|
A terem közepén elhelyezett építményen egy Supermarine Spitfire FR.Mk.14e felderítő repülőgép látható. A belga rendszer szerint a II.világháború alatt a gépek típusát római számmal jelezték:Mk.XIV.A háború után arab számmal: Mk.14. |
|
A múzeumban látható gépet 1944.szeptember 19-én kapta meg a RAF 2. sqn-ja, majd az RCAF 414 squadron-jához került. A háború után 1948-ig tárolták, majd a Belga Légierő 2éme Wing 2éme Escadrille-be került, SG57/UR-N lajstrommal, aztán a 3éme Escadrille-be, ahol az SG57/YL-N lajstromot kapta meg. 1950 június 1-jén a gép balesetet szenvedett, amikor Florennesben gurulás közben behúzódott a bal futóműve. Ez év novemberében ki is vonták a szolgálatból és 1952-ben emlékművet készítettek belőle. Akkor kapta meg a mai is látható SG57/RL-D lajstromot. (Ez utóbbi lajstromot eredetileg viselő gépet (SG49/RL-D) leselejtezék). 1986-ban a gépet levették az állványról és teljesen felújították, egy felújított Rolls-Royce Griffon motort is kapott. A célzóberendezése az azt gyártó cégtől érkezett eredeti csomagolásában. Egy negyven éves, de vadonatúj eszköz volt. Az eredeti LR-D jelzésű géppel a 2éme Wing első parancsnoka Colonel Aviateur Raymond "Cheval" Lallemant repült. Rá emlékeznek a kiállított géppel. |
|
Az Mk.14-esk "E" típusú szárnyal készültek. Florennesben 1947-1951 között repültek a típussal. |
|
Az eredeti "RL-D" buborék kabintetővel repült, míg a múzeumi példány Malcom kabintetővel készült. Az "L" betűnél látható lyukba helyezték el a... |
|
...Vinten F.24 típusú fényképezőgépet. |
|
Világháborús pilóta dzseki és csizma. |
|
Sisakok és mentőmellény. |
|
Túlélő felszerelés |
|
A repülőteret 1942-ben a Todt Szervezet építette a Luftwaffe részére. A Nachtjagdgeschwader 4 / I. Gruppe (NJG 4/I) törzse és három százada repült innen Junkers Ju 88 G és Messerschmitt Bf 110 G-4 típusú gépekkel, majd a Jagdgeschwader 26 / I. Gruppe (JG 26/I) is ide települt Focke-Wulf Fw 190 D típusú repülőgépekkel. A német alakulatok 1944 augusztusában, a szövetséges csapatok megérkezése előtt távoztak a repülőtérről, miután lerombolták azt. |
|
Az amerikai csapatok 1944 szeptemberében érkeztek meg, az általuk A78-nak nevezett repülőtérre. A következő alakulatok települtek itt: 370th Fighter Group (P-38 Lighting, P-51 Mustang), 422nd Night Fighter Squadron (P-61 Black Widow), 474th Fighter Group (P-38 Lighting), 365th Fighter Group (P-47 Thunderbolt), 344th Bombardement Group (B-26 Marauder). |
|
Az amerikai csapatok távozása után 1947-ben veszi birtokba a repülőteret a Aéronautique Militaire Belge. A repülőtéren települő 2éme Wing 1948 februárjában jött létre, 2ème Wing de Chasse néven. Az évek során több alakulat is települt a repülőtéren, róluk egy-egy vitrinben elhelyezett tárgyakkal, fényképekkel emlékeznek. A képen látható vitrin a 1ére Escadrille / Eerste Smaldeel "Stingers"-t mutatja be. Róluk még majd lehet olvasni ezen bejegyzésben. |
|
2éme Escadrille / 2de Smaldeel. Az 1947 novemberében a bázisra települt 352e escadrille-t 1948 februárjában nevezték át. Kezdetben Spitfire F.Mk.14e-sekkel és FR.Mk.14e-sekkel repültek, majd az F-84E és G következett. 1955-től az F-84F-eket repülték. 1970-ben típust váltottak. Mirage M5B-k érkeztek, amelyeket 17 év szolgálat után váltottak le az F-16-osok. A századot 2001. április 20-án szüntették meg. A század jelvényében egy üstökös látható. Jelmondatuk: "Ut Fulgur Sulca Aethera", "Hasítani az égen, mint a villám". |
