|
Belgrád felszabadításának 73. évfordulóján került megrendezésre a Слобода 2017/Sloboda 2017 rendezvény, amelyen többek között sor került az Oroszországtól kapott MiG-29-esek és a Пројекту "1500" elnevezésű hadseregfejlesztési koncepció elemeinek bemutatására is. |
|
De voltak egyéb bemutatók is. Pilóta kimentése ellenséges területről. |
|
Egy, a Szerb Légierőben HT-49-esnek nevezett Mil-17V-5 (Mi-8MTV-5) szállítóhelikopter érkezik. |
|
Egy Szoko HN-42M GAMA harci helikopter fedezi a mentést. A típust az Aérospatiale SA.341H licence alapján gyártották Mosztarban. A GAMA elnevezés a GAzelle-MAljutka rövidítése. A helikopter a 9M14M páncéltörő rakéták mellett, 9M32M Sztrela-2M légvédelmi rakétákkal is felfegyverezhető. Előbbiből max. négyet, az utóbbiból max. kettőt hordozhat. |
|
A háttérben egy Orao vadászbombázó repülőgép gurul. |
|
A Jakovlev Jak-40 utasszállító repülőgépből hat darabot szerzett be a légierő 1971-től kezdődően. Az utolsó két gép (71503, 71505) kivonására 2010. szeptemberében került sor. Most egy túszmentés bemutatásában kapott szerepet. 1985-ben az olasz Elettronica vállalat segítségével a 71506-os gépet rádióelektronikai felderítő és zavaró géppé alakítottak át, Jak-40EI elnevezéssel, Smart Guard és Aries A elektronikai rendszerek beépítésével. |
|
A gépet "Соколови" antiterrorista zászlóalj katonái foglalták vissza. |
|
A túszok kimentését követően a gépet tűzszerészek is átvizsgálták és találtak valamit... |
|
A fegyveres bűnözők elfogását a katonai rendőrség "Кобре" nevű egysége hajtotta végre. |
|
Egy BOV M86-os vagy más néven BOV-VP páncélozott harcjármű (Борбено оклопно возило (БОВ) / Borbeno Оklopno Vozilo (BOV)) is bekapcsolódik az üldözésbe. |
|
Ezt a változatot a katonai rendőrség igényei szerint alakították ki. A toronyban egy 7,62mm-es Zastava M86-os géppuska kapott helyet. |
|
A bemutatók sorában egy, a terroristák által elfoglalt terület visszaszerzése következett. A földi felderítést egy BRDM-2-el végezték... |
|
... a légi felderítés egy Orbiter 2 mini UAV-val történt. |
|
Lazar-3 típusú páncélozott szállító harcjárművek érkeznek. |
|
A HMMWV M115A1-eseket az USA adományozta a Szerb Hadseregnek. |
|
A Mil Mi-8T szállítóhelikopterek szerb jelölése HT-40. |
|
Majd a Szerb Légierő (Ратно ваздухопловство и противваздухопловна одбрана (РВиПВО) / Ratno vazduhoplovstvo i protivvazduhoplovna odbrana (RViPVO)) gépei következtek. YuRom J-22 felderítő/csapásmérő és NJ-22 kiképző Orao-k. |
|
Szoko G-4 Super Galeb kiképző/könnyű támadó repülőgépek |
|
Egy Szoko HN-45M GAMA (licenc SA.342L1) harci helikopter vezeti a köteléket. A kísérők Szoko HO-45 többcélú helikopterek. |
|
Szoko HN-42M GAMA és HN-45M GAMA harci helikopterek |
|
A nap egyik látványossága az orosz Sztrizsi (Стрижи) kötelék bemutatója volt. |
|
A köteléket egy Iljusin Il-75MD teherszállító repülőgép kísérte el Batajnicába. |
|
A Szerb Légierő Mikojan-Gurjevics MiG-29 (9-12B gyártmány) vadászrepülőgépei. |
|
Az együléses változat szerb jelölése: L-18."L" mint ловац / lovač vagyis vadász. A kétüléses gépeké: NL-18, vagyis наставни ловац / nastavni lovač, kiképző vadász. Még egy változat létezett, amelyet megtévesztési célból hoztak létre, az 1999.évi bombázások idején: az M-18-as vagyis mакета / maketa. A belgrádi Repülési Múzeumban látható egy ilyen változat. |
|
