• put your amazing slogan here!

    2017.06.16 Florennes, Belgium, Musée Spitfire / Spitfire Museum





    A terem közepén elhelyezett építményen egy  Supermarine Spitfire FR.Mk.14e felderítő repülőgép látható. A belga rendszer szerint a II.világháború alatt a gépek típusát római számmal jelezték:Mk.XIV.A háború után arab számmal: Mk.14.
    A múzeumban látható gépet 1944.szeptember 19-én kapta meg a RAF 2. sqn-ja, majd az RCAF 414 squadron-jához került. A háború után 1948-ig tárolták, majd a Belga Légierő 2éme Wing 2éme Escadrille-be került, SG57/UR-N lajstrommal, aztán a 3éme Escadrille-be, ahol az SG57/YL-N lajstromot kapta meg. 1950 június 1-jén a gép balesetet szenvedett, amikor Florennesben gurulás közben behúzódott a bal futóműve. Ez év novemberében ki is vonták a szolgálatból és 1952-ben emlékművet készítettek belőle. Akkor kapta meg a mai is látható SG57/RL-D lajstromot. (Ez utóbbi lajstromot eredetileg viselő gépet (SG49/RL-D) leselejtezék). 1986-ban a gépet levették az állványról és teljesen felújították, egy felújított  Rolls-Royce Griffon motort is kapott. A célzóberendezése az azt gyártó cégtől érkezett eredeti csomagolásában. Egy negyven éves, de vadonatúj eszköz volt. Az eredeti LR-D jelzésű géppel a 2éme Wing első parancsnoka Colonel Aviateur Raymond "Cheval" Lallemant repült. Rá emlékeznek a kiállított géppel.
    Az Mk.14-esk "E" típusú szárnyal készültek. Florennesben 1947-1951 között repültek a típussal.
    Az eredeti "RL-D" buborék kabintetővel repült, míg a múzeumi példány Malcom kabintetővel készült. Az "L" betűnél látható lyukba helyezték el a...
    ...Vinten F.24 típusú fényképezőgépet.
    Világháborús pilóta dzseki és csizma.
    Sisakok és mentőmellény.
    Túlélő felszerelés


    A repülőteret 1942-ben a Todt Szervezet építette a Luftwaffe részére. A Nachtjagdgeschwader 4 / I. Gruppe (NJG 4/I) törzse és három százada repült innen Junkers Ju 88 G és Messerschmitt Bf 110 G-4 típusú gépekkel, majd a Jagdgeschwader 26 / I. Gruppe (JG 26/I) is ide települt Focke-Wulf Fw 190 D típusú repülőgépekkel. A német alakulatok 1944 augusztusában, a szövetséges csapatok megérkezése előtt távoztak a repülőtérről, miután lerombolták azt.
    Az amerikai csapatok 1944 szeptemberében érkeztek meg, az általuk A78-nak nevezett repülőtérre. A következő alakulatok települtek itt: 370th Fighter Group (P-38 Lighting, P-51 Mustang), 422nd Night Fighter Squadron (P-61 Black Widow), 474th Fighter Group (P-38 Lighting), 365th Fighter Group (P-47 Thunderbolt), 344th Bombardement Group (B-26 Marauder).
    Az amerikai csapatok távozása után 1947-ben veszi birtokba a repülőteret a Aéronautique Militaire Belge. A repülőtéren települő 2éme Wing 1948 februárjában jött létre, 2ème Wing de Chasse néven. Az évek során több alakulat is települt a repülőtéren, róluk egy-egy vitrinben elhelyezett tárgyakkal, fényképekkel emlékeznek. A képen látható vitrin a 1ére Escadrille / Eerste Smaldeel "Stingers"-t mutatja be. Róluk még majd lehet olvasni ezen bejegyzésben.
    2éme Escadrille / 2de Smaldeel. Az 1947 novemberében a bázisra települt 352e escadrille-t 1948 februárjában nevezték át. Kezdetben Spitfire F.Mk.14e-sekkel és FR.Mk.14e-sekkel repültek, majd az F-84E és G következett. 1955-től az F-84F-eket repülték. 1970-ben típust váltottak. Mirage M5B-k érkeztek, amelyeket 17 év szolgálat után váltottak le az F-16-osok. A századot 2001. április 20-án szüntették meg. A század jelvényében egy üstökös látható. Jelmondatuk: "Ut Fulgur Sulca Aethera", "Hasítani az égen, mint a villám". 

