.jpg) |
2024-ben a 25. alkalommal került megrendezésre a történelmi Csehország legkeletibb városa - Králíky - mellett elterülő dombokon, a K-S 14 "U Cihelny" gyalogsági erőd mellett ez a rendezvény. A katonai hagyományőrzők 1945 véres tavaszának (Krvavé Jaro 1945) eseményeit idézték fel, de megtekinthetők voltak új és régebbi haditechnikai eszközök is, a hadsereg, a rendőrség és a büntetés-végrehajtás bemutatói mellett.
|
.jpg) |
A Cseh Hadsereg (Armáda České republiky, AČR) 152 mm-es 77 mintájú automata töltésű önjáró ágyútarackja, tüzelőállásban. (ShKH vz.77). |
.jpg) |
Készültségi géppár, Caslavból. |
.jpg) |
A Cseh Hadsereg Logisztikai ügynökség katonai közlekedési osztálya (Odbor vojenské dopravy Agentury logistiky), a Regionális katonai közlekedési központok (Regionální střediska vojenské dopravy, ReStřVD) és a rakovníki Bevetéstámogató zászlóalj (Prapor podpory nasaditelných sil, Rakovník) szállítmánybiztosítási feladatot mutatott be. |
.jpg) |
Meopta ZD-Dot pirospont irányzékkal szerelt CZ 805 BREN A1 gépkarabély látható a biztosítás végző főhadnagy kezében. |
.jpg) |
A Movement Control Team (MCT) vagy MovCon vagyis Mozgásirányító egység feladata, hogy a saját vagy a koalíciós erők haditechnikai eszközeit, felszereléseit eljuttassák A pont B pontba. Ez a biztonsági, biztosítási feladatok mellett magában foglalja többek között az útvonalak felderítését, közlekedési csomópontok biztosítását, akadályok elhárítását. |
.jpg) |
A konvojban egy TATRA FORCE T 815-7T3R41 8x8.1R Multilift MSH-165-SCA konténerszállító terepjáró tehergépkocsi... |
.jpg) |
... és egy TATRA T 810-ZČ 1R0R26 13 177 6x6.1R/321 emelőhátfalas terepjáró tehergépkocsi is helyet kapott. |
.jpg) |
A konvoj védelmét egy Land Rover Defender 130 Kajman (Armoured 4) könnyű rohamjárművön elhelyezett félraj látta el. |
.jpg) |
A konvojt megtámadták. |
.jpg) |
A Cseh Hadseregben rendszeresített Toyota Hilux Double Cab terepjáró gépkocsik nem sokban különböznek a polgári változattól. A Glomex MS s.r.o. által szállított, leegyszerűsített kivitelű pickupok RAL 6014 színkódú fényezést, csörlőt, levehető vonóhorgot kaptak. A rakteret fedő fém keménytetőn elhelyezett tetőcsomagtartó teherbírása 120 kg., a tető belső oldalán öt darab fegyvertartót helyezetek el. A járművek nem rendelkeznek páncélvédelemmel. |
.jpg) |
7,62 mm-es FN MINIMI Mk 3 könnyű géppuska, Elcan SpecterDR VFOV14-C2 optikával, a Kajman felső tüzelőállásában. |
.jpg) |
A harcot egy Leopard 2A4 harckocsi érkezése döntötte el. |
.jpg) |
A rendezvény következő része a "harckocsik a cseh haderőben" nevet kapta. |
.jpg) |
Az első szovjet T-34-85-ös harckocsikat 1945 elején kapta
meg a keleti fronton harcoló 1. Csehszlovák Hadtest (1. československý armádní
sbor) alárendeltségébe tartozó 1. Független Csehszlovák harckocsidandár (1.
československá samostatná tanková brigáda). |
.jpg) |
A második világháborút követő öt évre vonatkozó cseh
haderőfejlesztési elképzelés szerint, a harckocsizó alakulatokat döntően
T-34-85-ös harckocsikkal szerelik fel, amelyeket brit Cromwell és a T-40/75
megjelöléssel rendszeresített, módosított PzKpfw IV-es harckocsikkal -
alapvetően hosszú csövű Ausf. G, H, J változatok különböző tornyokkal, cseh
motorral - egészítenek ki. 1945 októberében határozták el és 1946 márciusában
mutatták be a TVP (Tank všeobecného použití) vagyis Általános Célú Harckocsi
koncepcióját, amelynek 1948-as felülvizsgálata eredményezte a Škoda T 50
és a ČKD T 51 harckocsikat. A két program T50/51 néven 1949. március 28-án
egyesült. A 100 mm-es Škoda AK 1 ágyúval felszerelt harckocsi fejlesztését
1950. márciusában, szovjet nyomásra, a csehszlovák és a szovjet hadsereg
felszerelést egységesítését előíró párt és kormányhatározat alapján
leállították és elrendelték a T-34-85-ös harckocsik gyártását. A gyártási és műszaki dokumentációt ingyen adták a szovjetek. |
.jpg) |
Az első csehszlovák T-34/85-ös 1951. szeptember 1-jén
készült el a - korábban mozdonyokat gyártó - prágai ČKD Sokolovo gyárban.
