• put your amazing slogan here!

    2017.10.19 Београд/Beograd, Serbia, Музеј ваздухопловства/Muzej vazduhoplovstva / Belgrade, Aviation Museum




    Repülési Múzeum
    A múzeum épülete előtt látható Sud Aviation SE-210 Caravelle VI-N (gyári szám:135) utasszállító repülőgép 1963 februárjában került a jugoszláv légitársaság, a JAT flottájába, ahol 1976-ig repült. A kiállított gép a "Bled" nevet kapta.
    A Jugoszláv Légierő (Ратно ваздухопловство и противваздушна одбрана Социјалистичке Федеративне Републике Југославије (РВ и ПВО) / Ratno vazduhoplovstvo i protivvazdušna odbrana Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije (RV i PVO)) 675. szállítórepülő századában (675. транспортној авиоескадрили / 675. transportnoj avioeskadrili) is repült egy Caravelle. A 241-es gyári számú, 74101-es nyilvántartási számú gépet 1969 július és 1979 május között VIP szállításokra használták. A repülőgépet a JAT pilótái vezették, mert a légierő nem rendelkezett a típusra kiképzett pilótákkal.
    Nieuport N.XI B1 vadászrepülőgép (replica). A motor, a légcsavar és a gépágyúk eredetiek. 1915-ben, a Balkán front vagy Szaloniki front megnyitásakor antant csapatok érkeztek a Szerb Királyság területére. Öt közös francia-szerb repülőszázadot hoztak létre, amelyek állományában repült a képen látható francia gyártmányú típus is. A háború után, 1920-ig repültek, az 1918-ben megalakult a Jugoszláv Királyi Légierő ((Југословенско краљевско ратно ваздухопловство (ЈКРВ) / Armijsko Vazduhoplovstvo vojske Kraljevine jugoslavije ) kötelékében.
    A Zmaj Fizir FN kiképző repülőgépet 1929-ben fejlesztette ki Rudolf Fizir, Dusan Stankov és Ivan Rukavina, Újvidéken, mai nevén Novi Sadban. Gyártása 1943-ban fejeződött be. 193 darab gép készült belőle.(Змај Физир ФН)
    Amikor Jugoszláv Nemzeti Felszabadítási Hadsereg 1944. októberében szabadította fel Belgrádot, a gyárban 11 darab elkészült gépet találtak. A múzeumban látható gép (c/n 9) is ezek közül került ki. A gép 9009-es oldalszámmal 1947-ig repült a légierőnél, majd a Jugoszláv Repülő Szövetség használta.
    A 120 lóerős Walter NZR motorral szerelt gép a Jugoszláv Királyi Légierő jelzéseit viseli.
    A Jugoszláv Királyság 1939-ben 100 darab Messerschmitt Bf 109 E-3 vadászrepülőgépet rendelt Németországtól. A háború kezdetéig 83 gép érkezett meg és közülük mintegy 10 darab maradt meg a háború végére. Az 1947. augusztus 1-én Bledben aláírt "Tito-Dimitrov szerződés" alapján, Bulgária 59 darab G és K változatú Bf 109-est adott át Jugoszláviának.
    Az átadott gépek között volt hat darab G-2 változatú is. Közülük az 1942-ben készült 14 792-es gyári számú látható a múzeumban, amely, miután átvette a Jugoszláv Légierő, 9663-as oldalszámmal repült 1952 végéig. A gép több átépítésen is átesett. Például a motorburkolat a G-4 verzióé, a szárnyak G-6-os verziójúak, a rádiót is orosz gyártmányúra cserélték ki.
    A Hawker Hurricane Mk.IV RP vadászrepülőgép első külföldi vásárlója Jugoszláv Királyi Légierő volt. Az 1938-ban megvásárolt 24 darab gép Mk.I verziójú volt, ezen kívül a Zmaj és a Rogožarski gyárakban licenc alapján kisebb mennyiségben gyártották is a típust. A háború előestéjén 35 darab Hurricane-vel rendelkezett a légierő, amelyek a 2. és a 4. vadászrepülő ezredben repültek.
    1941 márciusában elkészült egy sajátos verzió a gépből, amely az LTV 1 (Ловац Ваздухопловно Технички) nevet kapta. Az eredeti Rolls-Royce Merlin III motor helyett egy Daimler Benz DB 601-es motor került beépítésre, amely a gép repülési teljesítményének javulását eredményezte. Ez a gép részt vett az 1941.áprilisi harcokban is.
    Az 1941.április 17-i kapituláció után sok pilóta külföldre távozott vagy partizánnak állt. A Görögországon keresztül Egyiptomba menekült pilóták és földi személyzet a RAF kötelékében vehette fel a harcot a tengelyhatalmak ellen, a RAF No.94 squadronban. Az első jugoszláv század - RAF No.352 (Yugoslav) squadron - viszont csak 1944 áprilisában jött létre Líbiában, majd ezt követte az No.351(Y). Ebből a két századból alakul meg 1945.május 18-án Zadarban a Jugoszláv Légierő 1.vadász ezrede. (1. ловачки пук / 1. lovački puk). A múzeumban látható 41H/368368, 20-925 gyári számú Hurricane 1943-ban készült. Először Kanadába került az RCF 438 squadronhoz, majd egy kiképző alakulatnál repült. Felújítás és a trópusi üzemre való átalakítás után került Afrikába a RAF No.351(Y) squadronjába, amelynek színeiben és jelzéseivel most is tátható. A gép a 9539-es oldalszámmal repült a Jugoszláv Légierőben.A típust 1952 augusztus 18-val vonták ki a hadrendből.
    A Supermarine Spitfire vadászrepülőgépből 12 darabot szeretett volna vásárolni Jugoszláv Királyság de a II.világháború kitörése miatt a brit kormány megtiltotta a gépek exportját. A jugoszláv pilóták így csak 1942-ben kezdték el repülni a típust a RAF No.94 squadronjában.
    Ez a 17-545 gyári számú Supermarine Spitfire Mk.Vc Trop (ex. RAF MH-592) gép 1945.márciusában került a RAF No.352(Y) squadronba. A Jugoszláv Légierőben 9489-es oldalszámmal repült. 1947-ben felderítő géppé alakították át, egy orosz gyártmányú fényképezőgépet építettek be függőlegesen, a pilóta fülke mögé a bal oldalra. A típust 1952.augusztus 18-án vonták ki a hadrendből.
    Link Trainer ANT-18 szimulátor
    A Jakovlev Jak-3 vadászrepülőgépből 71 darabot használtak 1944 és 1957 között.

