• put your amazing slogan here!

    2018.05.20 Lubuskie Military Museum, Drzonow in Zielonej Gorze, Lubuskie Voivodeship, Poland / Lubuskie Muzeum Wojskowe, Drzonów w Zielonej Górze, Województwo lubuskie




    A lubusi vajdaság, zielona górai járásában található, Swidnica részét képező Drzonowban 1978. január 1-jén nyílt meg a múzeum, a község közepén található kastélyban és az azt körülvevő park egy részén.
    A 122 mm-es M1910/30 tarack - 122mm wz.1910/30 - elődjét, a francia Schneider-Creusot fegyvergyár fejlesztette ki a cári Oroszország részére 1910-ben. Az 1930-as korszerűsítés során a lövegcső töltőkamráját meghosszabbították, az irányzóberendezést korszerűsítették, a lövegtalpat és a lövegcső mozgató szerkezetét megerősítették, a csőhátrasiklást fékező-helyretoló berendezést is módosították. A II.világháború során a Wehrmacht, a zsákmányolt példányokat 12,2 cm leF.H.388(r) elnevezéssel állította hadrendbe.
    A 45 mm-es 53-K (M1937) (52-P-243-PP-1) páncéltörő ágyút a Szovjetunióban fejlesztették ki. Lengyel jelölése: 45mm wz.1397.
    12,7 mm-es DSKM (56-P-542M) nehéz géppuska - lengyel jelölés: DSzK wz.1938/46 - , a BT-7-es harckocsihoz tartozó futógörgők társaságában.
    Lengyelország 1918-ban szerezte vissza függetlenségét. Az időszaki tárlat ehhez az eseményhez kapcsolódik.

    Balról jobbra haladva az alábbi repülőgép-fedélzeti fegyvereket láthatjuk: 37 mm-es Nugyelman N-37D gépágyú; 30 mm-es Nugyelman-Rihtyer NR-30 (9-A-086) gépágyú; 23 mm-es Nugyelman-Szuranov NSz-23KM gépágyú; 23 mm-es Nugyelman-Rihtyer NR-23 (9-A-656) gépágyú; 23 mm-es Grjazev-Sipunov GS-23L (9-A-472) kétcsövű gépágyú; 12,7 mm-es Berezin UBT géppuska. Alul egy R-3Sz passzív infravörös önirányítású, rövid hatótávolságú levegő-levegő rakéta metszete, felette egy R-60M passzív infravörös önirányítású, rövid hatótávolságú levegő-levegő rakéta látható.
    Az R-3Sz (K-13A, 310-es gyártmány) levegő-levegő rakéta orr-részében helyezkedik el a 451-K infravörös keresőfej és az elektronikai egység, mögötte a gázgenerátor és a kormánymozgató mechanizmus. Ezután következik a 11,3 kg-os harci rész, - amelyből a robbanás után 1.100 darab 3 grammos repeszből álló repeszfelhő képződik - , a 454-K gyújtószerkezet, majd a szilárd hajtóanyagú PRD-80A rakéta.
    Kézi páncéltörő gránátvető, RPG-2 (56-G-660) és...
    ...a PG-2 kumulatív páncéltörő gránát, az indítócső elhagyását biztosító hajtótöltet nélkül. A 82mm átmérőjű hengeres testben található az 1,85 kg tömegű, TNT és hexogén 1:1 arányú keverékéből álló robbanótöltet, az áramvonalas kúp alatt pedig a kumulatív tölcsér. A fegyver RGPpanc-2 néven került rendszeresítésre a Lengyel Néphadseregben (Ludowe Wojsko Polskie; LWP), 1952-ben.
    Kézi páncéltörő gránátvető, RPG-7 (6G3)
    A képen az RSz-2USz vezetősugaras irányítású levegő-levegő rakéta hátsó részén elhelyezett, az indító repülőgépről érkező, a rakéta irányítását végző rádiójelek fogadására szolgáló antenna és az elektronikai blokk látható.
    9K32 Sztrela-2 rövid hatótávolságú légvédelmi komplexum, 9P54M indítócső és a cső alatt a 9B17 tápegység. A 9P58 elsütő mechanizmus nincs az eszközön.
    A képen látható nagyobbik eszköz egy ASAFA-5M automata réskamerás légi-fényképezőgép (Автоматический Щелевой АэроФотоАппарат), a kissebbik pedig egy A-39 (AFA-39) légi-fényképezőgép (АэроФотоАппарат).

    Az A-39 (AFA-39) fényképezőgép 500 és 5.000 méteres magasság és 500 és 1.500 km/h repülési sebesség között használható. 19 méter hosszú, 80 mm széles Isopankróm 17 vagy 22 filmanyagra készültek a felvételek. Az objektív egy 54 fokos látószögű Ural-27 2,5/100-as. A kamera súlya nyolc kilogramm.
    A Szu-7 és Szu-17-eseken alkalmazott APU-14U típusú indítósínről hét darab Sz-3K nem irányított rakéta volt indítható.
    Szovjet gyártmányú, nagy romboló erejű repesz-romboló légibomba, OFAB-100.
    Ez a bomba metszet külsőleg egy szovjet gyártmányú ZAB-100-114 gyújtóbombára hasonlít, de a belső rész ábrázolásánál hiányzik a kilenc darab termit töltet megjelenítése. Az orrán egy TM-24/A orr-gyújtószerkezet látható.
    A szovjet 57 mm-es Sz-5 nem irányított levegő-föld rakéták különböző változatai. Fentről lefele haladva: Sz-5 (ARSz-57), az alapváltozat, repesz-romboló harci résszel. Alkalmazás: 1955-től. Alatta az 1959-től alkalmazott modernizált változat, a szintén légi- és gyengén védett célok ellen alkalmazható Sz-5M. Tömege 3,86 kg, a harci rész tömege 1,08 kg. Alatta az 1970-ben kifejlesztett Sz-5MO, megnövelt 2,1 kg-os harci résszel, amelyből a robbanás során 360 darab 2 grammos repeszdarab képződik. Ez alatt az Sz-5MO metszete látható. Legalul a kombinált kumulatív-repeszromboló harci résszel ellátott Sz-5KO és metszete látható. A repeszképződés során 220 darab 2 grammos repesz képződik. A rakéta tömege 4,45 kg, a harci részé 1,6 kg. 1971-ben jelent meg.
    A 16 darab Sz-5 rakéta indítására alkalmas UB-16-57UM indítókonténer metszete.
    A szintén az Sz-5-ös rakéták indítására szolgáló MARS-3 konténer lengyel fejlesztés. A TS-11 Iskrához kifejlesztett eszközbe négy darab rakéta tölthető.
    A MiG-21F; F-13 és U valamit a Szu-7-esek Mach kúpja mögött helyezték el az SzRD-5M Kvant rádió-távolságmérő antennáját.


