• put your amazing slogan here!

    16-17.08.2024, Action Cihelna 2024, Kraliky, Czech Republic / Akce Cihelna 2024, Králíky, Česká republika




    2024-ben a 25. alkalommal került megrendezésre a történelmi Csehország legkeletibb városa - Králíky - mellett elterülő dombokon, a K-S 14 "U Cihelny" gyalogsági erőd mellett ez a rendezvény. A katonai hagyományőrzők 1945 véres tavaszának (Krvavé Jaro 1945) eseményeit idézték fel, de megtekinthetők voltak új és régebbi haditechnikai eszközök is, a hadsereg, a rendőrség és a büntetés-végrehajtás bemutatói mellett.

    A Cseh Hadsereg (Armáda České republiky, AČR) 152 mm-es 77 mintájú automata töltésű önjáró ágyútarackja, tüzelőállásban. (ShKH vz.77).

    Készültségi géppár, Caslavból.

    A Cseh Hadsereg Logisztikai ügynökség katonai közlekedési osztálya (Odbor vojenské dopravy Agentury logistiky), a Regionális katonai közlekedési központok (Regionální střediska vojenské dopravy, ReStřVD) és a rakovníki Bevetéstámogató zászlóalj (Prapor podpory nasaditelných sil, Rakovník) szállítmánybiztosítási feladatot mutatott be.

    Meopta ZD-Dot pirospont irányzékkal szerelt CZ 805 BREN A1 gépkarabély látható a biztosítás végző főhadnagy kezében.

    A Movement Control Team (MCT) vagy MovCon vagyis Mozgásirányító egység feladata, hogy a saját vagy a koalíciós erők haditechnikai eszközeit, felszereléseit eljuttassák A pont B pontba. Ez a biztonsági, biztosítási feladatok mellett magában foglalja többek között az útvonalak felderítését, közlekedési csomópontok biztosítását, akadályok elhárítását.



    A konvojban egy TATRA FORCE T 815-7T3R41 8x8.1R Multilift MSH-165-SCA konténerszállító terepjáró tehergépkocsi...

    ... és egy TATRA T 810-ZČ 1R0R26 13 177 6x6.1R/321 emelőhátfalas terepjáró tehergépkocsi is helyet kapott.

    A konvoj védelmét egy Land Rover Defender 130 Kajman (Armoured 4) könnyű rohamjárművön elhelyezett félraj látta el.

    A konvojt megtámadták.



    A Cseh Hadseregben rendszeresített Toyota Hilux Double Cab terepjáró gépkocsik nem sokban különböznek a polgári változattól. A Glomex MS s.r.o. által szállított, leegyszerűsített kivitelű pickupok RAL 6014 színkódú fényezést, csörlőt, levehető vonóhorgot kaptak. A rakteret fedő fém keménytetőn elhelyezett tetőcsomagtartó teherbírása 120 kg., a tető belső oldalán öt darab fegyvertartót helyezetek el. A járművek nem rendelkeznek páncélvédelemmel.





    7,62 mm-es FN MINIMI Mk 3 könnyű géppuska, Elcan SpecterDR VFOV14-C2 optikával, a Kajman felső tüzelőállásában.



    A harcot egy Leopard 2A4 harckocsi érkezése döntötte el.



    A rendezvény következő része a "harckocsik a cseh haderőben" nevet kapta.

    Az első szovjet T-34-85-ös harckocsikat 1945 elején kapta meg a keleti fronton harcoló 1. Csehszlovák Hadtest (1. československý armádní sbor) alárendeltségébe tartozó 1. Független Csehszlovák harckocsidandár (1. československá samostatná tanková brigáda).


    A második világháborút követő öt évre vonatkozó cseh haderőfejlesztési elképzelés szerint, a harckocsizó alakulatokat döntően T-34-85-ös harckocsikkal szerelik fel, amelyeket brit Cromwell és a T-40/75 megjelöléssel rendszeresített, módosított PzKpfw IV-es harckocsikkal - alapvetően hosszú csövű Ausf. G, H, J változatok különböző tornyokkal, cseh motorral - egészítenek ki. 1945 októberében határozták el és 1946 márciusában mutatták be a TVP (Tank všeobecného použití) vagyis Általános Célú Harckocsi koncepcióját, amelynek 1948-as felülvizsgálata eredményezte a Škoda T 50 és a ČKD T 51 harckocsikat. A két program T50/51 néven 1949. március 28-án egyesült. A 100 mm-es Škoda AK 1 ágyúval felszerelt harckocsi fejlesztését 1950. márciusában, szovjet nyomásra, a csehszlovák és a szovjet hadsereg felszerelést egységesítését előíró párt és kormányhatározat alapján leállították és elrendelték a T-34-85-ös harckocsik gyártását. A gyártási és műszaki dokumentációt ingyen adták a szovjetek.


