• put your amazing slogan here!

    2018.05.16 Weapons and Military Museum, Witoszow Dolny in Swidnica, Lower Silesian Voivodeship, Poland / Muzeum Broni i Militariów, Witoszóv Dolny w Świdnica, Województwo dolnośląskie





    Az 1999-ben, Stanisław Gabryś által alapított múzeum volt az első katonai jellegű magánmúzeum Lengyelországban.

    Légierős és tengerészeti wz. 5684 pilóta ruhák. A kép bal oldalán egy WUK-67 magassági kompenzációs ruha is látható.
    Német légzőkészülék (Sauerstoff-Behandlungsgerät 38; SBG38) a II.világháború idejéből, tárolódobozában, hiányosan.
    A szovjet ZU-23-2 (2A13), 23 mm-es vontatott légvédelmi gépágyú lengyel továbbfejlesztése, a ZUR-23-2S Jod, 1988-ban jelent meg a Lengyel Néphadsereg hadrendjében.
    A fegyvert egy GP-1R elektro-optikai irányzékkal és...
    ...9K32M Sztrela-2M légvédelmi rakéta rendszerrel szerelték fel. A két darab 9P54M indítóberendezés helyén most csak két egyszerű csövet láthatunk.


    A szovjet 14,5 mm-es ZPU-2 (56-USz-562) légvédelmi géppuska lengyel gyártású változata a: PKMZ-2.
    Két darab 14,5 mm-es KPV géppuska alkotja a fegyvert.
    A 12,7 mm-es DSKM (56-P-542M) légvédelmi géppuska lengyel jelölése: DSzK wz. 1938/46.
    PAB-2M Periszkópos Tüzér Tájolóműszer
    A Jawa 350-es és a Jawa 250/553 Libeňák típusú motorkerékpárokkal a csehszlovák gyár indult egy, a svéd hadsereg által kiírt tenderen, amelyet aztán meg is nyert. A "Švéďák"-nak nevezett 250-es változat, - amely Svédországban a typ 553.03-255A nevet kapta a szállításban közreműködő Fleron AB-tól - szállítása az 1960-as évek elején kezdődött meg. Mintegy kétezer darab készült a sítalpakkal és módosított gyújtásrendszerrel felszerelt motorkerékpárból.
    Az Sz-5 típusú nem irányított rakéták indítására szolgáló konténereket láthatunk a képen. Az összképet egy APU-13MT rakéta indítósín "zavarja" meg. A képen balról jobbra haladva: két UB-32A és egy UB-16-57UM, a TS-11 Iskrákon alkalmazott, lengyel gyártású nyolc csöves Mars-4 és a négy csöves Mars-3.
    MBD2-67U többzáras bombatartó az indítókonténerek között.
    A 82 mm-es B-10 (52-M-881) hátrasiklás nélküli ágyú gyártása 1954-ben kezdődött meg a Szovjetunióban. 
    Vontatott rakéta sorozatvető

    MPR, horgonyzott folyami akna.

    Szovjet 82 mm-es BM-37 (M1937) (52-M-832S) aknavető. Lengyel jelölése: 82mm wz. 1937.
    Szovjet gyártású 82 mm-es BM-37 (M1943) (52-M-832Sz) aknavető. Lengyel jelölése wz.1941/1943.
    Oxigénmaszkok: KM-16, KM-30M, KM-32, KM-34.

    Szovjet rakéta-sorozatvetőknél használt, nem irányított rakéták. A 132 mm-es M-13-asok között egy 300 mm-es M-31-es látható.
    A vitrinben felül egy amerikai 66 mm-es M72 könnyű páncéltörő rakéta indító (LAW; Light Anti-armor Weapon), alul pedig egy lengyel fejlesztésű 40 mm-es RPG-76 Komar kézi páncéltörő gránátvető látható.
    A felső sorban, lengyel gyártású 9 mm-es FB PM-84 Glauberyt (PM = Pistolet Maszynowy) és FB PM-63 géppisztolyok valamint egy amerikai gyártású Ingram M10 géppisztoly látható.


