• put your amazing slogan here!

    10.05.2025, AIRVG2025, Velika Gorica, Croatia / AIRVG2025, Velika Gorica, Hrvatska






    A MiG-21-esek története 1992-ben kezdődött a hivatalosan 1991. december 12-én megalakult Horvát Légierőben (Hrvatsko ratno zrakoplovstvo, HRZ). 1992. február 4-én Danijel Borović százados a 133/17133 oldalszámú MiG-21bisszel - Jugoszláv Légierős jelölés szerint L-17-essel - disszidált. Őt követte 1992. május 15-én Ivica Ivandić és Ivan Selak százados a 235/17235 és a 167/17167 oldalszámú bisszel. A 17133-as megkapta a 101-es oldalszámot, a 17235-ös lett a 102-es, a 17167-es a 103-as. Az így megalakult 1. vadászrepülő század (1. lovačke eskadrile) három gépe nem volt elegendő a harcokhoz ezért, - az érvényben lévő fegyverszállítási szankciókat kijátszva - 1993-ban és 1994-ben első körben 25 darab majd 15 darab MiG-21-es beszerzésére került sor Ukrajnából. A beszerzett 40 gépből - bisz-ek és UM-ek - alakult meg a 21. vadászrepülőgép század (21. eskadrila lovačkih zrakoplova, 21. ELZ) Zagreb-Plesoban és a 22. vadászrepülőgép század (22. eskadrila lovačkih zrakoplova, 22. ELZ) Pulában. A két században 24 darab gép repült, a maradék 16 darab alkatrészbázisként szolgált. Az 1990-es évek végén tárgyalások kezdődtek az izraeli IAI Lahav-val 24 darab gép Lancer 3 változatra történő korszerűsítéséről, de végül nem jött létre a megállapodás. Helyette az a döntés született, hogy Romániában az Aerostar-nál felújítják és kis mértékben korszerűsítik a gépeket. 2002-ben az első 12 darab gép ipari nagyjavítása és korszerűsítése - a navigációs és kommunikációs berendezéseket nyugati gyártmányúakra (Honeywell ILS, GPS antenna, új IFF, Rockwell Collins) cserélték - megtörtént, a többi gépet viszont már ki sem szállították ki Bákóba. Egyes források szerint csak nyolc darab horvát együléses került ki, négy kétülésest Lengyelországból vagy Romániából szereztek be és korszerűsítettek. A korszerűsítés után került a típus nevébe a "D" betű, amely a Dogradnja, magyarul a fejlesztett rövidítése. A Romániában végzett munka minősége nem volt megfelelő, a visszaérkezett gépeken számos hibát találtak. 2008. április 1-jén a két századot összevonták, így alakult meg a Vadászrepülőgép század (Eskadrila Borbenih Aviona, EBA). A 21. vadászrepülőgép század "sisak és pajzs" és a 22. vadászrepülőgép század "repülő bika" - amely Boškarin fajtájú szarvasmarhát jeleníti meg -  a jelvényének összevonásával jött létre a gépeken - mind a MiG-eken, mind a Rafale-okon - ma is látható századjelvény. 2013. júliusában jelentették be, hogy az ukrán Ukrspecexport közvetítésével az odesszai Odesaviaremservis Repülőgépjavító Vállalat - a korábbi 562 ARZ. - nyerte el a bisz-ek és UM-ek javítására és korlátozott modernizációjára kiírt pályázatot. Végeredményében három darab horvát bisz - korábban letárolt gép, a 116-os, 117-es, 118-as - teljes körű javítása, illetve az Odesaviaremservis tulajdonában lévő öt darab ex Jemeni bisz - 131,132,133,134,135 - felújítása és nagyjavítása történt meg. A kiválasztott horvát UM-ek nem kerültek nagyjavításra. A gépek 2014-ben kerültek vissza Horvátországba. Később fény derült az ügylet botrányos körülményeire, szabálytalanságaira, korrupcióra. Az EBA-t 2019. novemberében nevezték át 191. vadászrepülőgép századra (191. eskadrila lovačkih aviona, 191. ELA). 

