|
Az 1999-ben, Stanisław Gabryś által alapított múzeum volt az első katonai jellegű magánmúzeum Lengyelországban. |
|
Légierős és tengerészeti wz. 5684 pilóta ruhák. A kép bal oldalán egy WUK-67 magassági kompenzációs ruha is látható. |
|
Német légzőkészülék (Sauerstoff-Behandlungsgerät 38; SBG38) a II.világháború idejéből, tárolódobozában, hiányosan. |
|
A szovjet ZU-23-2 (2A13), 23 mm-es vontatott légvédelmi gépágyú lengyel továbbfejlesztése, a ZUR-23-2S Jod, 1988-ban jelent meg a Lengyel Néphadsereg hadrendjében. |
|
A fegyvert egy GP-1R elektro-optikai irányzékkal és... |
|
...9K32M Sztrela-2M légvédelmi rakéta rendszerrel szerelték fel. A két darab 9P54M indítóberendezés helyén most csak két egyszerű csövet láthatunk. |
|
A szovjet 14,5 mm-es ZPU-2 (56-USz-562) légvédelmi géppuska lengyel gyártású változata a: PKMZ-2. |
|
Két darab 14,5 mm-es KPV géppuska alkotja a fegyvert. |
|
A 12,7 mm-es DSKM (56-P-542M) légvédelmi géppuska lengyel jelölése: DSzK wz. 1938/46. |
|
PAB-2M Periszkópos Tüzér Tájolóműszer |
|
A Jawa 350-es és a Jawa 250/553 Libeňák típusú motorkerékpárokkal a csehszlovák gyár indult egy, a svéd hadsereg által kiírt tenderen, amelyet aztán meg is nyert. A "Švéďák"-nak nevezett 250-es változat, - amely Svédországban a typ 553.03-255A nevet kapta a szállításban közreműködő Fleron AB-tól - szállítása az 1960-as évek elején kezdődött meg. Mintegy kétezer darab készült a sítalpakkal és módosított gyújtásrendszerrel felszerelt motorkerékpárból. |
|
Az Sz-5 típusú nem irányított rakéták indítására szolgáló konténereket láthatunk a képen. Az összképet egy APU-13MT rakéta indítósín "zavarja" meg. A képen balról jobbra haladva: két UB-32A és egy UB-16-57UM, a TS-11 Iskrákon alkalmazott, lengyel gyártású nyolc csöves Mars-4 és a négy csöves Mars-3. |
|
MBD2-67U többzáras bombatartó az indítókonténerek között. |
|
A 82 mm-es B-10 (52-M-881) hátrasiklás nélküli ágyú gyártása 1954-ben kezdődött meg a Szovjetunióban. |
|
Vontatott rakéta sorozatvető |
|
MPR, horgonyzott folyami akna. |
|
Szovjet 82 mm-es BM-37 (M1937) (52-M-832S) aknavető. Lengyel jelölése: 82mm wz. 1937. |
|
Szovjet gyártású 82 mm-es BM-37 (M1943) (52-M-832Sz) aknavető. Lengyel jelölése wz.1941/1943. |
|
Oxigénmaszkok: KM-16, KM-30M, KM-32, KM-34. |
|
Szovjet rakéta-sorozatvetőknél használt, nem irányított rakéták. A 132 mm-es M-13-asok között egy 300 mm-es M-31-es látható. |
|
A vitrinben felül egy amerikai 66 mm-es M72 könnyű páncéltörő rakéta indító (LAW; Light Anti-armor Weapon), alul pedig egy lengyel fejlesztésű 40 mm-es RPG-76 Komar kézi páncéltörő gránátvető látható. |
|
A felső sorban, lengyel gyártású 9 mm-es FB PM-84 Glauberyt (PM = Pistolet Maszynowy) és FB PM-63 géppisztolyok valamint egy amerikai gyártású Ingram M10 géppisztoly látható. |
|
7,62 mm-es RPD (56-P-327) golyószóró |
|
Gyújtószerkezetek. |
|
Kézigránátok. |
|
LPO-50, könnyű gyalogsági lángszóró. |
|