    7,62 mm-es RPD (56-P-327) golyószóró
    Gyújtószerkezetek.
    Kézigránátok.
    LPO-50, könnyű gyalogsági lángszóró.
    A három hengeres tartályba összesen 9,9 liter (3x3,3 liter) gyújtóanyagot tölthettek. A lángszóró hatótávolsága max. 70 méter volt.
    Reaktív gyalogsági lángszóró, RPO Risz (Реакти́вный пехо́тный огнемёт "Рысь"), indító szerkezete látható a képen. A Szovjet Hadseregben 1979-ben rendszeresített fegyver markolata és az elsütőszerkezet ugyanaz mint RPG-16-os gránátvetőnél. Az indítószerkezethez csatlakoztatható hermetekusan lezárt indítókonténerben található a 4 liter napalmot ( Risz-V) vagy füstképzőanyagot (Risz-D) tartalmazó harci rész és egy szilárd hajtóanyagú rakéta. Maximális hatótávolság: 400 méter.

    A képen az alsó két fegyver a 7,62 mm-es AKSz (56-A-212M) gépkarabély lengyel gyártású változata, a 7,62 mm PMK-S. Felettük a 7,62 mm-es AK-47 (56-A-212) gépkarabély lengyel gyártású 7,62 mm PMK-ból változatából kifejlesztett puskagránátlövő gépkarabélyok, a PMK-DGN-60 vagy más néven Lbkg wz. 1960-asok láthatóak.
    A LON-1 csőtoldatról indíthatók a gránátok. Működési elve megfelel az AMP-69-esnek. A képen alul egy PGN-60-as, felül egy DGN puskagránát látható, de a CGN, KGN és F-1N-60 puskagránátok is alkalmazhatók voltak.
    Felül a 7,62 mm-es AKMSz (6P4) gépkarabély lengyel változata, a PMK-MS látható, egy lengyel gyártású 40mm-es wz. 1974 Pallad gránátvetővel felszerelve, alul pedig az NDK-ban gyártott változat, az MPi-KMS72 gépkarabély.
    PGN-1 (1PN24), NSzP-3 (1PN27), NSzP-2 (1PN9) éjszakai, infra irányzékok.
    PGN-1 (1PN24) éjszakai, infra irányzék.
    Repülőgép-fedélzeti géppuskák és gépágyúk.
    Szovjet/orosz gyártású repülőgép-fedélzeti fegyverek. Fentről lefelé: 23 mm-es Grjazev-Sipunov GS-23 (9-A-472) kétcsövű gépágyú; 12,7 mm-es Afanaszjev A-12,7 (9-A-016) géppuska; 12,7 mm-es Berezin UBT géppuska; 23 mm-es Nugyelman-Rihtyer NR-23 (9-A-656) gépágyú; 20 mm-es Spitalnyij-Vlagyimirov SVAK gépágyú; 23 mm-es Volkov-Jarcev VJa-23 gépágyú; 23 mm-es Afanaszjev-Makarov AM-23 (9-A-036) gépágyú; 23 mm-es Nugyelman-Szuranov NSz-23 gépágyú. Előttük, szürkére festve egy német 2 cm FlaK 38 gépágyú és hiányos szerelékes doboza (vorratII) látható.
    Fentről lefelé: szovjet 7,62 mm-es Spitalnyij-Komarickij SKASz géppuska, német 7,92 mm MG 81 és MG 15 géppuska és egy nem repülőgépeken használatos amerikai 7,62 mm Browning M1917 géppuska.
    Középen egy német 13 mm-es MG-131 géppuska, alatta egy 20 mm-es MG FF/M gépágyú látható.
    A Nugyelman-Szuranov NSz-37 (11-P-37) gépágyú 37 x 198 mm-es lőszere.
    30 mm-es MK-108 gépágyú.
    Fentről lefele: német 7,92 mm-es Gewehr 43 félautomata puska; amerikai 5,56 mm-es M16A1 gépkarabély; szovjet 7,62 mm-es SzKSz (56-A-231) öntöltő karabély; 7,62 mm-es SzvD (6V1) félautomata mesterlövészpuska; 7,62 mm SzVT-40 öntöltő puska; német 7,92 mm-es Mauser Karabiner 98 Kurz (Kar98k) ismétlőpuska.