    Mikojan-Gurjevics MiG-21bisD (75A gyártmány) vadászrepülőgép. Oldalszám: 133, gyári szám: 75036406. Az 1976. júniusában Nyizsnij Novgorodban gyártott gép korábban repült az algériai és a jemeni légierőben is. De korábbi bolgár gépekből származó főrészek is előfordulhatnak benne.

    Mikojan-Gurjevics MiG-21UMD (69-es gyártmány) kiképző repülőgép. A "Kockica" vagyis "Kocka". Oldalszám: 165, gyári szám: 516911036. 1974. januárjában gyártották Tbilisziben. A szovjet és kirgiz légierőben is repült, de egyes források szerint lehet, hogy 2002-ben, vagy 2003-ban vásárolta Horvátország Lengyelországtól vagy Romániától.

    A típus utolsó feladatát a 116-os oldalszámú MiG-21bisD teljesítette 2024. november 30-án. A típus kivonásakor négy bisD-ből és két UMD-ből állt a 21-es flotta.





    S65-247-22 VOR/ILS antenna, a Lazur-M rávezető rendszer adatátviteli antennája és a KSzI pályarendszer ID-2M induktív érzékelőt rejtő burkolata a függőleges vezérsíkon.

    A bal szárny belső függesztési pontján, egy BDZ-60-21D1 pilonon egy APU-60-I rakéta indító sín látható, amelyet a különböző R-60 (62-es gyártmány) passzív infravörös önirányítású levegő-levegő rakéták indításához használtak.

    A MiG-21 bisD kabinja.

    Aeronautics Defense Systems Orbiter 3b felderítő drón. A 2019-ben beszerzett egy darab pilóta nélküli légijárműrendszer egy indító katapultból, adatátviteli eszközökből és hat darab drónból áll. A villanymotorral hajtott drón max. 6 órát maradhat a levegőben, hatótávolsága 150 kilométer.

    Zlin Z-242L kiképző repülőgép. Oldalszám: 401, gyári szám: 0783. 2007. szeptember 24-én érkezett meg az első két gép, a 401-es és a 402-es, cseh OK-MNN és OK-MNP lajstromjelekkel. Az öt darab megvásárolt gépből ma már csak négy repül, miután a 403-as oldalszámú 2020. május 7-én lezuhant. A gépek a Zadar mellett található Zemunik Donji repülőtéren - a "Pukovnik Mirko Vukušić" laktanyában - állomásozó 392. repülőgép század (392. eskadrila aviona, 392.EA) állományába tartoznak.

    OH-58D Kiowa Warrior felderítő/támogató helikopter. Oldalszám: 328.

    2016-ban Horvátország 16 darab használt OH-58D-t, három szimulátort valamit pótalkatrészeket szerzett be az Egyesült Államokból, az EDA (Excess Defense Articles) és FMS (Foreign Military Sales) program keretében. A 2012 és 2015 között gyártott gépek közül az első öt darabot - 321-325 oldalszámúak - szállító C-5M Galaxy 2016. július 30-án szállt le Zemunik Donji-ban, majd december 3-án megérkezett a maradék 11 darab - 326-336 oldalszámúak - gép is. A teljes műveleti képességet 2019. végén érték el a 393. helikopter század (393. eskadrila helikoptera, 393.EH) állományába tartozó gépek. Jelenleg 15 darab gépet számál a flotta. 

    A helikopter jobb oldali fegyverzet-függesztési pontjára az AGM-114K Hellfire lézeres félaktív önirányítású páncéltörő rakéta CATM-M36E9 jelzésű, kiképzésre szolgáló változatát függesztették. A jobb oldali pilonokra mindig rakétákat - Hellfire, Hydra - függesztenek.

    A bal oldalon egy 12,7 mm-es FN M3P géppuskát helyeztek el. Tűzgyorsasága 1.100 lövés/perc.

    Az olasz Leonardo által gyártott girostabilizált szenzortorony (Mast Mounted Sight, MMS). 12x nagyítású nappali TV kamerát, egy hőképalkotó kamerát és egy 9,99 kilométer hatótávolságú lézeres távolságmérőt/célmegjelölőt tartalmaz. A torony 360°-ban elforgatható és ± 30°-ban dönthető.