1985-ben született meg a döntés az akkori Jugoszláviában a MiG-29-esek beszerzéséről. A tervek szerint csak egy átmeneti típus lett volna a jugoszláv fejlesztésű Szoko Novi Avion, 90-es évek végére tervezett hadrendbe állításáig. De ez nem valósult meg, így a MiG-29-esek azóta is szolgálatban állnak. Az első négy gép, kettő együléses és kettő kétüléses 1987. szeptember 24-én érkezett meg Batajnicára, a 204. vadászrepülő ezred, 127. vadászrepülő századához (204. ловачки авијацијски пук, 127. ловачка авијацијска ескадрила / 204. lovački avijacijski puk, 127. lovačkа avijacijski eskadrila). Összesen 14 darab együléses és 2 darab kétüléses gép érkezett meg 1988 április végéig. Volt terv egy második század létrehozására Zeljavában, de ez Jugoszlávia felbomlása miatt meghiúsult. |
|
Az 1999-es évi harcok folyamán hat darab MiG-29-est vesztett a Jugoszláv Légierő légi harcban. Egy darab semmisült meg balesetben, négy darab pedig a bombázások miatt vált használhatatlanná. 2004.áprilisában a megmaradt öt gép (18101, 18102, 18105, 18108, 18301) leállításra került karbantartási problémák miatt. 2006-ban egy egység neve 101."Lovagok" vadászrepülő századra változott (101. ловачка авијацијска ескадрила „Витезови" / 101. lovačka avijacijska eskadrila "Vitezovi"). 2007-2008-ban a gépek Oroszországban felújításra kerültek. 2009. július 7-én a 18105-ös lezuhant, a 18101-est pedig alkatrészraktárként használták 2010-óta. Az előző képen látható a megmaradt három működőképes gép. A 18301-as, a 18102-es és a 18108-as. |
|
2013-ban felmerült, hogy Szerbia hat darab Mig-29M2-t vásárolna, de nem történt meg. 2016-ban aztán megszületett a megállapodás, amelynek értelmében Oroszország hat darab MiG-29-est adományoz Szerbiának, amelyeket aztán a batajnicai, Moma Stanojlovicsról elnevezett repülőgép-javító üzemben nagyjavítanak. Fehéroroszországól is érkezett négy gép, illetve a meglévő négy gép felújítására, modernizálására is sor fog kerülni. A gépeket egységesen MiG-29SzM változatra kívánják modernizálni és 2030-ig hadrendben tartani. |
|
Mikojan-Gurjevics MiG-29 (9-12B gyártmány) vadászrepülőgép. A képen látható 18101-as nyilvántartási számú gép 2010 óta vár a javításra. |
|
R-27R félaktív lokátoros önirányítású, közepes hatótávolságú levegő-levegő rakéták a szárny alatti belső függesztési ponton, R-73E infravörös önirányítású, rövid hatótávolságú levegő-levegő rakéták a középsőn és a külsőn. |
|
Középen a KOLSz infra szenzor- lézeres távmérő/célzókészülék, a képen jobbra az SzRO-2 saját-idegen felismerő rendszer antennái láthatók. |
|
Ez a Mikojan Gurjevics MiG-29 (9-12A gyártmány) vadászrepülőgép korábban RF-92185 regisztrációs számmal repült az Orosz Légierőben. Szerb regisztrációs száma: 18151, gyári szám: 2960526364. |
|
Mikojan Gurjevics MiG-29Sz (9-13 gyártmány) vadászrepülőgép. Korábbi regisztrációs száma: RF-93713. Kék 31-es oldalszámmal repült az Orosz Légierőben. Szerb regisztrációs szám: 18202, gyári szám: 2960728107. |
|
Az APU-470-es indítósínen egy R-27R levegő-levegő rakéta, az APU-73-as indítósíneken R-73E levegő-levegő rakéták láthatók. |
|
Mikojan-Gurjevics MiG-29Sz (9-13 gyártmány) vadászrepülőgép. A korábban RF-93717 regisztrációs számon, kék 10-es oldalszámmal repült az Orosz Légierőben. A Szerb Légierőben a 18203-as nyilvántartási számot kapta. Gyári szám: 2960728141. |
|
1150 literes póttartály (PTB-1150), FAB-100 M80 repesz-romboló bomba, R-60MK passzív infravörös önirányítású, rövid hatótávolságú levegő-levegő rakéta látható a szárny alatt. |
