 |
A Brandenburg tartományban található eberswalde-finowi repülőtéren található múzeum 1992. márciusában nyílt meg. A szükséges területet - amelyen korábban, az itt állomásozó szovjet repülőezred 4. százada települt - a Szovjet Légierő és Finowfurt község megállapodása alapján kapta meg a múzeumot létrehozó szervezet. Egy ideig egymás szomszédságában működtek, mert a repülő ezred 1993. május 11-én hagyta el a repülőteret. |
 |
Mikojan-Gurjevics MiG-21PFM-SzPSz (SPS) (94A gyártmány) vadászrepülőgép. A 94A5509-es gyári számú gép a 897-es oldalszámmal repült a Német Demokratikus Köztársaság Néphadseregének Légierejében (Nationale Volksarmee, Luftstreitkräfte/Luftverteidigung; NVA, LSK/LV). A 22+38-as oldalszámot, a német újraegyesítést követően kapta meg. A kiállított gép 1967.03.17-én állt szolgálatba Cottbusban, az 1. vadászrepülőezredben (Jagdfliegergeschwader 1; JG-1). 1975-ben a JG-3-hoz, majd 1978-ban a 15. vadászrepülő-kiképző ezredhez (Jagdfliegerausbildungsgeschwader 15; JAG-15) került Rothenburgba. 1985-ben a JG-2 kapta meg a gépet, amely később visszakerült Rothenburgba, az akkor már 15. repülő-kiképző ezrednek (Fliegerausbildungsgeschwader 15; FAG-15) nevezett alakulathoz. A keletnémet légierőben 1966 és 1968 között 134 db PFM-t rendszeresítettek, amelyből 82 darab volt az NVA-ban SPS-nek nevezett változat és 52 darab a GP-9-es gépágyú konténerrel felszerelt SPS-K. |
 |
Mikojan-Gurjevics MiG-23UB (23-51-es gyártmány) kiképző repülőgép. Az A1038506 gyári számú gép oldalszáma 103 volt. Ez volt az utolsó rendszeresített UB változatú gép az LSK-nál. 1985. szeptemberében állt szolgáltba a 37. vadászbombázó ezrednél (Jagdbombenfliegergeschwader 37, JBG-37), majd a JG-9-hez került át. |
 |
A törzs alatti BDZ-60-23F1 függesztő pilonra APU-13U, APU-68 rakéta indító sín valamint UB-16 nem irányított rakéta indítókonténer függeszthető. |
 |
A bal oldali főfutómű aknája. |
 |
A jobb oldali szárnytő alatt egy BDZ-60-23K1 függesztő pilon látható. Az előrenyúló, áramvonalazott burkolat a H-23 levegő-föld rakéta Gyelta-NM típusú irányító berendezésének antennáját rejti. |
 |
Az UB változatból 11 darabot rendszeresítettek a keletnémet légierőben 1978 és 1985 között. |
 |
A Szuhoj Szu-22M4 (Sz54K gyártmány) vadászbombázó repülőgépek 1984 és 1986 között érkeztek meg az NDK-ba. Az együléses változatból 48 darab került beszerzésre. A múzeumban látható gép a 741-es oldalszámmal repült, gyári száma: 26715. |
 |
A gép a 77. vadászbombázó ezredben (Jagdbombergeschwader 77; JBG-77) repült. |
 |
Iljusin VEB Il-14PSz személyszállító repülőgép. |
 |
A Drezdában, licenc alapján készült gép gyári száma: 14803035. A repülőgép 1958. július 3-án került a Kormányzati repülőszázadhoz (Regierungsfliegerstaffel; Reg.Staffel), ahol 1982. decemberéig repült, kezdetben 482-es oldalszámmal, majd 1958. augusztus 28-tól DM-VAD lajstromjellel. |
 |
A múzeumban látható Jakovlev Jak-28R felderítő repülőgép (gyári szám: 8961310) a Werneuchenben települt 931. Vörös zászló, Szuvorov és Kutuzov érdemrendel kitüntetett prágai Önálló Gárda Felderítő Repülőezred (931-й отдельный гвардейский Пражский Кразнознамённый орденов Суворова и Кутузова разведывательный полк.; 931-й ограп) állományában repült piros 09-es oldalszámmal. |
 |
Az ezrednél 1960-ban rendszeresítették a típus, majd a 1986-ban az összes gép átadásra került a 11-й орап részére. A gép oldalszáma megváltozott, az új oldalszám a piros 25 lett. Jelenleg a 91-es oldalszám látható a gépen. |