    Sikorsky UH-60M Black Hawk többcélú helikopter. Oldalszám: 231, gyári szám: 705204. A 2018-ban született döntés alapján 2022. februárjában érkezett meg az első két Black Hawk, majd ugyanezen év decemberében még kettő. A négy gép közül kettő használtan, kettő újonnan került beszerzésre. 2024. márciusban 13-án Varsóban Horvátország elfogadó nyilatkozatot írt alá az Egyesül Államokkal további nyolc darab UH-60M és 19 darab T700-GE 701D turboshaft hajtómű beszerzéséről. A vételár felét az USA fizeti, az Ukrajnának átadott An-32B teherszállító gépek ellentételezéseként.  Valamennyi gép a 194. többcélú helikopter század (194. eskadrile višenamjenskih helikoptera, 194. EVH) állományába tartozik, amely a Zagreb melletti Lučko-ban települ. 

    Mil Mi-171S szállítóhelikopter. Oldalszám: 227, gyári szám: 171S00081913101U. A Horvát Légierőben Mi-171Sh-nak nevezett helikoptereket, a szovjet államadósság részbeni ellentételezéseként szerezték be. A tíz darab - 2007-ben és 2008-ban gyártott - gép 2008. júliusában állt hadrendbe. 

    Air Tractor AT-802A/F Fire Boss tűzoltó repülőgép. Oldalszám: 895, gyári szám: 802A-0290. Horvátországban a tűzoltó repülőgépek a hadsereg kötelékébe tartoznak. A 855. tűzoltó század (855. protupožarne eskadrile, 855. PPE) állomáshelye Zemunik Donji.

    Az első három Pilatus PC-9A kiképző/könnyű támogatógép - 107, 183, 185 - 1996. júniusában érkezett meg Zemunik Donji-ba. Az Ausztrál Királyi Légerőtől használtan vásárolt gépeket később korszerűsítették az "M" változatra, majd 1997. áprilisa és novembere között még 17 darab vadonatúj PC-9M érkezett. Jelenleg 14 darab gépből áll a flotta, amelyek szintén a 392. repülőgép századhoz vannak beosztva. Az elsőként beszerzett három gépet 2005-ban adták el Németországnak, másik három, repülés közben túlterhelt gépet kivontak.

    Pilatus PC-9M kiképző és könnyű támogató repülőgép. Oldalszám: 059, gyári szám: 622.



    A MiG-21-esek leváltására irányuló folyamat 2017. júliusában kezdődött el, amelyben 12 darab új vagy használt repülőgép beszerzését határozták el. Az első körös résztvevők az alábbiak voltak: Görögország, használt F-16 C/D Block 30, Izrael, használt F-16C/D "Barak 2020", USA, új F-16 C/D Block 70/72, Svédország, új JAS-39 C/D, Dél-Korea, új T-50. A második körbe a svéd, illetve az izraeli ajánlat került be. 2018. március 29-én a horvát kormány bejelentette, hogy Izrael ajánlata nyert. Az első horvát pilóták és műszakiak képzése el is kezdődött Izraelben, de az amerikai kormány blokkolta az eladást, ugyanis az Izraelben beépített berendezések kiépítést szabta feltételként az ügylet engedélyezéshez. Ez anyagilag nem érte volna meg, így a szerződést 2019. januárjában felmondták. 2020-ban kezdődött újra az új vadászgép beszerzésére vonatkozó folyamat, amerikai, izraeli, svéd és francia résztvevőkkel. A francia ajánlat elfogadását 2021. május 28-án jelentette be a horvát miniszterelnök, a szerződés aláírására 2021. november 25-én került sor, amely tíz darab használt együléses Rafale C-t, két darab használt kétüléses Rafale B-t, egy szimulátort, fegyverzetet, képzést, 3 éves műszaki támogatást és gépekre valamint a Snecma M88 hajtóművekre 1 év garanciát tartalmaz. A beszerzés összege 1,15 milliárd Euro. Az első horvát műszakiak 2022. november közepén érkeztek meg Mont-de Marsanba, a 118. "Colonel Constantin Rozanoff" légibázisra (BA 118), a pilóták pedig 2023. január végén. A kiválasztott Dassault Rafale F-3R gépek átlagéletkora 10 év. Horvátország az együléses gépeket Rafale C3R-EC, a kétüléses gépeket Rafale C3R-DC elnevezéssel rendszeresítette, a 91. ezred (91. krilo), 191. vadászrepülőgép századában (191. eskadrila lovačkih aviona, 191. ELA). 