A három hengeres tartályba összesen 9,9 liter (3x3,3 liter) gyújtóanyagot tölthettek. A lángszóró hatótávolsága max. 70 méter volt. |
|
Reaktív gyalogsági lángszóró, RPO Risz (Реакти́вный пехо́тный огнемёт "Рысь"), indító szerkezete látható a képen. A Szovjet Hadseregben 1979-ben rendszeresített fegyver markolata és az elsütőszerkezet ugyanaz mint RPG-16-os gránátvetőnél. Az indítószerkezethez csatlakoztatható hermetekusan lezárt indítókonténerben található a 4 liter napalmot ( Risz-V) vagy füstképzőanyagot (Risz-D) tartalmazó harci rész és egy szilárd hajtóanyagú rakéta. Maximális hatótávolság: 400 méter. |
|
A képen az alsó két fegyver a 7,62 mm-es AKSz (56-A-212M) gépkarabély lengyel gyártású változata, a 7,62 mm PMK-S. Felettük a 7,62 mm-es AK-47 (56-A-212) gépkarabély lengyel gyártású 7,62 mm PMK-ból változatából kifejlesztett puskagránátlövő gépkarabélyok, a PMK-DGN-60 vagy más néven Lbkg wz. 1960-asok láthatóak. |
|
A LON-1 csőtoldatról indíthatók a gránátok. Működési elve megfelel az AMP-69-esnek. A képen alul egy PGN-60-as, felül egy DGN puskagránát látható, de a CGN, KGN és F-1N-60 puskagránátok is alkalmazhatók voltak. |
|
Felül a 7,62 mm-es AKMSz (6P4) gépkarabély lengyel változata, a PMK-MS látható, egy lengyel gyártású 40mm-es wz. 1974 Pallad gránátvetővel felszerelve, alul pedig az NDK-ban gyártott változat, az MPi-KMS72 gépkarabély. |
|
PGN-1 (1PN24), NSzP-3 (1PN27), NSzP-2 (1PN9) éjszakai, infra irányzékok. |
|
PGN-1 (1PN24) éjszakai, infra irányzék. |
|
Repülőgép-fedélzeti géppuskák és gépágyúk. |
|
Szovjet/orosz gyártású repülőgép-fedélzeti fegyverek. Fentről lefelé: 23 mm-es Grjazev-Sipunov GS-23 (9-A-472) kétcsövű gépágyú; 12,7 mm-es Afanaszjev A-12,7 (9-A-016) géppuska; 12,7 mm-es Berezin UBT géppuska; 23 mm-es Nugyelman-Rihtyer NR-23 (9-A-656) gépágyú; 20 mm-es Spitalnyij-Vlagyimirov SVAK gépágyú; 23 mm-es Volkov-Jarcev VJa-23 gépágyú; 23 mm-es Afanaszjev-Makarov AM-23 (9-A-036) gépágyú; 23 mm-es Nugyelman-Szuranov NSz-23 gépágyú. Előttük, szürkére festve egy német 2 cm FlaK 38 gépágyú és hiányos szerelékes doboza (vorratII) látható. |
|
Fentről lefelé: szovjet 7,62 mm-es Spitalnyij-Komarickij SKASz géppuska, német 7,92 mm MG 81 és MG 15 géppuska és egy nem repülőgépeken használatos amerikai 7,62 mm Browning M1917 géppuska. |
|
Középen egy német 13 mm-es MG-131 géppuska, alatta egy 20 mm-es MG FF/M gépágyú látható. |
|
A Nugyelman-Szuranov NSz-37 (11-P-37) gépágyú 37 x 198 mm-es lőszere. |
|
30 mm-es MK-108 gépágyú. |
|
Fentről lefele: német 7,92 mm-es Gewehr 43 félautomata puska; amerikai 5,56 mm-es M16A1 gépkarabély; szovjet 7,62 mm-es SzKSz (56-A-231) öntöltő karabély; 7,62 mm-es SzvD (6V1) félautomata mesterlövészpuska; 7,62 mm SzVT-40 öntöltő puska; német 7,92 mm-es Mauser Karabiner 98 Kurz (Kar98k) ismétlőpuska. |
|
A képen látható a 28207-es gyári számú Szuhoj Szu-22M4 (Sz54K gyártmány) vadászbombázó repülőgép 1985.07.01-én készült el a 126. számú repülőgépgyárban, az Amur menti Komszomolszkban. |
|