    Omera 110 HUD képrögzítő berendezés, Mirage 5 BA
    8éme Escadrille / 8ste Smaldeel. Ez az alakulat csak rövid ideig volt Florennesben. 1970 július és 1971 december között a század, a pilóták átképzését végezte a Mirge 5-re.

    42éme Escadrille / 42ste Smaldeel, "Mephisto". A felderítő század 1971. szeptember és 1988 között települt Florennesben, míg 1ére Escadrille / Eerste Smaldeel Biersetbe települt. A két alakulat váltotta egymást.
    350éme Escadrille / 350ste Smaldeel. 1996 márciusában Beauvechainból az 1.wing feloszlása után települt át Florennesbe. A század még a RAF kötelékében jött létre 1942. februárjában. Supermarine Spitfire Mk.XIV-esekkel és Mk.XVI-osokkal repült. A háború vége Németországban, Fassbergben érte. 1946-ban települt át a század Beauvechainba. 1949-ben a század megkapta a Gloster Meteor F.Mk.4-et, majd az F.Mk.8-at, 1957-től pedig a Hawker Hunter F.Mk.4-en repültek a pilóták. 1957-ben az Avro Canada által gyártott CF-100 Mk.5 Canuck vadászgépek érkeztek a századhoz. A típust 1964-től a Lockheed F-104G-ekkel váltották fel, amelyekkel egészen 1981. április 10-ig repültek. Az esedékessé vált típusváltás során F-16-osok kapott a század, amelyekkel 1982 januárban érték el a hadrafoghatósági szintet.
    A 2.wing 1950-től három százados szervezeti formában működött. A 3éme Escadrille / 3ste Smaldeel 1960 költségvetési megszorítások miatt szűnt meg.
    1-esek a 2-esnek.
    A Luftwaffe által használt ZC 250 betonból készített gyakorló bomba. A bombán látható üregekbe üvegampullákat helyeztek, amelyek a bomba becsapódásakor összetörtek és a bennük lévő vegyi anyag, pl. klórszulfonsav ködöt képzett, így mutatva meg a becsapódás helyét.
    Az 1ére Escadrille / Eerste Smaldeel jelvényében egy Skót Bogáncs vagy inkább Szamárbogáncs látható. A jelvényen a "Nemo me impune lacessit", magyarul: "Senki sem támadhat meg büntetlenül" olvasható. A jelvény 1917-ben jelent meg a század gépein. A századot 1913.04.16-án alapították Brasschaatban, Escadrille I elnevezéssel. Kezdetben Farman-Jero HF.16 és HF.20 típusú repülőgépeken repültek. Az I.világháború kezdetén az alakulat a 3.tüzér hadosztály alárendeltségébe került és főként felderítő repüléseket végzett. 1916.02.22-től 1ère Escadrille de Chasse néven már vadász századként harcoltak. Nieuport 10-esekkel, majd 11, 16 és 17-esekkel szerelték fel az alakulatot. 1917. augusztusában Hanriot-Dupont HD.1-esk érkeztek, majd ezen év decemberében Sopwith Camelek. 1918-ban 9ème Escadrille de Chasse-re nevezik át. Ekkor De Moeren repülőteréről repültek, majd követve a frontvonal mozgását, folyamatosan változtatták települési helyüket. Az I.világháború során a század pilótái 66 igazolt légi győzelmet szereztek és az öt belga ász közül négy, a században repült. Willy Coppens, Jan Olieslagers, André De Meulemeester és Fernand Jacquet. A háború után rövid ideig Berchem-Sainte-Agathe /Sint-Agatha-Berchem -ben települtek, majd Shaffenbe diszlokáltak át, ahonnan a megszállt Németország felett őrjáratoznak Fokker D.VII-esekkel. Majd Spad XIII, Nieuport-Delage NiD.29C, Avia BH.21, Fairey Firefly következtek. Az alakulatot többször átnevezték, amíg 1923-ra eljutottak az 2éme Escadrille du 1ére Groupe de Chasse du 2éme Régiment d' Aéronautique-ig. Röviden: 2/I/2Aé. Ez az elnevezés a világháborúig meg is maradt.
     1939-ben Hawker Hurricane Mk.I-eseket kapott a század. 1940. május 10-én Németország megtámadta Belgiumot. A repülőteret hajnali fél öt körül Dornier Do-14-esek bombázták. Három gép kivételélével a repülőtéren álló gépek megsemmisültek, a megmaradt gépeket Beauvechainba repültek át. Május 11-én a Wehrmacht elfoglalta ezt a repülőteret is. A század feloszlott. Pilótái közül kilencen Angliába menekültek és a RAF 349 és 350 sqn-jében repültek tovább. E két század állománya csak belgákból állt.
    A háború után a 351éme Escadrille / 351ste Smaldeel települt Florennesbe Spitfire F.Mk. és FR.Mk.14e-sekkel. Majd 1948. február 25-én átnevezik  Premiére Escadrille de Chasseurs-Bombardiersre.
    Republic F-84E-30-RE Thunderjet vadászbombázó repülőgép. 1951 júniusában érkeztek az első jetek a századhoz. A "3R" a 2.Wing, 1.Escadrille 1962-ig használt kódja volt.