    Az Iljusin Il-2M3 csatarepülőgépet 1945. januárjától kezdte el használni a 42. Támadó Hadosztály (42. ваздухопловна јуришна дивизија / 42. jurišna vazduhoplovna jurišna divizija). 1955-ben vonták ki a rendszerből. A múzeumban látható 308831-es gyári számú gép a Bolgár Légierőben repült.


    A Bücker Bü-133D-1 Jungmeister kiképző repülőgép kis számban a háború után jelent meg a Jugoszláv Légierőnél. A három darab gép korábban a Független Horvát Állam légerejében repült. Az egyik gép később lezuhant, a másik kettőt 1956-ban vonták ki a hadrendből.
    A North American T-6 Texan kiképző repülőgépet a RAF, Harvard II B néven rendszeresítette. A jugoszláv pilóták a típussal az afrikai átképzésük során találkoztak először. 1945-ben a Jugoszláv Légierő 11 darabot kapott a típusból, amelyek jelentős szerepet játszottak a pilóták F-47 Thunderboltra történő kiképzése során. Szolgálati idejük vége felé néhány gépet felderítő alakítottak át. Az utolsó két gépet 1960-ban vonták ki a rendszerből.
    A múzeumban látható 168-503 gyáriszámú gép (ex.50-1289) egy T-6G változatú Texan. Franciaországból, a Jean Baptist Salis gyűjteményből került ide 1990-ben. Festése, az 1945-ben használt mintázatot követi.
    Az első négy darab Polikarpov Po-2 többcélú repülőgépet 1944.szeptemberétől használta a Jugoszláv Nemzeti Felszabadítási Hadsereg (Народноослободилачка војска Југославије (НОВЈ) / Narodnooslobodilačka vojska Jugoslavije (NOVJ)) főparancsnoksága futár/összekötő feladatokra. Később 100-as nagyságrendben került rendszeresítésre a hadseregben. 1958-ban, az M-11D csillagmotorral kapcsolatos alkatrész hiány miatt, 80 darab gépbe Walter Minor 6/III motor építettek be. Ezek a gépek a Po-2W jelet kapták. Később, az alkatrészhiány elmúltával valamennyi gépbe visszaépítették az eredeti erőforrást.

    A de Havilland DH.82A Tiger Moth kiképző repülőgépet a Jugoszláv Királyságban csak a repülőklubok használták, a légierő nem rendszeresítette. 1945 márciusában az újonnan megalakult Jugoszláv Légierő kapott húsz gépet a RAF-tól, amelyek 1949-ig repültek a Zadarban a légierő akadémiáján (Ваздухопловну војну академију у Задру / Vazduhoplovna Vojna Akademija Zadar), majd repülőklubokhoz kerültek. A képen látható 86-470-es gyári számú gép 1945. januárjában került a RAF-hoz, NM150-es lajstromjellel, majd később Jugoszláviában a 0902-es oldalszámot kapta meg. Festése és jelzései a zadari időket idézi.
    Röviddel a háború kitörése előtt húsz darab Fieseler Fi 156C-1 többcélú repülőgépet vásárolt a Királyi Légierő. Ezek többsége megsemmisült az 1941.áprilisi háborúban. A világháború végén a Felszabadítási Hadsereg nyolc ilyen típusú gépet foglalt le az ország területén. 1947-ben, Csehszlovákiától vásároltak 14 darabot, az ott Mráz K-65 Čáp néven gyártott típusból. 1957 végéig szolgáltak a légierőben. A kiállított gép is Csehszlovákiában készült, 1946-ban.
    Ikarusz Aero 2 típusú kiképző repülőgéppel a Fizir FN-eket kívánták leváltani. A típus első repülésére 1940. áprilisában került sor, de a háború kitörése megakadályozta a sorozatgyártás megindítását. A háború után viszont megindult a gyártás a zimonyi "Ikarusz" repülőgép gyárban, ahol 1948 és 1953 között 271 darab készült, nyolcféle változatban. A múzeumban a 40 darab elkészült Ikarus 2Be változat egyik példánya látható, amely 0875-ös lajstromszámmal repült a légierőben 1952. szeptember 12-ig.(Икарус Аеро 2)
    Az "Ikarusz" gyárban tervezett, majd a mostrai "Szoko" gyárban gyártott Szoko 522 kiképző/könnyű támadó repülőgép első prototípusa 1955. júniusában szállt fel. 112 darab készült a rendszerből 1978-ban kivont gépből. Beépített fegyverzete két darab 12,7mm-es Browning M3 géppuska, míg a szárnyak alatti két-két függesztő ponton összesen 200 kg fegyverzetet hordozhatott. A szárnyak, a tárolás megkönnyítésre felhajthatók. A múzeumban látható 32-es gyári számú gép 1959.január 19-én készült el. (Соко 522)
    A képen látható gép tervezése is Zimonyban, az "Ikarusz" gyárban kezdődött 1938 második felében. A tervezési és gyártási folyamatot a háború megszakította. 1948.október 14-én szállt fel az első prototípus az Utva 213 Vihor-nak elnevezett kiképző/könnyű támadó repülőgépből. A gyártás a pancsevoi "Utva" gyárban folyt 1951 és 1955 között. A fa szerkezetű, egy darab 450 lóerős Ranger SVG-770C-B1 léghűtéses motorral szerelt gépből 196 darab készült. Beépített fegyverzet: két darab 7,92mm-es MG17 géppuska. A szárnyak alá összesen 100 kg fegyverzet volt függeszthető. 1960 novemberében vonták ki a típust a rendszerből. A múzeumban egy, már háromrészes szárnyal szerelt Utva 213-3 Vihor (gyári szám:92) látható. Tíz darab gépet célvontatónak alakítottak át 213-T jelöléssel.(Утва 213 Вихор)
    A Republic F-47D Thunderbolt vadászbombázó repülőgépek az USA katonai segély programja, az MDAP (Mutual Defence Aid Programme) keretében érkeztek Jugoszláviába. Az átadott 150 darab gép közül 1952-ben 125 darab érkezett. Ezek korábban az USAF-nál repültek. A többi 25 darab Thunderbolt-ot 1953-ban kapta meg a Jugoszláv Légierő. Ezek a gépek viszont ezt megelőzően a Francia Légierőben szolgáltak. 1961.áprilisában vonták ki a rendszerből.
    A múzeumban egy F-47D-40-RA Thunderbolt látható. Gyári száma: 399-55609, USAF széria száma: 44-90464. 1952.március 1-től állt szolgáltba Pulában, a 83. vadászrepülőezredben (83. ловачки авијацијски пук (83. лап) / 83. lovački avijacijski puk).
    Nyolc darab 12,7mm-es Browning M2 géppuska alkotja a beépített fegyverzetet.