 |
Ezt a Mil Mi-8T közepes szállító helikoptert 1968 júliusában gyártották 0423-as gyári számmal. Oldalszáma 395 volt. A 31. majd a 34. helikopter ezredben (Hubschraubergeschwader 34; HG-34) repült. 1973. februárjában a Balti-tengerbe esett, majd kiemelése után Bad Dübenbe a légierő műszaki iskolájába került mint oktatási segédlet. |
 |
Aero L-29 Delfin kétüléses kiképző repülőgép. Az 591526-os gyári számú gép a 340-es oldalszámmal repült a légierő kötelékében 1965 júniusa és 1980 novembere között. |
 |
A gép szárnya alá függesztett R57-4M indítókonténerből Sz-5M típusú nem irányított rakétákat indíthattak. |
 |
Ez a Mil Mi-8 közepes szállító helikopter az NDK légitársaságánál, az Interflugnál repült DM-SPA, majd DDR-SPA lajstromjellel 1990-ig, majd D-HOXA lajstromjellel 1992-ig a Specialflug Berlin GmbH-nál. |
 |
Gyári száma: 0211, 1967-ben gyártották. |
 |
A 9350906-os gyári számú Tupoljev Tu-134 típusú utasszállító repülőgép felújítás közben. DM-SCH, majd DDR-SCH lajstromjellel repült az Interflugnál 1969.08.14 és 1983.12.03 között. |
 |
A ZC 250 típusú, betonból készített gyakorló bomba a Luftwaffénél volt rendszeresítve. A bombán látható üregekbe üvegampullákat helyeztek, amelyek a bomba becsapódásakor összetörtek és a bennük lévő vegyi anyag, pl. klórszulfonsav ködöt képzett, így jelezve a becsapódás helyét. |
 |
A repülőtéren 1982.július és 1989.augusztus között települt Mikojan-Gurjevics MiG-25 PD/PU-k feladata az angliai Mildenhallból felszálló, a Szovjetunió irányába tartó Lockheed SR-71-es felderítő repülőgépek elfogása volt. A múzeumban egy a MiG-25-ösökön alkalmazott 5.300 literes üzemanyag-póttartály (PTB-5300) látható. |
 |
A II. világháborús roncsokat bemutató hangárban látható ez 202-es speciális pótkocsin (Sonderanhänger 202; Sd.Ah.202) elhelyezett 8,8 cm-es légvédelmi ágyú (Flugabwehrkanone 37; FlaK 37). |
 |
Iljusin Il-2 csatarepülőgép roncsa. |
 |
A kiállított Focke-Wulf Fw-190 A-9/R-2 (gyári szám: 560024) roncsát az Alt Zeschdorf település melletti tóban (Schlosssee) találták meg 1996-ban. Az I/JG11 vadászrepülő ezredhez tartozó, fehér 12-es oldalszámot viselő gépet Zechsdorf felett lőtte le egy szovjet vadászgép. Pilótája Hans Grapenthin hadnagy volt. |
 |
A következő hangárban egy, korábban a Szövetségi Hadseregben (Bundeswehr) szolgált Aérospatiale SE.3130 Alouette II helikopter (gyári szám: 1765/C417, oldalszám:76+80) és különböző hajtóművek láthatók. |
 |
Ivcsenko AI-20M légcsavaros gázturbinás hajtómű. |
 |
Az Iljusin Il-62M utasszállító repülőgépek hajtóműve, a Szolovjov D-30KU gázturbinás sugárhajtómű. |
 |
Vlagyimir Iljics Lenin |
 |
A repülőtér megépítésének előkészítő munkái 1937-ben kezdődtek el. A futópályák 1941-ben készültek el. A repteret ezután különböző kiképző egységek használták. 1944. januárjában települt az első harci egység a reptérre a Messerschmitt Bf-110-esekkel és Junkers Ju-88-asokkal repülő, a 10. Éjszakai-vadász csoport, 2. százada (Nachtjagdgruppe 10, 2.Staffel; 2./NJGr 10). 1944. szeptemberétől a Heinkel He-129-asokkal repülő 3. század (3./NJGr 10) is itt települt. 1944. márciusában költözött a repülőtérre a 200. Harci ezred (Kampgeschwader 200; KG 200) 1. és 4. százada. A repülőtér 1945.április 26-i kiürítéséig a 3. "Udet" vadászrepülő ezred (Jagdgeschwader 3; JG 3) és a 3. csatarepülő ezred (Sturzkampfgeschwader 3; St.G 3) alegységei is megfordultak itt. Ezt az időszakot tablók és makettek segítségével mutatják be. |
 |