    Az első csehszlovák T-34/85-ös 1951. szeptember 1-jén készült el a - korábban mozdonyokat gyártó - prágai ČKD Sokolovo gyárban. Az itt készült járművek futógörgői a szovjet, nyizsnij tagili 183. számú gyár által készített görgőkhöz hasonlatosak, a torony viszont az omszki 174. számú gyárban készült tornyokhoz hasonlít. Kivitelezésük viszont magasabb színvonalú - a páncéllemezeket megcsiszolták, a hegesztési varratokat lecsiszolták - , mint a Szovjetunióban gyártott járműveké volt. A járműveket a korai időszakban - első sorozat - NOTEK rendszerű konvojlámpával, majd egy közös burkolat alá szerelt fényszóróval és infrafényszóróval - a fotón szereplő járművön nincs rajta - látták el. A parancsnoki tornyot az eredeti verzióhoz képest eltolták balra, így a torony bal oldalán egy dudor látható, a páncéltest bal hátsó oldalára egy terepi telefon csatlakozót helyezetek el és a kipufogó burkolat is más mint a szovjet gyártású példányoknál. A harckocsik V-2-34-es motorjait a Škoda Plzeň gyártotta, a fegyverzet - 85 mm-es ZiSz SZ-53 harckocsi ágyú - a Škoda dubnice nad váhomi gyárában készült. A páncéltestet és a tornyot a prágai gyár mellett Martinban a ZJVS-nél is gyártották. Az előbbiben 1953 decemberéig, utána csak Martinban, 1956 végéig.


    Összesen 2.736 darab T-34/85-öst gyártottak Csehszlovákiában, amelyből 1.437 darab került a Csehszlovák Néphadsereghez (Československá lidová armáda, ČSLA). A többit exportálták.


    A Nový Jičínből érkezett T-34/85-ös, az 1956-ban gyártott utolsó sorozatban készült.

    Csehszlovákia 1962-ben kapott engedélyt a T-55 (objekt 155) harckocsi gyártására. Az első 10 darabos sorozat 1964 végére készült el Martinban, a T-54AR "Řeka" gyártásának befejezését követően. 1967-ben már a T-55A-k (objekt 155A) gördültek le a gyártósorról. 1968-ban vette kezdetét a T-54AR-ek korszerűsítése T-55A-ra. Az így modernizált mintegy 1.250 darab jármű jelölése T-54AM lett. Az 1970-es évek végére nyilvánvalóvá vált, hogy a néphadseregben rendszerben álló harckocsik tüzelési pontossága és az első tűzkiváltás gyorsasága nem megfelelő egy esetleges fegyveres összecsapás esetén. Ezért került kifejlesztésre hazai bázison - a prágai 60. számú Kutató Intézet (VÚ 060) által - a KLADIVO tűzvezető rendszer. 

    A tesztek során a találati pontosságban álló helyzetből történő tűzkiváltás esetén 6,4-szeres, rövid megállásból 3,6-szoros, menetből pedig 3-szoros javulás mutatkozott. Az első tűzkiváltás pontossága 13,3-szoros javulást mutatott. A saját fejlesztésű mikroprocesszoros ballisztikus számítógép 0,4 másodperc alatt dolgozta ki a lőelemeket. Az első 40 darab készlet 1982-ben került átadásra a hadsereg részére. E korszerűsítés után - amely magába foglalta lézeres besugárzás-jelzők szerelését is a torony hátsó részére - a harckocsikat T-54AM1 és T-55AM1 jelöléssel látták el. Az előbbiek gépesített lövészhadosztályokhoz, az utóbbiak harckocsi hadosztályokhoz kerültek. Az 1985-ban kezdődött második korszerűsítési hullámban modernizált járművek a T-54AM2 és T-55AM2 jelölést kapták. 1989-re mintegy 1.200 ilyen harckocsi állt hadrendben Csehszlovákiában.

    A T-55AM2-eseket 10 mm vastagságú textilgumiból készült oldalköténnyel szerelték fel. A 100 mm-es D10-T2SA/SK harckocsi ágyú stabilizátorát korszerűsítették és hővédelmét is módosították.

    A járművet egy 456 kW-os 12 hengeres V-55AM2 típusú dízel motor mozgatja, amelyet egy DIPOL nevű diagnosztikai berendezéssel is felszereltek.

    A harckocsi parancsnoka mögött látható az SDIO lézeres-besugárzásjelző rendszer érzékelő tornya, 4 darab érzékelővel és a tetején a szélsebességmérővel, ami a képen behúzott állapotban van. Légvédelmi feladatokra a szovjet 12,7 mm-es DSKM géppuska (56-P-542M) csehszlovák változatát a 12,7mm vz. 38/46 géppuskát használták. A toronyban, a lövegcsővel párhuzamosítva egy 7,62 mm-es PKT géppuska (6P7) is helyet kapott.