Az itt készült járművek futógörgői a szovjet, nyizsnij tagili 183. számú gyár által
készített görgőkhöz hasonlatosak, a torony viszont az omszki 174. számú gyárban
készült tornyokhoz hasonlít. Kivitelezésük viszont magasabb színvonalú - a páncéllemezeket megcsiszolták, a
hegesztési varratokat lecsiszolták - , mint a Szovjetunióban gyártott járműveké volt.
A járműveket a korai időszakban - első sorozat - NOTEK rendszerű konvojlámpával, majd egy közös burkolat alá szerelt fényszóróval és infrafényszóróval - a fotón szereplő járművön nincs rajta - látták el. A parancsnoki tornyot az eredeti verzióhoz képest eltolták balra, így a torony bal oldalán egy dudor látható, a páncéltest bal hátsó oldalára
egy terepi telefon csatlakozót helyezetek el és a kipufogó burkolat is más mint
a szovjet gyártású példányoknál. A harckocsik V-2-34-es motorjait a Škoda
Plzeň gyártotta, a fegyverzet - 85 mm-es ZiSz SZ-53 harckocsi ágyú - a Škoda dubnice nad váhomi gyárában készült. A páncéltestet és a tornyot a prágai gyár mellett Martinban a ZJVS-nél is gyártották. Az
előbbiben 1953 decemberéig, utána csak Martinban, 1956 végéig. |
.jpg) |
Összesen 2.736 darab T-34/85-öst gyártottak
Csehszlovákiában, amelyből 1.437 darab került a Csehszlovák Néphadsereghez (Československá lidová armáda, ČSLA). A többit exportálták. |
.jpg) |
A Nový Jičínből érkezett T-34/85-ös, az 1956-ban gyártott utolsó sorozatban készült. |
.jpg) |
Csehszlovákia 1962-ben kapott engedélyt a T-55 (objekt 155) harckocsi gyártására. Az első 10 darabos sorozat 1964 végére készült el Martinban, a T-54AR "Řeka" gyártásának befejezését követően. 1967-ben már a T-55A-k (objekt 155A) gördültek le a gyártósorról. 1968-ban vette kezdetét a T-54AR-ek korszerűsítése T-55A-ra. Az így modernizált mintegy 1.250 darab jármű jelölése T-54AM lett. Az 1970-es évek végére nyilvánvalóvá vált, hogy a néphadseregben rendszerben álló harckocsik tüzelési pontossága és az első tűzkiváltás gyorsasága nem megfelelő egy esetleges fegyveres összecsapás esetén. Ezért került kifejlesztésre hazai bázison - a prágai 60. számú Kutató Intézet (VÚ 060) által - a KLADIVO tűzvezető rendszer. |
.jpg) |
A tesztek során a találati pontosságban álló helyzetből történő tűzkiváltás esetén 6,4-szeres, rövid megállásból 3,6-szoros, menetből pedig 3-szoros javulás mutatkozott. Az első tűzkiváltás pontossága 13,3-szoros javulást mutatott. A saját fejlesztésű mikroprocesszoros ballisztikus számítógép 0,4 másodperc alatt dolgozta ki a lőelemeket. Az első 40 darab készlet 1982-ben került átadásra a hadsereg részére. E korszerűsítés után - amely magába foglalta lézeres besugárzás-jelzők szerelését is a torony hátsó részére - a harckocsikat T-54AM1 és T-55AM1 jelöléssel látták el. Az előbbiek gépesített lövészhadosztályokhoz, az utóbbiak harckocsi hadosztályokhoz kerültek. Az 1985-ban kezdődött második korszerűsítési hullámban modernizált járművek a T-54AM2 és T-55AM2 jelölést kapták. 1989-re mintegy 1.200 ilyen harckocsi állt hadrendben Csehszlovákiában. |
.jpg) |
A T-55AM2-eseket 10 mm vastagságú textilgumiból készült oldalköténnyel szerelték fel. A 100 mm-es D10-T2SA/SK harckocsi ágyú stabilizátorát korszerűsítették és hővédelmét is módosították. |
.jpg) |
A járművet egy 456 kW-os 12 hengeres V-55AM2 típusú dízel motor mozgatja, amelyet egy DIPOL nevű diagnosztikai berendezéssel is felszereltek. |
.jpg) |
A harckocsi parancsnoka mögött látható az SDIO lézeres-besugárzásjelző rendszer érzékelő tornya, 4 darab érzékelővel és a tetején a szélsebességmérővel, ami a képen behúzott állapotban van. Légvédelmi feladatokra a szovjet 12,7 mm-es DSKM géppuska (56-P-542M) csehszlovák változatát a 12,7mm vz. 38/46 géppuskát használták. A toronyban, a lövegcsővel párhuzamosítva egy 7,62 mm-es PKT géppuska (6P7) is helyet kapott. |