Lengyelországban először Swidwinben, a 40. vadászbombázó ezredben (40 Pułk Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego; 40 plmb), majd később Miroslawiecben, a 8. vadászbombázó ezredben repült. |
|
Lengyelországba 1980.04.02-án érkezett meg az első tíz darab Mikojan-Gurjevics MiG-21bisz (75A gyártmány) vadászrepülőgép. Összesen 72 darabot rendszeresítettek ebből a változatból. A múzeumban látható 75080804 gyári számú gép első állomáshelye Gdynia-Babie Dolyban volt a 34. vadászrepülő ezredben (34 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego; 34 plm). |
|
PZL I-22 Iryda M-93K kiképző és könnyű támadó repülőgép. Gyári száma: ANA003-02 és 1995.03.08-án készült el. |
|
A típust 1976-ban kezdték el tervezni a TS-11 Iskra felváltására M-16 néven.. 1978-ban változott a projekt neve I-22 Iryda-ra. Az első repülésére 1985 március 5-én került sor. A 02-es prototípus 1987. január 30-i lezuhanása után a berepülési program 1988 júniusában folytatódott és 1990-ben zárult le. A Lengyel Honvédelmi Minisztérium 1991-ben adta le az első rendelését a típusra, amelyből öt darab prototípus és két darab statikai tesztekre szolgáló példány, valamint különböző sorozatokban 18 darab gép készült. 1999.09.08-án született meg a döntés a program megszüntetéséről, az utolsó repülésre 2002.09.09-én került sor. A múzeumban látható gép a 3. sorozatból származik. Ebben a sorozatban a két darab eredeti WZL SO-3W22 (PZL-5) típusú 10,79 kN maximális tolóerejű gázturbinás sugárhajtóművek helyett, 14,7 kN maximális teljesítményű PZL-15-ösök kerültek beépítésre. A VS1-BRI katapultüléseket Martin-Baker PL10LR típusúakra cserélték, az avionikai rendszer viszont a régi maradt. A gép törzse alá egy kétcsövű 23mm-es GS-23L gépágyút építettek be. A szárnyak alatt kialakított négy felfüggesztési ponton maximum 1.100 kg-nyi fegyverzetet hordozhatott. |
|
|
|
Az I-22-esek csak a Deblinben települt 58. kiképző ezrednél (58. Lotniczego Pułku Szkolnego; 58 lpszk) repültek. |
|
A Lengyel Légierő bemutató kötelékében, a Biało-Czerwone Iskry-ben repült ez a PZL TS-11 Iskra bis B kiképző és könnyű támadó repülőgép (1H0726). A bis B változat első repülésére 1969.06.26-én került sor. Ebből a változatból 134 darab készült Mielecben 1974-ig. |
|
A Lengyel Néphadseregben (Ludowe Wojsko Polskie; LWP) az 1950-es évek elején rendszeresítették az 57 mm-es Sz-60 (M1950) (52-P-281) légvédelmi ágyút. 57mm S-60 wz.1950. |
|
A szovjet eredetű 37 mm-es 61-K (M1939) (52-P-167) légvédelmi gépágyú lengyel jelölése: 37mm wz. 1939. |
|
A szovjet eredetű 85 mm-es 52-K (M1939) (52-P-365) légvédelmi ágyú lengyel jelölése: 85mm wz. 1939. |
|
Az Sz-125 Nyeva légvédelmi rakétarendszer 1969-ben jelent meg Lengyelországban. A múzeumban egy 5P73 indítóállvány látható, vontatásra előkészítve. S-125 Newa. |
|
Egy 200 literes üzemanyagos hordó 1944-ből. |
|
Szovjet eredetű 45 mm-es 53-K (M1937) (52-P-243-PP-1) páncéltörő ágyú elől, mögötte pedig az utódja a 45 mm-es M-42 (M1942) (52-P-243Sz). |