    A szovjet gyártmányú katapultülések üléslapjában elhelyezett NAZ-7 (Носимый Аварийный Запас) túlélőkészlet.
    Néhány dolgok a készletből: konzerv (14), kétszersült (18), jelzősíp (12), tükröződésmentes napszemüveg (2), pótakkumulátor (8), az R-885 rádióállomáshoz helye (7), jelzőtükör (9), gyufa (11), jelzőfáklya (10), elsősegély doboz (17), csokoládé (15), ételmelegítő tabletták (13). Az alap készlet tömege 10 kg, amely kiegészíthető a környezeti viszonyoknak megfelelően (tenget feletti bevetés, sivatagos környezet stb..).
    A radomi "im. gen. Waltera" Fémipari Művekben (Zakłady Metalowe im. gen. "Waltera") - ma Fabryka Broni „Łucznik” -   1964-1974 között gyártották a PM-63 RAK (Pistolet Maszynowy, Ręczny Automat Komandosów) géppisztolyt. A 9x18 mm-es Makarov lőszert használó fegyvert a harckocsizók, felderítők, RPG kezelők, sofőrök használták.
    A 7,62mm-es Spagin géppiszolyokat (Пистолет-Пулемёт Шпагина) 1950-től Lengyelországban licencben gyártották. A vitrinben a következő változatok láthatók, fentől lefele haladva: PPS-41 géppisztoly csigatárral és ívtárral, lengyel jelölés: PPSz wz.1941. Alattuk kétféle 7,62 mm-es Szudajev géppisztolyt láthatunk (Пистолеты-Пулемёты Судаева), amelyek gyártása 1948-ban kezdődött el Lengyelországban. Alulról a második fegyver a licencben gyártott PPSz-43 - lengyel jelölés: PPS wz.1943 - , míg a fatusás PPSz-43 - lengyel elnevezése: PPS wz.1943/52 vagy PPS-M -  egy lengyel módosítás, amellyel a drágább PPS-41-eseket kívánták kiváltani. Az 1952-től gyártott változatot az 1980-as évekig használta a hadsereg, utána pedig a vasúti őrségekhez, ipari őrségekhez kerültek. A vitrin aljában egy Nagant M1895 revolver és egy TT valamint egy P-64 pisztoly látható.
    A vitrinben 7,62 mm-es, lengyel gyártású Kalasnyikov gépkarabélyok (автомат Калашникова). Fentről lefelé: AKSz (56-A-212M) lengyel elnevezés: PMK-S. Alatta egy AK-47 (56-A-212), - lengyel elnevezés: PMK - látható. Majd egy AKM (6P1), lengyel jelölés PMK-M, és az AKMSz (6P4) gépkarabély lengyel változata, a PMK-M.

    Vaszilij Alekszejevics Gyegtyarjov szovjet fegyver konstruktőr által tervezett, Lengyelországban licenc alapján gyártott golyószórók, fentről lefelé haladva: az 1928-ban kifejlesztett 7,62 mm-es DP (56-P-321) golyószóró és a harcjárművekbe tervezett változata, az 1944-től hadrendbe álló DTM (56-P-322M) golyószóró. Mindkettőt 1953-tól gyártották Lengyelországban, wz.1928 DP és DTM jelzéssel. Az alul látható 7,62 mm-es RPD (56-P-327) golyószórót 1958-tól gyártották Radomban. A DP és a DTM 7,62x54R lőszert, az RPD 7,62x39 lőszert használt.
    Sz-75 Dvina közepes hatótávolságú légvédelmi rakéta komplexum, V-750 rakéta, Sz5.711 folyékony hajtóanyagú hajtómű.
    9K42 Elbrusz harcászati ballisztikus rakéta komplexum, R-17 / R-300 (8K14) rakéta, Iszajev Sz5.2 (9D21) folyékony hajtóanyagú hajtómű. Üzemanyag: TM-185 (56% kerozin, 40% gázolaj, 4% Trikrizol), oxidáló anyag: AK-27I Melanzs (69,8-70,2% salétromsav, 24-28% nitrogén-tetraoxid, 1,3-2% víz, 0,03% alumínium-oxid és a vegyi folyamatokat gátló 0,12-0,16% jód). Tolóerő: 132,1 kN.

    7,62 mm-es Gorjunov SzG-43 (56-P-428) géppuska, légvédelmi fegyverként alkalmazva.

    Az SzGMT géppuska, az SzG-43, harckocsikon, páncélozott járműveken használt változata.
    Mindkét fegyvert licenc alapján gyártották Lengyelországban.
    Ez a vitrin a II világháborúban, a Royal Air Force-ban szolgáló lengyel pilótáknak állít emléket. Középen Edward Jaworski pilóta egyenruhája látható.
    A Williamson Typ G.45 fotógéppuskát a Spitfire-ekben használták.
    A Vörös Hadsereg kötelékében 1943-ban megalakított 1. Lengyel Hadsereg női katonáinak egyenruhái.
    A Gyegtyarjov 14,5 mm-es PTRD-41 páncéltörő puska egylövetű. (PTRD wz.1941).
    A Szimonov 14,5 mm-es PTRSz-41 (56-V-562) páncéltörő puska tárjába öt darab B-32 (páncéltörő-gyújtó) vagy BSz-41 (wolfram magos páncéltörő-gyújtó) lőszer fér. (PTRS wz.1941).
    A képen balra egy 82 mm-es BM-37 (M1943) (52-M-832Sz) aknavető látható.
    Ezt az MG-34-est az idők folyamán körbe nőtte a fa. Az 1960-as években bukkantak rá az Odera folyó partján.
    A Wehrmacht kézifegyverei.
    Az olasz Beretta Modello 38/43 géppisztolyt a Wehrmacht is rendszeresítette Maschinenpistole 738(i), rövidítve MP.738 néven. A mellette látható Sturmgewehr 44 vagy Stg.44 gépkarabély német fejlesztés.
    A kép bal oldalán egy 13 mm-es Maschinengewehr 131 (MG131) géppuska; egy 7,92mm Mauser Gewehr 43/Karabiner 43 (G43/Kar43) félautomata puska; egy Panzerfaust 100 páncéltörő fegyver; egy 7,92 mm-es Maschinengewehr 42 (MG42) géppuska, jobb oldalt pedig egy 7,92 mm-es Mauser Karabiner 98 Kurz (Kar98k) ismétlőpuska látható.
    7,62 mm-es Maxim (M1910) (56-P-421) géppuska (Maksim wz.1910).
    7,62 mm-es Gorjunov SzG-43 (56-P-428) géppuska.
    82 mm-es BM-37 (M1937) (52-M-832S) aknavető (82mm wz.1937).