    A képen látható a 28207-es gyári számú Szuhoj Szu-22M4 (Sz54K gyártmány) vadászbombázó repülőgép 1985.07.01-én készült el a 126. számú repülőgépgyárban, az Amur menti Komszomolszkban.
    Lengyelországban először Swidwinben, a 40. vadászbombázó ezredben (40 Pułk Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego; 40 plmb), majd később Miroslawiecben, a 8. vadászbombázó ezredben repült.

    Lengyelországba 1980.04.02-án érkezett meg az első tíz darab Mikojan-Gurjevics MiG-21bisz (75A gyártmány) vadászrepülőgép. Összesen 72 darabot rendszeresítettek ebből a változatból. A múzeumban látható 75080804 gyári számú gép első állomáshelye Gdynia-Babie Dolyban volt a 34. vadászrepülő ezredben (34 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego; 34 plm).
    PZL I-22 Iryda M-93K kiképző és könnyű támadó repülőgép. Gyári száma: ANA003-02 és 1995.03.08-án készült el.
    A típust 1976-ban kezdték el tervezni a TS-11 Iskra felváltására M-16 néven.. 1978-ban változott a projekt neve I-22 Iryda-ra. Az első repülésére 1985 március 5-én került sor. A 02-es prototípus 1987. január 30-i lezuhanása után a berepülési program 1988 júniusában folytatódott és 1990-ben zárult le. A Lengyel Honvédelmi Minisztérium 1991-ben adta le az első rendelését a típusra, amelyből öt darab prototípus és két darab statikai tesztekre szolgáló példány, valamint különböző sorozatokban 18 darab gép készült. 1999.09.08-án született meg a döntés a program megszüntetéséről, az utolsó repülésre 2002.09.09-én került sor. A múzeumban látható gép a 3. sorozatból származik. Ebben a sorozatban a két darab eredeti WZL SO-3W22 (PZL-5) típusú 10,79 kN maximális tolóerejű gázturbinás sugárhajtóművek helyett, 14,7 kN maximális teljesítményű PZL-15-ösök kerültek beépítésre. A VS1-BRI katapultüléseket Martin-Baker PL10LR típusúakra cserélték, az avionikai rendszer viszont a régi maradt. A gép törzse alá egy kétcsövű 23mm-es GS-23L gépágyút építettek be. A szárnyak alatt kialakított négy felfüggesztési ponton maximum 1.100 kg-nyi fegyverzetet hordozhatott.

    Az I-22-esek csak a Deblinben települt 58. kiképző ezrednél (58. Lotniczego Pułku Szkolnego; 58 lpszk) repültek.
    A Lengyel Légierő bemutató kötelékében, a Biało-Czerwone Iskry-ben repült ez a PZL TS-11 Iskra bis B kiképző és könnyű támadó repülőgép (1H0726). A bis B változat első repülésére 1969.06.26-én került sor. Ebből a változatból 134 darab készült Mielecben 1974-ig.

    A Lengyel Néphadseregben (Ludowe Wojsko Polskie; LWP) az 1950-es évek elején rendszeresítették az 57 mm-es Sz-60 (M1950) (52-P-281) légvédelmi ágyút. 57mm S-60 wz.1950.

    A szovjet eredetű 37 mm-es 61-K (M1939) (52-P-167) légvédelmi gépágyú lengyel jelölése: 37mm wz. 1939.
    A szovjet eredetű 85 mm-es 52-K (M1939) (52-P-365) légvédelmi ágyú lengyel jelölése: 85mm wz. 1939.
    Az Sz-125 Nyeva légvédelmi rakétarendszer 1969-ben jelent meg Lengyelországban. A múzeumban egy 5P73 indítóállvány látható, vontatásra előkészítve. S-125 Newa.