.jpg) |
A torony passzív védelmét két darab, szovjet gyártású, egyenként 550 kilogrammos, levehető kiegészítő páncéllal növelték meg, amelybe, a 60 mm-es külső réteg mögött több, függőlegesen elhelyezett 5 mm-es acéllemez helyeztek el poliuretánba ágyazva. A harckocsi felső homlokpáncélján elhelyezett pótpáncél 30 mm-es acélból készült, a benne elhelyezett 5 mm-es acéllemezeket szögben rögzítették a poliuretánban. Teljes vastagsága 150 mm. A kiegészítő páncélozás mintegy két tonnával növelte meg a jármű tömegét. |
.jpg) |
Hét darab 81 mm-es 902B Tucsa ködgránátvetőt helyeztek a torony jobb oldalán, az "Iljics szemöldöke" elnevezéssel is illetett kiegészítő páncél mellé. |
.jpg) |
A lövegcső feletti páncélozott doboz rejti a 10 m-es mérési pontosággal és 300-5000 méteres mérési tartománnyal rendelkező lézeres távolságmérőt. Mellett az L-4 "Luna" infravető látható. |
.jpg) |
|
.jpg) |
1978-ban 30 darab T-72 Ural (objekt 172M-E2) és 1 darab T-72K Ural-K (objekt 172MK-E2) parancsnoki harckocsi érkezett a Szovjetunióból, amellyel a Přáslavicében állomásozó 33. harckocsiezred 1. zászlóalját szerelték fel. Érdekesség, hogy az ezred 2. zászlóalja T-55A-val, a 3. T-34/85-el volt felfegyverezve. Ekkor már meg volt az engedély a licencben történő gyártásra, de a szovjet T-72A (objekt 172M-1) dokumentációja alapján gyártott első járművek csak 1981-ben gördültek le a ZTS Martin gyártósoráról. A korábban gyártott harckocsiktól eltérően, amelyeknél csak kis mértékben vettek részt lengyel és szovjet beszállítók, itt már jóval nagyobb mértékű volt a szocialista együttműködés. A T-72-esből 556 darab készült. 1985-től kezdődött a T-72M (objekt 172M-E3) és T-72MK (objekt 172MK-E3), 1986-tól a T-72M1 (objekt 172M-E5) és T-72M1K (objekt 172M1K-E5) gyártása. Az utolsó példányok 1989-ban készültek el a néphadsereg számára. |
.jpg) |
Összesen 917 darab került rendszeresítésre a Cseh Néphadseregben, amelyből 540 darab került az 1993.01.01-jén megalakult Cseh Hadsereg (Armáda České republiky, AČR) állományába. Az üzemanyag rendszer kiegészítő hordóinak űrtartalma 390 liter. Alattuk az önvontató gerenda látható. |
.jpg) |
A képen is látható T-72M változatból 251 darabot gyártottak Csehszlovákiában. |
.jpg) |
A harckocsi fő fegyverzete a 125 mm-es D-81TM (2A46) harckocsi ágyú. |
.jpg) |
A járművet egy V-46 típusú 574 kW teljesítményű motor mozgatja. Az alsó homlokpáncélon jól látható a harckocsi önbeásó berendezése. |
.jpg) |
|
.jpg) |
|
.jpg) |
2022. május 18.-án állapodott meg a cseh és a német kormány védelmi minisztere, hogy Csehország 14 darab Leopard 2A4 harckocsit és egy Bergepanzer 3 Büffel páncélozott műszaki mentő- és vontatójárművet kap adományként, 20 darab T-72-es harckocsi Ukrajnának történt átadása ellenében a német kormány "Ringtausch" programja keretében. Ezt a megállapodást 2022. október 11-én követte a szerződések aláírása, amely tartalmazta a járművek szállítását, egy éves működéshez szükséges pótalkatrészeket, 30 napos harci tevékenységhez szükséges lőszer mennyiséget és egy három éves támogatási megállapodást, amely magába foglalta a cseh katonák kiképzését is. A harckocsik a svájci és a német hadsereg állományából kerültek a Rheinmetall Landsysteme GmbH tulajdonába, ahol felújításra kerültek, a kommunikációs rendszerüket a cseh igények szerint módosították és új hőkamerával látták el őket. 2022. október 17-én kezdődött a kiképzés Németországban, Munsterben. Az első jármű átadásra 2022. december 21-én került sor Přáslavicében a 73. harckocsizászlóalj (73. tankový prapor, 73.tpr) részére. Az utolsó jármű 2023. novemberében érkezett meg. |
