 |
katapultülés, PZL TS-11 Iskra |
 |
katapultülés, Aero L-29 Delfin |
 |
KK-2 katapultülés, MiG-17, Lim-5, Lim-6 |
 |
VSz1-BRI katapultülés, Aero L-39 Albatros |
 |
Az Albatros katapultülésének kilövését végző URM-1 szilárd hajtóanyagú rakéta metszete. |
 |
KM-1 katapultülés |
 |
KP-27M ejtőernyős oxigénkészülék |
 |
K-36DM katapultülés |
 |
Az ülés bebiztosítva. |
 |
R-861M vészhelyzeti rádió adó-vevő. Dobozban. |
 |
Lockheed C-2 katapultülés, F-104 Starfighter |
 |
Martin-Baker Mk.GQ-7 katapultülés, F-104G Starfighter |
 |
VKK-6M magassági ruha nyomásellenőrzése |
 |
R-3U gyakorló levegő-levegő rakéta, az NVA szóhasználatában "Schreiberrakete"-nek nevezték. |
 |
A képen a rakéta adatrögzítő szerkezete látható. Az 5 darab tű egy porfestett papírszalagra írta ki a kapott jeleket, célbefogásról, indításról, stb., amelyeket a leszállást követően kiértékeltek. |
 |
D3-57D zár, APU-7D rakétaindító sín, RSz-2USz levegő-levegő rakéta metszete |
 |
Gyújtó... |
 |
...és elektronikai blokk. |
 |
RSz-2USz oktatási célra |
 |
UPK-23-250 (9A681) gépágyú konténer |
 |
250 darab 23x115mm-es lőszer fér a tárba |
 |
NR-30 (9-A-086) 30mm-es repülőgép fedélzeti gépágyú |
 |
GS-23 (9-A-472) 23mm-es kétcsövű repülőgép fedélzeti gépágyú |
 |
MiG-29 hidraulika rendszer oktatási segédlet |
 |
Sz-13-300-100-0Sz fotógéppuska és konténere. Fontos kitétel, hogy a repülőgép bal szárnyára szerelendő. A jobb szárnyra az Sz-13-100-0Sz fotógéppuska szerelendő a MiG-21U vagy MiG-23-on végrehajtott légi lövészet gyakorlás esetén. |
 |
A képen balra a KKR felderítőkonténerben alkalmazott UA-47A fényképezőgép, jobbra pedig egy AFA-39 tip. fényképezőgép látható. |
 |
Az AFA-39 tip. fényképezőgépek, a MiG-21F-13 példányai közül, azon gépek bal szárnyában található fényszóró helyére kerültek beépítésre, amelyek gyári száma 0-ra vagy 5-re végződött. |
 |
KKR-1 felderítőkonténer, PA-1 típusú félautomata panoráma fényképezőgépe. |
 |
SzARPP-12 fedélzeti repülési adatrögzítő |
 |
MLP-14-3 M1 fedélzeti adatrögzítő, Szu-22 |
 |
APM-90M leszállító fényszóró PZs-19 tip. 10 kW-os izzója, szállítási helyzetben. |
 |
Pitot-cső ellenőrző berendezés. |
 |
MiG-21 családfa. Je-2-től a LanceR-ig. |
 |
Aero CS-102 (Csehszlovákiában licencben gyártott MiG-15UTI; I-312SzT) kétüléses kiképzőrepülőgép. A gép 1957-ben készült és 1958.02.23-án került az NVA (Nationale Volksarmee) Bautzenben települt a JAG-25 ezredének állományába. Majd Rothenburgba került a JAG-15-be, ahol 1966-ig repült. Az UTI-k egészen 1984-ig repültek a keletnémet légierőben. |
 |
Kortársak. |
 |
WSK Lim-5 ( Lengyelországban licencben gyártott MiG-17F) vadászbombázó repülőgép. Gyári száma: 1C 06-30. 1957. júliusában került a JG-7-hez, majd 1972-ben a JBG-37-hez. 1985.11.30-án vonták ki a szolgálatból a 300-as oldalszámot viselő gépet. |