    A torony passzív védelmét két darab, szovjet gyártású, egyenként 550 kilogrammos, levehető kiegészítő páncéllal növelték meg, amelybe, a 60 mm-es külső réteg mögött több, függőlegesen elhelyezett 5 mm-es acéllemez helyeztek el poliuretánba ágyazva. A harckocsi felső homlokpáncélján elhelyezett pótpáncél 30 mm-es acélból készült, a benne elhelyezett 5 mm-es acéllemezeket szögben rögzítették a poliuretánban. Teljes vastagsága 150 mm. A kiegészítő páncélozás mintegy két tonnával növelte meg a jármű tömegét.  

    Hét darab 81 mm-es 902B Tucsa ködgránátvetőt helyeztek a torony jobb oldalán, az "Iljics szemöldöke" elnevezéssel is illetett kiegészítő páncél mellé.

    A lövegcső feletti páncélozott doboz rejti a 10 m-es mérési pontosággal és 300-5000 méteres mérési tartománnyal rendelkező lézeres távolságmérőt. Mellett az L-4 "Luna" infravető látható.



    1978-ban 30 darab T-72 Ural (objekt 172M-E2) és 1 darab T-72K Ural-K (objekt 172MK-E2) parancsnoki harckocsi érkezett a Szovjetunióból, amellyel a Přáslavicében állomásozó 33. harckocsiezred 1. zászlóalját szerelték fel. Érdekesség, hogy az ezred 2. zászlóalja T-55A-val, a 3. T-34/85-el volt felfegyverezve. Ekkor már meg volt az engedély a licencben történő gyártásra, de a szovjet T-72A (objekt 172M-1) dokumentációja alapján gyártott első járművek csak 1981-ben gördültek le a ZTS Martin gyártósoráról. A korábban gyártott harckocsiktól eltérően, amelyeknél csak kis mértékben vettek részt lengyel és szovjet beszállítók, itt már jóval nagyobb mértékű volt a szocialista együttműködés. A T-72-esből 556 darab készült. 1985-től kezdődött a T-72M (objekt 172M-E3) és T-72MK (objekt 172MK-E3), 1986-tól a T-72M1 (objekt 172M-E5) és T-72M1K (objekt 172M1K-E5) gyártása. Az utolsó példányok 1989-ban készültek el a néphadsereg számára.

    Összesen 917 darab került rendszeresítésre a Cseh Néphadseregben, amelyből 540 darab került az 1993.01.01-jén megalakult Cseh Hadsereg (Armáda České republiky, AČR) állományába. Az üzemanyag rendszer kiegészítő hordóinak űrtartalma 390 liter. Alattuk az önvontató gerenda látható.

    A képen is látható T-72M változatból 251 darabot gyártottak Csehszlovákiában.



    A harckocsi fő fegyverzete a 125 mm-es D-81TM (2A46) harckocsi ágyú.



    A járművet egy V-46 típusú 574 kW teljesítményű motor mozgatja. Az alsó homlokpáncélon jól látható a harckocsi önbeásó berendezése.







    2022. május 18.-án állapodott meg a cseh és a német kormány védelmi minisztere, hogy Csehország 14 darab Leopard 2A4 harckocsit és egy Bergepanzer 3 Büffel páncélozott műszaki mentő- és vontatójárművet kap adományként, 20 darab T-72-es harckocsi Ukrajnának történt átadása ellenében a német kormány "Ringtausch" programja keretében. Ezt a megállapodást 2022. október 11-én követte a szerződések aláírása, amely tartalmazta a járművek szállítását, egy éves működéshez szükséges pótalkatrészeket, 30 napos harci tevékenységhez szükséges lőszer mennyiséget és egy három éves támogatási megállapodást, amely magába foglalta a cseh katonák kiképzését is. A harckocsik a svájci és a német hadsereg állományából kerültek a Rheinmetall Landsysteme GmbH tulajdonába, ahol felújításra kerültek, a kommunikációs rendszerüket a cseh igények szerint módosították és új hőkamerával látták el őket. 2022. október 17-én kezdődött a kiképzés Németországban, Munsterben. Az első jármű átadásra 2022. december 21-én került sor Přáslavicében a 73. harckocsizászlóalj (73. tankový prapor, 73.tpr) részére. Az utolsó jármű 2023. novemberében érkezett meg.

    A harckocsit egy 12 hengeres 1.100 kW teljesítményű MTU MB 873 Ka-201 motor mozgatja.







    A harckocsi fő fegyvere a 120mm-es L/44 űrméret-hosszúságú Rh 120 L/44 sima csövű harckocsiágyú.