.jpg) |
A harckocsit egy 12 hengeres 1.100 kW teljesítményű MTU MB 873 Ka-201 motor mozgatja. |
.jpg) |
A harckocsi fő fegyvere a 120mm-es L/44 űrméret-hosszúságú Rh 120 L/44 sima csövű harckocsiágyú. |
.jpg) |
A tornyon egy 7,62 mm-es MG3 géppuska került elhelyezésre. |
.jpg) |
A toronyban szintén egy 7,62 mm-es MG3 géppuska kapott helyet. |
.jpg) |
A Leopard 2A4 harckocsikat 1985 és 1992 között gyártották. |
.jpg) |
Ha Csehország, akkor TATRA. TATRA T 805 terepjáró tehergépkocsi. |
.jpg) |
A "kačena", vagyis kacsa becenévvel illetett típus teherbírása 1.500 kg. |
.jpg) |
A nyolcszemélyes kabinnal szerelt TATRA T 141 nehézvontató tehergépkocsikat 1957 és 1970 között gyártották. |
.jpg) |
A vontatott P-50 nehézgép szállító pótkocsit a Transporta Chudrim gyártotta. A 10,7 méter hosszú pótkocsival 63 tonnás terhek szállítása volt lehetséges, de szükség esetén 80 tonnával is terhelhető volt. Ez esetben viszont a vontatási sebesség nem haladhatta meg a 10 km/h-t. |
.jpg) |
PZV (pojízdný zemní vrták), vagyis gépkocsira szerelt talajfúró, TATRA T 138 P1V alvázon. |
.jpg) |
A fúróoszlop a függőlegestől a vízszintesig billenthető, hátulról nézve oldalirányban jobbra 110°-ra, balra 40°-ra forgatható. |
.jpg) |
A 150 és 250 mm átmérőjű fúrókkal 13 méter mély, a 480 mm átmérőjű fúrókkal 8 méter mély lyukakat lehet fúrni. |
.jpg) |
A talajfúró hidromotorjainak meghajtását egy TATRA T 924-A5 típusú dízel motor biztosítja. |
.jpg) |
A Csehszlovák Néphadseregben 1959-től rendszeresített eszköz kezelőszemélyzete 3 fő. |
.jpg) |
CAS 32 (cisternová automobilová stříkačka) vagyis gépjárműfecskendő, TATRA T 148 PP5 alvázon, 3.200 liter/perc szivattyú teljesítménnyel. |
.jpg) |
6.000 liter víz és 600 liter habképző anyag tölthető a jármű tartályaiba. |
.jpg) |
Az AM-50 (automobil mostní) vagyis hídvető, TATRA T 813 8x8 KOLOS alvázon, 50 tonnás teherbírással. |
.jpg) |
A hídelem fejlesztése 1968-1969 zajlott a Konštrukta Trenčín vállalatnál. A Cseh Néphadseregben 1972-ben rendszeresítették.
|
.jpg) |
Egy hídelem hossza 13,5 méter és 1,75-5,15 méter magas híd építhető belőle. Maximum 8 darab hídelem építhető egymás mellé. |
.jpg) |
AV-15 (automobil vyprošťovací) vagyis műszaki-mentő jármű, 15 tonna teherbírású daruval, TATRA T 815 VP13-32.265. 8x8.1R alvázon. |
.jpg) |
A daru teherbírása 3 méteres kinyúlással 15.000 kg., maximális kinyúlással 4.000 kg. |
.jpg) |
Közúton 65 tonna, terepen 15 tonna tömegű pótkocsit vontathat. A főcsörlő vontatókábelének hossza 150 méter, a segédcsörlőé 320 méter. |
.jpg) |
A jármű elejére egy BZT-815 típusú tolólapot szereltek. |
.jpg) |
TATRA T 810-ZČ 1R0R26 13 177 6x6.1R/321 emelőhátfalas terepjáró tehergépkocsi. Ez a változat csak teherszállítására alkalmas. |
.jpg) |
A T 810-esek szállítása 2008. március 28.-án kezdődött el a hadsereg részére. |
.jpg) |
TATRA FORCE T 815-7T3R41 8x8.1R Multilift MSH-165-SCA konténerszállító terepjáró tehergépkocsi. |
.jpg) |
Teherbírása 16.500 kg. |
.jpg) |
TATRA FORCE T 815-73R31T 6x6.1 terepjáró tehergépkocsi. |
.jpg) |
TATRA PHOENIX T 158-8P5R44 8x8 terepjáró tehergépkocsi CTS 18-58-MSAT horgos rakodó és szállító felépítménnyel. |
.jpg) |
A jármű fülkéje STANAG 4569 szerinti 3-as ballisztikai és 3-as akna elleni védelmet biztosít. |
.jpg) |
A jármű teherbírása 18.000 kg. A horgos rakodón elhelyezett - egyébként összecsukható - H-keret segítségével STANAG 2413-MH katonai szabvány szerinti konténereket, DIN 30.722 és ISO 668/ISO 1C konténereket szállíthat. |
.jpg) |
Korábban említettem, hogy a katonai hagyományőrzők 1945 véres tavaszának (Krvavé Jaro 1945) eseményeit idézték fel. |
.jpg) |
Készülődnek a bemutató résztvevői. |