 |
Mikojan-Gurjevics MiG-19PM vadászrepülőgép |
 |
Mikojan-Gurjevics MiG-21F-13 (74-es gyártmány) vadászrepülőgép, 1962-ben a JG-8-as ezredben Marxwaldeben kezdte szolgálatát. 1976-ban a JG-3-ba került át, majd 1976-ban került át a szintén Preschenben állomásozó AFS-31 -1986-tól TAFS-47- (Aufklärungsfliegerstaffel-31, majd Taktische Aufklärungsfliegerstaffel-47) állományába, ahol 1985 végéig szolgált. |
 |
Mikojan-Gurjevics MiG-21PFM-SzPSz/K (SPS/K) (94A-s gyártmány) vadászrepülőgép, 1968.05.20-án kezdte szolgálatát Cottbusban a JG-1-es vadászezredben. Utolsó repülésére 1990.09.06-án került sor. 1624 repült óra és 2680 leszállás "van" benne. |
 |
Amitől ez a gép SzPSz/K és nem SzPSz. A /K változat törzse alatt egy GS-23-as gépágyút tartalmazó GP-9 konténer látható. |
 |
BDZ-60-21UMP pilon, APU-68 rakétaindító sín |
 |
Mikojan-Gurjevics MiG-21M (96-os gyártmány) vadászrepülőgép, 1969 augusztusában érkezett az NDK-ba. 1985-ben felderítőnek építették át. Ezt követően Preschenben a TAFS-47-ben szolgált. Az átépítést követően alkalmassá vált a CLA-85 és CLA-87 típusú, NDK gyártmányú felderítő konténerek hordozására is. 1629 órát repült. |
 |
UB-32M nem irányított rakéta indítókonténerek |
 |
Mikojan-Gurjevics MiG-21MF (96F gyártmány) vadászrepülőgép, 1975-ben került Peenemündébe a JG-9 állományába. Az utolsó legyártott MF-ek egyike. Érdekessége, hogy a jellemzően csak a szovjet belpiacra gyártó gorkiji repülőgépgyárban készült. |
 |
Katapultülés kiemelésére szolgáló speciális daru (76-9806-450) |
 |
Mikojan-Gurjevics MiG-21bisz (75B gyártmány) vadászrepülőgép, 1977 szeptemberében érkezett Marxwaldéba a JG-8 vadászezredhez. 1126 órát repült. |
 |
Mikojan-Gurjevics MiG-23BN (32-24B gyártmány ) vadászbombázó repülőgép, a 689-es oldalszámú gép 1979 július és 1990 szeptember között volt szolgáltban és 1186 órát repült. Az NDK légierejében MiG-24BN volt az elnevezésük. |
 |
B8M1 nem irányított rakéta indítókonténerek és 800 literes üzemanyag-póttartály a törzs alatti tartókon. |
 |
Mikojan-Gurjevics MiG-21U (66-os gyártmány) kétüléses kiképző repülőgép. A "296"-os gép 1967.07.28-án érkezett Preschenbe a JG-3-hoz. 1972.12.30 JG-8 Marxwalde. 1973.03.20 JG-2 Neubrandenburg. 1974.10.28 vissza Prechenbe AFS-31. 1977.03.03-től FAG-15 Rothenburg. 1990.03.06-án repült utoljára. |
 |
A múzeumot üzemeltető egyesület tagjai a gép elektromos és hidraulikus rendszereit működőképes állapotba hozták. A bal szárny alatt a Sz-13-300-100-0Sz fotógéppuska konténere látható. |
 |
Mikojan-Gurjevics MiG-21US (68-as gyártmány) kétüléses kiképző repülőgép. 1968.09.16-án készült el és 1969. februárban került Peenemündébe a JG-9 állományába. 1973.07.15-től már a JG-2-ben repült 1989.szeptemberéig, amikor is Rothenburgba került. 1990.09.20-án repült utoljára. |
 |