    A tornyon egy 7,62 mm-es MG3 géppuska került elhelyezésre.

    A toronyban szintén egy 7,62 mm-es MG3 géppuska kapott helyet.

    A Leopard 2A4 harckocsikat 1985 és 1992 között gyártották.











    Ha Csehország, akkor TATRA. TATRA T 805 terepjáró tehergépkocsi.

    A "kačena", vagyis kacsa becenévvel illetett típus teherbírása 1.500 kg.

    A nyolcszemélyes kabinnal szerelt TATRA T 141 nehézvontató tehergépkocsikat 1957 és 1970 között gyártották.

    A vontatott P-50 nehézgép szállító pótkocsit a Transporta Chudrim gyártotta. A 10,7 méter hosszú pótkocsival 63 tonnás terhek szállítása volt lehetséges, de szükség esetén 80 tonnával is terhelhető volt. Ez esetben viszont a vontatási sebesség nem haladhatta meg a 10 km/h-t.



    PZV (pojízdný zemní vrták), vagyis gépkocsira szerelt talajfúró, TATRA T 138 P1V alvázon.

    A fúróoszlop a függőlegestől a vízszintesig billenthető, hátulról nézve oldalirányban jobbra 110°-ra, balra 40°-ra forgatható.

    A 150 és 250 mm átmérőjű fúrókkal 13 méter mély, a 480 mm átmérőjű fúrókkal 8 méter mély lyukakat lehet fúrni.

    A talajfúró hidromotorjainak meghajtását egy TATRA T 924-A5 típusú dízel motor biztosítja.



    A Csehszlovák Néphadseregben 1959-től rendszeresített eszköz kezelőszemélyzete 3 fő. 

    CAS 32 (cisternová automobilová stříkačka) vagyis gépjárműfecskendő, TATRA T 148 PP5 alvázon, 3.200 liter/perc szivattyú teljesítménnyel.



    6.000 liter víz és 600 liter habképző anyag tölthető a jármű tartályaiba.

    Az AM-50 (automobil mostní) vagyis hídvető, TATRA T 813 8x8 KOLOS alvázon, 50 tonnás teherbírással.

    A hídelem fejlesztése 1968-1969 zajlott a Konštrukta Trenčín vállalatnál. A Cseh Néphadseregben 1972-ben rendszeresítették.


    Egy hídelem hossza 13,5 méter és 1,75-5,15 méter magas híd építhető belőle. Maximum 8 darab hídelem építhető egymás mellé.

    AV-15 (automobil vyprošťovací) vagyis műszaki-mentő jármű, 15 tonna teherbírású daruval, TATRA T 815 VP13-32.265. 8x8.1R alvázon.

    A daru teherbírása 3 méteres kinyúlással 15.000 kg., maximális kinyúlással 4.000 kg.

    Közúton 65 tonna, terepen 15 tonna tömegű pótkocsit vontathat. A főcsörlő vontatókábelének hossza 150 méter, a segédcsörlőé 320 méter. 

    A jármű elejére egy BZT-815 típusú tolólapot szereltek.

    TATRA T 810-ZČ 1R0R26 13 177 6x6.1R/321 emelőhátfalas terepjáró tehergépkocsi. Ez a változat csak teherszállítására alkalmas.

    A T 810-esek szállítása 2008. március 28.-án kezdődött el a hadsereg részére.

    TATRA FORCE T 815-7T3R41 8x8.1R Multilift MSH-165-SCA konténerszállító terepjáró tehergépkocsi.

    Teherbírása 16.500 kg.

    TATRA FORCE T 815-73R31T 6x6.1 terepjáró tehergépkocsi.

    TATRA PHOENIX T 158-8P5R44 8x8 terepjáró tehergépkocsi CTS 18-58-MSAT horgos rakodó és szállító felépítménnyel.



    A jármű fülkéje STANAG 4569 szerinti 3-as ballisztikai és 3-as akna elleni védelmet biztosít.

    A jármű teherbírása 18.000 kg. A horgos rakodón elhelyezett - egyébként összecsukható - H-keret segítségével STANAG 2413-MH katonai szabvány szerinti konténereket, DIN 30.722 és ISO 668/ISO 1C konténereket szállíthat.

    Korábban említettem, hogy a katonai hagyományőrzők 1945 véres tavaszának (Krvavé Jaro 1945) eseményeit idézték fel.

    Készülődnek a bemutató résztvevői.



    Német tábori csendőr egy Zündapp DB 200 motorkerékpár nyergében.



    OT-810 mint Sd.Kfz.251/22, mittlerer Schützenpanzerwagen (7,5 cm PaK40) vagy Gerät 922.

    Sd.Kfz.181, Panzerkampwagen VI, Tigris I. Replika, T-55 alvázon.