|
82mm-es 2B9 Vasziljok automata aknavetőt 1984-ben rendszeresítették. A GAZ-66-05 (2F54) tehergépkocsival együtt a 2K21 aknavető rendszer részét képezte. Mellette a két darab 14,5 mm-es KPV (56-P-562) géppuskából álló ZPU-2 (56-USz-562) légvédelmi géppuska lengyel gyártású változata, a PKMZ-2 látható. (2B9 Wasilok) |
|
A képen balra egy UAZ-459B gépkocsin alapuló RD-115ZT rádióállomás/vezetési pont, jobbra pedig egy WD-43 vagy RD-115ZT1 rádióállomás/vezetési pont látható, elbarikádozva. |
|
Páncélozott szállító járművön - SKOT vagyis Średni Kołowy Opancerzony Transporter - kialakított R-3M rádióállomás/vezetési pont. |
|
Felszerelés: R-130M rádióállomás,... |
|
...R-111, két darab R-123Z, R-405-PT-M/Sz-1S rádiórelé állomás, K-1 rádiótelefon, PDZS-3, T-219 telefon, M-125 távíró berendezés. |
|
A 2K12M Kub-M légvédelmi rakétarendszer, GM-578 lánctalpas járművön alapuló 2P25M1 szállító-indító járműve. |
|
A GM-575 lánctalpas járművön alapuló önjáró légvédelmi gépágyú, ZSzU-23-4 (2A6) Silka. A négy darab 23mm-es AZP-23 (2A7) Amur gépágyú le van takarva. |
|
MT-LBu-n, vagyis többcélú könnyű páncélozott járművön kialakított PAszUV (9Sz743) (Полевая Автоматизированная система Управления Войсками (ПАсУВ)) (Tábori Automatizált Csapatvezetési Rendszer, TACsveR) MP-25 (9Sz717) Manyevr rádiólokációs információ feldolgozó jármű. Sajnos néhány antenna nincs meg a kiállított járművön. |
|
MT-LB, vagyis többcélú könnyű páncélozott vonató, ZWD-1 (Zautomatyzowany wóz dowodzenia, automatizált vezetési pont) változat. Néhány dolog sajnos hiányzik róla. |
|
Az MT-LB-ket (МТ-ЛБ (многоцелевой транспортёр (тягач) лёгкий бронированный)) Lengyelországban licencben gyártották és számos saját változatot fejlesztettek ki járműből. |
|
Az MT-LB járművön kialakított SzNAR-10 (1RL232) Leopard földi mozgócél-felderítő komplexum viszont szovjet fejlesztés. |
|
Páncélozott felderítő és járőr jármű, BRDM-2. |
|
Páncélozott szállító harcjármű, BTR-60PB. |
|
Szovjet gyártású 152 mm-es ML-20 (M1937/85) (52-G-544A) tarackágyú. Lengyel jelölése: 152mm wz. 1937/85 (MŁ-20). |
|
Star 266 tehergépkocsi 117 AUM felépítménnyel. |
|
Gyalogsági harcjármű, BMP-1. A Lengyelországban BWP-1-nek (Bojowy Wóz Piechoty, gyalogsági harcjármű) nevezett típus licencben történő gyártására 1966-ban kezdődtek meg az előkészültek TP-40 (transporter bojowy) néven, de a várható magas gyártási költségek miatt 1969. februárjában ez a program befejeződött és a licenc alapján történő gyártás Csehszlovákiában indult el. Lengyelország összesen 1.297 darab BWP-1-est vásárolt Csehszlovákiából. |
|
A képen a 73 mm-es 2A28 Grom ágyú, a lövegpajzsra szerelt indítóállványon a 9K11M Maljutka-M páncéltörő rakéta rendszer 9M14M vezetékes parancsközlő távirányítású páncéltörő rakétája, valamint a torony tetején az OU-3GA2 infrafényvető látható. A toronyba másodlagos fegyverként egy 7,62mm-es PKT géppuska is beépítésre került. |
|
