevics MiG-15bis Lengyelországban gyártott változata. A típus nevében szereplő "Lim" szó a licencyjny myśliwiec vagyis licencelt vadász rövidítése.



    Canadair CL-13B Mk.6 Sabre vadászrepülőgép. Lajstromjel: F-AYSB, gyári szám: S6-1675. A Canadair az F-86E Sabre licence alapján gyártotta a típust. Hajtóművének típusa: Avro Orenda 14, teljesítménye: 33 kN.

    A képen látható gépet 1958-ban gyártották és Német Légierő, majd 1970 és 1977 között a Messerschmitt-Bolkow-Blohm használta. A gép jelenleg az 461. nappali vadászrepülő század (461st Fighter Day Squadron, 461st FDS) 1956-ban használt festésében látható. A század ekkor Nyugat-Németországban, Hahn-ban települt.

    A bal oldali féklap és az azt működtető hidraulikus rendszer elemei.

    A 2004-ben alapított Patrouille Tranchant műrepülő kötelék Fouga CM.170.2 Super Magister kiképző és könnyű támadó repülőgépekkel repül. A képen látható F-AZZD lajstromjelű, 411 gyári számú gépet 1963-ban gyártották.

    Két darab, egyenként 4,7 kN teljesítményű Turboméca Marboré VI gázturbinás sugárhajtómű került a CM.107.2 változatú gépekbe.



    A gépek típusjelzésében szereplő "CM" jelölés a tervezőkre, Robert Castello-ra és Pierre Mauboussin-ra utal, akik az 1950-es évek elején az Etablissements Air Fouga et Cié-nél tervezték meg a gépet.



    A típus első repülésére - amely egy CM.170R volt -  1952. július 23-án került sor Mont-de-Marsan repülőteréről. A pilóta Léon Bourrieau volt.
     








    A Patrouille De France 1964 és 1980 között repülte a típust.















    A Francia Légi és Űrerő (Armée de l'air et de l'espace Française) 2018-ban hozta létre az A400M Tactical Display Team-ot Orléans-Bricy-ban, a 123. "Commandant Charles Paoli" Légibázison. 

    Airbus A400M-180 Atlas katonai szállító repülőgép. Lajstromjel: F-RBAK, gyári szám: 053.

    Az első megvásárolt gép - a 7-es gyári számú -  2013. augusztus 2-án szállt le Orléans-Bricy-ben. A tervek szerint 50 darab Atlas-t szerez be Franciaország.







    Az A400M-180 maximális tömege: 141.000 kilogramm.

    A gép a 1/61 Touraine szállítórepülő század (Escadron de transport 1/61 Touraine) állományába tartozik.

    Az Europrop International TP400-D6 légcsavaros gázturbinák egyenként 8.200 kW teljesítményűek.  Az 1-és a 3-as hajtóműre szerelt 8 lapátos, Ratier-Figeac FH386 légcsavarok balról jobbra, a 2-es és a 4-es hajtóműre szerelt FH385-os légcsavarok jobbról ballra forognak. 

    Az Alternative Duo műrepülő kötelék tagjai Fournier RF 4 típusú motoros vitorlázó repülőgépekkel repülnek.



















    SNCAN / Stampe et Vertongen SV.4C túra és kiképző repülőgép. Lajstromjel: OO-AFJ, gyári szám: 197. A belga tervezésű SV.4-es "C" változatát licenc alapján gyártotta a francia Société Nationale de Constructions Aéronautiques du Nord (SNCAN) és az algériai Atelier Industriel de l'Aéronautique (AIA). A képen látható gép Franciaországban készült 1947-ben.

    Morane-Saulnier MS.733 Alcyon kiképző repülőgép. A Francia Légierőben rendszeresített 145 darab gép közül néhányat az algériai függetlenségi háború idején felfegyvereztek. Két darab 7,5mm-es MAC 34/39 géppuskát helyeztek el a szárnyakban és a szárnyak alatt is kialakításra került egy-egy felfüggesztési pont 50 kilogrammos bombák részére valamint két-két Matra T14 indítósín is felszereltek a 28 kilogrammos SERAM T10 nem irányított rakéták részére. Ez a változat az MS.733A típus jelzést kapta. A háború végeztével visszaalakították őket. A Francia Haditengerészet 40 darab gépet rendszeresített kizárólag szárazföldi repülőterekről történő használatra. A kiállított gép lajstromjele: F-BNEC, gyári száma: 129. 1953-ban épült, majd egy hosszú tárolási időszak után, 1958-ban vette használatba a Francia Légierő, ahol 1965-ig repült.

    Sud Aviation SA.316B Alouette III többcélú helikopter. A 316B különböző változataiból 37 darabot rendszeresítettek a Francia Haditengerészeti Légierőben (Force maritime de l'aéronautique navale francaise). A helikopter oldalán a 22S század / hajófedélzeti helikopterek szakiskolája (Escadrille 22S / École de spécialisation sur hélicoptères embarqués, ESHE ) emblémája látható. A helikopter oldalszáma: 358, gyári száma: 2358.