    Sd.Kfz.141, Panzerkampwagen III. Replika, BVP-1 alvázon.



    Kfz.70, Mannschaftskraftwagen, Phänomen Granit 1500A.

    Sd.Kfz.247 Ausf.B, schwere geländegängige gepanzerte Personenkraftwagen (4 Rad), replika.



    Kfz.70, Mannschaftskraftwagen, Mercedes-Benz L1500A. A sárvédőkön látható jelzések szerint a 4. Ejtőernyős Hadosztály egyik nehéz géppuskákkal - légvédelmi állványra szerelt MG 42-esek - felszerelt járműve. 



    A magyar bakát is ide sodorta a háború.

    1945. május 1-jén Prerovban (Přerov) és környékén felkelés robbant ki, miután a városi rádióban - tévesen - bemondták, hogy a németek feladták a háborút.

    A helyi lakosok a partizánok és német fogságból megszökött szovjet katonák segítségével spontán elkezdték a német és magyar hadsereg tagjainak lefegyverzését, így hamarosan nagyszámú kézi lőfegyverrel rendelkeztek.







    Prerov, vasúti csomópontként és a Becsva (Bečva) folyó felett átívelő hidak miatt stratégiai fontosságú volt a visszavonuló német csapatok számára. A lázadást gyorsan elfojtották.





    A felkelés leverésében az Orosz Felszabadítási Hadsereg (Русская освободительная армия, РОА) is részt vett. 













    A Cseh-Morva Protektorátus területén tartózkodó magyar katonák közül néhányan csatlakoztak a felkelőkhöz.













    A felkelés résztvevői közül május 2-án 21 főt végeztek ki.



    A Prerov után más városokban is felkelések törtek ki.



    Prágában (Praha) május 5-én tört ki felkelés.

    A Vörös Hadsereg elől nyugat felé visszavonuló német csapatok számára a legrövidebb út, - hogy megadják magukat az amerikaiaknak - Prágán és környékén keresztül vezetett, viszont ezeket az útvonalakat a felkelők ellenőrizték. Május 6-ra virradó éjszaka mintegy 1.600 barikádot emeltek Prágában.





    A Protektorátus területén 1945. május elején mintegy 900.000 német katona tartózkodott a Közép Hadseregcsoportból és az Ostmark Hadseregcsoportból. A gyengén felfegyverzett felkelőknek nem volt sok esélyük.

    A felkelők a Prágai Rádión keresztül kértek segítséget a szövetséges hatalmaktól.





























    Május 5-én este a ROA 1.gyalogos hadosztálya átállt a felkelők oldalára - és megtámadta a német csapatokat Prága északnyugati részén. Május 7-re, a felkelőkkel közösen Prága nagy részét megtisztította a német csapatoktól. Május 8-án az orosz hadosztály beszüntette a harcot és kivonult Prágából, majd elindult nyugatnak, hogy megadja magát az amerikaiaknak.















    1945. május 5-én Plzeň-ben is felkelés tört ki, amelyet a német városparancsnokság megpróbált elfojtani, de másnap, május 6-án a George S. Patton tábornok vezette 3. amerikai hadsereg 16. páncéloshadosztálya bevonult a városba. Az amerikai csapatok megálltak a Karlovy Vary-Plzeň-České Budějovice vonalon. Ekkor a szovjet csapatok kb. 160 km-re voltak Prágától.



    A bemutatón látott repülőgépek az eredeti P-51 Mustang és Me-109 3/4-es méretű replikái.







    1945. május 7-én hajnali 2 óra 41 perckor Alfred Jodl, a Wehrmacht vezérkari főnöke aláírta a feltétel nélküli kapitulációt rögzítő okmányt, amely május 8-án 23 óra 01 perckor lépett életbe. 



    A kapituláció ellenére Ferdinand Schörner tábornagy a Közép Hadseregcsoport parancsnoka megparancsolta egységeinek, hogy nyugati irányba haladjanak, továbbra is tartva magát a május 7-én, Karl Dönitztől a Német Birodalom elnökétől kapott parancshoz.

    Május 8-án a németek új támadást indítottak, hogy leverjék a felkelést Prágában. Viszont a szovjetek egyre gyorsabb ütemben közeledtek Prága felé, így május 8-án éjszaka tárgyalások kezdődtek a németek és a cseh felkelők között, hogy a csehek nem fogják akadályozni a németeket a nyugatra történő elvonulásban...

    ..., hogy megadják magukat az amerikaiaknak.







    Május 9-én 19 órakor az amerikaiak lezárták a demarkációs vonalat, nem fogadtak be több foglyot...

    ..., így a német csapatok tovább harcoltak, mintsem, hogy szovjet fogságba essenek.