    Dassault Rafale C3R-DC többfeladatú harcászati repülőgép. Oldalszám: 170, gyári szám: B318. Ez a gép volt az első Horvátország számára átadott Rafale. Az eseményre 2023. október 2-án került sor. 2024.04.15-én érkezett meg Zágrábba, addig a kiképzést segítette Mont-de-Marsan-ban. A gép törzse alá egy 1.250 literes RPL-701-es üzemanyag-póttartályt függesztettek.

    Dassault Rafale C3R-DC többfeladatú harcászati repülőgép. Oldalszám: 171, gyári szám: B315. 2024.04.15-én érkezett Horvátországba.





    Dassault Rafale C3R-EC többfeladatú harcászati repülőgép. Oldalszám: 159, gyári szám: C132. A horvát Rafale flotta utolsóként érkezett gépe. 2025.04.25-é szállt le Zagreb-Pleso repterén.

    A gép orrába a Thales RBE2 (Radar à Balayage Electronique 2) AESA radarját építettek be. A pilótafülke előtt látható, az optoelktronikai rendszerhez (Optronique Secteur Frontal, OSF) tartozó érzékelők nem tűnnek valódinak, inkább makettnek. De ez később, minden gond nélkül pótolható. 

    Dassault Rafale C3R-EC többfeladatú harcászati repülőgép. Oldalszám: 154, gyári szám: C130. 2024.11.21-én érkezett meg Horvátországba.

    Dassault Rafale C3R-EC többfeladatú harcászati repülőgép. Oldalszám: 152, gyári szám: C141. 2024.04.15-én érkezett meg Horvátországba.



    Dassault Rafale C3R-EC többfeladatú harcászati repülőgép. Oldalszám: 156, gyári szám: C138. 2025.01.23-én érkezett meg Horvátországba.



    Dassault Rafale C3R-EC többfeladatú harcászati repülőgép. Oldalszám: 150, gyári szám: C124. 2024.04.15-én érkezett meg Horvátországba.



    Dassault Rafale C3R-EC többfeladatú harcászati repülőgép. Oldalszám: 153, gyári szám: C144. 2024.04.15-én érkezett meg Horvátországba.



    Dassault Rafale C3R-EC többfeladatú harcászati repülőgép. Oldalszám: 157, gyári szám: C113. 2025.02.10-én érkezett meg Horvátországba.





    Dassault Rafale C3R-EC többfeladatú harcászati repülőgép. Oldalszám: 151, gyári szám: C131. 2024.04.15-én érkezett meg Horvátországba.

    Dassault Rafale C3R-EC többfeladatú harcászati repülőgép. Oldalszám: 155, gyári szám: C125. 2024.12.11-én érkezett meg Horvátországba.

    Dassault Rafale C3R-EC többfeladatú harcászati repülőgép. Oldalszám: 158, gyári szám: C127. 2025.03.20-án érkezett meg Horvátországba.

    2024. december 1-jétől a Horvátország légterében végrehajtott légi rendészeti feladatokat - a Rafale-re történő, még folyamatban lévő kiképzés miatt - az olasz és a magyar légierő látja el, várhatóan 2025 végéig, 2026 elejéig. Az Olasz Légierőt (Aeronautica Militare, AM) két Eurofighter TF-2000A Typhoon Tranche 1 Block 1B kétüléses többfeladatú harcászati repülőgép képviselte a repülőnapon. Az MM55096 / 4-30 lajstormjelű, IT005 gyári számú és az...

    ...MM.55097 / 4-28 lajstromjelű, IT006 gyári számú gép. Mindkét gép Grosseto-ból érkezett és a 4. ezred (4° Stormo) állományába tartozik.

    Magyar Honvédség, vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár. JAS-39C EBS HU Gripen többfeladatú harcászati vadászrepülőgép. Oldalszám: 40, gyári szám: 39.311.

    Magyar Honvédség, Kiss József 86. Helikopterdandár. Airbus H145M (BKK117D-2m) többcélú helikopter. Oldalszám: 11, gyári szám: 20325.