Szuhoj Szu-22M4 (Sz54K gyártmány) vadászbombázó repülőgép. Az NVA állományába tartozó Szu-22-esek szétszerelve, szállító repülőgépeken érkeztek meg Rothenburgba, ahol az összeszerelésük történt (összesen 48 darab együléses és 8 darab kétüléses gép érkezett). Ezt követően repültek át saját repterükre, Laageba. A múzeumban látható gép a Marinefliegersgeschwader 28 állományába került 1985 áprilisában. Összesen 576 órát repült. |
 |
KP-100-as, betonból készített gyakorló bomba. |
 |
PZL-Mil Mi-2 többcélú szállító helikopter |
 |
Aero L-29 Delfin kétüléses kiképző repülőgép, 1966 júniusában az utolsó Delfinek egyikeként került az NDK-ba. |
 |
Aero L-29 Delfin kétüléses kiképző repülőgép, szintén 1966-ban került az NVA állományába. |
 |
Sz-5M nem irányított rakéták indítására szolgáló R57-4M indító konténer látható a Delfin szárnya alá függesztve. |
 |
Aero L-39 ZO Albatros kétüléses kiképző repülőgép |
 |
V-910 tip. vészhelyzeti generátor kiengedett állapotban az Albatros törzse alatt. |
 |
Letov KT-04 vontatott cél |
 |
Let L-410MA utasszállító repülőgép, Csehországból. Az NVA légierejében a típus UVP változata repült. |
 |
A nyugati oldal gépei: Canadair CL-13B Mk.6 Sabre (F-86F Sabre) vadászrepülőgép. |
 |
A féklapnál. |
 |
Pitot-cső |
 |
FIAT G.91 R/3 Gina felderítő repülőgép. A Luftwaffe állományában kb. 450 db. G.91-es szolgált. Ebből 316-ot Németországban gyártottak licencben a Flugzeug Union Südnél. Köztük ezt a kékre festett gépet, amely korábban a genderkesee-i repülőtéren volt kiállítva. |
 |
FIAT G.91 R/3 Gina felderítő repülőgép, eredeti színekben. Ez viszont egy olasz gyártású gép. |
 |
Lockheed F-104G Starfighter vadászbombázó repülőgép, "Norm 83" festési előírás szerint festve. Németországban készült az MBB-nél. 1971.július 21-én repült a gép először, majd ugyanezen év szeptemberében Büchelbe a JaboG 33-hoz került, majd 1986-ban a JaboG-34-hez. 1988.november 4-én vonták ki a használatból, 2797 repült óra után. |
 |
Bepillantás a hajtóműtérbe. |
 |
Levegő beömlő nyílások találkozási pontja, a hajtóműtér elején. |
 |
Unus sed Leo! Egy, de oroszlán! |
 |
North American OV-10B célvontató repülőgép. A Luftwaffénál csak célvontató szerepkörben repültek, fegyverzetet nem rendszeresítettek hozzájuk. Települési helyük a volt NDK-NSZK határtól mindössze 1 km-re található Lübeck-Blankensee repülőtere volt. A megvásárolt 18 darab gép a Luftwaffe tulajdonában volt, de civil pilóták repülték őket. A 18 darab gép közül 6 darab OV-10B, 12 darab pedig OV-10B(Z) változatú volt. A "B"-k Garret T76-G-416 tip. hajtóművel repültek, a "B(Z)"-k General Electric GE-85-J-4 típusúakkal. A képen jobbra egy szovjet gyártású AMZ-53 M tip. kenő-és hidraulika olajok utántöltésre szolgáló utánfutó látható. |
 |
CASA C.27 (Spanyolországban licencben gyártott Dornier Do-27-A1) szállító repülőgép, motor nélkül. |