    Egy 200 literes üzemanyagos hordó 1944-ből.
    Szovjet eredetű 45 mm-es 53-K (M1937) (52-P-243-PP-1) páncéltörő ágyú elől, mögötte pedig az utódja a 45 mm-es M-42 (M1942) (52-P-243Sz).
    82mm-es 2B9 Vasziljok automata aknavetőt 1984-ben rendszeresítették. A GAZ-66-05 (2F54) tehergépkocsival együtt a 2K21 aknavető rendszer részét képezte. Mellette a két darab 14,5 mm-es KPV (56-P-562) géppuskából álló ZPU-2 (56-USz-562) légvédelmi géppuska lengyel gyártású változata, a PKMZ-2 látható. (2B9 Wasilok)
    A képen balra egy UAZ-459B gépkocsin alapuló RD-115ZT rádióállomás/vezetési pont, jobbra pedig egy WD-43 vagy RD-115ZT1 rádióállomás/vezetési pont látható, elbarikádozva.
    Páncélozott szállító járművön - SKOT vagyis Średni Kołowy Opancerzony Transporter -  kialakított R-3M rádióállomás/vezetési pont.
    Felszerelés: R-130M rádióállomás,...
    ...R-111, két darab R-123Z, R-405-PT-M/Sz-1S rádiórelé állomás, K-1 rádiótelefon, PDZS-3, T-219 telefon, M-125 távíró berendezés.

    A 2K12M Kub-M légvédelmi rakétarendszer, GM-578 lánctalpas járművön alapuló 2P25M1 szállító-indító járműve.

    A GM-575 lánctalpas járművön alapuló önjáró légvédelmi gépágyú, ZSzU-23-4 (2A6) Silka. A négy darab 23mm-es AZP-23 (2A7) Amur gépágyú le van takarva. 
    MT-LBu-n, vagyis többcélú könnyű páncélozott járművön kialakított PAszUV (9Sz743) (Полевая Автоматизированная система Управления Войсками (ПАсУВ)) (Tábori Automatizált Csapatvezetési Rendszer, TACsveR) MP-25 (9Sz717) Manyevr rádiólokációs információ feldolgozó jármű. Sajnos néhány antenna nincs meg a kiállított járművön.


    MT-LB, vagyis többcélú könnyű páncélozott vonató, ZWD-1 (Zautomatyzowany wóz dowodzenia, automatizált vezetési pont) változat. Néhány dolog sajnos hiányzik róla.
    Az MT-LB-ket (МТ-ЛБ (многоцелевой транспортёр (тягач) лёгкий бронированный)) Lengyelországban licencben gyártották és számos saját változatot fejlesztettek ki járműből.
    Az MT-LB járművön kialakított SzNAR-10 (1RL232) Leopard földi mozgócél-felderítő komplexum viszont szovjet fejlesztés.


    Páncélozott felderítő és járőr jármű, BRDM-2.
    Páncélozott szállító harcjármű, BTR-60PB.
    Szovjet gyártású 152 mm-es ML-20 (M1937/85) (52-G-544A) tarackágyú. Lengyel jelölése: 152mm wz. 1937/85 (MŁ-20).
    Star 266 tehergépkocsi 117 AUM felépítménnyel.
    Gyalogsági harcjármű, BMP-1. A Lengyelországban BWP-1-nek (Bojowy Wóz Piechoty, gyalogsági harcjármű) nevezett típus licencben történő gyártására 1966-ban kezdődtek meg az előkészültek TP-40 (transporter bojowy) néven, de a várható magas gyártási költségek miatt 1969. februárjában ez a program befejeződött és a licenc alapján történő gyártás Csehszlovákiában indult el. Lengyelország összesen 1.297 darab BWP-1-est vásárolt Csehszlovákiából. 
    A képen a 73 mm-es 2A28 Grom ágyú, a lövegpajzsra szerelt indítóállványon a 9K11M Maljutka-M páncéltörő rakéta rendszer 9M14M vezetékes parancsközlő távirányítású páncéltörő rakétája, valamint a torony tetején  az OU-3GA2 infrafényvető látható. A toronyba másodlagos fegyverként egy 7,62mm-es PKT géppuska is beépítésre került.
    A deszantérben szállított minden lövész (8 fő), a saját TNPO-170A periszkópján keresztül szemlélheti a jármű környezetét. 
    A deszanttér mindkét oldalán 4-4 tüzelőnyílás került kialakításra.
    A páncélozott szállító járművön (SKOT) kialakított R-2AM tüzérségi vezetési pontot 1986-ban rendszeresítették.
    A jármű egy darab R-130, két darab R-123Z, egy R-107, egy R-809 rádióállomással, egy LP-10MR telefonnal volt felszerelve.
    A jármű irányítását egy tiszt és egy sorállományú katona végezete, az elektronikai berendezéseket két tiszt és négy sorállományú katona kezelte.