|
Omera 110 HUD képrögzítő berendezés, Mirage 5 BA |
|
8éme Escadrille / 8ste Smaldeel. Ez az alakulat csak rövid ideig volt Florennesben. 1970 július és 1971 december között a század, a pilóták átképzését végezte a Mirge 5-re. |
|
42éme Escadrille / 42ste Smaldeel, "Mephisto". A felderítő század 1971. szeptember és 1988 között települt Florennesben, míg 1ére Escadrille / Eerste Smaldeel Biersetbe települt. A két alakulat váltotta egymást. |
|
350éme Escadrille / 350ste Smaldeel. 1996 márciusában Beauvechainból az 1.wing feloszlása után települt át Florennesbe. A század még a RAF kötelékében jött létre 1942. februárjában. Supermarine Spitfire Mk.XIV-esekkel és Mk.XVI-osokkal repült. A háború vége Németországban, Fassbergben érte. 1946-ban települt át a század Beauvechainba. 1949-ben a század megkapta a Gloster Meteor F.Mk.4-et, majd az F.Mk.8-at, 1957-től pedig a Hawker Hunter F.Mk.4-en repültek a pilóták. 1957-ben az Avro Canada által gyártott CF-100 Mk.5 Canuck vadászgépek érkeztek a századhoz. A típust 1964-től a Lockheed F-104G-ekkel váltották fel, amelyekkel egészen 1981. április 10-ig repültek. Az esedékessé vált típusváltás során F-16-osok kapott a század, amelyekkel 1982 januárban érték el a hadrafoghatósági szintet. |
|
A 2.wing 1950-től három százados szervezeti formában működött. A 3éme Escadrille / 3ste Smaldeel 1960 költségvetési megszorítások miatt szűnt meg. |
|
1-esek a 2-esnek. |
|
A Luftwaffe által használt ZC 250 betonból készített gyakorló bomba. A bombán látható üregekbe üvegampullákat helyeztek, amelyek a bomba becsapódásakor összetörtek és a bennük lévő vegyi anyag, pl. klórszulfonsav ködöt képzett, így mutatva meg a becsapódás helyét. |
|
Az 1ére Escadrille / Eerste Smaldeel jelvényében egy Skót Bogáncs vagy inkább Szamárbogáncs látható. A jelvényen a "Nemo me impune lacessit", magyarul: "Senki sem támadhat meg büntetlenül" olvasható. A jelvény 1917-ben jelent meg a század gépein. A századot 1913.04.16-án alapították Brasschaatban, Escadrille I elnevezéssel. Kezdetben Farman-Jero HF.16 és HF.20 típusú repülőgépeken repültek. Az I.világháború kezdetén az alakulat a 3.tüzér hadosztály alárendeltségébe került és főként felderítő repüléseket végzett. 1916.02.22-től 1ère Escadrille de Chasse néven már vadász századként harcoltak. Nieuport 10-esekkel, majd 11, 16 és 17-esekkel szerelték fel az alakulatot. 1917. augusztusában Hanriot-Dupont HD.1-esk érkeztek, majd ezen év decemberében Sopwith Camelek. 1918-ban 9ème Escadrille de Chasse-re nevezik át. Ekkor De Moeren repülőteréről repültek, majd követve a frontvonal mozgását, folyamatosan változtatták települési helyüket. Az I.világháború során a század pilótái 66 igazolt légi győzelmet szereztek és az öt belga ász közül négy, a században repült. Willy Coppens, Jan Olieslagers, André De Meulemeester és Fernand Jacquet. A háború után rövid ideig Berchem-Sainte-Agathe /Sint-Agatha-Berchem -ben települtek, majd Shaffenbe diszlokáltak át, ahonnan a megszállt Németország felett őrjáratoznak Fokker D.VII-esekkel. Majd Spad XIII, Nieuport-Delage NiD.29C, Avia BH.21, Fairey Firefly következtek. Az alakulatot többször átnevezték, amíg 1923-ra eljutottak az 2éme Escadrille du 1ére Groupe de Chasse du 2éme Régiment d' Aéronautique-ig. Röviden: 2/I/2Aé. Ez az elnevezés a világháborúig meg is maradt.