     











    Konyev marsall 1. Ukrán Frontjának harckocsijai 1945. május 9-én hajnali 4 óra 40 perckor gördültek be Prágába.

    7,62 mm-es PPS-41 géppisztoly (56-A-172).

    7,62 mm-es DP golyószóró (56-P-321).









    Szovjet 45 mm-es 1937 mintájú 53-K (52-P-243-PP-1) - a kép előterében - és 45 mm-es 1942 mintájú M-42 vontatott páncéltörő ágyú (52-P-243Sz) tüzelőállásban.

    Csehországban a második világháború utolsó nagy csatájára 1945. május 11-12 között került sor Slivice-Milín környékén. A németek az amerikai csapatoknak próbálták megadni magukat, de közben védekezésre kényszerültek a partizánok és a Vörös Hadsereg ellen.

    Kölcsönbérleti szerződés alapján került a Szovjetunióba a  3/4 Ton Dodge WC-52 4x4 (G502) vagy ahogy a Vörös Hadseregben nevezték: Додж три четверти.

    M8 Greyhound (G-136) könnyű páncélozott jármű.











    1945. május 12-én a rakovicei malomban Carl Friedrich Graf von Pückler-Burghauss a Cseh-Morva Protektorátus Waffen-SS erőinek parancsnoka aláírta a német csapatok kapitulációját.















    GAZ-67 terepjáró gépkocsi.

    7,92 mm-es MG-34 géppuskák légvédelmi állványon. Zwillingssockel 36.

    Ural M-72 oldalkocsi motorkerékpár, 7,62 mm-es DP golyószóróval (56-P-321) az oldalkocsin és...

    ...zsákmányolt szerszámosládával.







    Sd.Kfz.251/1 Ausf.D, mittlerer Schützenpanzerwagen vagy Gerät 901.

    Zündapp DB 200 motorkerékpárt 1935 és 1940 között gyártották.

    Indian Model 741-30.07 CU.IN (G-674) motorkerékpár.

    31.995 db készült a 30,50 köb-inches 2 hengeres V motorral szerelt motorkerékpárból.



    A Škoda Popular typ 912 mentőautó felépítményét Hartman Jaroměř karosszáló műhelye készítette.

    Das Feldlazarett, tábori kórház.



    A képen balra látható Praga V3S SK terepjáró tehergépkocsira a propaganda, kulturális és oktatási célokra használt, E típusú mobil klub (Pojízdný klub E) felépítmény került.

    A jobb oldali jármű egy Praga V3S-M2 SK terepjáró tehergépkocsi, közepes méretű felépítménnyel (skřínová karosérie střední, SKS).

    Praga V3S-C PH üzemanyagszállító terepjáró tehergépkocsi. A tartály hasznos térfogata 3.000 liter.

    ZiL-131 terepjáró tehergépkocsi egy Praga V3S-M2 SK társaságában.

    Ez az 64 mintájú közepes kerekes páncélozott szállítójármű - Střední Kolový Obrněný Transportér, OT-64 SKOT - valamilyen vezetési pont vagy rádióállomás volt. Legalábbis a járművön... 

    ...látható toronykúp erre utal.

    A Karosa A3S kéttengelyes dobozos pótkocsikat sokféle célra használták.

    Egytengelyes, módosított PAJ-1 utánfutó alváz és egy 1.000 literes, üveglaminátból készített dupla falú tartály összeépítésével készült a C-180V vízszállító utánfutó.

    GAZ-69 és UAZ-469 terepjáró gépkocsik.

    A Lipník nad Bečvou-ban települt Kommunikációs és Információs Rendszerek Ügynöksége (Agentura komunikačních a informačních systemů, AKIS) állította ki ezt a TDV TITUS 6x6 KOVS, aknavédett, kerekes páncélozott járművön kialakított kommunikációs állomást. A jármű előterében a felszerelés részét képező két darab, a Trival Antene által gyártott STV-10/105 teleszkópos antennaárbóc egyike látható L3Harris RF-3193TB-AT520 dipól antennával.

    Az antennaárbóc max. 10méteres magasságig tolható ki, 120 km/h-s szélsebességig használható.

    TDV TITUS 6x6 KOVS személyzete négy fő, amelyből a két kommunikációs operátor foglal helyet a jármű rakterében. 

    L3Harris Hawkeye III 2.4M Multiband VSAT terminál.

    A X, Ka és Ku frekvenciasávokon üzemelhet.

    A Pardubice-ben települt 141. ellátó zászlóalj (141. zásobovací prapor, 141. zp) TDV TITUS 6x6 KOVS járműve.

