• put your amazing slogan here!

    2018.04.14 Technical Museum Submarine Wilhelm Bauer (U-2540), Bremerhaven, Germany / Technikmuseum U-Boot Wilhelm Bauer (U-2540), Bremerhaven





    A XXI-es osztályú tengeralattjárók tervezése 1942-ben kezdődött meg, a végleges tervek 1943 júliusára készültek el. Ez a a hajóosztály volt az első, amelyet folyamatos víz alatti használatra terveztek. Az osztály hajóit Elektroboot-oknak is nevezik. A tervek 740 darab hajó megépítésről szóltak. A háború végéig 119 darabot adták a Haditengerészet (Kriegsmarine) részére.
    A gyártási folyamat felgyorsítása érdekében a hajókat nyolc darab előregyártott törzsszekcióból és a toronyból építették össze nagy nehézségek árán, a Brémában létesített központi összeszerelő üzemben, a Valentin bunkerben. Az első hajó, az U-2501 1944.május 12-én készült el. A háborút nyolc hajó vészelte át épségben.
    Az U-2540 gerincének lefektetésére 1944.október 29-én került sor Hamburgban a Bohm & Voss hajógyárban. 1945. január 13-án készült el és február 24-én sorolták be a 31. Tengeralattjáró Flottillába (31. Unterseebootflottille). Harci cselekményben nem vett részt. 1945.május 4-én a Flensburg-fjordban legénysége elsüllyesztette. 1957-ben emelték ki a vízből és 1958-ban kezdődött el a hajó felújítása és modernizálása Kielben. 1960.szeptember 1-jén került a Német Haditengerészet (Bundesmarine) kötelékébe mint 241-es osztályú próbahajó (NATO kód: Y-880) mivel Németországnak nem engedélyezték az ilyen méretű tengeralattjárók hadrendbe állítását. (A hajót Wilhelm Bauer bajor tüzértisztről nevezték el, aki 1950-be megépítette az első német tengeralattjárót, amely a "Brandtaucher" nevet kapta.) A Bundesmarine kötelékében 1968.augusztus 28-ig szolgált, a 201-es, 205-ös, 206-os osztályú tengeralattjárók fegyverrendszereit és meghajtás rendszereit tesztelték a hajón, majd át került a haditengerészeti fejlesztésekkel foglalkozó Erprobungstelle 71-hez (ma WTD 71). 1980.május 6-án összeütközött a Fletcher osztályú Z 3-as rombolóval. Az eckernfördei kikötőbe vontatták és többet is nem futott ki a tengerre. 1982. március 15-én vonták ki végleg a szolgálatból. Ezek után eltávolításra kerültek a fegyverrendszerek és elvégezték a szükséges átalakításokat, hogy 1984 áprilisától múzeumhajóként működhessen.
    A tengeralattjáró 76,7 méter hosszú amelyből 60,5 méter a nyomásálló rész. Vízkiszorítása a felszínen 1.621 tonna, lemerülve 1.819 tonna volt az 1944-es adatok szerint. Legénység létszáma: 58 fő.
    A hajó tornyát az 1957-ben történt kiemelése után átalakították. Eredeti formáját és a rajta látható berendezéseket az 1984-es átépítés során kapta vissza. A torony elején látható kitüremkedés a hajó "Nibelung" típusú aktív szonárját takarta. Az aktív szonárral az ellenséges hajó távolságát, sebességét és irányát tudta meghatározni, majd a kapott adatokat egy mechanikus számológépen (TVhRe) keresztül, elektromos jelek formájában juttatták el a G7 LUT változatú torpedóba. A LUT a Lageunabhängiger Torpedo rövidítése, amely egy olyan torpedót jelent, amely az kilövés után az előre kijelölt célpont felé halad giroszkópja segítségével, függetlenül a tengeralattjáró haladási irányától. A hajó passzív szonár rendszere a Gruppenhorchgerät "Balkon"nevet viselte.
    A torony elejére és hátuljára 2 x 2 db 20mm C/38 gépágyút helyeztek el. A torony tetején balról jobbra: VHF antenna, rádió iránykereső, támadó periszkóp behúzott állapotban, a légperiszkóp (Schnorchel) szintén behúzva, (a légperiszkóp tetején volt a FuMB Ant 3 Bali I radar, de ez a kiállított hajón nem látható), légvédelmi periszkóp behúzott állapotban. A torony tetején volt elhelyezve, de a kiállított hajón nem látható a FuMo 65 Hohentwiel U1 radar. A légperiszkóp tetejét a "Wesch" nevű radarsugárzást elnyelő anyaggal vonták be.


    Vízbeömlő nyílás

    A bal oldali mélységi kormánynál alakították ki a múzeum bejáratát.

    A hajó elején kialakított torpedó indító teremben eredetileg hat indítócső volt, de az V-öst és a VI-ost eltávolították. A vetőcsövek közötti folyosó végén látható fekete doboz a LUT változatú torpedók beállítására szolgált.






    A LUT (Lageunabhängiger Torpedo) torpedók beállítására szolgáló panel valamivel közelebbről.
    Torpedóvetőcső nyílás nyitás-zárás.