    Republic F-84F-56-RE Thunderstreak vadászbombázó repülőgép. A 197 darab F-84F érkezett Belgiumba 1955-ben, ebből 180 darab a Mutual Defence Assistance Programme (MDAP) keretében. A Belga Légierő első olyan típusa volt, amely képes volt a hangsebesség átlépésre. Amikor ez először megtörtént Belgium egén, 1955 augusztusának végén, másnap az újságok címlapon számoltak be az eseményről. A múzeumban látható gép a 2.Wing 2.Escadrille-ben repült. A század azonosító kódja a törzsön látható "UR" volt. A típus 1972. május 16-án repült utoljára.
    AMI F-84F (No. 10100-13) katapultülés.


    Dassault Mirage 5BR felderítő repülőgép. A bázison 1971-1988 között települt 42. Escadrille "Mephisto" repülte ezt a változatot. Az 1.Escadrille a típus BA, vagyis bombázó verzióját használta 1987-ig. Az első Mirage-ok 1970-ben érkeztek a belga SABCA gyárból, amely licencben gyártotta a típust.
    A 2 darab 30mm-es DEFA-552 gépágyút és a lőszereket, egy a törzs alól leengedhető konténerben helyezték el.

    A Mirage 5-ösökben Martin-Baker Mk.4 BRM katapultülést használtak, majd ezeket Mk.10-esekre cserélték. A képen egy Mk.4-es látható.
    A felderítő kamerák ablakai és a...
    ... rendszeresített Vinten Type 360/140A fényképezőgépek.





    500 fontos Mk.82 általános rendeltetésű bombák gyakorló változatai különböző stabilizátorokkal. A kép előterében látható Mk.82-re egy MAU-93 NRT "Slick" vezetőszárnyat szereltek. Bár a bombák a Mirage alatt láthatók, de az F-16-oshoz kerültek rendszeresítésre.
    Mk.82/BSU-49 RT "Balloo" ballonos fékrendszerrel ellátott, általános rendeltetésű bomba
    Mk.82/Mk.15 RT Mod.IV "Snakeye" fékező vezetőszárnnyal felszerelt, általános rendeltetésű bomba
    BL755 Mk.I kazettás bomba
    F-16A Block 10 Fighting Falcon vadászbombázó repülőgép. Belgium 160 darab F-16-ost vásárolt két részletben. Az első szerződést 1977-ben kötötték, amely alapján Block1-es (1979-80), 5-ös (1980-81), 10-es (1981-82) és 15-ös (1983-85) verziójú egy- és kétüléses gépek érkeztek (96 darab és 20 darab). Az 1983-ban kötött újabb szerződés alapján Block 15 OCU verziójú gépek érkeztek 1987-1991 között, melyek között 40 darab együléses és 4 kétüléses gép volt. A gépeket a belgiumi SABCA gyárban szerelték össze. Az első F-16-osok 1988-ban érkeztek meg Florennesbe. Először a 2.Escadrille vált hadrafoghatóvá, majd az 1990.07.01-től a Florennesbe vissza települt 1.Escadrille "Stingers" is.
    Bár a vezérsíkon egy bogáncs látható, a gép nem repült az 1.Escadrille kötelékében, Beauvechainban szolgált az 1.wing állományában, illetve 1979-1980-ban az USA-ban a Multinational Operational Test and Evaluation (MOT&E) programban repült. Block 1-ből építették át Block 10-es változatúra.
    Az F-16-os beépített fegyvere a 20mm-es M61 A1 Vulcan gépágyú.
    AIM-9L/M Sidewinder levegő-levegő rakéta gyakorló változata látható a szárnyvégi függesztőn.
    Mk.82/MAU-93 NRT "Slick" általános rendeltetésű bomba gyakorló változata.
    M905 fenékgyújtó ATU 35 B/B élesítőszerkezettel
    AIM-9B Sidewinder levegő-levegő rakéta fejrésze.
    DB 605 B1 motor roncsa. Valószínűleg egy Messerschmitt Bf-110-esből származik.