.jpg) |
Német tábori csendőr egy Zündapp DB 200 motorkerékpár nyergében. |
.jpg) |
OT-810 mint Sd.Kfz.251/22, mittlerer Schützenpanzerwagen (7,5 cm PaK40) vagy Gerät 922. |
.jpg) |
Sd.Kfz.181, Panzerkampwagen VI, Tigris I. Replika, T-55 alvázon. |
.jpg) |
Sd.Kfz.141, Panzerkampwagen III. Replika, BVP-1 alvázon. |
.jpg) |
Kfz.70, Mannschaftskraftwagen, Phänomen Granit 1500A. |
.jpg) |
Sd.Kfz.247 Ausf.B, schwere geländegängige gepanzerte Personenkraftwagen (4 Rad), replika. |
.jpg) |
Kfz.70, Mannschaftskraftwagen, Mercedes-Benz L1500A. A sárvédőkön látható jelzések szerint a 4. Ejtőernyős Hadosztály egyik nehéz géppuskákkal - légvédelmi állványra szerelt MG 42-esek - felszerelt járműve. |
.jpg) |
A magyar bakát is ide sodorta a háború. |
.jpg) |
1945. május 1-jén Prerovban (Přerov) és környékén felkelés robbant ki, miután a városi rádióban - tévesen - bemondták, hogy a németek feladták a háborút. |
.jpg) |
A helyi lakosok a partizánok és német fogságból megszökött szovjet katonák segítségével spontán elkezdték a német és magyar hadsereg tagjainak lefegyverzését, így hamarosan nagyszámú kézi lőfegyverrel rendelkeztek. |
.jpg) |
Prerov, vasúti csomópontként és a Becsva (Bečva) folyó felett átívelő hidak miatt stratégiai fontosságú volt a visszavonuló német csapatok számára. A lázadást gyorsan elfojtották. |
.jpg) |
A felkelés leverésében az Orosz Felszabadítási Hadsereg (Русская освободительная армия, РОА) is részt vett. |
.jpg) |
A Cseh-Morva Protektorátus területén tartózkodó magyar katonák közül néhányan csatlakoztak a felkelőkhöz. |
.jpg) |
A felkelés résztvevői közül május 2-án 21 főt végeztek ki.
|
.jpg) |
A Prerov után más városokban is felkelések törtek ki. |
.jpg) |
Prágában (Praha) május 5-én tört ki felkelés. |
.jpg) |
A Vörös Hadsereg elől nyugat felé visszavonuló német csapatok számára a legrövidebb út, - hogy megadják magukat az amerikaiaknak - Prágán és környékén keresztül vezetett, viszont ezeket az útvonalakat a felkelők ellenőrizték. Május 6-ra virradó éjszaka mintegy 1.600 barikádot emeltek Prágában. |
.jpg) |
A Protektorátus területén 1945. május elején mintegy 900.000 német katona tartózkodott a Közép Hadseregcsoportból és az Ostmark Hadseregcsoportból. A gyengén felfegyverzett felkelőknek nem volt sok esélyük. |
.jpg) |
A felkelők a Prágai Rádión keresztül kértek segítséget a szövetséges hatalmaktól. |
.jpg) |
Május 5-én este a ROA 1.gyalogos hadosztálya átállt a felkelők oldalára - és megtámadta a német csapatokat Prága északnyugati részén. Május 7-re, a felkelőkkel közösen Prága nagy részét megtisztította a német csapatoktól. Május 8-án az orosz hadosztály beszüntette a harcot és kivonult Prágából, majd elindult nyugatnak, hogy megadja magát az amerikaiaknak. |
.jpg) |
1945. május 5-én Plzeň-ben is felkelés tört ki, amelyet a német városparancsnokság megpróbált elfojtani, de másnap, május 6-án a George S. Patton tábornok vezette 3. amerikai hadsereg 16. páncéloshadosztálya bevonult a városba. Az amerikai csapatok megálltak a Karlovy Vary-Plzeň-České Budějovice vonalon. Ekkor a szovjet csapatok kb. 160 km-re voltak Prágától. |
.jpg) |
A bemutatón látott repülőgépek az eredeti P-51 Mustang és Me-109 3/4-es méretű replikái. |
.jpg) |
1945. május 7-én hajnali 2 óra 41 perckor Alfred Jodl, a Wehrmacht vezérkari főnöke aláírta a feltétel nélküli kapitulációt rögzítő okmányt, amely május 8-án 23 óra 01 perckor lépett életbe.
|
.jpg) |
A kapituláció ellenére Ferdinand Schörner tábornagy a Közép Hadseregcsoport parancsnoka megparancsolta egységeinek, hogy nyugati irányba haladjanak, továbbra is tartva magát a május 7-én, Karl Dönitztől a Német Birodalom elnökétől kapott parancshoz.