    A hajó 27 darabot szállíthatott a G7 torpedó különféle változataiból vagy 17 darab torpedót és 24 darab TMC tengeri aknát. A kiállítótérben egy G7 típusú torpedó metszete látható.
    Az orr elején látható a gyújtószerkezet. Ezután következett a robbanóanyag. A piros tartály az oxigén tárolására szolgált.
    Ezt követi az üzemanyagtartály és a motor,...
    ...majd a hajtáslánc elemei és a propeller a kormányművel.
    A maketten, 1945-ös állapotában láthatjuk a torpedó termet. A hajóosztály tagjai hidraulikus torpedó-betöltő rendszerrel rendelkeztek, amelynek segítségével 20 perc alatt 18 db torpedó indítása volt lehetséges.
    Hajóharang.
    A hajó belsejét átalakították az 1957-es kiemelését követően és most is abban az állapotban tekinthetők meg a hajó helységei. A torpedó terem mögötti hajószakaszban találhatók a tiszti szálláshelyek, a szonár helység, a fegyverzeti tesztek irányító helységei, a rádiós szoba és a mosoda. A képen vezető mérnök kabinja látható.


    A szonár rendszerek kezelőszervei, műszerei láthatók a plexiüveg mögött.
    A "Balkon" szonár kompenzátora.
    A szonár terem alatt helyezték el a három akkumulátorterem egyikét, amelybe a fedélzetbe vágott nyíláson keresztül tekinthetünk be. Mindegyik teremben két szinten, szintenként 62 darab akkucella található. Az akkumulátorok feszültsége 360 Volt volt, elektromos tárolókapacitásuk 6.267 - 12.150 amperóra között mozgott. Lemerülve, 50 órán keresztül is képes volt 6 csomó alatti sebességgel haladni. A maximális víz alatti sebességét, kb. 17 csomó, 1 órán keresztül volt képes tartani az akkumulátorok segítségével. Az összes, 372 darab akkucella tömege: 230 tonna.


    A rádiós szobába csak a sarokban elhelyezett tükrön keresztül lehet bepillantani.

    A fegyverzeti tesztek irányítóhelysége.
    A nyomásálló válaszfalon túl található a hajó irányítóhelysége.
    Az elülső és a hátsó mélységi kormánylapátok kormányállása.



    Sajnos a toronyba nem lehet felmenni.
    A két zöld doboz a hidraulika rendszer szivattyúit rejti.
    A konyha.

    A navigátor munkahelye.
    Az eredeti periszkóp pótlására egy ASC 17 A2 típusút szereltek be.


    Tengeri mérföldmérő.
    Az ATLAS-ECHOLOT ultrahangos mélységmérő berendezés kijelzője.
    Az irányítóhelység a szálláshelyek felől nézve.



    A búvónyílás után, a következő szakaszban következnek,...
    ...egy kis visszatekintés után...
    ...a hajó dízelmotorjai.
    Az eredeti M.A.N M6V 40/46 6 hengeres dízelmotorokat is lecserélték az 1957-es átépítés során. A beépített két darab 12 hengeres Maybach Daimler-Benz MB 820 S1 dízelmotor, két darab 450 kW Brown Boverie & Cie generátort hajtott meg. A hajót főként elektromos üzemben működött, miután a Bundesmarine-nél szolgálatba állt. A dízelmotorokat az akkumulátorok feltöltésére használták, víz alatti üzemben is, hiszen a légperiszkópon keresztül a motor kapott levegőt és ezen keresztül kipufogógáz is távozni tudott.





    Kompresszor

    Ha a tengeralattjáró belsejében a szén-dioxid szint meghaladta a 1,5%-ot, szükségessé vált a levegő tisztítása. A műanyagtégelyekben található mészkő granulátum kötötte meg a levegőben lévő szén-dioxidot.
    Az elektromos motorok irányítóhelyisége.


    Az átjáró felett az üzemanyag mennyiségmérő látható.




    A két Siemens-Schuckertwerke  GU 365/30 "Hertha" elektromotor egyike. A másik helyén a múzeum kijárata van. A "csendes üzemre" két darab Siemens-Schuckertwerke GU 232/28 motor szolgált.
    A hajó tat részében. Középen a kormányszerkezet és a piros színű vészhelyzeti kormánykerék.


    A hátsó rekeszben található egy légzsilip is.
    A képen balra a fenékszivattyú jobbra a hajón található két WC egyike.


    Néhány kép a bremerhaveni kikötőről.






    A Wallenius Wilhelmsen hajózási társaság Carmen nevű RoRo hajója egyszerre 7.879 darab személygépkocsit szállíthat.
    A kikötő területén 95.000 darab gépkocsi tárolására van lehetőség.

     A múzeum honlapja: u-boot-wilhelm-bauer.de
     További tengeralattjárós képeim: Laboe, U-995
     A blog frissüléséről a Facebookon is értesülhetsz.
     Köszönöm, hogy megnézted a képeimet.


    4 megjegyzés:

    Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.

     
    Copyright © 2014-2024 krisztianfotoi.blogspot.com. Minden jog fenntartva. A blogon található minden kép és szöveg szerzői jogvédelem alatt áll. A képek írásbeli engedély nélküli felhasználása, publikálása tilos. Kivételt képez ez alól a teljes galériák hivatkozásainak megosztása. Kapcsolat: kgazso01@gmail.com
    Copyright © 2014-2024 krisztianfotoi.blogspot.com. All rights reserved. All images and text on this blog are copyrighted. Any use or publication of images without written permission is prohibited. Exceptions to this rule include sharing links (URLs) to full galleries. Contact: kgazso01@gmail.com