1939-ben Hawker Hurricane Mk.I-eseket kapott a század. 1940. május 10-én Németország megtámadta Belgiumot. A repülőteret hajnali fél öt körül Dornier Do-14-esek bombázták. Három gép kivételélével a repülőtéren álló gépek megsemmisültek, a megmaradt gépeket Beauvechainba repültek át. Május 11-én a Wehrmacht elfoglalta ezt a repülőteret is. A század feloszlott. Pilótái közül kilencen Angliába menekültek és a RAF 349 és 350 sqn-jében repültek tovább. E két század állománya csak belgákból állt.
A háború után a 351éme Escadrille / 351ste Smaldeel települt Florennesbe Spitfire F.Mk. és FR.Mk.14e-sekkel. Majd 1948. február 25-én átnevezik Premiére Escadrille de Chasseurs-Bombardiersre. |
|
Republic F-84E-30-RE Thunderjet vadászbombázó repülőgép. 1951 júniusában érkeztek az első jetek a századhoz. A "3R" a 2.Wing, 1.Escadrille 1962-ig használt kódja volt. |
|
Republic F-84F-56-RE Thunderstreak vadászbombázó repülőgép. A 197 darab F-84F érkezett Belgiumba 1955-ben, ebből 180 darab a Mutual Defence Assistance Programme (MDAP) keretében. A Belga Légierő első olyan típusa volt, amely képes volt a hangsebesség átlépésre. Amikor ez először megtörtént Belgium egén, 1955 augusztusának végén, másnap az újságok címlapon számoltak be az eseményről. A múzeumban látható gép a 2.Wing 2.Escadrille-ben repült. A század azonosító kódja a törzsön látható "UR" volt. A típus 1972. május 16-án repült utoljára. |
|
AMI F-84F (No. 10100-13) katapultülés. |
|
Dassault Mirage 5BR felderítő repülőgép. A bázison 1971-1988 között települt 42. Escadrille "Mephisto" repülte ezt a változatot. Az 1.Escadrille a típus BA, vagyis bombázó verzióját használta 1987-ig. Az első Mirage-ok 1970-ben érkeztek a belga SABCA gyárból, amely licencben gyártotta a típust. |
|
A 2 darab 30mm-es DEFA-552 gépágyút és a lőszereket, egy a törzs alól leengedhető konténerben helyezték el. |
|
A Mirage 5-ösökben Martin-Baker Mk.4 BRM katapultülést használtak, majd ezeket Mk.10-esekre cserélték. A képen egy Mk.4-es látható. |
|
A felderítő kamerák ablakai és a... |
|
... rendszeresített Vinten Type 360/140A fényképezőgépek. |
|
500 fontos Mk.82 általános rendeltetésű bombák gyakorló változatai különböző stabilizátorokkal. A kép előterében látható Mk.82-re egy MAU-93 NRT "Slick" vezetőszárnyat szereltek. Bár a bombák a Mirage alatt láthatók, de az F-16-oshoz kerültek rendszeresítésre. |
|
Mk.82/BSU-49 RT "Balloo" ballonos fékrendszerrel ellátott, általános rendeltetésű bomba |
|
Mk.82/Mk.15 RT Mod.IV "Snakeye" fékező vezetőszárnnyal felszerelt, általános rendeltetésű bomba |
|
BL755 Mk.I kazettás bomba |
|
F-16A Block 10 Fighting Falcon vadászbombázó repülőgép. Belgium 160 darab F-16-ost vásárolt két részletben. Az első szerződést 1977-ben kötötték, amely alapján Block1-es (1979-80), 5-ös (1980-81), 10-es (1981-82) és 15-ös (1983-85) verziójú egy- és kétüléses gépek érkeztek (96 darab és 20 darab). Az 1983-ban kötött újabb szerződés alapján Block 15 OCU verziójú gépek érkeztek 1987-1991 között, melyek között 40 darab együléses és 4 kétüléses gép volt. A gépeket a belgiumi SABCA gyárban szerelték össze. Az első F-16-osok 1988-ban érkeztek meg Florennesbe. Először a 2.Escadrille vált hadrafoghatóvá, majd az 1990.07.01-től a Florennesbe vissza települt 1.Escadrille "Stingers" is. |