    A MiG-15bisz vadászrepülőgép licenc alapján történő gyártása 1954-ben kezdődött el a WSK PZL-Mielec-nél, Lim-2 (Licencyjny myśliwiec/licenc vadászrepülőgép) elnevezéssel. Az 1960-as évek elején mintegy 200 darab Lim-2-est, kétüléses SBLim-2 (az "SB" a Szkolno-Bojowy/iskola-harci gép rövidítése változattá építettek át. Az 1960-as években újabb módosítás történt. Néhány tucat gépet alkalmassá tettek a harci támogató feladatkörön kívül felderítésre, tüzérségi megfigyelésre, tüzérhelyesbítésre. Ezek a gépek az SBLim-2 A vagy Art. elnevezést kapták. AFA-21 és AFA-39-es légi-fényképezőgépek kerültek beépítésre a törzs alsó részébe, az egy darab NSz-23 gépágyút lecserélték két darab NR-23-as gépágyúra, valamint a gép hátsó kabinja is átépítésre került. A gép vezetéséhez szükséges eszközöket kiszerelték, helyükre a navigátori feladatok ellátásához szükséges műszerek kerültek. A 2x400 literes üzemanyag-póttartály helyett, 2x600 literes tartályokat alkalmaztak. Amikor a felderítési feladatok ellátását más géptípusok vették át, újbóli átépítésre került sor. A fényképezőgépeket eltávolították, a hátsó pilóta fülkéből újra lehetett vezetni a gépet. Ez a változat az SBLim-2 M nevet kapta. A típus utolsó repülésére 1993.május 18-án került sor Modlinban.
    A 112 oldalszámú, 1A-10012-es gyári számú gép is egy SBLim-2 M.
    A Mikojan-Gurjevics MiG-17PF (58-as gyártmány) vadászrepülőgépből, - mielőtt megindult volna a típus licencben történő gyártása Lim-5P néven - 12 darab érkezett Lengyelországba, két tételben 1955 májusában és augusztusában. A múzeumban látható 58310307 gyári számú gép a második csoportban érkezett. Mindegyik gép a 21. önálló vadászrepülő századba (21 Samodzielną Eskadrę Lotnictwa Myśliwskiego; 21 selm) került. 1956-ban négy gépet áthelyeztek a 28. Slupski vadászrepülő ezredbe (28 Słupski Pułk Lotnictwa Myśliwskiego; 28 plm). 1957-ben pedig a század megszűnését követően a gépeket négy különböző ezred között osztották szét. Az 1980-as évek közepén került kivonásra a típus.
    A WSK PZL-Mielec Lim-6R vagy bisR vadászbombázó/felderítő repülőgépek, a Lim-6bis V. és VI. gyártási sorozatában - 1963.augusztus és 1964.február között - legyártott gépek átépítésével jöttek létre. A törzs alá egy AFA-39-es légi-fényképezőgép került beépítésre. A külső pilonokon CMR-9320-00 felderítő konténereket, a belsőkön villanó bombákat hordozhatott. 
    A múzeumban látható gép 1J-0635 gyári számú gép 1963.03.13- án került a 21. taktikai felderítő repülőezredbe (21 Pułk Lotnictwa Rozpoznania Taktycznego; 21 plrt). A belső tartón látható Mars-2 indító konténerből 16 darab, Sz-5 típusú, nem irányított rakéta volt indítható.
    A WSK PZL-Mielec Lim-5R vadászbombázó/felderítő repülőgépből 1959 és 1960 között 36 darab gép épült, majd még 8 darab Lim-5 is átalakításra került. A felderítésre használt AFA-39-es fényképezőgépet 45 fokos szögben építették be a törzs alsó részébe, a 16 és 17 törzskeret közé jobb oldalra, egy áramvonalas "dudor"-ba. Az orr részbe két 23mm-es Nugyelman-Rihtyer NR-23 gépágyú és egy 37 mm-es Nugyelman N-37D gépágyú került beépítésre. A szárnyak alatt bombákat és üzemanyag-póttartályokat hordozhatott.
    Az 1C-1721 gyári számú gép 1960. április 27-én készült el és május 4-én került átadásra a légierő részére. Szolgálati ideje alatt több alakulat állományában is repült.
    WSK PZL-Mielec SBLim-2A vagy Art. kétüléses harci támogató/felderítő/tüzérhelyesbítő repülőgép. Gyári száma: 1B-08020.
    WSK PZL-Mielec TS-11 bis B Iskra, kiképző/támadó repülőgép. A "TS" a típus főtervezőjének, Tadeusz Sołtyk-nak a monogrammja. A TS-11 első, statikus tesztekre szolgáló példánya 1959. márciusában készült el, majd ugyanezen év decemberében elkészült az első repülőképes gép is, amely 1960.02.05-én emelkedett először a levegőbe. A bis B változat gyártása 1968-ban kezdődött el. Ennél a változatnál a szárnyak alá két-két fegyver felfüggesztési pontot alakítottak ki, bombák és nem irányított rakéták indítókonténerei számára. A gép orrában egy 23 mm-es gépágyú kapott helyet, 40 darabos lőszerkészlettel. A kiállított gép 1972.04.11-én hajtómű hiba miatt hasra szállt. Gyári száma:1H-0506.
    WSK PZL-Mielec TS-11 bis BR vagy 200 Iskra felderítő/támadó repülőgép. Ezen változat kialakításának gondolata az 1970-es évek elején merült fel. A hátsó pilótakabin helyére egy üzemanyagtartály került, a gépbe három darab A-39 (AFA-39) légi-fényképezőgépet építettek be, a szárnyak alatt bombákat, nem irányított rakéták indítókonténereit hordozta. A hajtóműve egy max. 10,8 kN teljesítményű WSK PZL Rzeszów SO-3 gázturbinás sugárhajtómű volt. 1972.06.22-én került sor ezen típusváltozat első felszállására a 0823-as - gyári szám: 1H-0823/4H-0823 - oldalszámú géppel. Ez az egy készült belőle, nem került sorozatgyártásra.
    WSK PZL-Mielec TS-11 bis C Iskra felderítő/tüzérhelyesbítő repülőgép 1971-ben került kialakításra. A hátsó kabinból a repülőgép vezetéséhez szükséges eszközök eltávolításra kerültek, helyükre navigációs pult és a felderítő berendezések működtetéséhez szükséges kezelőszervek kerültek. Három darab A-39 (AFA-39) légi-fényképezőgép került beépítésre, fegyverzete ugyanaz mint a bis B változatnak. A kiállított gép gyári száma: 2H-0530.          

    WSK PZL Swidnik-Mil Mi-2P többcélú helikopter, gyári száma: 541624100
    A WSK PZL Swidnik-Mil Mi-2M helikopter fejlesztése 1968-ban kezdődött el. Egyes források szerint sorozatgyártását nem tervezték. A mgr. inż. M. Czerwińskiego által vezetett tervezőcsapat lecserélte a 298 kW teljesítményű GTD-350-es gázturbinákat, 331 kW teljesítményű GTD-350P-kre. Javítottak a gép műszerezettségén, különösképpen a rádión. A Mi-2M1 csak a hajművekben tért egy eredeti Mi-2-től, a múzeumban látható Mi-2M2 (gyári száma: ZD 0104054) változatnál, már a gép orr része is megváltozott, a futóműre nagyobb kerekek kerültek, kiegészítő üzemanyag-tartály került a gép sík padlólemeze alá, a tolóajtókkal szerelt, nagyobb méretű kabinban a pilótán kívül 11 fő fért el. A prototípus 1974.07.01-i első repülése után még 1975-ben is folytak tesztrepülések. Öt darab gép készül ebből a változatból.
    Az elő hat darab Mil Mi-4A szállítóhelikopter 1958. augusztusában érkezett meg Lengyelországba. 23 darab került rendszeresítésre az "A" változatból. Az 1980-as évek elejéig állt hadrendben a típus. A fotón látható gép gyári száma: 03141.
    1953-ban született meg a döntés, hogy a lublini vajdaságban található Swidnikben 1950-ben felépült 5.sz. Közlekedési Eszközök Gyára (Wytwórnia Sprzetu Komunikacyjnego; WSK) lesz a Mil Mi-1T helikopterek licenc alapján történő gyártásának helyszíne. 1955 végén, 1956 elején, a Szovjetunióból, vasúton, ládákba csomagolva érkezett meg az elő négy gép, amelyek közül az első 1956.március 23-án szállt fel. Az első lengyel széria gépe 1957.március 22-én emelkedett a magasba, még az Ivcsenko AI-26V dugattyús hajtóművel, mert a motorok licencgyártása csak 1957-végén indult meg Rzeszówban Lit-3 elnevezéssel. Az SM-1 jelzésű helikopter gyártása 1965-ig tartott. A Lengyel Néphadsereg repülő alakulatainál 1956 és 1963 között álltak hadrendben. A kép jobb oldalán látható gép, egyike a Szovjetunióból érkezett négy gépnek. A kiképző változatú Mil Mi-1U gyári száma: 96801105.
    A WSK PZL Swidnik SM-1-en alapuló SM-2-es helikopter tervezése 1957-ben kezdődött el, az első felszállásra 1959.november 18-án került sor. A megnövelt méretű kabinba, a pilótán kívül négy személy fért be. A hajtómű és az erőátvitel változatlan maradt. A sorozatgyártás 1960-1963 között zajlott. Négy sorozatban 86 gép készült el. A gépek nagy része, mintegy 70 darab a néphadsereg különböző alakulataihoz került, ahol 1979-ig repültek, néhány gépet a polgári repülésben használtak mentő-helikopterként, illetve Csehszlovákiába és Romániába is került néhány darab. A múzeumban látható mentő változatú gép gyári száma: S201005.