    Buborék kabintető.
    Az Ikarusz Sz-49 vadászrepülőgépet, a háború előtt tervezett és kis mennyiségben gyártott Rogožarski IK-3 alapján fejlesztették ki, miután 1948-ban Jugoszláviát kizárták a "szovjet táborból". A kereskedelmi kapcsolatok megszűnése érintette a rendszerben lévő szovjet gyártású gépek üzemeltetését is. Az első sorozat gépei még Klimov VK-105PF-2-es motorokkal készültek. Az Sz-49A (С-49A) jelölést kapott gépekből 45 darabot gyártottak, mert ennyi Klimov motor volt raktáron. Természetesen más hajtóművek beépítésére is voltak tervek, a naponta változó igényeknek megfelelően. Az Sz-49B-t egy DB-605A-s motort kapott, de csak egyetlen példány készült. Az Sz-49D Allison, az Sz-49E Rolls-Royce Merlin motorral készült volna, de ezek megmaradtak a tervezőasztalon.(Икарус С-49)
    Végül is az 1500 lóerős Hispano-Suiza HS-12Z-17 motorral szerelt Ikarusz Sz-49C vadászbombázó repülőgép lett a legnagyobb darabszámban gyártott változat. 112 darab készült 1952-1956 között. 1961-ben vonták ki a rendszerből.(Икарус С-49Ц)
    A Hispano-Suiza HS-12Z-17 motor metszete.
    Fegyverzet: egy darab 20mm-es MG151/20 gépágyú, amely a légcsavarkúpon keresztül tüzelt, illetve két darab 12,7mm-es Browning M2 géppuska, a pilótafülke előtt beépítve. A szárnyak alatti függesztő pilonokon 25 és 50 kg-os bombákat, 82mm-es és 127mm-es nem irányított rakéták indító konténereit szállíthatta.
    Az első két Lockheed T-33 Shooting Star repülőgép 1953.március 10-én szállt le Batajnicán. A gépek az MDAP keretében kerültek Jugoszláviába. A légierő első sugárhajtású gépeinek érkezését még a rádió is közvetítette. Először a kiképző változatú Shooting Starok, a T-33A-k érkeztek és 1977-ig szolgálatban is maradtak. 1955-től 22 darab RT-33A felderítő érkezett. Ezek 1975-ig voltak rendszerben. 1961-1974 között volt rendszerben a típus, korábban az US.NAVY által használt TV-2 jelű változata, amely lényegében megegyezett a T-33A-kkal. A típus véglegesen 1984-ben került ki a rendszerből, az utolsó nyolc, még célvontatóként használt T-33 kivonásával. A múzeumban látható, 580-8189 gyári számú, korábban az USAF-nál 52-9958 oldalszámmal repült gép egy T-33A-1-LO, amely 1954.szeptemberében került a légierő kötelékébe. A gépet felderítővé alakították át Jugoszláviában, így a típusjelzése IT-33A. Utolsó repülésére 1976 januárjában került sor 252. kiképző századnál (252. школско тренажна авијацијска ескадрила / 252. školsko trenažna avijacijska eskadrila) Batajnicán.
    A Republic F-84G Thunderjet vadászbombázó repülőgépek MDAP keretében történő szállítása 1953.06.09-én, az első nyolc gép megérkezésével kezdődött és 1960-ban fejeződött be. Az első pilóták kiképzésére egy franciaországi amerikai bázison került sor. Az összesen beérkezett 231 darab repülőgép közül, 1960-as években, helyben, 23 darabot, gépenként három darab Kodak K-24 fényképező gép beszerelésével felderítőgéppé alakítottak át. Ezek jelölése IF-84G lett. A típus utolsó repülésére 1974-ben került sor. A múzeumban látható gép gyári száma: 3050-1858B, az USAF-nál 52-2939-es oldalszámmal repült, 1953 júliusában érkezett Jugoszláviába, mint F-84G-31-RE változat. Később felderítő változatúra építették át.
    Az első North American F-86D Sabre Dog vadászrepülőgép 1961. augusztus 21-én érkezett meg. A megvásárolt 130 darab gépből 30-at azonnal leállítottak. Ezeket később alkatrészforrásként hasznosították. 29 darab gépet IF-86D jelzéssel felderítőgéppé alakítottak át. A három darab K-24 kamera a rakétaindító konténer helyére kerültek beépítésre. Ez a típus változat nem örvendett nagy népszerűségnek a szerelők között. A különböző meghibásodások miatt, az egyszerre bevethető gépek száma soha nem érte el a 40-et. 1974-ben vonták ki a rendszerből, egy időben az "E" változattal. Ez utóbbiakból 121 darab került rendszeresítésre a légierőben. 1956-57-ben az MDAP keretében érkezett 43 db licencben gyártott Sabre, a Canadair CL-13 Mk.IV, amelyek korábban a RAF-nál repültek, majd 1959-ben még vásároltak 78 darabot az USAF-tól, amelyek korábban szintén a RAF-nál repültek.
    North American F-86D-50-NA Sabre Dog, minden időben bevethető vadászrepülőgép. Az orrkúp alatt egy AN/APG-36-os radar található. Ez a 190-748-es gyári számú gép, 52-10023 oldalszámmal repült korábban, a Zaragozában állomásozó USAFE 431st FIS kötelékében. 1961. szeptemberben került Zágrábba, a 117. vadászrepülő ezredhez (117. ловачки авијацијски пук / 117. lovački avijacijski puk).
    A gép fegyverzete: a törzs alá függesztett, 70mm-es Mk.4 (Mighty Mouse) nem irányított rakéták indítókonténere. A szárnyak alá csak üzemanyag-póttartály függeszthető.
    A Folland Gnat F.Mk.1 vadászrepülőgépből két darab érkezett vasúton 1958 júniusában. A típust licencben szerette volna gyártani Jugoszlávia. A gépeket Batajnicában a Repülő Kísérleti Központban (Ваздухопловни опитни центар / Vazduhoplovni opitni centar) vizsgálták. Gyártásra műszaki és pénzügyi okok miatt nem került sor. Az FL-17 (G-39-9) -es gyári számú gép 1958. októberében balesetet szenvedett. A múzeumban látható FL-14 (G-39-8)-as 1963-ig repült.
    A gépbe egy darab Bristol Siddeley Orpheus Mk.701 gázturbinás sugárhajtóművet szereltek, amelynek metszete a képen látható.
    Az 1960-as évek elején rendeződött a szovjet-jugoszláv viszony. Lehetővé vált a keleti haditechnika beszerzése is. Jugoszláv oldalról volt szándék a MiG-ek licencben történő gyártása is, de erre nem került sor, hanem 1962-ben 41 darab Mikojan-Gurjevics MiG-21F-13 vadászrepülőgép (74-es gyártmány) beszerzésére kötöttek szerződést a felek. A típuson repülő pilóták és műszaki személyzet kiképzésére elsőként a Szovjetunióban került sor, később viszont már Jugoszláviában történt a kiképzés. Érdekes, hogy a szovjetek nem kívántak MiG-15UTI-t eladni Jugoszláviának, így a MiG-ekre, a Lockheed TV-2-eken folyt a kiképzés. Az első öt gép 1962 szeptemberében landolt a batajnicai repülőtéren. A Jugoszláv Légierőben L-12 jelöléssel rendszeresítették. "L" mint "ловац / lovač" vagyis "vadász". A típus utolsó repülésére 1980 márciusában került sor. A múzeumban látható gép légierős nyilvántartási száma: 22532, gyári száma: 741702. 