|
Bár a vezérsíkon egy bogáncs látható, a gép nem repült az 1.Escadrille kötelékében, Beauvechainban szolgált az 1.wing állományában, illetve 1979-1980-ban az USA-ban a Multinational Operational
Test and Evaluation (MOT&E) programban repült. Block 1-ből építették
át Block 10-es változatúra. |
|
Az F-16-os beépített fegyvere a 20mm-es M61 A1 Vulcan gépágyú. |
|
AIM-9L/M Sidewinder levegő-levegő rakéta gyakorló változata látható a szárnyvégi függesztőn. |
|
Mk.82/MAU-93 NRT "Slick" általános rendeltetésű bomba gyakorló változata. |
|
M905 fenékgyújtó ATU 35 B/B élesítőszerkezettel |
|
AIM-9B Sidewinder levegő-levegő rakéta fejrésze. |
|
DB 605 B1 motor roncsa. Valószínűleg egy Messerschmitt Bf-110-esből származik. |
|
Pratt & Whitney F100-PW-200 gázturbinás sugárhajtómű, F-16 |
|
SNECMA Atar 09 C5 gázturbinás sugárhajtómű, Mirage 5 |
|
Curtiss-Wright J-65-W-3 gázturbinás sugárhajtómű, F-84 |
|
Fouga CM.170-1 Magister kiképző repülőgép. A típust 1960-1999 között használta a Belga Légierő. |
|
Wall-E, de valójában egy periszkóp, a hátsó ülésen ülő pilóta számára. |
|
de Havilland DH.82A Tiger Moth kiképző repülőgép. A II.Világháború után a belga kormány 31 darab Tiger Moth-ot szerzett be a RAF állományából és 1956-ig használták őket. Az eredeti T-24 "UR-!" lajstromú gép 1954.12.11-én megsemmisült. A múzeumban látható gép korábban a "OO-SOI" lajstromjelet viselte. |
|
1984.márciusában egy újabb alakulat érkezett a florennesi repülőtér területére. Az amerikai 485th Tactical Missile Wing-et helyezték el a bázis délkeleti részén kialakított területre. Az újonan érkező egységnél rendszerben lévő BGM-109G-k miatt, jelentős átépítések történtek a bázis ezen részén. Az egységet 1989.február 28-ával oszlatták fel.
Az alakulat elődje a II.Világháborúban 485th Bombardement Group néven B-24 Liberatorokkal és B-29 Superfortressekkel repült. 1946-ban inaktiválták, majd 1956-ban újra aktiválták 585th Tactical Missile Group néven a németországi Bitburgban. Fegyverzete TM-61 Matador majd TM-76 Mace típusú robotrepülőgépek voltak. 1962-ben újra inaktiválták. 1983-banmegint aktiválták, ekkor telepítették az alakulatot Florennesbe. 2003 óta újra aktív, 485th Air Expeditionary Wing néven működik. |
|
General Dynamics BGM-109G Gryphon, W84 nukleáris harci résszel felszerelt robotrepülőgép. |
|
A robotrepülőgép mellett a szállító- és indítójármű (TEL) látható. |
|
M167 VADS (Vulcan Air Defense System). 20mm-es M61 Vulcan gépágyú utánfutóra telepítve. |
|
F-16A/B pilótafülke |
|
MBLE Épervier felderítő rendszer X-5 tipusú pilóta nélküli felderítő gépe. 1.sz prototípus. |
|
1977-1999 között volt rendszeresítve a Belga Hadseregben. A felderítést egy 70mm-es OMERA tip. fényképezőgéppel végezte, a fényképek kiértékelése a leszállás után történt. |
A múzeum honlapja:
Musée Spitfire
Képek a florennesi spotter napról:
TWM2017
A blog frissüléséről a
Facebookon is értesülhetsz.
Köszönöm, hogy megnézted képeimet.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.