    Mikojan-Gurjevics MiG-21R (94R gyártmány) felderítő repülőgép. A Lengyel Légierőhöz 1968. szeptemberében megérkezett első két "R" egyike volt a múzeumban látható 94R011423 gyári számú gép. Összesen 36 darab felderítő érkezett 1968 és 1972 között. Ezen változat utolsó repülésére 2000 októberében került sor.
    A repülőgép állomáshelyei: Malbork, 41. vadászrepülő ezred (41 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego; 41 plm) 1968.09.28-1969.07.08 között; Powidz, 21. taktikai és tüzérségi felderítő-repülő ezred (21 Pułk Lotnictwa Rozpoznania Taktycznego i Artyleryjskiego; 21 plmia), 1969.07.08-1982.12.29 között; Sochaczew, 32. taktikai felderítő-repülő ezred, 2. század (32 Pułk Lotnictwa Rozpoznania Taktycznego, 2 eskadra; 32 plr) 1982.12.29-1996.10.11 között. Ezután a 3.sz. Katonai Repülőgép-javító Üzembe (Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 3; WZL-3) került.

    Az "R" típusú rádioelektronikai felderítő konténer egy A-39 (AFA-39) fényképezőgépet, SzRSz-6 (Romb-4A, felderítési tartomány: 800-10.450MHz) és SzRSz-7M (Romb-4B, felderítési tartomány: 147-825MHz) felderítő berendezéseket, FB-1 optikai felvevőeszközt, ASzO-2 infracsapda kilövőket, SzRO-3 besugárzás jelzőket, MS-61 magnetofont és egyéb berendezéseket tartalmazott. A törzs oldalán egy SzPRD-99 startrakéta látható.
    A "D" típusú fotó felderítő konténer, öt darab A-39 (AFA-39), egy darab A-39M (AFA-39M) és egy darab ASAFA-5M fényképezőgépet, ASzO-2 infracsapda kilövőket, SzRO-3 besugárzás jelzőket, MS-61 magnetofont és egyéb berendezéseket tartalmazott.
    A Szuhoj Szu-20 (Sz32MK gyártmány) vadászbombázó repülőgépből Lengyelországban 27 darabot rendszeresítettek. Az első hat gép 1974-ben érkezett meg. Valamennyi gép a Powidzban állomásozó 7. bombázó-felderítő ezredbe (7 Pułk Lotnictwa Bombowo-Rozpoznawczego; 7 plbr) került. Az utolsó repülésre 1997. február 28-án került sor. A típuson repülő lengyel pilótákat és üzemeltető műszakiakat, a 70-es évek végén, 80-as évek elején képezték ki egy speciális bomba használatára. Az IAB-500-300 imitációs atombombából Powidzban több készletet tároltak, ezeket 1989-ben visszaszállították a szovjet hadsereg sypniewoi fegyverraktárába. A 6138-as oldalszámú, 74828 gyári számú gép 1975.decemberében készült el a 126 sz. repülőgépgyárban (GAZ-126), az Amur menti Komszomolszkban és 1976.03.18-érkezett meg Powidzba. 1392 órát és 3 percet repült mielőtt 1997. február 28-án végleg leállították.
    A KMGU-2 aknaszóró-konténerbe háromféle résztöltet tölthető: PTM-1 harckocsi akna, AO-2,5RT és PFM-1Sz akna.
    9K42 Elbrusz harcászati ballisztikus rakéta komplexum, R-17 / R-300 (8K14) rakéta, 2T3M rakéta szállító félpótkocsin. A rakéta orrkúpjára a "9N33" felirat van festve. Ez a változat egy 300 kt-s PA17 nukleáris harci részt tartalmazott. Lengyelország nem rendelkezett saját atomfegyverrel, adott esetben a Vörös Hadseregtől kapott volna. 9N33GVM súlymakettel vagy 9N33U vagy UT kiképző-gyakorló változattal viszont rendelkezhettek.
    A rakétának gázdinamikai kormányzása van.

    Lánctalpas úszó szállító jármű, PTG K-61.

    Modernizált közepes úszó szállító jármű, PTSz-M.
    A PTSz-M-ek gyártása 1965-ben kezdődött el a a Szovjetunióban.
    Önjáró kísérőhíd, SMT-1.
    A Star 660M1 tehergépkocsi által szállított, két, egymással összehegesztett rámpából álló híd teherbírása 40 tonna volt, az áthidaló képessége 9 méter.
    A PSMT-2 mobil pillér vagy hídtámasz. A vízbe beemelve, az SMT-1 hídelemek összekapcsolására szolgált.
    A Star 266M1 tehergépkocsin a PP-64 Wstęga szalaghíd készlet egyik pontonja látható. A híd készlet 48 darab folyami hídkompból, 12 darab parti hídkompból és 6 darab KH-200 motorcsónakból állt. Az 1966-tól gyártott szalaghíd teherbíró képessége 40 tonna volt 4,35 méteres hídszélességnél, 80 tonna 8,7 méteres hídszélességnél.

    Lánctalpas önjáró komp, GSzP-55. A rendszer két, egymástól független, balos és egy jobbos komp összekapcsolásából áll össze. Teherbírása 52 tonna.
    KH-200 motorcsónak, szállító utánfutón.
    Vontató motorcsónak, BMK-90.
    57 mm-es ZiSz-2 (M1941) (52-P-271) páncéltörő ágyú és egy széttört beton gyakorló bomba.

    Egyszemélyes légvédelmi óvófülke (Splitterschutzzelle vagy Luftschutzzelle). Wehrmacht, 1943-1945.

    A tüzelőállásban egy 85 mm-es D-44 (M1944) (52-P-367) hadosztály ágyú látható.
    1954-ben jelent meg a fegyver a Lengyel Néphadseregben és 1955-1965 között licenc alapján Lengyelországban is gyártották.
    Lengyel jelölés: 85mm wz.1944.