A deszantérben szállított minden lövész (8 fő), a saját TNPO-170A periszkópján keresztül szemlélheti a jármű környezetét. |
|
A deszanttér mindkét oldalán 4-4 tüzelőnyílás került kialakításra. |
|
A páncélozott szállító járművön (SKOT) kialakított R-2AM tüzérségi vezetési pontot 1986-ban rendszeresítették. |
|
A jármű egy darab R-130, két darab R-123Z, egy R-107, egy R-809 rádióállomással, egy LP-10MR telefonnal volt felszerelve. |
|
A jármű irányítását egy tiszt és egy sorállományú katona végezete, az elektronikai berendezéseket két tiszt és négy sorállományú katona kezelte. |
|
Nida-31/RW-31 magasságmérő rádiólokátor fejlesztése 1972-ben kezdődött a Warszawskie Zakłady Radiowe RAWAR gyárban és 1977-ben került rendszeresítésre. |
|
Az "S" sávban üzemelő radar hatótávolsága 240 km volt. |
|
A teljes rendszer szállítása három darab Tatra T-148-as tehergépkocsival és két pótkocsival történt. |
|
A Jawor rádiólokátorok harmadik generációja a Jawor-M2 Justyna. Fejlesztése 1971-ben kezdődött a Warszawskie Zakłady Radiowe RAWAR gyárban. |
|
A rendszer elemei szintén Tatra T-148 típusú tehergépkocsikon kerültek elhelyezésre. |
|
A radar "L" sávban üzemelt. Egy MiG-17-es méretű célpontot 350 km távolságról érzékelt. |
|
A típust 1998-ban vonták ki a lengyel hadsereg hadrendjéből. |
|
A műszerkocsi belseje. |
|
Az
1943.május 9-én, a Vörös Hadsereg hadrendjébe tartozó lengyel 1.
lövészhadosztálynál került rendszeresítésre a 122 mm-es M-30 (M1938) (52-G-463) tarack. 1950 és 1960 között licencben is gyártották Lengyelországban. 1985-ben a típust korszerűsítették,
típusjelzése 122 mm wz. 1938/85 lett. Mögötte egy BAT-M buldózer látható,
tolólap nélkül és a 2K11 Krug légvédelmi rakétarendszer, 2P24
szállító-indító járműve. |
|
A T-72-es harckocsi 1978-ban került rendszeresítésre a Lengyel Néphadseregben. Licencben történő gyártása pedig 1981-ben kezdődött meg Gliwicében, a Zakładach Mechanicznych Bumar-Łabędy-nél, a T-72M változattal. A múzeumban kiállított járművön, a típus korai változataira jellemző, oldalra kihajtható köténylemezek - kopoltyú vagy elefántfül elnevezéssel is lehet találkozni - láthatók. Az oldalankét elhelyezett 4-4 darab, 3 mm vastagságú lemezeket, egy-egy csuklós szerkezettel rögzítették a jármű sárvédőjéhez. |
|
100 mm-es D-10T2Sz (52-PT-412D) harckocsi ágyú. |
|
UAZ-452T-2 (1T120-2) tüzérségi bemérő gépkocsi. |
|
A képen látható barna színű doboz az 1G17 giroteodolitot rejti. |
|
PAB-2A Periszkópos Tüzér Tájolóműszerrel a jármű tetején kialakított nyíláson keresztül lehet kitekinteni. |
|
R-123M Magnolia rádióállomás. |
|
A kép bal oldalán a KP-4 (1V44) hengeres útíró berendezés látható. |
|
6SzT60 központi elosztótábla. |
|
2Sz1 Gvozgyika önjáró tarack a múzeum melletti próbapályán. (2S1 Goździk) |
A múzeum honlapja:
www.muzeum-broni.com
További lengyel múzeumok a blogon:
lengyelországi múzeumok
A blog frissüléséről a
Facebookon is értesülhetsz.
Köszönöm, hogy megnézted a képeimet.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.