    Az RSzIU-5 fedélzeti rádió adó-vevő késantennája előtt, a plexi burkolat alatt, üzemanyagcsövek láthatók.
    A MiG-21F-13 egy SzRD-5M rádió távolságmérővel rendelkezett. A képen látható RP-21M radart, a MIG-21PFM-ekbe szerelték. Jugoszlávia 36 darab PFM-t vásárolt, és L-14 néven üzemeltette 1967-1996 között.

    R-3R félaktív lokátoros önirányítású levegő-levegő rakéta
    A BDZ-60-21 függesztő pilonra szerelt indítósínre egy VML-Z80 típusú vontatott légi cél van szerelve. Az eszközt MiG-21-esről alkalmazták. (ВМЛ-З80)
    UB-16-57UMP nem irányított rakéta indítókonténer és egy NR-30 (9-A-086) 30mm-es repülőgép fedélzeti gépágyú
    A Sikorsky S-51 helikoptert Angliában a Westland gyártotta licencben WS-51 Dragonfly néven. Jugoszláviába 10 darab civil WS-51 Mk.1B került az MDAP keretében. 1954 és 1967 között volt rendszerben.

    A Sikorsky S-55 / Westland Whirlwindből 1957-ben érkezett meg az első darab. A Pratt & Whitney R-1340-es motorral repülőr WS-55-öst, a Repülő Kísérleti Központban vizsgálták. 1960 utolsó hónapjaiban hat darab érkezett. Négy darab HAR.5-ös szállító és két darab HAS.7-es, tengeralattjárók elleni harcra felkészített változat. Az előbbit S-55-5, az utóbbit S-55-7 jelzéssel rendszeresítették. A mostari Szoko gyárban 1961-től licencben gyártották a típust, ahol 34 darab készült a szállító változatból, 4 darab a tengeralattjárók elleni változatból. A helikopterek Alvis Leonides Major 755/1 csillagmotorjai szintén licencben készültek. A tengeralattjáró-vadász változat AN/AQS-4D szonárját az amerikaiak nem szállították. Csak az 1970-es években kerültek be a gépekre, de ekkor már elavultak voltak. A 11701-es S-55-5-ös gépet kísérleti jelleggel páncéltörő változattá alakították át. A gépre négy darab 9M14 Maljutka páncéltörő rakétát lehetett felszerelni. De a helikopter erős rezgése miatt használhatatlan volt a fegyverrendszer és a gépet visszaépítették az eredeti állapotába.  1974-ben vonták ki a rendszerből a helikoptert.
    A múzeumban kiállított Szoko S-55-5-ös szállító helikopter 1965 decemberétől repült a légierőben.
    A PZL-Mil Mi-2 többcélú helikopterből 15 darab került rendszeresítésre. Kivonásuk után mentőhelikopterként szolgáltak.
    Utva 65Sz Szuper Privrednik mezőgazdasági repülőgép (Утва 65С Супер Привредник)

    Ikarusz Sz-451 kísérleti repülőgép. Az 1950-es évek elején kifejlesztett géppel azt vizsgálták, hogy a gépet hason fekve vezető pilótára hogyan hatnak a G-erők. A két darab Walter Minor 6-III motorral felszerelt gépből kettő darab készült.(Икарус С-451)
    A múzeumban a 2. számú prototípus, a 451/II látható.
    Az Ikarusz 451 alapján készült el az első Jugoszláv tervezésű és gyártású sugárhajtású repülőgép, az Ikarusz Sz-451M kísérleti repülőgép. Az "M" betű, a млазни rövidítése, vagyis sugárhajtású. Két darab egyenként 1,57 kN tolóerejű Turbomeca Palas 056A gázturbinás sugárhajtómű került a szárnyak alatti gondolákba. A pilóta ülő testhelyzetben vezette a gépetAz első felszállást 1952 október 25-én hajtotta végre Tugomir Prebeg Batajnicában. Az egyetlen elkészült gép 1959-ig repült.(Икарус С-451M)
    Az orr alá egy 20mm-es Hispano-Suiza 404A gépágyú került beépítésre 50 darabos lőszerkészlettel. A szárnyak alatt nem irányított rakéták indítókonténereit hordozhatta a gép. A gép mellett az apró hajtómű látható.
    A gépből készül egy fegyvertelen változat is Ikarusz Sz-451 Zolja néven (Икарус С-451M Зоља), amelyen hajtóműveket a szárny alól a szárnyba, a törzs mellé helyezték át.
    A képen egy Ikarusz T-451 MM Sztrsjen II kísérleti repülőgép látható. Az Sz-451 Zoljából kifejlesztett T-451 MM Sztrsjen továbbfejlesztése. A gép egy könnyű támadó repülőgép prototípusa volt, de volt egy kétüléses kiképző változata is, az Sz-451 MM Matica, amely 1957-ben a kategóriájában (C-1d) sebességi világrekordot ért el 750,70 km/h sebességgel.(Т-451ММ Стршљен II)
    A két darab Turbomeca Marbore II gázturbinás sugárhajtóművel repülő gép első felszállására 1958 december 3-án került sor, majd 1959 január végén átadták a Repülő Kísérleti Intézetnek, ahol 1969-ig repült. A gépbe két darab 20 mm-es Hispano-Suiza Mk.2-es gépágyú került beépítésre, a szárnyak alá nem irányított rakéták indítókonténereit függeszthették.