    45 mm-es M-42 (M1942) (52-P-243Sz) páncéltörő ágyú, 42mm wz.1942.
    Német erődítmények páncéllemezből készült nyílászárói.
    Felderítő úszó gépjármű, D-442.00 FUG. Lengyelország 1966-ban mintegy 100 darabot vásárolt belőle.
    Páncélozott felderítő és járőr jármű, BRDM-1. 1961 és 1964 között 800 darab érkezett a Lengyel Néphadsereghez.
    9K31 Sztrela-1 kis hatótávolságú légvédelmi rakéta komplexum, 9A31 szállító-indító jármű (harci gép). A járművön a 9P31 indítóállás látható.
    Páncélozott szállító jármű, SKOT (Średni Kołowy Opancerzony Transporter). A jármű fejlesztése 1959-ben kezdődött el Csehszlovákiában, Lengyelország 1961-ben csatlakozott a programhoz. A sorozatgyártás 1963-ban indult meg Lublinban és 1971.július 22-én fejeződött be. A Lengyel Néphadsereg számára kb. 2.500 darab különböző változatú jármű készült. A kiállított SKOT-2AP (SKOT S-260-2AP) egy lengyel változat, 1969-ben fejlesztették ki. A járműre szerelt WAT-torony (Wojskową Akademię Techniczną w Warszawie) lehetővé tette, hogy a toronyban elhelyezett 14,5 mm-es KPVT és 7,62 mm-es PKT géppuskával magasabb szögtartományban is lehessen tüzelni. 
    A jármű irányítását két fős személyzet (parancsnok+vezető) végzi, a deszantérben 18, teljesen felszerelt katonát szállíthat
    Páncélozott szállító harcjármű, vezetési pont, BTR-60PU. A járművet a Vörös Hadsereg Swietoszówban állomásozó 20. Zvenigorodszkajai Vörös Zászló Érdemrenddel kitüntetett Harckocsizó Hadosztálya (20-я танковая Звенигородская Краснознамённая дивизия) adományozta a múzeumnak, de az átadás előtt a generátor helyére egy tornyot szereltek, az amúgy toronnyal nem rendelkező változatra.

    Páncélozott szállító harcjármű, légvédelmi vezetési pont, BTR-60PU-12 (9Sz482). Sajnos az antennák hiányoznak a járműről. Lengyelország 65 darabot vásárolt a PU-12-esből, a 9K31 Sztrela-1, 9K35 Sztrela-10, majd a 9K33 Osza légvédelmi komplexumokkal felszerelt alakulatok részére.
    A jármű vízsugaras hajtással maximum 10 km/h sebességgel tud a víz felszínen haladni.
    A járműbe három darab R-123, egy R-111 és egy R-405 vagy R-407 rádióállomás került beépítésre.
    Páncélozott szállító harcjármű, BTR-60PB. Lengyelországban a BTR-60PB-ket a Népi Milícia Motorizált Egysége (Zmotoryzowane Odwody Milicji Obywatelskiej (ZOMO)) használta.
    A jármű tornyába egy 14,5mm-es KPVT és egy 7,62mm-es PKT géppuska került beépítésre.
    ZiL-485 nagy úszó szállító jármű, BAV. A járművet az amerikai DUKW-353 alapján fejlesztették ki a Szovjetunióban.
    Néhány, a haditengerészetnél alkalmazott fegyver is helyet kapott a múzeumban.
    ZU-23-2M vagy ZU-23-2PAM "Wróbel", a 23 mm-es ZU-23-2 légvédelmi gépágyú lengyel fejlesztésű tengerészeti változata.
    A fegyver kezelőszemélyzete 1 fő, aki a képen látható kabinból működteti a fegyvert.
    A 140 mm-es WM-18A nem irányított rakéta indítóberendezés is lengyel fejlesztés.

    Egy hajófedélzeti megfigyelőeszköz állványa látható a sorozatvető előtt.
    Szovjet gyártmányú, mélységi bomba vagy vízibomba vető, BMB-1. A vető berendezéssel a 165kg-os, 135kg robbanóanyagot tartalmazó BB-1 mélységi bombát 40, 80 vagy 110 méteres távolságra lehetett elvetni. A rendszert 1939-1940-ben fejlesztette ki a 7.számú Leningrádi Tüzérségi Eszközök Gyárának, 4.számú Speciális Tervező Irodája.
    A BMB-2 típusú bombavetőt 1951-ben fejlesztették ki. A vetési távolság 40, 80 vagy 120 méter lehetett. BB-1 és BPSz típusú bombák kivetésére használták. A 2,5-3,5 m/s merülési sebességű BB-1 bomba 100 méteres mélységig volt használható, a 4,2 m/s merülési sebességű, 138kg-os, 96kg robbanóanyagot tartalmazó BPSz 300 méteres mélységig.
    Szovjet fejlesztésű, AK-230 távvezérlésű hajófedélzeti lőtorony tervezése 1963-ban kezdődött el. A toronyba két darab 30 mm-es Nugyelman-Nyemenov NN-30 gépágyút építettek be.
    Szintén a Szovjetunióban fejlesztették ki, röviddel a II.világháborút követően a 2M-3M hajófedélzeti lőtornyot. Két darab 25 mm-es 110-PM gépágyú került a toronyba.
    A V-11M hajófedélzeti lőtoronyban, két darab 37 mm-es 70-K légvédelmi gépágyú kapott helyet, amely a 61-K (M1939) tengerészeti változata.
    25mm-es 84-KM légvédelmi gépágyú, a 72-K (M1940) tengerészeti változata. 1944 és 1945 között folyt a gyártása.
    Tábori konyha, KP-340.
    ZiL-157 KV nyergesvontató.
    P-15 (1RL13 ) Tropa rádiólokátor, antennás kocsi. A Lengyelországban Danutának nevezett radar N és NM változata 1974 és 1986 között volt rendszeresítve. A ZiL-157 tehergépkocsira telepített UHF hullámsávban üzemelő radar felderítési távolsága 140 km.
    Tüzérségi lövedékek.
    107 mm-es B-11 (52-M-883) hátrasiklás nélküli ágyú.
    140 mm-es rakéta-sorozatvető, BM-14-16 (8U32), ZiSz-151 tehergépkocsi alvázon.
    A 140 mm-es WP-8z vontatott rakéta-sorozatvetőt az ejtőernyős csapatok részére fejlesztették ki Lengyelországban a Központi Tüzérségi Kutató és Fejlesztési Intézetben, az 1960-as évek elején. A GAZ-69 terepjáró gépkocsival vontatható, a szovjet BM-14 rakéta-sorozatvetőn alapuló fegyver a 80-as évek közepéig volt rendszerben a 6. Pomerániai ejtőernyős hadosztálynál (6 Pomorska Dywizja Powietrznodesantowa).
    A szovjet ZPU-2 (56-USz-562) légvédelmi géppuska lengyel gyártású változata a: PKMZ-2. A fegyver alapja...
    ...a 14,5 mm-es KPV (56-P-562) géppuska.
    82 mm-es B-10 (52-M-881) hátrasiklás nélküli ágyú.
    Szovjet gyártású 120 mm-es PM-38 (M1938) (52-M-843s) aknavető (120mm wz.1938) és 82 mm-es BM-37 (M1943) (52-M-832Sz) aknavető (82mm wz.1941/1943).
    2K15 Smel páncéltörő rakéta komplexum, GaZ-69 terepjáró gépkocsin alapuló 2P26 indítójármű. A 3M6 páncéltörő rakétát Lengyelország licenc alapján gyártotta 3M6 Trzmiel néven. A Trzmiel magyarul darázst jelent, ugyanúgy mint az orosz Шмель (Smel).
    A 160 mm-es M-160 (M1943) (52-M-853) aknavetőt a Szovjetunióban gyártották.
    A ZR-8 bombaszóró konténert a TS-11, Mi-2URN, W-3WB számára fejlesztették ki Lengyelországban.
    A tartályon belül található nyolc csőben, csövenként 13-15 darab 167mm hosszú, 165mm átmérőjű, 0,8kg tömegű LBOk-1 bomba található. A csövek, légnyomás hatására hagyják el a tartályt. Az LBOk-1 tervezésénél az amerikai BLU-3 Pineapple kis méretű bomba/bomblet volt a minta.
    Az RSz-2USz levegő-levegő rakétából a légierő kutatóintézetben (Instytucie Technicznym Wojsk Lotniczych) alakították ki a SRCP (Sterowany Rakietowy Cel Powietrzny) (alul) és az SRCP-WR (felül) irányított légi célokat. Az előbbi változat a pilóták, a WR-es változat a légvédelmi csapatok kiképzésére szolgál. Az eszközt 2003-ban mutatták be. A Szu-22-esről indított 75 kg-os rakéta előre beprogramozott profil szerint repül 2.000 - 10.000 méter magasság között.
    R-23T passzív infravörös önirányítású közepes hatótávolságú levegő-levegő rakéta, mögötte a félaktív lokátoros önirányítású változata, az R-23R. Előttük egy GP-9-es gépágyúkonténer és egy SzPRD-99 startrakéta metszete látható.
    A rövidebb bomba egy FAB-500M-46 repesz-romboló bomba, a másik pedig egy, röplapok szórására használt AgitAB-500-300 agitációs bomba.
    A Jakovlev Jak-18 kiképző repülőgépből 55 darabot kapott a Lengyel Légierő 1951 és 1955 között. 1957-ben a gépeket polgári repülőkluboknak adták át.
    PUAZO-3 lőelemképzővel a 85mm-es 52-K vagy KSz-12 (M1939) (52-P-356) légvédelmi ágyúval felszerelt ütegek tüzét irányították.
    2K11M1 Krug-M1 közepes hatótávolságú légvédelmi rakéta komplexum, KSz-40 (3M8M3), parancsközlő távirányítású, félaktív lokátoros önirányítású, közepes hatótávolságú légvédelmi rakéta 3M8M3R jelű metszete.