1945. április végén foglalták el a szovjet csapatok a reptér területét, amelyen aztán 1993. május 11-ig különböző szovjet repülő alakultok használtak. 1945-1949 között a 34. bombázó ezred (34. bap), (34-й бомбардировочный авиационный полк; 34-й бап), repült típus: Petljakov Pe-2. 1949-1951 között a 175. vadászrepülő hadosztály törzse (175 iad) és a 347. vadászrepülő ezred (347. iap), (175-я истребительная авиационная дивизия штаб и 347-й истребительный авиационный полк; 175-я иад и 347-й иап), repült típus: Jakovlev Jak-9 és Mikojan-Gujevics MiG-15. 1951-1956 között a 33. és a 730. vadászrepülő ezred (33. és 730. iap), (33-й истребительный авиационный полк и 730-й истребительный авиационный полк; 33-й и 730-й иап), repült típus: Mikojan-Gurjevics MiG-15. 1956-1967 között a 668. bombázó ezred (668. bap), (668-й бомбардировочный авиационный полк; 668-й бап), repült típus: Iljusin Il-28 és Jakovlev Jak-28. 1967-1970 között a 277. bombázó ezred (277. bap), (277-й бомбардировочный авиационный полк; 277-й бап), repült típus: Iljusin Il-28. 1970-1993 között a 787. vadászrepülő ezred (787. iap), (787-й истребительный авиационный полк; 787-й иап), repült típus: Mikojan-Gurjevics MiG-21/23/25/29. |
 |
|
 |
A szovjet gyártmányú A-39 (AFA-39) fényképezőgép 500 és 5.000 méteres magasság és 500 és 1.500 km/h repülési sebesség között használható. |
 |
19
méter hosszú, 80 mm széles Isopankróm 17 vagy 22 filmanyagra készültek a
felvételek. Az objektív egy 54 fokos látószögű Ural-27 2,5/100-as. A kamera súlya nyolc kilogramm. |
 |
Az AFA-BAF/21Sz fényképezőgépet az Iljusin Il-10M, Szuhoj Szu-12, WSK PZL-Mielec Lim-5MR, Mikojan-Gurjevics MiG-17R típusú repülőgépeken és a Mil Mi-4M helikopteren alkalmazták. |
 |
ASAFA-5M automata réskamerás légi-fényképezőgép. |
 |
Valamilyen légi-fényképező eszköz vagy annak része. |
 |
TP-26S1 hőpellengátor |
 |
Az R-27R levegő-levegő rakéta, 9B-1101K inerciális félaktív radarja. A radar antennáját az eszköz bal oldalán látható burkolat takarja. A radar 25 km-es távolságból érzékel egy 3 négyzetméteres célt. A cél és a rakétát hordozó gép közötti magassági eltérés +/- 10 km lehet.
|
 |
Az RSz-2USz vezetősugaras irányítású levegő-levegő rakéta hátsó része, az indító repülőgépről érkező, a rakéta irányítását végző rádiójelek fogadására szolgáló antennával és elektronikai blokkal. |
 |
Az SzRZO-2 barát-ellenség azonosító rendszer központi blokkja látható a vitrin alsó részében. |
 |
AU-13 típusú repülőgép-fedezék. Az "AU" az Арочное Укрытие, vagyis ívelt fedezék rövidítése, a "13" pedig a fedezék szélességét jelenti, amely valójában 12,8 méter. Ezen típusú fedezék hosszúsága 28 méter. Az ajtók vasbetonból készültek, vastagságuk a képen látható változatnál 600 mm. Mozgatásuk normál esetben az ajtókra szerelt elektromos motorokkal történt. |
 |
Az NDK Néphadseregének Légierejénél mintegy 120 darab Mikojan-Gurjevics MiG-15UTI kétüléses kiképző repülőgép került rendszeresítésre. Ebből 96 darab volt a Csehszlovákiában Aero CS-102 néven gyártott változat. Ez utóbbiak 1956 és 1960 között érkeztek meg az NDK-ba. A múzeumban látható 722650 gyári számú gép is Csehszlovákiában készült. |
 |
Az oldalszáma a 135-ös volt. A repülőgép mellett egy, az UTI-kban is használt Klimov VK-1-es gázturbinás sugárhajtómű metszete látható. |
 |