    Pratt & Whitney F100-PW-200 gázturbinás sugárhajtómű, F-16
    SNECMA Atar 09 C5 gázturbinás sugárhajtómű, Mirage 5

    Curtiss-Wright J-65-W-3 gázturbinás sugárhajtómű, F-84
    Fouga CM.170-1 Magister kiképző repülőgép. A típust 1960-1999 között használta a Belga Légierő.

    Wall-E, de valójában egy periszkóp, a hátsó ülésen ülő pilóta számára.

    de Havilland DH.82A Tiger Moth kiképző repülőgép. A II.Világháború után a belga kormány 31 darab Tiger Moth-ot szerzett be a RAF állományából és 1956-ig használták őket. Az eredeti T-24 "UR-!" lajstromú gép 1954.12.11-én megsemmisült. A múzeumban látható gép korábban a "OO-SOI" lajstromjelet viselte.
    1984.márciusában egy újabb alakulat érkezett a florennesi repülőtér területére. Az amerikai 485th Tactical Missile Wing-et helyezték el a bázis délkeleti részén kialakított területre. Az újonan érkező egységnél rendszerben lévő BGM-109G-k miatt, jelentős átépítések történtek a bázis ezen részén. Az egységet 1989.február 28-ával oszlatták fel.
    Az alakulat elődje a II.Világháborúban 485th Bombardement Group néven B-24 Liberatorokkal és B-29 Superfortressekkel repült. 1946-ban inaktiválták, majd 1956-ban újra aktiválták 585th Tactical Missile Group néven a németországi Bitburgban. Fegyverzete TM-61 Matador majd TM-76 Mace típusú robotrepülőgépek voltak. 1962-ben újra inaktiválták. 1983-banmegint aktiválták, ekkor telepítették az alakulatot Florennesbe. 2003 óta újra aktív, 485th Air Expeditionary Wing néven működik.
    General Dynamics BGM-109G Gryphon, W84 nukleáris harci résszel felszerelt robotrepülőgép.
    A robotrepülőgép mellett a szállító- és indítójármű (TEL) látható.


    M167 VADS (Vulcan Air Defense System). 20mm-es M61 Vulcan gépágyú utánfutóra telepítve.

    F-16A/B pilótafülke


    MBLE Épervier felderítő rendszer X-5 tipusú pilóta nélküli felderítő gépe. 1.sz prototípus.
    1977-1999 között volt rendszeresítve a Belga Hadseregben. A felderítést egy 70mm-es OMERA tip. fényképezőgéppel végezte, a fényképek kiértékelése a leszállás után történt.
      A múzeum honlapja: Musée Spitfire
      Képek a florennesi spotter napról: TWM2017
      A blog frissüléséről a Facebookon is értesülhetsz.
      Köszönöm, hogy megnézted képeimet.


    0 megjegyzés:

    Megjegyzés küldése

    Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.

     
    Copyright © 2014-2024 krisztianfotoi.blogspot.com. Minden jog fenntartva. A blogon található minden kép és szöveg szerzői jogvédelem alatt áll. A képek írásbeli engedély nélküli felhasználása, publikálása tilos. Kivételt képez ez alól a teljes galériák hivatkozásainak megosztása. Kapcsolat: kgazso01@gmail.com
    Copyright © 2014-2024 krisztianfotoi.blogspot.com. All rights reserved. All images and text on this blog are copyrighted. Any use or publication of images without written permission is prohibited. Exceptions to this rule include sharing links (URLs) to full galleries. Contact: kgazso01@gmail.com