    A kabin ajtó felett az ECMS EAD03 külső függesztő rendszer látható.

    Az Osztrák Szövetségi Hadsereg (Bundesheer), egy Agusta-Bell AB-212 többcélú helikopterrel képviseltette magát a rendezvényen. Lajstromjel: 5D-HW, gyári szám: 5619.



    2012 és 2016 között az osztrák AB-212-esek avionikája korszerűsítésen esett át.



    A dinamikus bemutatókat a Franjo Tuđman repülőtér napi forgalmába illesztették be a szervezők, így figyelemmel lehetet kísérni a kiosztott repülőtéri résidő alapján induló és érkező gépeket is. A képen a szlovén Solinair légitársaság S5-ABW lajstromszámú Airbus A300-600(F) típusú teherszállító gépe száll fel.

    Az Air France Hop regionális légitársaság F-HBLB lajstromjelű Embraer E190LR utasszállító repülőgépe felszállás közben.

    UH-60M mentési bemutató közben.



    Sikorsky UH-60M Black Hawk többcélú helikopter. Oldalszám: 230. 

    Francia Légi és Űrerő (Armée de l'air et de l'espace française) Rafale Solo Display. A 2025-ös szezonra Regis Rocca új festést tervezett a bemutató csapat gépre. A festés áprilisban készült el Saint-Dizier-ben. 

    Dassault Rafale C F3-R többfeladatú harcászati repülőgép. Lajstromjel: 4-IU, gyári szám: C116.

    A 2024-2025-ös szezon pilótája: Jean-Brice "MIMOUSS" Millet kapitány.





    Rafale Solo Display VIII







    A gép orrán az "a Root et Lolo", magyarul "Root-nak és Lolo-nak" felirat emlékeztet Sébastien "ROOT" Mabire kapitányra és Matthis "LOLO" Laurens hadnagyra, a 3/4 "Aquitaine" Rafale átképző század (Escadron de transformation Rafale 3/4 "Aquitaine", ETR 3/4) pilótáira, akik 2024. augusztus 14-én vesztették életüket, miután gépük, egy Rafale B, a levegőben összeütközött egy Rafale C-vel. Utóbbi pilótája szerencsésen megúszta az esetet.

    Croatian Airlines, Airbus A220-300 utasszállító repülőgép. Lajstromjel: 9A-CAE.



    Turkish Airlines, Airbus A320-232 utasszállító repülőgép. Lajstromjel: TC-JPM.

    A belgrádi székhelyű Prince Aviation Cessna 560XL Citation XLS+ üzleti repülőgépe látható a képen. Lajstromjel: YU-LSA.

    Croatian Airlines, Bombardier DHC-8-402Q utasszállító repülőgép. Lajstromjel: 9A-CQF.

    A Horvát Rendőrség 9A-HBA lajstromjelű Eurocopter EC-135P2+ helikoptere bemutató repülést tartott.

    Lauda Europe, Airbus A320-232 személyszállító repülőgép. Lajstromjel: 9H-LMB.

    Croatian Airlines, Airbus A319-112 utasszállító repülőgép. Lajstromjel: 9A-CTG.

    FlyDubai, Boeing 737-8 MAX utasszállító repülőgép. Lajstromjel: A6-FMR.

    Bell 206B-3 JetRanger III többcélú helikopter. Oldalszám: 604, gyári szám: 4444. A 1996 októberében megrendelt tíz darab helikopter 1997-1998-ban került leszállításra. A jelenleg nyolc gépes flotta gépeit főként kiképzésre használják Zemunik Donji-ban. Három darab Bell NVG-s repülésre is alkalmas. 

    Air France Hop, Embraer L170LR utasszállító repülőgép. Lajstromjel: F-HBXL.

    Lauda Europe, Airbus A320-214 személyszállító repülőgép. Lajstromjel: 9H-LAX.

    A 560XL Citation XLS+ vissza is érkezett.

    Qatar Airways, Airbus A320-232(WL) utasszállító repülőgép. Lajstromjel: A7-AHR.

    Zlin Z-242L kiképző repülőgép. Oldalszám: 405, gyári szám: 0787.