|
.jpg) |
Május 8-án a németek új támadást indítottak, hogy leverjék a felkelést Prágában. Viszont a szovjetek egyre gyorsabb ütemben közeledtek Prága felé, így május 8-án éjszaka tárgyalások kezdődtek a németek és a cseh felkelők között, hogy a csehek nem fogják akadályozni a németeket a nyugatra történő elvonulásban... |
.jpg) |
..., hogy megadják magukat az amerikaiaknak. |
.jpg) |
Május 9-én 19 órakor az amerikaiak lezárták a demarkációs vonalat, nem fogadtak be több foglyot... |
.jpg) |
..., így a német csapatok tovább harcoltak, mintsem, hogy szovjet fogságba essenek. |
.jpg) |
Konyev marsall 1. Ukrán Frontjának harckocsijai 1945. május 9-én hajnali 4 óra 40 perckor gördültek be Prágába. |
.jpg) |
7,62 mm-es PPS-41 géppisztoly (56-A-172). |
.jpg) |
7,62 mm-es DP golyószóró (56-P-321). |
.jpg) |
Szovjet 45 mm-es 1937 mintájú 53-K (52-P-243-PP-1) - a kép előterében - és 45 mm-es 1942 mintájú M-42 vontatott páncéltörő ágyú (52-P-243Sz) tüzelőállásban. |
.jpg) |
Csehországban a második világháború utolsó nagy csatájára 1945. május 11-12 között került sor Slivice-Milín környékén. A németek az amerikai csapatoknak próbálták megadni magukat, de közben védekezésre kényszerültek a partizánok és a Vörös Hadsereg ellen. |
.jpg) |
Kölcsönbérleti szerződés alapján került a Szovjetunióba a 3/4 Ton Dodge WC-52 4x4 (G502) vagy ahogy a Vörös Hadseregben nevezték: Додж три четверти. |
.jpg) |
M8 Greyhound (G-136) könnyű páncélozott jármű. |
.jpg) |
1945. május 12-én a rakovicei malomban Carl Friedrich Graf von Pückler-Burghauss a Cseh-Morva Protektorátus Waffen-SS erőinek parancsnoka aláírta a német csapatok kapitulációját. |
.jpg) |
GAZ-67 terepjáró gépkocsi.
|
.jpg) |
7,92 mm-es MG-34 géppuskák légvédelmi állványon. Zwillingssockel 36. |
.jpg) |
Ural M-72 oldalkocsi motorkerékpár, 7,62 mm-es DP golyószóróval (56-P-321) az oldalkocsin és... |
.jpg) |
...zsákmányolt szerszámosládával. |
.jpg) |
Sd.Kfz.251/1 Ausf.D, mittlerer Schützenpanzerwagen vagy Gerät 901.
|
.jpg) |
Zündapp DB 200 motorkerékpárt 1935 és 1940 között gyártották. |
.jpg) |
Indian Model 741-30.07 CU.IN (G-674) motorkerékpár. |
.jpg) |
31.995 db készült a 30,50 köb-inches 2 hengeres V motorral szerelt motorkerékpárból. |
.jpg) |
A Škoda Popular typ 912 mentőautó felépítményét Hartman Jaroměř karosszáló műhelye készítette. |
.jpg) |
Das Feldlazarett, tábori kórház. |
.jpg) |
A képen balra látható Praga V3S SK terepjáró tehergépkocsira a propaganda, kulturális és oktatási célokra használt, E típusú mobil klub (Pojízdný klub E) felépítmény került. |
.jpg) |
A jobb oldali jármű egy Praga V3S-M2 SK terepjáró tehergépkocsi, közepes méretű felépítménnyel (skřínová karosérie střední, SKS). |
.jpg) |
Praga V3S-C PH üzemanyagszállító terepjáró tehergépkocsi. A tartály hasznos térfogata 3.000 liter. |
.jpg) |
ZiL-131 terepjáró tehergépkocsi egy Praga V3S-M2 SK társaságában. |
.jpg) |
Ez az 64 mintájú közepes kerekes páncélozott szállítójármű - Střední Kolový Obrněný Transportér, OT-64 SKOT - valamilyen vezetési pont vagy rádióállomás volt. Legalábbis a járművön...