    A polgári felhasználású Utva 60-asból kifejlesztett Utva 66 többcélú repülőgép első felszállására 1966.december 2-án került sor. Az Utva 66V-t 1968-tól használta a légierő V-51 jelzéssel. 1972-ben jelent meg a Haditengerészetnél, az Utva 66H hidroplán V-52 jelzéssel. 1999-ben került kivonásra a típus. A legyártott hat darab hidroplán egyike látható a múzeumban, gyári száma 9823. A gép szárnyai alá bombákat, nem irányított rakéták indítókonténereit, gépágyú konténereket lehetett függeszteni, valamint a pilótakabin ajtajába géppuska elhelyezésére is lehetőség volt. ( Утва 66Х)
    Szoko J-20 Kraguj könnyű támadó repülőgépet a belgrádi Repüléstechnikai Intézetben (Ваздухопловни технички институт / Vazduhoplovnotehnički institut) fejlesztették ki 1962-ben. A repülőgépből, a kér prototípuson kívül két sorozatban 41 darab épült 1964 és 1977 között. (Соко Ј-20 Крагуј)
    A Textron Lycoming GSO-480-B1J6 léghűtéses boxermotor kipufogócsövei némi plusz tolóerőt biztosítanak repülés közben.
    A szárnyakba egy-egy 7,7mm-es Browning M2 géppuskát építettek be. A szárnyak alatt bombákat és nem irányított rakéták indítókonténereit hordozhatta.
    A T-33A Shooting Starok leváltására tervezett Szoko G-2A Galeb kiképző / könnyű támadó repülőgép tervezési munkái 1957-ben kezdődtek el a Repüléstechnikai Intézetben. A gépbe egy Rolls-Royce Viper ASV.11 Mk.22-6-os gázturbinás sugárhajtómű került beépítésre. A még G-1-es jelzést viselő prototípus első felszállására 1961 július 3-án került sor. A második prototípus már a G-2-es megjelölést kapta. A gép gyártása 1964-ben kezdődött, a Jugoszláv Légierő 1965.július 30-án kapta meg az első gépet. N-60-as megnevezéssel rendszeresítették. "N" mint наставни / nastavni vagyis oktató. A legyártott 248 gép közül 132 került a Jugoszláv Légierőbe. 1999-ben vonták ki a hadrendből.(Соко Г-2 Галеб)
    A gép orrába 12,7mm-es Browning AN/M3 géppuskák kerültek beépítésre, csövenként 80 darabos lőszer készlettel. A szárnyak alatti összesen hat felfüggesztési pontra maximum 500 kg fegyverzet függeszthető. A két belsőre 150 kg-ig bombák és nem irányított rakéták indító konténerei és külsőkre csak indító konténerek helyezhetők.
    YuRom J-22 Orao csapásmérő/felderítő repülőgép. A J-21 Jastreb utódjának szánt gép tervezése 1968-ban kezdődött Jugoszláviában. 1969-ben a Jugoszláv és a Román kormány együttműködési megállapodást írt alá a gép további fejlesztésére.1972 közepére befejeződött a tervezés és megkezdődött a prototípusok építése. Egy-egy Jugoszláviában és Romániában. A munka megosztás alapján Jugoszláviában készültek a szárnyak, a törzs hátsó része és a farokrész. Több részegység nyugatról került beszerzésre, a futómű például francia gyártmány, a műszerek, a radar Angliában készültek. 1974.október.31-én történt meg az első felszállás. Jugoszláviában összesen 115 darabot gyártottak a különböző változatokból. A "J" a támadó változatot jelenti "јуришник / jurisnik". De készült felderítő változat IJ-22 típusjellel, "I" mint "извиђач / izviđač" és kétüléses oktató NJ-22 és INJ-22 jelöléssel. Az egyik INJ-22-es, a 25606-os oldalszámú, 1984 tengerészeti célra lett átalakítva. A törzs alá egy oldalra néző radart függesztettek (Ericsson SLAR), az eredeti radar egy Marconi AD-660-as doppler radarra cserélték és a hátsó kabint gyakorlatilag megszüntették. Típusjele az INJ-22M lett. Ez a változat nem vált be A múzeumban az első prototípus látható, amely 1980-ban, a szárnyakkal kapcsolatos kísérletek miatt többször módosítottak, így a J-22H jelülést kapta. "H" mint hibrid. (ЈУРОМ Ј-22 Орао Х)
    A Jugoszláviában gyártott első 35 gépbe a Szarajevo közelében, Rajlovacban, licencben gyártott Rolls-Royce Viper Mk.632-41-es hajtóműveket szerelték (Orao 1). A 36. géptől már ennek az utánégetővel ellátott változata, a Viper Mk.633-41 került a gépekbe és strukturálisan is módosultak a gépek (Orao 2). Ez utóbbi verzióba tartozó 25101-es oldalszámú géppel 1984.november 22-én, 15 fokos siklásban Marjan Jelennek sikerült átlépni a hangsebességet.
    A függőleges vezérsík alatti fékernyő konténer nyitott állapotban.
    A törzs alá, két oldalra egy-egy dupla csövű GS-23L gépágyú került, 200 darab lőszerrel fegyverenként. A négy darab szárny alatti függesztési pontra egyenként 500 kg-nyi fegyverzet függeszthető, a törzs alattira 800 kg.