 |
Ez is egy CASA C.27. |
 |
ATU-G/1A hálós elfogó berendezés makettje és a rendszer részét képező fénykapuk. Az 1976-1979 között Drezdában kifejlesztett rendszerben, az elfogó háló felnyitásának elsődleges módja az volt, hogy a hálótól 220-250 méterre elhelyezett fénykapuk érzékelték a guruló repülőgép sebességét és amennyiben ez meghaladta a határértéket, a rendszer automatikusan felemelte az elfogó hálót. Ezen kívül még távirányítással vagy kézi nyitással és felemelhető volt az elfogó háló. A rendszer max. 20 tonnás gépek megfogására volt képes, a gép sebessége 360 km/h is lehetett. |
 |
D-902 hómaró, Ural-375E bázisjárművön |
 |
AC 5,5-375 üzemanyagszállító- és töltő tehergépkocsi, Ural-375D bázisjárművön |
 |
Robur LO-2002A Kommandostabswagen (KSA) Stabs-KOM (K) törzsbusz |
 |
A repülőteret 1953-1954 között a szovjet légierő építette és 1956-ig Il-28-as bombázó repülőgépek állomásoztak itt. 1957 áprilisától a kamenzi Repülő Szakközépiskola 3. századának Jak-18A és Jak-18U gépei, majd szeptembertől MiG-15-ösei állomásoztak itt 1958 januárjáig. Ezután az FG-2 (a későbbi JG-2) MiG-15 és MiG-17-esei repültek innen 1960 elejéig. 1960 elején települt ide a FAG-3 (Fliegerausbildungsgeschwader-3) repülő kiképző ezred. 1961.március 1-jétől nevet váltott az alakulat, Jagdfliegerausbildungsgeschwader (JAG-15) lett az új neve, hogy aztán 1970. március 1-jén újra váltson. Az új név: Fliegerausbildungsgeschwader-15 (FAG-15) Heinz Kapelle. Repült típusok: 1960-tól MiG-15, MiG-15UTI, MiG-17, majd 1961-től WSK Lim-5. 1964 tavaszától MiG-21F-13, MiG-21U, 1978-től MiG-21PFM-SzPSz, MiG-21US, 1989 októberétől MiG-21USM. Az utolsó repülésre 1990.09.20-án került sor a "780"-as oldalszámú PFM/SzPSz-szel. |
 |
MPM-856K előmelegítő berendezés |
 |
General Electric J-79-GE 11A gázturbinás sugárhajtómű metszet, F-104 Starfighter |
 |
BMW-nél készült. |
 |
Klimov RD-33 gázturbinás sugárhajtómű, MiG-29 |
 |
SzPRD-99 startrakéta, MiG-21 |
 |
Tumanszkij R-35-300 gázturbinás sugárhajtómű, MiG-23ML,P,MLD |
 |
Ljulka AL-21F3 gázturbinás sugárhajtómű, Szu-22, Szu-24, MiG-23B |
 |
Vezérlő automata, VR-2 reduktor, rotoragy, Mi-2 |
 |
Isotov GTD-350 gázturbina helikopter-hajtómű metszet, Mi-2 |
 |
Motorlet M701 gázturbinás sugárhajtómű, L-29 Delfin |
 |
Izotov TV2-117A gázturbinás helikopter-hajtómű, Mi-8 |
 |
Ivcsenko AI-9 gázturbinás segédhajtómű |
 |
Turbomeca Marboré II gázturbinás sugárhajtómű, CM.170 Fouga Magister, CM.175 Zéphyr |
 |
Turboméca Astazou X gázturbinás sugárhajtómű |
 |
Vontatott célzsákok. |
A múzeum honlapja:
luftfahrtmuseum-rothenburg.de
További németországi múzeumi bejegyzések a blogon:
múzeumok
A blog frissüléséről a
Facebookon is értesülhetsz.
Köszönöm, hogy megnézted képeimet.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.