|
.jpg) |
...látható toronykúp erre utal. |
.jpg) |
A Karosa A3S kéttengelyes dobozos pótkocsikat sokféle célra használták. |
.jpg) |
Egytengelyes, módosított PAJ-1 utánfutó alváz és egy 1.000 literes, üveglaminátból készített dupla falú tartály összeépítésével készült a C-180V vízszállító utánfutó. |
.jpg) |
GAZ-69 és UAZ-469 terepjáró gépkocsik. |
.jpg) |
A Lipník nad Bečvou-ban települt Kommunikációs és Információs Rendszerek Ügynöksége (Agentura komunikačních a informačních systemů, AKIS) állította ki ezt a TDV TITUS 6x6 KOVS, aknavédett, kerekes páncélozott járművön kialakított kommunikációs állomást. A jármű előterében a felszerelés részét képező két darab, a Trival Antene által gyártott STV-10/105 teleszkópos antennaárbóc egyike látható L3Harris RF-3193TB-AT520 dipól antennával. |
.jpg) |
Az antennaárbóc max. 10méteres magasságig tolható ki, 120 km/h-s szélsebességig használható. |
.jpg) |
TDV TITUS 6x6 KOVS személyzete négy fő, amelyből a két kommunikációs operátor foglal helyet a jármű rakterében. |
.jpg) |
L3Harris Hawkeye III 2.4M Multiband VSAT terminál. |
.jpg) |
A X, Ka és Ku frekvenciasávokon üzemelhet. |
.jpg) |
A Pardubice-ben települt 141. ellátó zászlóalj (141. zásobovací prapor, 141. zp) TDV TITUS 6x6 KOVS járműve. |
 |
A STANAG 4569 szerinti 3-as ballisztikai és 3a-s akna elleni védelemmel rendelkező TDV TITUS KOVS (kolové obrněné vozidlo spojovací) változatából 36 darab járművet rendelt meg a hadsereg 2017-ben. A jármű tetején az alábbi felszerélések látjuk. Három darab L3Harris RF-3187-AT320 ostor antennát a hang és adatátvitelre is alkalmas L3Harris AN/PRC-117G VHF/UHF (30 MHz-88 MHz, 108 MHz-512MHz, 550 MHz-2000 MHz) rádióknak. Egy L3Harris RF-7800B-VU104 BGAN terminált, mellette egy L3Harris RF-5382H-CU001 antenna csatolót. Egy L3Harris RF-3134-AT-005 hurokantennát az L3Harris Falcon III AN/PRC-160(V) HF/VHF rádióhoz. Előtte a korábban említett STV-10/105 teleszkópos antennaárbóc látható szállítási helyzetben. |
.jpg) |
A 10 méter magasra kitolható antennaárbócon L3Harris RF-3193TB-AT520 dipól antennák láthatók.
|
.jpg) |
4. Gyorsreagálású Dandár (4. brigáda rychlého nasazení, 4.brn) TDV Pandur II CZ 8x8 KOVS járműve. A Cseh Hadsereg 14 darabot rendszeresített ebből a változatból. |
.jpg) |
A két járművön látható kommunikációs eszközök megegyeznek. |
.jpg) |
Iveco LOV ZDRAV (lehké obrnéné vozidlo zdravotnické). Az Iveco LMV MedEvac könnyű, páncélozott mentőgépkocsiból 3 darab került rendszeresítésre. |
.jpg) |
STANAG 4569 szabvány szerint páncélozott. |
.jpg) |
A járművek egészségügyi felszereléseit a cseh MEDTEC-VOP spol. s.r.o. szállította. |
.jpg) |
IVECO LMV M65E19 VM 4x4 többcélú könnyű taktikai jármű bázisán kialakított LOV-CBRN II atom-, vegyi-, biológiai felderítő jármű és P-LOV CBRN pótkocsi, a B.O.I.S. - FILTRY, spol. s.r.o. által gyártott multispektrális álcázó rendszerrel lefedve. |
.jpg) |
vz. 85 PRAM-S (PRAporní Minomet - Samohybný). 85 mintájú 120 mm-es önjáró zászlóalj aknavető. A harcjármű 1978-ban megkezdett és 1982 elején befejezett fejlesztését, az 1985-ig tartó tesztelés követte. A gyártás - kapacitás hiány miatt- csak 1988-ban indult el és 1990-ben be is fejeződött. A 2 darab prototípus mellett 12 darab jármű készült a BVP-1 egy futógörgőnyivel meghosszabbított alvázának felhasználásával. A tűzkiváltás csak állóhelyzetből lehetséges. A 120 mm-es aknavető elméleti tűzgyorsasága 30 lövés/perc, de ezt 18-20 lövés/perce korlátozták a zsákos hajítótöltetek használata miatt. A cső emelkedési szöge +40-80°, oldalszöge ±15°. Lőtávolság 8.000 méter. 4 fős kezelőszemélyzet működteti. |
.jpg) |
120 mm-es OF-M-Cv gyakorló lőszerek, csomagolóládában. |
.jpg) |
NZ-81 mechanikus célzóberendezés. |
.jpg) |
Az aknavető automata töltőberendezése 21 lőszer befogadására alkalmas. |
.jpg) |
TKN-3B kettős működésű figyelőműszer a parancsnok ülése előtt. |
.jpg) |
A harcjárműben szállítható 80 darab aknavető lőszer tárolóhelyeinek egy része. |
.jpg) |
A PRAM-S másodlagos fegyvere egy 12,7 mm NSzVT géppuska (6P17). |
.jpg) |