    Az Orao katapultülése: Martin-Baker Mk.10 (YU10). A képen látható ülés a 353. felderítő repülő század (53. Извиђачка авиацијска ескадрила / Izviđačka aviacijska eskadrila) 25603-as oldalszámú INJ-22-eséből származik, amelynek segítségével 1983 április 10-én sikerült a gépet elhagyni Milašin Radović kapitánynak, Mostar felett.
    A Jugoszláv Légierőben N-62-es elnevezéssel állították hadrendbe a Szoko G-4 Szuper Galeb kiképző / könnyű támadó repülőgépeket (Соко Г-4 Супер Галеб). A 23733-as oldalszámú, 065-ös gyári számú gép farok részét 1991. szeptember 24-én egy horvát Stinger rakéta találta el Lički Ribnik felett. A repülőgép  a találat ellenére sikeresen leszállt. A sérült részek kicserélése után visszatért a szolgálatba.

    Az 1950-es években jelentek meg a légvédelmi rakéták, a hadseregek fegyvertárában. Jugoszlávia nem tudott hozzájutni ilyen fegyverrendszerhez, ezért döntés született, hogy maguk fejlesztenek ki ilyen eszközt. Ez lett a Szoko R-25 Vulkan, amelyet Japán segítséggel fejlesztettek ki, részben a japán Kappa típusú rakéta alapján. A két lépcsős rakéta első fokozat 4 vagy 7 szilárd hajtóanyagú rakétából állt, a második fokozat RM-1000B hajtóműve folyékony hajtóanyaggal működött. Az 1413 kg súlyú rakéta hatótávolsága 30 km, hatómagassága max. 20 km lehetett. Célfelderítésre a FAP-13-as gépkocsira telepített OAR M-61 Fruška Gora S sávban üzemelő radart használták, a rakéta irányítására egy amerikai 3M7 radart. A végső szakaszban infravörös önirányítással repült. Az első rakéta indításra 1962. novemberében került sor, de ekkor már tárgyalások folytak az Sz-75 Dvina légvédelmi rakétarendszer megvásárlásáról, emiatt a fejlesztési programot 1964-ben leállították. (Соко Р-25 Вулкан)
    3RUA légi cél

    Az 1999. március 27-én lelőtt F-117A (82-0806) kabinteteje.