    A rakéta orr-részében helyezkedik el a 150 kg-os 3N11M repeszképző harci rész és a TG-20 robbanóanyag, amelyből 15.000 darab, 4 grammos repeszből - a 3M8M3 változatnál - álló repeszfelhő képződik, a mögötte elhelyezett 3E26 rádiógyújtóból érkező jel hatására.
    A sűrített levegő tartálya.
    A gumírozott anyagból készült tartályba 270 kg. kerozin volt tölthető. Ezenkívül van még egy tartály a szárnyak mögötti részen, amelybe 27 kg. izopropilnitrát (OT-155) volt tölthető, amelynek elégetése során keletkezett gázzal hajtották meg a hajtóanyagrendszert vezérlő turbószivattyút.
    A rakéta 3C4M hajtóműve kerozinnal működött.
    A rakéta gyorsítását négy darab szilárd hajtóanyagú (RSzI-12K; 4L11), 3C5M gyorsítórakéta végezte, az 1,5-2 Mach-os sebesség eléréséig, amelytől kezdve már a sugárhajtómű működött.
    Az 3M8M3 rakéta induló tömege 2.453 kg., hossza 8.436 mm. Makett.

    A 45 mm-es 53-K (M1937) (52-P-243-PP-1) páncéltörő ágyú 1937-1943 között gyártották a Szovjetunióban. Lengyel jelölés: 45mm wz.1937.
    A 45 mm-es M-42 (M1942) (52-P-243Sz) páncéltörő ágyú, az 53-K továbbfejlesztése. Elődjénél hosszabb lövegcső, vastagabb lövegpajzs jellemzi. Lengyel jelölése: 42mm wz.1942.
    A 57 mm-es ZiSz-2 (M1941) (52-P-271) páncéltörő ágyú gyártása 1941 elején kezdődött el a Szovjetunióban, majd egy rövid időszak után - 371 darab készült - , gyártási nehézségek és mert túl erős volt - a kilőtt BR-271-es lőszerek egyszerűen átmentek a német páncélosokon és nem okoztak kárt -,  le is állították, hogy 1943-tól újra gyártásba kerüljön, miután vastagabb páncélzatú német harckocsik - Tigris, Párduc - jelentek meg. 1943-1945 között 13.339 db. készült. Lengyel jelölése:...
    ... 57 mm wz.1943 ZiS-2.
    76 mm-es ZiSz-3 (M1942) (52-P-354U) hadosztály ágyú. Lengyel jelölés: 76mm wz.1942 ZiS-3.
    Ez egy ZiSz-3-as, bár a lövegpajzson a célzóberendezés nyílása máshol van, mint az előzőn.
    85 mm-es D-44 (M1944) (52-P-367) hadosztály ágyú.
    A 100 mm-es BSz-3 (M1944) (52-P-412) tábori ágyút 1944-1951 között gyártották a Szovjetunióban. Lengyelország 78 darabot vásárolt 1947-1955 között. Az 1960-as évektől másodvonalbeli alakulatok kapták meg a fegyvert és végül az 1980-as évek közepén vonták ki a hadrendből.
    A 122 mm-es A-19 (M1931) (52-P-471) tábori ágyút fejlesztése 1927-ben kezdődött el a Szovjetunióban és 1931-re elkészült a prototípus. A gyártása 1935 és 1939 között zajlott. 1939-ban jelent meg az ágyú tovább fejlesztett változata, a 122 mm-es A-19 (M1931/37) (52-P-471A), amelynél az M1931 ágyúcsövét, az ML-20 (M1931/37) alvázára helyezték el. A múzeumban látható változat egy lengyel változat és a 122 mm-es A-19 (M1931/37/85), 122mm wz.1931/37/85 jelzést viseli. A változás annyi volt, hogy a 1980-as évek közepén az eredeti kerekeket a KrAZ-255B kerekeire cserélték le.
    122 mm-es M-30 (M1938) (52-G-463) tarack.
    A 152 mm-es D-1 (M1943) (52-G-536A) tarack fejlesztése 1942-1943 között történt a Szovjetunióban.
    Szovjet gyártású 152 mm-es ML-20 (M1937/85) (52-G-544A) tarackágyú. Lengyel jelölése: 152mm wz. 1937/85 (MŁ-20).
    Szintén KrAZ kerekekkel.
    37 mm-es 61-K (M1939) (52-P--467) légvédelmi gépágyú. 37mm wz.1939.
    57 mm-es Sz-60 (M1950) (52-P-281) légvédelmi gépágyú. 57mm S-60 wz.1950.
    A célzóberendezés típusa: ASzP-57.
    A fegyver tervezése 1944-ben kezdődött el 58.számú Tudományos Kutatóintézetben Vaszilij Gavrilovics Grabin vezetésével, majd a csapatpróbák és kisebb módosítások után 1950-ben hadrendbe állt a Vörös Hadseregben.
    Hatásos lőtávolság optikával, 4.800 méter, SzON-9 tűzvezető radarral, 6.000 méter. Gyakorlati tűzgyorsaság: 70 lövés/perc.
    85 mm-es 52-K (M1939) (52-P-365) légvédelmi ágyú lengyel jelölése: 85mm wz.1939.
    A hatékony lőtávolság függőlegesen 10.500 méter, tűzgyorsaság: 20 lövés/perc.
    Lövegpajzs nélkül.