|
Mikojan-Gurjevics MiG-29UB (9-51 gyártmány) kiképző repülőgép. Az Orosz Légierőben RF-29166 nyilvántartási számmal, kék 101 oldalszámmal repült. Jelenlegi nyilvántartási száma: 18351. Gyári szám: 50903019679. |
|
Sz-8 típusú nem irányított rakéták indítására szolgáló B-8M1 indítókonténer és R-60MK levegő-levegő rakéták. |
|
Mikojan-Gurjevics MiG-29UB (9-51 gyártmány) kiképző repülőgép, szárnyai alatt Sz-5-ös nem irányított rakéták indítására szolgáló UB 32-57 indítókonténer és R-73E levegő-levegő rakéták. A Szerb Légierőben a 18352-es regisztrációs számot kapta, az Orosz Légierőben kék 75-ös oldalszámmal és nyilvántartási számmal repült. Gyári száma: 50903025459. Ez eddig öt gép. A hatodikat, a 2960727445 gyári számú MiG-29Sz-t (18RF-93709, kék 04; 18201), 2017 október 5-én visszaszállították Kubinkába javításra. |
|
M10 egyenruha, HD2 ballisztikai sisak... |
|
...H&K G36KV gépkarabély. |
|
BRDM-2 páncélozott felderítő jármű |
|
Erre a BOV-VP-re egy 12,7mm-es Browning M2HB géppuskát szereltek. |
|
A Zastava M17 gépkarabély új fejlesztés. 6,5x39-es GRENDEL vagy 7,62x39mm-es töltényekkel használható. |
|
MIP-11 felderítő rendszer Land Rover Defender terepjáró gépkocsira telepítve. A kitolható szenzortorony egy nagyfelbontású kamerát, infravörös kamerát és lézeres távolságmérőt tartalmaz. (МИП-11) |
|
Milos távirányított harcjármű, 7,62mm-es M86 géppuskával, 40mm-es 6 M11 gránátvetővel felfegyverezve. A szenzortoronyban TV kamera, infravörös kamera, lézeres távmérő található. A védett helyen tartózkodó kezelőtől maximum 1 km-re távolodhat el. (Милош) |
|
BOV-VP-k |
|
A Lazar 3 páncélozott szállító harcjármű, a 3 fős személyzet mellett 9 felfegyverzett katonát szállíthat. (Лазар 3) |
|
Ezen a változaton egy M15-ös távirányított torony látható, 12,7mm-es Zastava M02 Coyote géppuskával. A szenzortoronyban egy CCD kamera, egy lézeres távolságmérő és egy infravörös kamera kapott helyet. |
|
M2000 téli álcaruha, Zastava M21 gépkarabély. |
|
BRDM-2 páncélozott felderítő jármű |
|
HMMWV M115A1 |
|
A szerb hadiipar fejlesztései. Elsőként a 155mm-es MGSz-25 Alekszandar (NORA B-52K2) önjáró tarackágyú, 8x8 FAP 2832 alvázra telepítve. (МГС-25 Александар (НОРА Б-52К2)) |
|
A Yugoimport által kifejlesztett löveg a hordozó jármű utasteréből vezérelhető távirányítással. A kezelőszemélyzet létszáma három fő. A fegyver MRSI (Multiple Rounds Simultaneous Impact) képességgel rendelkezik. A toronyba 12 db lövedék van betöltve, további 12 pedig a járművön van elhelyezve. Ez utóbbiakkal automatikusan tudja pótolni a már kilőtt lövedékeket. Tűzgyorsasága: 6 lövés/perc. A fegyver két változatban létezik. A 23 literes töltőűrrel rendelkező változat maximális lőtávolsága 52 km, a 25 literes töltőűrrel rendelkező változaté 62 km. |
|
155mm-es NORA B-52K1 önjáró löveg, szintén FAP alvázra telepítve. (НОРА Б-52К1) |
|
Önvédelemre egy 12,7mm-es M87 géppuska szolgál. |
|
A 25507-es regisztrációs számú Szoko NJ-22 kétüléses kiképző repülőgép, az Orao 2.0 koncepció demonstrátor gépe. A szárnyvégen egy R-60MK passzív infravörös önirányítású, rövid hatótávolságú levegő-levegő rakéta látható. |
|
VRVZ-24 TV irányítású levegő-föld rakéta és LVB-250F lézerirányítású bomba. (ВРВЗ-24, ЛВБ-250Ф) |
|
VRZV-200 AP M17 inerciális/TV irányítású levegő-föld rakéta. Hatótávolsága 40 km. (ВРВЗ-200 АП М17) |