    A STANAG 4569 szerinti 3-as ballisztikai és 3a-s akna elleni védelemmel rendelkező TDV TITUS KOVS (kolové obrněné vozidlo spojovací) változatából 36 darab járművet rendelt meg a hadsereg 2017-ben. A jármű tetején az alábbi felszerélések látjuk. Három darab L3Harris RF-3187-AT320 ostor antennát a hang és adatátvitelre is alkalmas L3Harris AN/PRC-117G VHF/UHF (30 MHz-88 MHz, 108 MHz-512MHz, 550 MHz-2000 MHz) rádióknak. Egy L3Harris RF-7800B-VU104 BGAN terminált, mellette egy L3Harris RF-5382H-CU001 antenna csatolót. Egy L3Harris RF-3134-AT-005 hurokantennát az L3Harris Falcon III AN/PRC-160(V) HF/VHF rádióhoz. Előtte a korábban említett STV-10/105 teleszkópos antennaárbóc látható szállítási helyzetben.

    A 10 méter magasra kitolható antennaárbócon L3Harris RF-3193TB-AT520 dipól antennák láthatók.

    4. Gyorsreagálású Dandár (4. brigáda rychlého nasazení, 4.brn) TDV Pandur II CZ 8x8 KOVS járműve. A Cseh Hadsereg 14 darabot rendszeresített ebből a változatból. 

    A két járművön látható kommunikációs eszközök megegyeznek.

    Iveco LOV ZDRAV (lehké obrnéné vozidlo zdravotnické). Az Iveco LMV MedEvac könnyű, páncélozott mentőgépkocsiból 3 darab került rendszeresítésre.

    STANAG 4569 szabvány szerint páncélozott.

    A járművek egészségügyi felszereléseit a cseh MEDTEC-VOP spol. s.r.o. szállította.

    IVECO LMV M65E19 VM 4x4 többcélú könnyű taktikai jármű bázisán kialakított LOV-CBRN II atom-, vegyi-, biológiai felderítő jármű és P-LOV CBRN pótkocsi, a B.O.I.S. - FILTRY, spol. s.r.o. által gyártott multispektrális álcázó rendszerrel lefedve.

    vz. 85 PRAM-S (PRAporní Minomet - Samohybný). 85 mintájú 120 mm-es önjáró zászlóalj aknavető. A harcjármű 1978-ban megkezdett és 1982 elején befejezett fejlesztését, az 1985-ig tartó tesztelés követte. A gyártás - kapacitás hiány miatt- csak 1988-ban indult el és 1990-ben be is fejeződött. A 2 darab prototípus mellett 12 darab jármű készült a BVP-1 egy futógörgőnyivel meghosszabbított alvázának felhasználásával. A tűzkiváltás csak állóhelyzetből lehetséges. A 120 mm-es aknavető elméleti tűzgyorsasága 30 lövés/perc, de ezt 18-20 lövés/perce korlátozták a zsákos hajítótöltetek használata miatt. A cső emelkedési szöge +40-80°, oldalszöge ±15°. Lőtávolság 8.000 méter. 4 fős kezelőszemélyzet működteti. 

    120 mm-es OF-M-Cv gyakorló lőszerek, csomagolóládában.





    NZ-81 mechanikus célzóberendezés.

    Az aknavető automata töltőberendezése 21 lőszer befogadására alkalmas.

    TKN-3B kettős működésű figyelőműszer a parancsnok ülése előtt.

    A harcjárműben szállítható 80 darab aknavető lőszer tárolóhelyeinek egy része. 

    A PRAM-S másodlagos fegyvere egy 12,7 mm NSzVT géppuska (6P17).

    A BVP-1 gyalogsági harcjárművet a BMP-1 (objekt 765 Szp.2) licence alapján gyártották Csehszlovákiában 1970 és 1987 között. A gyártott mennyiség: 17.295 db.



    A jármű deszantterében 8 fő lövész helyezhető el.



    Az OT-64 2A változatú közepes kerekes páncélozott szállítójármű - Střední Kolový Obrněný Transportér, SKOT - tetejére a BTR-60PB tornyát helyezték el, amelyben egy 14,5 mm-es KPVT géppuska (56-P-562T) és egy 7,62 mm-es - a szovjet SzG-43 géppuska (56-P-428) harckocsikban használt változatának, az SzGMT licence alapján gyártott - vz. 43/66 géppuska kapott helyet, amelyet később a 7,62 mm-es PKT (6P7) váltott fel. A jármű sorozatgyártása 1967. augusztusában kezdődött el.

    vz. 77 DANA (Dělo Automobilní Nabíjené Automaticky vzor 77), azaz 77 mintájú automata töltésű önjáró ágyútarack. A TATRA 815 VP31 29 265 8x8.1R alvázra épített harcjármű fejlesztése 1969 szeptemberében kezdődött el Trencsényben, a KONŠTRUKTA Trenčín vállalatnál. A Csehszlovák Néphadseregben 1977. májusától rendszeresítették. A 152 mm-es, L/37 űrméret-hosszúságú ágyú tűzgyorsasága automatikus töltéssel 5 lövés/perc, kézi töltéssel 2 lövés/perc. A cső emelkedési szöge -4° / +70°. 5 fős kezelőállomány működteti.