    A kezelőszemélyzet létszáma: 7 fő.
    100 mm-es KSz-19 (52-P-415) légvédelmi ágyú.
    Egy újabb 37 mm-es 61-K (M1939) (52-P--467) légvédelmi gépágyú.
    Az 2Sz7 Pion önjáró ágyúból (216 szp.2 objektum) nyolc darab volt rendszerben a Lengyel Hadseregben 1986 és 2006 között. A 203 mm-es 2A44 ágyú maximális lőtávolsága rakéta-póthajtásos lőszerrel 47,5 km volt.
    Az irányzó berendezés típusa: D726-45.

    Szuhoj Szu-22M4 (Sz54K gyártmány) vadászbombázó repülőgép, gyári száma 28511. 1985. augusztus 1-jén készült el, az Amur menti Komszomolszkban. Lengyelországban 1982-ben döntöttek a típus megvásárlásáról, de ekkor még az M3 változat beszerzését tervezték. 1983-ban ez az M4 változatra módosult. 1984 augusztusa és októbere közötti időszakban érkezett meg Powidzba az első 13 gép beládázva. Összesen 88 darab együléses és 20 darab kétüléses Szu-22-est vásárolt Lengyelország. A gép szárnya alatt egy SzPPU-22-01 gépágyú konténert és egy UB-32-57 nem irányított rakéta indítókonténert láthatunk.
    A Jakovlev Jak-11 kiképző repülőgépből 100 darabot, a Csehszlovákiában licenc alapján gyártott Let C-11 kiképző repülőgépből 92 darabot üzemeltetett a Lengyel Légierő. Az első Jak-11 1949 második felében érkeztek meg, a C-11-esek szállítása 1955 augusztusában indult meg. A típus kivonása 1960-ban kezdődött el és 1966 végére el is tűnt az üzemeltető alakulatok állományából. A múzeumban látható 64233-as gyári számú Jak-11-es a leningrádi 272 sz. repülőgépgyárban készült el 1954 júliusában és ugyanezen év szeptemberében került Radomba, a 5. repülőtiszt képző iskolához (Oficerska Szkoła Lotnicza nr 5; 5 osl).
    Liszunov Li-2P utasszállító repülőgép. Gyári száma: 18423203.
    A múzeumban látható gép a Lengyel Légitársaságnál (Polskie Linie Lotnicze; LOT) repült SP-LAS lajstromjellel. A légierő 17 darab Li-2-essel rendelkezett és LOT-tól bérelt gépeket. A légierőben 1974-ig repülték a típust.
    Az Iljusin Il-14T szállító repülőgépből 20 darabot használt a légierő. Ebben voltak szovjet gyártású és az NDK-ban a VEB Flugzeugewerke Dresdennél készül példányok. A múzeumi gép is kelet-német gyártású, 1959. elején készült el 14803069-es gyártási számmal, majd ugyanezen év július 2-án került a 36. különleges repülő ezred (36 Specjalny Pułk Lotniczy ; 36spl) állományába. Végig katonai állományban volt a gép, bár az 1960-as években a LOT több alkalommal is használta, különböző lajstromjelekkel. A típust a 80-as évek végéig használta a légierő.