A BVP-1 gyalogsági harcjárművet a BMP-1 (objekt 765 Szp.2) licence alapján gyártották Csehszlovákiában 1970 és 1987 között. A gyártott mennyiség: 17.295 db. |
.jpg) |
A jármű deszantterében 8 fő lövész helyezhető el. |
.jpg) |
Az OT-64 2A változatú közepes kerekes páncélozott szállítójármű - Střední Kolový Obrněný Transportér, SKOT - tetejére a BTR-60PB tornyát helyezték el, amelyben egy 14,5 mm-es KPVT géppuska (56-P-562T) és egy 7,62 mm-es - a szovjet SzG-43 géppuska (56-P-428) harckocsikban használt változatának, az SzGMT licence alapján gyártott - vz. 43/66 géppuska kapott helyet, amelyet később a 7,62 mm-es PKT (6P7) váltott fel. A jármű sorozatgyártása 1967. augusztusában kezdődött el. |
.jpg) |
vz. 77 DANA (Dělo Automobilní Nabíjené Automaticky vzor 77), azaz 77 mintájú automata töltésű önjáró ágyútarack. A TATRA 815 VP31 29 265 8x8.1R alvázra épített harcjármű fejlesztése 1969 szeptemberében kezdődött el Trencsényben, a KONŠTRUKTA Trenčín vállalatnál. A Csehszlovák Néphadseregben 1977. májusától rendszeresítették. A 152 mm-es, L/37 űrméret-hosszúságú ágyú tűzgyorsasága automatikus töltéssel 5 lövés/perc, kézi töltéssel 2 lövés/perc. A cső emelkedési szöge -4° / +70°. 5 fős kezelőállomány működteti. |
.jpg) |
POP-2 (pojízdná převazovna) vagyis mobil elsősegély állomás TATRA ARMAX T 815-26WR45 17 255 4x4.1 tehergépkocsi alvázon. A készlethez egy PV 18 SSSK-P pótkocsi tartozik. |
.jpg) |
CKV-7 CITRA (cisterna kontejnerová vodu), vagyis ivóvíz szállító és tároló tartály, 7.000 literes űrtartalommal, TATRA T 815 VP11 20 235 6x6.1R terepjáró tehergépkocsin. A tartály védelmet biztosít a benne tárolt víznek a tömegpusztító fegyverek hatásai ellen. |
.jpg) |
120 mm-es EOF-M Šk gyakorló aknavető lőszerek és zsákos hajítótöltetek csomagolóládában, tartalék stabilizátorral. Az éles repeszromboló változat tömege 16 kg. és 2,66 kg. TNT/Hexogén robbanóanyagot tartalmaz. |
.jpg) |
Alul a Leopard 2A4 lőszerének tárolására szolgáló konténer, felette, balra a 120 mm-es DM33A2 nyomjelzős, leváló köpenyes, szárnystabilizált, űrméret alatti páncéltörő nyíllövedék (Armor Piercing Fin Stabilized Discarding Sabot-Tracer, APFSDS-T) makettje, mellette a DM11 részlegesen elégő hüvelyű egyesített lőszer fém hüvelyfeneke, felül pedig egy 120 mm-es DM11 nyomjelzős, többcélú, nagy robbanóerejű lövedék (Multi-Purpose High Explosive Tracer, MP-HE-T) makettje látható. |
.jpg) |
Alul az FGM-148E (Block 1) Javelin irányított páncéltörő rakétarendszer rakéta tároló- és indítókonténere látható. 2015-16-ban 50 darab rakéta és 3 darab indítóegység került beszerzésre a különleges erők részére. Felette a Saab RBS-70 nagyon rövid hatótávolságú, hordozható légvédelmi rakéta rendszer rakétájának tároló- és indító konténere tekinthető meg. |
.jpg) |
PT Mi-U (mina protitanková universálni), vagyis univerzális páncéltörő akna, nyomólapos gyújtós és döntőpálcás gyújtóval szerelt változatban. A cseh gyártású, műanyag borítású akna tömege 9,5 kg., a TNT/Hexogén robbanótöltet tömege 7 kg. A nyomólapra ható aktiváló erő 1.500 N (150 kg.), a döntőpálcásnál 31,4 N (3,14 kg.). |
.jpg) |
A 27 x 145 mm-es DM 28 TP gyakorló lőszerek a Gripen Mauser BK 27 típusú gépágyújához. |
.jpg) |
A cseh haderő XXI. századi gyalogos katonájának felszerelés rendszere (Dismounted Soldier System, DSS), a fegyverek nélkül. |
.jpg) |
A C4ISTAR támogatását biztosító kommunikációs és információs rendszer elemei: ICZ DELINFO BADIAN csatairányítási rendszer (BMS) PDA-n vagy okostelefonon, Juggernaut.Case tokban, akkumulátoros áramforrás, STAR-PAN USB Data Hub, Safran JIM COMPACT és MOSKITO TI többcélú felderítő berendezések, Safran PLRF25C lézeres távolságmérő, L3 HARRIS Falcon IV (AN/PCR 163) harcászati rádió és... |
.jpg) |
...INVISIO T7 fejhallgató. |
.jpg) |
Prága-Kbelyből, a 243. helikopter századtól (243. vrtulníková letka, 243. vrl) érkezett ez a PZL W-3A Sokol többcélú helikopter. Oldalszám: 0713, gyári szám: 370713. |
Köszönöm, hogy megnézted a blogbejegyzésemet.
Ha értesülni szeretnél az újabb bejegyzésekről, kövess a Facebookon.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.