    POP-2 (pojízdná převazovna) vagyis mobil elsősegély állomás TATRA ARMAX T 815-26WR45 17 255 4x4.1 tehergépkocsi alvázon. A készlethez egy PV 18 SSSK-P pótkocsi tartozik.

    CKV-7 CITRA (cisterna kontejnerová vodu), vagyis ivóvíz szállító és tároló tartály, 7.000 literes űrtartalommal, TATRA T 815 VP11 20 235 6x6.1R terepjáró tehergépkocsin. A tartály védelmet biztosít a benne tárolt víznek a tömegpusztító fegyverek hatásai ellen.

    120 mm-es EOF-M Šk gyakorló aknavető lőszerek és zsákos hajítótöltetek csomagolóládában, tartalék stabilizátorral. Az éles repeszromboló változat tömege 16 kg. és 2,66 kg. TNT/Hexogén robbanóanyagot tartalmaz. 

    Alul a Leopard 2A4 lőszerének tárolására szolgáló konténer, felette, balra a 120 mm-es DM33A2 nyomjelzős, leváló köpenyes, szárnystabilizált, űrméret alatti páncéltörő nyíllövedék (Armor Piercing Fin Stabilized Discarding Sabot-Tracer, APFSDS-T) makettje, mellette a DM11 részlegesen elégő hüvelyű egyesített lőszer fém hüvelyfeneke, felül pedig egy 120 mm-es DM11 nyomjelzős, többcélú, nagy robbanóerejű lövedék (Multi-Purpose High Explosive Tracer, MP-HE-T) makettje látható.

    Alul az FGM-148E (Block 1) Javelin irányított páncéltörő rakétarendszer rakéta tároló- és indítókonténere látható. 2015-16-ban 50 darab rakéta és 3 darab indítóegység került beszerzésre a különleges erők részére. Felette a Saab RBS-70 nagyon rövid hatótávolságú, hordozható légvédelmi rakéta rendszer rakétájának tároló- és indító konténere tekinthető meg.

    PT Mi-U (mina protitanková universálni), vagyis univerzális páncéltörő akna, nyomólapos gyújtós és döntőpálcás gyújtóval szerelt változatban. A cseh gyártású, műanyag borítású akna tömege 9,5 kg., a TNT/Hexogén robbanótöltet tömege 7 kg. A nyomólapra ható aktiváló erő 1.500 N (150 kg.), a döntőpálcásnál 31,4 N (3,14 kg.).

    A 27 x 145 mm-es DM 28 TP gyakorló lőszerek a Gripen Mauser BK 27 típusú gépágyújához.

    A cseh haderő XXI. századi gyalogos katonájának felszerelés rendszere (Dismounted Soldier System, DSS), a fegyverek nélkül.

    A C4ISTAR támogatását biztosító kommunikációs és információs rendszer elemei: ICZ DELINFO BADIAN csatairányítási rendszer (BMS) PDA-n vagy okostelefonon, Juggernaut.Case tokban, akkumulátoros áramforrás, STAR-PAN USB Data Hub, Safran JIM COMPACT és MOSKITO TI többcélú felderítő berendezések, Safran PLRF25C lézeres távolságmérő, L3 HARRIS Falcon IV (AN/PCR 163) harcászati rádió és...

    ...INVISIO T7 fejhallgató.

    Prága-Kbelyből, a 243. helikopter századtól (243. vrtulníková letka, 243. vrl) érkezett ez a PZL W-3A Sokol többcélú helikopter. Oldalszám: 0713, gyári szám: 370713.




    Köszönöm, hogy megnézted a blogbejegyzésemet.

    Ha értesülni szeretnél az újabb bejegyzésekről, kövess a Facebookon.



    0 megjegyzés:

    Megjegyzés küldése

    Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.

     
    Copyright © 2014-2024 krisztianfotoi.blogspot.com. Minden jog fenntartva. A blogon található minden kép és szöveg szerzői jogvédelem alatt áll. A képek írásbeli engedély nélküli felhasználása, publikálása tilos. Kivételt képez ez alól a teljes galériák hivatkozásainak megosztása. Kapcsolat: kgazso01@gmail.com
    Copyright © 2014-2024 krisztianfotoi.blogspot.com. All rights reserved. All images and text on this blog are copyrighted. Any use or publication of images without written permission is prohibited. Exceptions to this rule include sharing links (URLs) to full galleries. Contact: kgazso01@gmail.com