    A Melun Villaroche "Pierre Clostermann" Repülési Múzeum (Musée de l’Aviation de Melun Villaroche "Pierre Clostermann", MAMV) repülőgépeit is meg lehetett tekinteni. Sajnos csak a Daydé-Jeumont típusú hangár ajtajából. Blériot IX replika. Lajstromjel: F-AZQB.

    A Westland Lysander Mk.IIIA felderítő és futár repülőgép és a...

    ...Morane-Saulnier MS.406 vadászrepülőgép még restaurálás alatt van.

    A nyolc utas szállítására alkalmas Latécoère 28.3 postaszállító hidroplánból öt darab épült. Lajstromjel: F-AJNQ, gyári szám: 941. A mellette látható 7798 gyári számú Douglas AD-4NA Skyrider csatarepülőgépet a Francia Légierő használta 37-es oldalszámmal, 1961 és 1977 között. Ezután Csádba került, ahol 1982-ig repült. 1988-89 között restaurálták és repülték vissza Franciaországba.

    Dassault MD.454 Mystère IVA vadászbombázó repülőgép. Gyári szám: 48. A típus története kötődik a Melun-Villaroche repülőtéréhez, ugyanis itt került sor 1952. szeptember 28-án az MD.454 prototípusának első repülésére, Constantin "KOSTIA" Rozanoff pilóta által. 

    Hurel-Dubois HD.31 utasszállító repülőgépből kialakított HD.34 típusú térképészeti repülőgépet Franciaország Nemzeti Földrajzi Intézete használta. Nyolc darab készült a 46 méter szárnyfesztávú repülőgépből. Lajstromjele: F-AZNH (ex. F-BHOO), gyári száma: 1. Előtte egy építés alatt lévő Farman F.40 felderítőgép látható. 

    Katonai hagyományőrzők járművei is láthatók voltak. A brit gyártású  Daimler Mk.II páncélozott felderítő gépjármű fő fegyvere a 40 mm-es - 2 fontos - gyorstüzelésű ágyú. Mellette a toronyban egy 7,92 mm-es Besa gépágyú is helyet kapott. A páncélon látható jelvény szerint a brit 7. páncéloshadosztály, a "sivatagi patkányok" járműve. 

    M3A1 (G-102) féllánctalpas gyalogsági jármű.

    White Motor Company M13 (G-102) önjáró légvédelmi gépágyú. A jármű hátsó részére épített Maxson M33 fegyvertoronyban két darab 12,7 mm-es M2 Browning géppuskát helyeztek el.

    1/4 Ton Willys MB 4x4 (G-503) terepjáró gépkocsi. A jármű orosz nyelvű adattáblája szerint 1943.01.25 volt a szállítás dátuma.

    2½ Ton GMC CCKW 352 B1 vagy B2 6x6 (G-508) tehergépkocsik.

    Ez a "Jimmy" - ahogy ezeket a járműveket a katonák hívták -, az ajtón látható jelzés szerint, a francia 2. páncéloshadosztály vagy más néven a Leclerc hadosztály járműve.

    GMC DUKW (G-501) kétéltű szállítójármű.

    Sd.Kfz.9 F3, schwerer Zugkraftwagen 18t. Féllánctalpas vontatójármű.

    Gnome & Rhône 800 AX2 oldalkocsis motorkerékpárokat 1938 és 1946 között gyártották Franciaországban.

    Harley-Davidson 42WLA Liberator (G-523) motorkerékpár.

    Scania R114CB C3P10 (Camion Citerne à Cabine Protégée 10m³) azaz 10m³-es üzemanyagtöltő-szállító tehergépkocsi, az Essonne Sécurité által gyártott STANAG 4569 2 ballisztikai és 2/a akna elleni védelmet biztosító fülkével, amelyet a Scania CaRaPACE-hoz fejlesztettek ki. A fülkére, önvédelmi célból egy 7,62 mm-es FN MAG58 géppuska szerelhető fel. A megrendelt húsz darab jármű gyártása 2022. októberében kezdődött el és 2025. I. félévében fejeződik be.

    A vezérkari főnök közvetlen alárendeltségébe tartozó Operatív Energiaellátási Szolgálat (service de l'énergie opérationnelle, SEO) járművének két fős személyzete egyszerre négy darab repülőgépet képes kiszolgálni.

    4. szeriás Scania nyergesvontató és Nicolas B3407C 3 tengelyes félpótkocsival.

    Renault Premium 420 dCI nyergesvontató.





    Köszönöm, hogy megnézted a blogbejegyzésemet.

    Ha értesülni szeretnél az újabb bejegyzésekről, kövess a Facebookon.



    0 megjegyzés:

    Megjegyzés küldése

    Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.

     
    Copyright © 2014-2024 krisztianfotoi.blogspot.com. Minden jog fenntartva. A blogon található minden kép és szöveg szerzői jogvédelem alatt áll. A képek írásbeli engedély nélküli felhasználása, publikálása tilos. Kivételt képez ez alól a teljes galériák hivatkozásainak megosztása. Kapcsolat: kgazso01@gmail.com
    Copyright © 2014-2024 krisztianfotoi.blogspot.com. All rights reserved. All images and text on this blog are copyrighted. Any use or publication of images without written permission is prohibited. Exceptions to this rule include sharing links (URLs) to full galleries. Contact: kgazso01@gmail.com