    Nida-31/RW-31 magasságmérő rádiólokátor fejlesztése 1972-ben kezdődött a Warszawskie Zakłady Radiowe RAWAR gyárban és 1977-ben került rendszeresítésre.
    Az "S" sávban üzemelő radar hatótávolsága 240 km volt.
    A teljes rendszer szállítása három darab Tatra T-148-as tehergépkocsival és két pótkocsival történt.
    A Jawor rádiólokátorok harmadik generációja a Jawor-M2 Justyna. Fejlesztése 1971-ben kezdődött a Warszawskie Zakłady Radiowe RAWAR gyárban.
    A rendszer elemei szintén Tatra T-148 típusú tehergépkocsikon kerültek elhelyezésre.
    A radar "L" sávban üzemelt. Egy MiG-17-es méretű célpontot 350 km távolságról érzékelt.

    A típust 1998-ban vonták ki a lengyel hadsereg hadrendjéből.
    A műszerkocsi belseje.




    Az 1943.május 9-én, a Vörös Hadsereg hadrendjébe tartozó lengyel 1. lövészhadosztálynál került rendszeresítésre a 122 mm-es M-30 (M1938) (52-G-463) tarack. 1950 és 1960 között licencben is gyártották Lengyelországban. 1985-ben a típust korszerűsítették, típusjelzése 122 mm wz. 1938/85 lett. Mögötte egy BAT-M buldózer látható, tolólap nélkül és a 2K11 Krug légvédelmi rakétarendszer, 2P24 szállító-indító járműve.
    A T-72-es harckocsi 1978-ban került rendszeresítésre a Lengyel Néphadseregben. Licencben történő gyártása pedig 1981-ben kezdődött meg Gliwicében, a Zakładach Mechanicznych Bumar-Łabędy-nél, a T-72M változattal. A múzeumban kiállított járművön, a típus korai változataira jellemző, oldalra kihajtható köténylemezek - kopoltyú vagy elefántfül elnevezéssel is lehet találkozni - láthatók. Az oldalankét elhelyezett 4-4 darab, 3 mm vastagságú lemezeket, egy-egy csuklós szerkezettel rögzítették a jármű sárvédőjéhez.
    100 mm-es D-10T2Sz (52-PT-412D) harckocsi ágyú.
    UAZ-452T-2 (1T120-2) tüzérségi bemérő gépkocsi.

    A képen látható barna színű doboz az 1G17 giroteodolitot rejti.
    PAB-2A Periszkópos Tüzér Tájolóműszerrel a jármű tetején kialakított nyíláson keresztül lehet kitekinteni.
    R-123M Magnolia rádióállomás.

    A kép bal oldalán a KP-4 (1V44) hengeres útíró berendezés látható.
    6SzT60 központi elosztótábla.
    2Sz1 Gvozgyika önjáró tarack a múzeum melletti próbapályán. (2S1 Goździk)


      A múzeum honlapja: www.muzeum-broni.com
      További lengyel múzeumok a blogon: lengyelországi múzeumok
      A blog frissüléséről a Facebookon is értesülhetsz.
      Köszönöm, hogy megnézted a képeimet.


    0 megjegyzés:

    Megjegyzés küldése

    Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.

     
    Copyright © 2014-2024 krisztianfotoi.blogspot.com. Minden jog fenntartva. A blogon található minden kép és szöveg szerzői jogvédelem alatt áll. A képek írásbeli engedély nélküli felhasználása, publikálása tilos. Kivételt képez ez alól a teljes galériák hivatkozásainak megosztása. Kapcsolat: kgazso01@gmail.com
    Copyright © 2014-2024 krisztianfotoi.blogspot.com. All rights reserved. All images and text on this blog are copyrighted. Any use or publication of images without written permission is prohibited. Exceptions to this rule include sharing links (URLs) to full galleries. Contact: kgazso01@gmail.com