|
Az EDePro által kifejlesztett, félaktív lézeres önirányítású M-16D levegő-föld rakéta, a négy csöves indítókonténerben. (М-16Д) |
|
felderítő konténer A-39, ASCAFA-5M fényképezőgépekkel és infravörös érzékelővel |
|
Radeom-1 elektronikai zavarókonténer (РАДЕОМ-1) |
|
9M14P1-2T5 Maljutka páncéltörő rakéta és egy Pauk páncéltörő rakéta egy GAMA-ra függesztve. A Pauk irányítása optikai kábelen keresztül történik, de lehetőség van rádiós távirányításra is. Infravörös önirányító fejjel is rendelkezik. A 40 kg-os rakéta 1000mm-es páncél átütésére képes, 8 km-es a hatótávolsága. (9М14П1-2Т5 Маљутка, Паук) |
|
A szerb fejlesztésű Maljutka 2T5 tandem robbanófejjel rendelkezik. Hatótávolsága 5 km, 1000mm-es páncél átütésére képes. Vezérlése rádiófrekvenciás, félautomata. |
|
Sumadija rakéta-indító rendszer. A cserélhető indítókonténerekből a 400mm-es Jerina 1-es (2x2, mint a képen) vagy a 262mm-es Jerina 2-es (2x6) rakéták indíthatók. Az előbbi hatótávolsága 285km, az utóbbié 75km körül van. (Шумадија/Šumadija) |
|
BVP M-80AB1 gyalogsági harcjármű (БВП М-80АБ1) |
|
A tornyon egy 30mm-es Zastava M89 gépágyú, egy 7,62mm-es Zastava M86 géppuska és két darab Maljutka-2T5 páncéltörő rakéta. |
|
Páncélozott parancsnoki-felderítő harcjármű. |
|
A FAP-2026-os tehergépkocsin alapuló, páncélozott, Paszarsz-16 légvédelmi jármű (Пасарс-16 / Pasars-16) 40mm-es Bofors L/70 gépágyút és... |
|
...két darab, az R-13M levegő-levegő rakétából továbbfejlesztett RLN-IC föld-levegő rakétával rendelkezik. A módosított rakéta új infravörös keresőfejet, harci részt, közelségi gyújtót és hajtóművet kapott. Hatómagassága 8km, hatótávolsága 12km. (РЛН-ИЦ) |
|
Oganj rakéta-sorozatvető rendszer, FAP-2026-os tehergépkocsira épített, páncélozott fülkével ellátott járművön. Az 1970-es évek elején kifejlesztett 128mm-es M77 Oganj rakéta-sorozatvető rendszer továbbfejlesztése. (Огањ) Az indítókonténerek modulárisan cserélhetők, így különböző típusú rakétákkal használható: Oganj, ALAS/LORANA, ... |
|
...a Morava rendszer 107mm-es, 122mm-es és 128mm-es rakétáival vagy a... |
|
Kosava 1 irányított rakétával. Ez utóbbinál a rakéta irányítása inerciális navigációs rendszerrel, a végfázisban TV/infravörös irányítással történik. A rakéta súlya 248 kg, a BMK-1 gyorsító rakétáé 61 kg. Harci rész tömege 100 kg. Hatótávolsága 50 km. (Кошава-1/Košava-1) |
|
Kosava 1, mellette az ALAS/LORANA vezetékes irányítású rakéta... |
|
... és vezérlőpultja. |
|
POLO M83 vagy BOV-1, páncéltörő-rakéta indító jármű... |
|
... és különböző Maljutka-2 típusú páncéltörő rakéták. A széleken 9M14P1-2T5-ösök. A képen jobb oldalon a legbelső indító sínen egy 9M14P1-2T, a bal oldalon a legbelső sínen egy 9M14P1-2F. Középen legfelül a rádiós irányító rendszer antennája, alatt a szenzortorony látható. |
|
9K14 Maljutka-2 páncéltörő rakétarendszer 9M14P1-2F páncéltörő rakéta, 9P111P hordozótáskával,... |
|
...9K14 Maljutka-2 páncéltörő rakétarendszer 9M14P1-2T páncéltörő rakéta,... |
|
... és a rendszer modernizált 9Sz415 irányító berendezése. |
|
Belgrád, Duna part, reggel. |
Ajánlóként, további szerbiai bejegyzések:
Repülési Múzeum ;
Hadtörténeti Múzeum
Képek a Batajnicai repülőtérről, a
2012-es repülőnapról és a
2016-os nyílt napról
A blog frissüléséről a
Facebookon is értesülhetsz.
Köszönöm, hogy megnézted a képeimet.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.