Mikojan-Gurjevics MiG-21F-13 (74-es gyártmány) vadászrepülőgép. A 74 1611-es gyári számú, 708-as oldalszámú gép 1964.06.01 és 1985.10.23 között állt szolgálatban. Szolgálati ideje alatt a következő alakulatoknál "fordult" meg: JG-8, JG-9, JG-3, JAG-15, TAFS-47, JG-1. Ebből a változatból 76 darab került rendszeresítésre 1962 és 1964 között az LSK/LV-nél. |
 |
A repülőgép jobb oldalán helyezték el a 30 mm-es Nugyelman-Rihtyer NR-30 (9-A-086) gépágyút. Felette, félig nyitott állapotban a felszálló-redőny látható, amelyen keresztül a hajtómű plusz levegőt tudott beszívni. A gép mellett egy B-8M1 nem irányított rakéta indítókonténer és egy KP-100 betonból készített gyakorló bomba látható. |
 |
Röplapok szórására használt AgitAB-500-300 agitációs bomba. |
 |
A fegyverzeti kocsin egy UPK-23-250 (9-A-681) gépágyú konténer és egy... |
 |
...UB-16-57UM nem irányított rakéta indítókonténer látható. |
 |
23 mm-es Grjazev-Sipunov GS-23L (9-A-472) kétcsövű gépágyú. |
 |
Oktatási segédletek, bomba, pilonok, alkatrészek. |
 |
AgitAB-500-300 agitációs bomba szállító- és tárolókeretben. |
 |
Egy jó állapotú MiG-23/27 kabintető-keret. |
 |
A Tumanszkij R-11F2-300 gázturbinás, utánégetős sugárhajtóművet a MiG-21 P, PF és FL változatainál használták. |
 |
Áramfejlesztő, SG-1. |
 |
Oktatási segédletek: MiG-21 MF műszerfal és MiG-21 üzemanyag rendszer. |
 |
Mikojan-Gurjevics MiG-23Sz (23-11Sz gyártmány) vadászrepülőgép. Az 1969 és 1970 között 6 szériában legyártott 60 gép közül egyet sem rendszeresített az NDK. A múzeumban látható 220001013 gyári számú gépet 1970. októberében gyártották, oldalszáma kék 87-es volt. Az NDK területén állomásozó szovjet 16. Légi Hadsereg (16-я воздушная армия; 16 ВА) 1979.március 5-én a gépet átadta az NVA részére, földi tesztek elvégzése céljából. Az altenoi repülőtéren az ATU G/1 hálós elfogó berendezés vizsgálatánál használták. A gép súlyosan megsérült és végül is Bad Dübenbe került mint oktatási segédlet. Ekkor átfestették az LSK/LV-nél használt színminta szerint és a piros 08-as oldalszámot kapta. Most meg..... |
 |
2.11.9938.8000.00 gyártmánykódú vontatóvilla. |
 |
A képen látható Mikojan-Gurjevics MiG-23BN (32-24B gyártmány ) vadászbombázó repülőgép, 1981.03.04 és 1990.10.03 között repült a 37. vadászbombázó ezrednél (Jagdbombenfliegergeschwader 37; JBG-37) 720-as oldalszámmal. Gyári száma: 0393215732. |
 |
A B-8M1 indító konténer a 82mm-es Sz-8-as nem irányított rakéták indítására szolgált. |
 |
Az LSK/LV-nél MiG-24BN volt a típus elnevezése. |
 |
Ezt a Mikojan-Gurjevics MiG-17F (54-es gyártmány) vadászrepülőgépet 1962-ben a Szovjet Légierő adta át a Bautzenben található Tiszti Főiskola (Offiziershochschule der Luftstreitkräfte/Luftverteidigung für Militärflieger; OHS für Militärflieger) részére, mint kiállítási tárgy. Az oldalán látható 08-as oldalszám hamis. |
 |
ATU-G/1A hálós elfogó berendezés. |
 |
1980-ban gyártották Drezdában. |
 |
A futópályán maximum 360 km/h órával haladó, maximum 20 tonna tömegű repülőgépet 330 méteres távolságon belül állította meg a berendezés. Az elfogó rendszer automatikusan működésbe lépett, ha a pálya mellett elhelyezett érzékelők a futópályán mozgó gép esetén, az adott mérési pontot illetően, határérték feletti sebességet mértek. Ezen a linken megtekinthető a rendszer makettje, amelyet a Rothenburg/Oberlausitzban található múzeumban állítottak ki. |
A múzeum honlapja:
luftfahrtmuseum-finowfurt.de
Németországi múzeumokról szóló bejegyzések
ide kattintva érhetők el.
A blog frissüléséről a
Facebookon is értesülhetsz.
Köszönöm, hogy megnézted a képeimet.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.