    Az Avia B-33 csatarepülőgép 1953-ban jelent meg a Lengyel Légierőben, míg "eredetije" az Iljusin Il-10, már 1949 februárjában rendszeresítésre került. A múzeumi gép gyári száma: 5339.
    Mikojan-Gurjevics MiG-21PFM (94N gyártmány) vadászrepülőgép. A PFM változatból 132 darabot rendszeresítettek 1966 és 1968 között Lengyelországban. Ebből 12 darab volt az RN-24 vagy RN-28-as atombomba hordozására képes 94N elnevezésű alváltozat. Ezt a képességet a 80-as évek közepén szüntették meg. A képen látható 94N7815 gyári számú gép 1968-ban készült a moszkvai 30-as számú repülőgépgyárban (GAZ-30), majd a Debrznoban állomásozó 9. vadászrepülő ezredben (9 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego; 9plm), 1972-től pedig a 2."krakkói" vadászrepülő ezredben (2 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego „Kraków”; 2plm) repült.
    A gép törzse alá szerelt GP-9-es konténerbe került a kétcsövű GS-23-as gépágyú.
    A törzs két oldalára kerültek felszerelésre az SzPRD-99 startrakéták.
    Mikojan-Gurjevics MiG-21F-13 (74-es gyártmány) vadászrepülőgépből 25 darabot vásárolt Lengyelország. Az első példány 1961. szeptember 29-én érkezett meg a légierő modlini kiképző központjába (Centrum Szkolenia Lotniczego w Modlinie). A következő nyolc gép csak 1962. szeptemberében szállt le Modlinban. A múzeumban látható gép 1963.01.11-én érkezett meg a 62 vadászrepülő ezredhez (62 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego; 62plm) Poznan-Krzesiny-be. 1980. június 16-án került a múzeumba és így az első kiállított MiG-21-es lett Lengyelországban.
    Mikojan-Gurjevics MiG-21U (66-400 gyártmány) kétüléses kiképző repülőgép. Ebből a változatból mindössze hat darab került a Lengyel Légierő kötelékébe 1965-ben. A múzeumban látható 661318 gyári számú repülőgép 1965.április 5-én készült el Tbilisziben a 31-es számú repülőgépgyárban (GAZ-31). Miután 1965. június 4-én elkezdte a szolgálatát, egy rövid -  1980-1982 közötti -  Lask-i kitérőt kivéve, egész szolgálati idejét Minsk Mazowieckiben töltötte az 1. vadászrepülő ezredben (1 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego; 1plm), 1990.február 7-i nyugdíjazásáig.
    Szuhoj Szu-7U (U22 gyártmány) kétüléses kiképző repülőgép. A nyolc darab rendszeresített gép több részletben került Lengyelországba 1969-től kezdődően. Utolsóként, 1984. júniusában érkezett a 7. bombázó-felderítő ezredhez (7 Pułk Lotnictwa Bombowo-Rozpoznawczego; 7 plbr), a képen látható 2905 gyári számú gép, amelynek viszont 1970.08.18-án fejezték be a gyártását. Utolsó repülésére 1989. november 17-én került sor. A típust 1990. augusztusának végén vonták ki a hadrendből Lengyelországban.
    Iljusin Il-28 bombázó repülőgép első példányai 1952-ben érkeztek meg Lengyelországba. Összesen 98 darabot rendszeresítettek a harci, a kiképző és a felderítő változatokból. A típus utolsó repülésére 1979.október 3-án került sor. A múzeumban látható piros 50-es oldalszámú, 56538 gyári számú gép 1955 február 18-án készült el és április 7-én érkezett meg Lengyelországba, Modlinba a 33. bombázó ezredhez (33 Pułk Lotnictwa Bombowego; 33 plb). Utoljára 1979. június 18-án repült.
    A D-350 Mazur tüzérségi vontatót 1960 és 1961 között gyártották Lengyelországban.
    Maximum 25 tonnát vontathatott.
    A jármű alváza, motorja, erőátviteli rendszere megegyezik a T-54A harckocsiéval.
    A T-34-85 harckocsi 1949-től vált a Lengyel Néphadsereg harckocsizó és gépesített alakulatainak alapvető harckocsijává. Az 1950-es évek második felétől kerültek át második vonalbeli és tartalékos alakulatokhoz. 1986-ig volt hadrendben Lengyelországban. 1952 és 1956 között Labedy-i Mechanikai Művekben (Zakłady Mechaniczne in Łabędy) licencben gyártották.
    Műszaki-mentő jármű (Wóz Zabezpieczenia Technicznego), WZT-1. A járművet a szovjet BTSz-2 műszaki-mentő jármű alapján gyártották 1970 és 1978 között Labedyben.
    A WZT-1 járművek alváza kezdetben a T-54 , majd a később a T-55 harckocsi alváza volt.
    A jármű önvédelmi fegyvere egy 12,7 mm-es DSzK wz.1938/46 géppuska volt, ezen kívül egy kézi páncéltörő rakétaindítót, RPG-7-est is elhelyeztek a járműben. A jármű bal oldalán helyezkedett el a 3 tonna teherbírású daru, de ez a kiállított járművön nem teljes.
    A raktér teherbírása 1,5 tonna. A jármű hátsó részén kivezetett, a főcsörlőhöz kapcsolódó 200 méter hosszú acél vontatókötél teherbírása 25 tonna. A kötél duplázásával 50 tonna, triplázásával 70 tonnányi tömeg vontatható. A jármű hátsó részén látható támasztó talpat a csörlőzés során engedték le.
    Önjáró ágyú, Szu-85. A jármű a Vörös Hadsereg 11. harckocsi hadtestének 1493. ezredében szolgált, míg Kunowice közelében találatot nem kapott. A háború után kunowicei katonai temetőben volt kiállítva.
    Úszó harckocsi, PT-76B. 1957-től kerültek a 740B objektumok a Lengyel Hadsereg hadrendjébe, összesen 112 darab. A 76,2 mm-es D-56TSz harckocsi ágyú és a 7,62 mm-es Gorjunov SzGMT géppuska mellett, a lengyel járművekre 1972-től egy 12,7 mm-es DSKM (DSzK wz.1938/46) nehéz géppuskát is felszereltek. A kiállított járművet a 7. Deszant Hadoszály (7 Łużycka Dywizja Desantowa; 7 DDes) használta.
    Labedyben 1964 és 1981 között T-55 (155-ös objektum) harckocsik is készültek.
    A 115 mm-es sima csövű U-5TSz (2A20) harckocsi ágyút a T-62-es harckocsikba szerelték.
    A 122mm-es A-19 ágyút eltávolították erről az ISzU-122 önjáró ágyúról.
    Páncélozott szállító harcjármű, vezetési pont, BTR-50PU.
    Műszaki-mentő jármű (Wóz Pogotowia Technicznego), WPT-76.
    P-12 (1RL14) Jenyiszej rádiólokátor, Zil-157 tehergépkocsira épített antennás kocsi.
    Lengyelországban P-12 Maria elnevezéssel volt rendszeresítve.
    Műszaki-mentő jármű (Wóz Pogotowia Technicznego), WPT-34.
    A járművet az 1960-as évek közepén fejlesztették ki a Sulejóweki Páncélos és Járműtechnológiai Kutatóintézetben (Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku). Alapja a T-34-85M harckocsi, a jármű tömege 31 tonna. A daru teherbírása 1 tonna volt, a hátul elhelyezett nyitott raktér teherbírása pedig 2 tonna. A 120 méter hosszú főcsörlő kötél maximális terhelhetősége 30 tonna, de csigák alkalmazásával akár 120 tonnáig emelhető volt. Fegyverzetét egy darab DTM 7,62 mm-es géppuska képezte. Az 1960-as évek végéig gyártották. A Magyar Néphadseregben CSV-34 típusjelzéssel került rendszeresítésre.
    Sz-125 Nyeva közepes hatótávolságú légvédelmi rakétarendszer, 5P71 indítóállvány, 5V27 V601P rakéták.
    A 9K52 Luna-M kis hatótávolságú ballisztikus rakétakomplexum, ZiL-135LM járművön alapuló 9P113 szállító-indító járművén, a 9M21 rakéta, 9D19 szilárd hajtóanyagú hajtóművet tartalmazó része látható. A Lengyel Néphadseregben 1966-ban került rendszeresítésre és összesen 49 darab indítóberendezést vásároltak. 2001-ben került kivonásra.
    Az irányzóberendezés.
    Ezt a T-34-85 harckocsit két T-34-esből építették össze.

    Nehéz önjáró ágyú, Szu-152, 236-os objektum.
    Csak Vörös Hadseregben rendszeresítették, bár a Lengyel Hadsereg 1949-ben kapott három darabot, de ezeket kizárólag kiképzési célokra használták. A múzeumban látható két jármű korábban a Cybinkai szovjet katonai temetőben volt betontalpazatra helyezve.
    Fő fegyvere a 152 mm-es ML-20Sz tarackágyú.

    T-34-76 M1942 harckocsi. A jármű elülső, alsó páncéllemezén a PT-3 aknataposó henger rögzítő fülei láthatók.
    37 mm-es 61-K (M1939) (52-P-467) légvédelmi gépágyú.
    Önjáró légvédelmi gépágyú, ZSzU-57-2. Fegyverzete, két darab 57 mm-es Sz-68 gépágyú.
    A Lengyel Néphadseregeben (Ludowe Wojsko Polskie (LWP) 129 darab jármű került rendszeresítésre.
    2K11M1 Krug-M1 közepes hatótávolságú légvédelmi rakéta komplexum, 1Sz32 rakéta rávezető-állomás és a 2P24 szállító-indító jármű, 3M8M3 rakéta. Lengyelországban 1976-2011 között volt rendszeresítve ez az eszköz rendszer, kizárólagosan a 61.légvédelmi dandárnál (61. Brygada Wojsk Obrony Przeciwlotniczej; 61 bwop).
    A legnagyobb antenna, a célcsatorna monoimpulzosos antennája.

    Alul a rakétacsatorna keskeny sávú antennája, felette a rádió-parancsközlő antennája és rakétacsatorna széles sávú antennája valamint...
    ...a Karat-1 (9S33) televíziós optikai irányzék látható.

    A kép jobb oldalán az R-123 rádióállomás antennája látható bevont helyzetben.


      A múzeum honlapja: Lubuskie Muzeum Wojskowe
      További lengyel múzeumok a blogon: lengyelországi múzeumok
      A blog frissüléséről a Facebookon is értesülhetsz.
      Köszönöm, hogy megnézted a képeimet.


    0 megjegyzés:

    Megjegyzés küldése

    Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.

     
    Copyright © 2014-2024 krisztianfotoi.blogspot.com. Minden jog fenntartva. A blogon található minden kép és szöveg szerzői jogvédelem alatt áll. A képek írásbeli engedély nélküli felhasználása, publikálása tilos. Kivételt képez ez alól a teljes galériák hivatkozásainak megosztása. Kapcsolat: kgazso01@gmail.com
    Copyright © 2014-2024 krisztianfotoi.blogspot.com. All rights reserved. All images and text on this blog are copyrighted. Any use or publication of images without written permission is prohibited. Exceptions to this rule include sharing links (URLs) to full galleries. Contact: kgazso01@gmail.com