    A Szlovén Hadsereg 152. repülőszázadának (152. letalska eskadrilja) PC-9M Hudournik kiképző/támogató repülőgépe csak átrepült egy bemutató erejéig Cerklje ob Krkiből. Oldalszám: 62 (L9.62), gyári szám: 635.



    A Horvát Légierő két Rafale C3R-EC gépe is tartott bemutatót. 



































    A Magyar Honvédség Gripen bemutatója következett.





    A pilótakabinban: Szentendrei Dávid százados.



    JAS-39C EBS HU Gripen többfeladatú harcászati vadászrepülőgép. Oldalszám: 31, gyári szám: 39.302.





    A Horvát Légierő bemutató köteléke a "Krila Oluje" magyarul a "Vihar Szárnyai" nevet viseli. Pilótái a 392. repülőgép század állományából kerülnek ki, akik nem főállásban bemutató pilóták, hanem elsődleges feladatuk a leendő pilóták képzése. A repülőgépek sem speciálisan erre a célra kijelölt gépek, hanem a század gépeit használják rendelkezésre állás szerint. 

    A kötelék bemutatkozása - akkor még csak négy géppel - 2004. július 23-án történt Zadarban, a vitorlás Európa-bajnokság megnyitó ünnepségén.

    2005. augusztus 5-én a Knin-i erőd felett már jelenlegi nevét használta a kötelék és ez év végén a kötelék öt gépesre bővült, majd 2009. március 25-től hat gépes a formáció.



    Pilatus PC-9M kiképző és könnyű támogató repülőgép. Oldalszám: 068, gyári szám: 631. 

















    Pilatus PC-9M kiképző és könnyű támogató repülőgép. Oldalszám: 069, gyári szám: 632. 



    Ryanair, Boeing 737-8AS(WL) utasszállító repülőgép. Lajstromjel: 9H-QEN.

    Aegean Airlines, Airbus A320-200 utasszállító repülőgép. Lajstromjel: SX-DVH.

    Croatian Airlines, Airbus A319-112 utasszállító repülőgép. Lajstromjel: 9A-CTL.

    A 993 kW teljesítményű Pratt & Whitney Canada PT6A 67AG gázturbinás hajtómű egy ötágú Hartzell HC B5MA 3D/M11276 légcsavaron keresztül adja le az erejét.

    Az AT-802A/F víztartálya 3.104 literes és ezenkívül van egy 300 literes tartálya is a habképző anyag számára.

    Lufthansa, Airbus A319-114 utasszállító repülőgép. Lajstromjel: D-AILU. A gép oldalán Lu, a daru látható, aki a Lufthansa "Jetfriends" brandjének egyik karaktere.

    Lauda Europe, Airbus A320-232 személyszállító repülőgép. Lajstromjel: 9H-LOT.

    Canadair CL-415 tűzoltó repülőgép. Oldalszám: 877, gyári szám: 2061.

    Az első CL-415-ös 1997-ben került beszerzésre. A jelenleg hat gépes flotta, két darab CL-515-össel fog bővülni. 2019 óta a 855. század két géppel vesz részt az EU katasztrófavédelmi rendszerében, a RescEU-ban.

    A víztartály térfogata 6.137 liter, amelyet vízre szállva 12 másodperc alatt képes megtölteni. Ez víz mennyiség egy 110 x 25 méteres terület lefedésére alkalmas. A habképző anyag tartálya 340 literes.

    Az AB-212-es útban a repülőtér katonai része felé.



    Köszönöm, hogy megnézted a blogbejegyzésemet.

    Ha értesülni szeretnél az újabb bejegyzésekről, kövess a Facebookon.



    0 megjegyzés:

    Megjegyzés küldése

    Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.

     
    Copyright © 2014-2024 krisztianfotoi.blogspot.com. Minden jog fenntartva. A blogon található minden kép és szöveg szerzői jogvédelem alatt áll. A képek írásbeli engedély nélküli felhasználása, publikálása tilos. Kivételt képez ez alól a teljes galériák hivatkozásainak megosztása. Kapcsolat: kgazso01@gmail.com
    Copyright © 2014-2024 krisztianfotoi.blogspot.com. All rights reserved. All images and text on this blog are copyrighted. Any use or publication of images without written permission is prohibited. Exceptions to this rule include sharing links (URLs) to full galleries. Contact: kgazso01@gmail.com