    Az Sz-125M Nyeva M légvédelmi rakétarendszer 5V27D rakétájának második fokozata, amellyel az F-117-est lelőtték.
    Az F-117-es katapult ülése, infravörös kamerája (FLIR) és HUD-ja.
    Az 1999.május 2-án lelőtt F-16CG (88-0550) roncsai.


    Ezt az ALARM radarromboló rakétát Nyékinca (Никинци) mellett találták. A rakéta önmegsemmisítő szerkezete nem működött, ejtőernyőn ereszkedett le.
    BGM-109C Block III robotrepülőgép roncsa. 1999.03.24-én Ladevci (Лађевци) környékén lőtték le.


    A "C" változat harci része: WDU-36/B.
    A vitrinben egy Luftwaffe-s Canadair CL-289 felderítő drón látható. 1999. májusában lőtték le Lipljan (Липљан) felett.

    A CBU-87B/B kazettás bomba egy SUU-65B tartályból és...
    ...202 darab BLU-97B résztöltetből áll.
    A villamos energia ellátó rendszerek megbénítására alkalmas BLU-114/B résztöltetek a CBU-102/B kazettás bomba részét képezik.
    AGM-154 JSOW GPS irányítású siklóbomba
    Ezt a General Atomics RQ-1A Predator felderítő drónt, 1999.május 13-án lőtték le 19:00 óra körül egy Sztrela-1M légvédelmi rakétarendszer 9M31M rakétájával Urosevac (Урошевац) felett.




    A Francia Hadsereg SAGEM Crecerelle felderítő drónját 1999.május 26-án lőtték le.
    A Mil Mi-4A szállító helikopterből 24 darabot vásárolt Jugoszlávia. Az első két gép 1960.decemberében érkezett. 1976-ig voltak hadrendben.

    Az első Mil Mi-8-as szállítóhelikopter 1968 áprilisában érkezett meg Jugoszláviába. A HT-40 elnevezéssel rendszeresített típusból összesen 92 darabot vásároltak. Ezen kívül volt egy szalon változatú gép is.


    Kamov Ka-25PL tengeralattjáró-elhárító helikopter. 1974 elején született meg a döntés a Ka-25-ösök megvásárlásáról. A gépek ezen év november 22-én meg is érkeztek a Split melletti Divuljéba. A megvásárolt hat darab gép a 784. tengeralattjáró-elhárító helikopter századba került (784. противподморничка хеликоптерска ескадрила). A helikoptereket a HP-43 néven rendszeresítették. A hat gép közül négy, a VGSz-2 Oka szonárral volt felszerelve, két gép pedig az APM-60-as mágneses anomália detektorral. A gépek pilótáit a légierő adta, a személyzet többi tagját a haditengerészet. A helikopterek közül három, 1999-ben a NATO légicsapásai következtében megsemmisült. Két helikopter 1989-ban Oroszországba került nagyjavításra, de soha nem kerültek vissza Jugoszláviába. Az egyetlen túlélő, a 4912519-es gyári számú gép (VGSz-2 szonáros) látható a múzeumban.


    A Jugoszláv Légierő 1987 decemberében vásárolta meg a Kamov Ka-27PL tengeralattjáró-elhárító helikopter export változatát, a Ka-28-at. A típus a HP-46 jelölést kapta a légierőnél. A megvásárolt két gép szintén Divuljéba került. A 2000-es évek elején vonták ki a  hadrendből.
    A pilótafülke alatt látható dobozban helyezték el az Oszminog-E kereső és felderítő rendszer részét képező Inyiciativa-2KM radart.
    A rendszer részét képezi az APM-73V mágneses anomália detektor és a...
    ... a kép jobb oldalán látható nyíláson kiereszthető VGSz-3 szonár is.



    Short SA6 Mk.I Sealand kétéltű szállító repülőgép. 1951. októberében érkezett két hidroplán, az MDAP keretében. A gépek Divuljébe kerültek és 1962 végéig használták őket.
    A de Havilland Canada DHC-2 Beaver I szállító repülőgépből Jugoszlávia három darabot vásárolt 1954-ben. A gépek Divuljéba kerültek. A gépek úszótalpakkal repültek a Split mellett található bázisról.
    Az első Junkers Ju-52-es szállító repülőgép úgy került a Jugoszláv Légierő, illetve akkor még Nemzeti Felszabadítási Hadsereg tulajdonába, hogy a Luftwaffe egyik gépe 1944 október 24-én éjszaka tévedésből leszállt a már nem német kézen lévő Tiranában. A II.világháború végén még három darabot találtak a Jugoszláv területen. Később Franciaországtól vásároltak négy darabot, az ott Amiot ACC.1 Toucan (Ju-52 /3mg11e) néven gyártott gépből. Ezen négy gép egyike, a 222-es gyári számú látható a múzeumban. Az eredeti BMW-132Z motorokat, az alkatrész hiány miatt Pratt & Whitney R 1340-es motorokra cserélték. 1947-1952 között használta a típust a légierő.
    A II.világháború után az ENSZ egyik elődjétől, az UNRRA-tól (United Nations Relief and Rehabilitation Administration), kapott a jugoszláv légitársaság, a JAT (Jugoslovenski aerotransport) C-47 Skytrain szállítógépeket, amelyeket aztán Csehországban és Hollandiában DC-3-as polgári utasszállítókká alakítottak át. A légierőnél az MDAP keretében jelent meg a típus, amelyből összesen 41 darabot rendszeresítettek. 1986-ban az Antonov An-26-os váltotta fel. Ez utóbbit T-70-es jelöléssel állt rendszerbe. A kiállított gép 16472/33220-as gyári számmal készült 1945. május elején C-47B-35-DK típusjellel. Az USAAF-nál a 44-76888 lajstromszámot kapta, majd a RAF-hoz került KN586-os oldalszámmal. 1953 júliusában átépítésre került C-47D változattá. 1954.március 8-án került a Jugoszláv Légierő kötelékébe 71214 azonosítóval, 214-es oldalszámmal. Az idők során térképészeti feladatok elvégzésére alakították át.
    1945-ben 11 darab Liszunov Li-2-es szállító repülőgépet kapott Jugoszlávia a Szovjetuniótól. Ezekből a gépekből tíz darab, az 1953-1961 közötti időszakban átépítésre került. A Svecov AS-62IR típusú csillagmotorokat, Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp csillagmotorokra cserélték. Ezek a gépek a Li-3-as jelzést kapták. 1970-ben vonták ki őket a hadrendből.

    Iljusin Il-14Sz személyszállító repülőgép. A 10 fő szállítására képes gép 1956. április 26-án készült el és július 3-án került a légierő állományába. Összesen 113 órát repült.

    A 25120-as J-22 Orao-t egy reklámkampány miatt festették lilára.
    A Mikojan-Gurjevics MiG-21R (94R gyártmány) felderítő repülőgépet L-14i néven rendszeresítették Jugoszláviában. A 12 darab megvásárolt gép közül az első kettő 1968.október 28-án érkezett meg. A gépek a 352. felderítő repülő századba (352.извиђачка авијацијска ескадрила / 352.izviđačka avijacijska eskadrila) kerültek. 2003-ban vonták ki a típust.
    A gép törzse alá függesztve egy "D" típusú fotófelderítő konténert láthatunk. Ebbe, a nappali feladatok végrehajtására használt konténerbe öt darab AFA-39-es és egy darab ASAFA-5-ös fényképezőgép került. Egy darab AFA-39-est ferdén, előre nézve szereltek a tartályba, a többi függőlegesen került beszerelésre. A 90-es évek elején a fényképező gépek helyett VHS rendszerű kamarák kerültek beépítésre. Ezen kívül az "R" típusú elektronikai felderítő konténer és 1978-tól az "N" típusú, éjszakai bevetéseknél használt fotófelderítő konténer került rendszeresítésre.

    Csali MiG-29-es (légierős jelölés szerint:L-18) vagyis M-18 (Макета-18/Maketa-18). Fa és némi fém borítás, hogy a radaron is jól mutasson. Hat darab készült belőle és csak ez az egy maradt meg.
    A G-2 Galeb alapján kifejlesztett, az F-84G-k leváltására tervezett Szoko J-21 Jasztreb könnyű támadó repülőgép első felszállására 1965.július 19-én került sor. A Jugoszlávia összesen 175 db-ot rendszeresített a típus J-21, IJ-21 (felderítő), NJ-21 (kétüléses kiképző) változataiból. 1996-ban került kivonásra. A Rolls-Royce Viper Mk.531-es gázturbinás sugárhajtóművel szerelt gépekre, a felszállási úthossz rövidítésére JATO rakétákat lehetett felszerelni. A gép orrába három darab 12,7mm-es Browning AN/M3 géppuska került beépítésre. (Соко Ј-21 Јастреб)
    A múzeum melletti területen...



    A következő képek 2017. májusában, Larisszából hazafele tartva készültek:
    Kruševac (Крушевац), Mikojan-Gurjevics MiG-21bisz (75B gyártmány) vadászrepülőgép. Jugoszláviában L-17 megnevezéssel került rendszeresítésre. Légierő regisztrációs szám: 17132, gyári szám: 75061101.
    Trstenik (Трстеник), Szoko J-22 Orao 2 csapásmérő repülőgép. Légierő regisztrációs szám: 25102, gyári szám: 002. 1985-ben Le Bourgetben bemutatót repült.
    Zastavák között
    Ratina (Ратина), Mikojan-Gurjevics MiG-21PFM (94-es gyártmány) vadászrepülőgép, Jugoszláv elnevezéssel: L-14, egy iskola udvarán. Gyári szám:945806, légierő regisztrációs szám:22716.
    Kraljevo (Краљево), Szoko G-2A Galeb kiképző / könnyű támadó repülőgép. Légierő regisztrációs szám:23158.

    Topola (Топола), Szoko IJ-22 Orao 1 felderítő repülőgép. Légierő regisztrációs szám: 25710, gyári szám: 010.


    Belgrád (Београд), Szoko J-21 Jasztreb könnyű támadó repülőgép. Légierő regisztrációs szám: 24127.

    Antonov An-2-esek valahol.
    A múzeum honlapja: Aeronautical Museum-Belgrade
    Szerbiai múzeumok a blogon: Szerbia múzeum
    A blog frissüléséről a Facebookon is értesülhetsz.
    Köszönöm, hogy megnézted a képeimet.


    0 megjegyzés:

    Megjegyzés küldése

    Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.

     
    Copyright © 2014-2024 krisztianfotoi.blogspot.com. Minden jog fenntartva. A blogon található minden kép és szöveg szerzői jogvédelem alatt áll. A képek írásbeli engedély nélküli felhasználása, publikálása tilos. Kivételt képez ez alól a teljes galériák hivatkozásainak megosztása. Kapcsolat: kgazso01@gmail.com
    Copyright © 2014-2024 krisztianfotoi.blogspot.com. All rights reserved. All images and text on this blog are copyrighted. Any use or publication of images without written permission is prohibited. Exceptions to this rule include sharing links (URLs) to full galleries. Contact: kgazso01@gmail.com