|
A múzeum terültén az első épületek 1943-1945 között épültek fel. SS büntető tábor és páncélgránátos iskola működött itt. A háború után szintén hadifogolytáborként működött, csak már mások voltak az üzemeltetők. 1950 novemberétől települtek itt a Csehszlovák Néphadsereg (Československá lidová armáda (ČSLA)) különböző alakulatai. 1996-tól működik múzeum ezen a területen. |
|
Az MT-55A hídvető harckocsit a ZŤS Martinnál licencben gyártott T-55 harckocsiból fejlesztették ki. Gyártása 1973 és 1983 között zajlott. A hídszerkezet hossza 18 méter. |
|
100 mm-es vz.53 páncéltörő ágyút 1954-ben kezdték el gyártani Csehszlovákiában. A 21.000 méter maximális lőtávolságú ágyú az 1990-es évek elejéig volt rendszeresítve. Az eszközök elnevezéseinél a "vz." a vzor szó rövidítése, amelynek jelentése: minta, modell. |
|
FuSE 65 Würzburg-Riese radar, ellenőrző kabin nélkül. A múzeumban látható radart a háború után a Csehszlovák Néphadsereg használta, majd 1956-ban átadta az ondřejovi Csillagászati Obszervatóriumnak. Itt a Napból érkező rádióhullámokkal kapcsolatos megfigyelésekre használták 1994-ig, RT1 néven. 2011-ben került a múzeumba. |
|
A Wehrmachtnál 1942-től használt BP 42 típusú páncélvonat parancsnoki vagonja. |
|
A német 80cm-es Dora vasúti löveg kiszolgálására használt lőszerszállító vagonok. |
|
Ez a R40 II típusú, vasúti kocsik, nehéz terhek közúton történő szállítására alkalmas tréler 1954-ben készült Gothában, a VEB Waggonbau-nál. |
|
A járművet Johann Culemeyer német mérnök fejlesztette ki a Német Birodalmi Vasút részére az 1930-as években. |
|
OT-62 páncélozott szállító harcjármű, speciális felszereléssel. |
|
A szovjet gyártású 130mm-es KSz-30 légvédelmi ágyúk Prága légvédelmét látták el 1956-1963 között. |
|
Ezt a Bofors 40mm-es L70 M/48 hajófedélzeti légvédelmi gépágyút a Svéd Haditengerészet használta. |
|
A 21cm-es partvédelmi ágyút 1934-ben kezdték el tervezni plzen-i Škoda gyárban. A 30 km maximális lőtávolságú ágyút Törökország rendelte meg. Csehszlovákia német megszállása után a Wehrmacht 21cm Kanone 39 (K 39; K 39/40; K 39/41) néven rendszeresítette. A Szovjetunió az ágyú licencét vásárolta meg a németektől és M1939 (Br-17) néven rendszeresítette. Svédország 9 darabot vásárolt 1943-44-ben és 21 M/42 néven rendszeresítette. A múzeumban látható ágyú is Svédországból került vissza Csehországba. |
|
Ezt az M36B2 Jackson páncélvadászt a Jugoszláv Néphadsereg, majd a Szlovén Hadsereg használta 2001-ig. Az eredeti Ford GAA motort a T-34/85 V-2-34-M1 motorjára cserélték ki. |
|
105mm-es Škoda H3, vz.41 tarack. Ez a példány Finnországból került vissza. 1941-ben Finnország 27 darabot vásárolt ebből a típusból és 105 H 41-Skp néven rendszeresítette. |
|
A 15cm-es Škoda K1 nehéz tarackot 1933-ban kezdték el gyártani. Törökország, Románia és Jugoszlávia vásárolt ebből a verzióból. Csehszlovákia a módosított K4-es változatot rendszeresítette 15cm vz.37 jelöléssel. A múzeum arra törekszik, hogy minél több Škoda gyártású ágyú legyen a gyűjteményben. Ez a darab 2011-ben került vissza Törökországból, ahol 15/24 Sm Agir Obüs model 1933 néven volt rendszeresítve. |
|
15cm-es Škoda d/50 partvédelmi ágyú, 1899-ből. |
|
A 76mm-es M1931 légvédelmi ágyú a Szovjetunióban készült német licenc alapján, módosított űrméretben. Finnország a téli háború során nagy mennyiségben zsákmányolt belőle. 76 ltK/31 ss néven rendszeresítette. A ss rövidítés a sotasaalis szóból származik és zsákmány anyagot jelöl. A képen látható 1939-ben készült ágyú is Finnországból került a múzeumba. |
|
Ebben a teremben a pilzeni Škoda gyár által gyártott tüzérségi eszközök láthatók. A teljesség igénye nélkül néhány eszköz: |
|
7,5cm M1890 tábori ágyú |
|
A 15cm vz.25 nehéz tarackot 1933-tól gyártották. A Wehrmacht 15cm sFH 25(t) elnevezéssel rendszeresítette, miután megszerezte a Csehszlovák készleteket. |
|
15cm vz.14 tábori tarack és 15cm d/13 vz.18 hegyi ágyú. A vz.14 tarack a Magyar Királyi Honvédségnél is rendszeresítve volt 1914M majd a különböző korszerűsítések után 1914/16M, 1914/35M, 1914/39M tábori tarack néven. |
|
15cm d/13 vz.18 hegyi ágyú |
|
10cm-es tábori tarack 1910-ből. |
|
8,35cm d/33 vz.16 tábori ágyú |
|
Ez a 10,5cm vz.14T tábori tarack török exportra készült. |
|
10cm vz.14/19 könnyű tarack |
|
A kiállított ágyút 1937-ben Tomáš Garrigue Masaryk, 2011-ben Vaclav Havel temetésekor használták. |
|
Csöves légvédelmi eszközök |
|
8,8cm FlaK 37 légvédelmi ágyú |
|
A Kommandogerät 40 típusú lőelemképzőt a FlaK 18; 36; 37-hez használták. A lőelemképző egy 4 méteres távmérővel volt összeépítve. Ez a múzeumban látható példányon nincs rajta. |
|
Ezt a német gyártású 8,8cm FlaK 41 légvédelmi ágyút a háború után a Škoda gyárban használták a 100mm-es R-11 légvédelmi ágyú fejlesztéséhez. |
|
15mm-es ZB-60 nehéz géppuska |
|
Praga PLDvK vz. 53/59 Ještěrka, 30mm-es önjáró légvédelmi gépágyú |
|
Az 57mm-es légvédelmi ágyúval felszerelt ütegekhez rendszeresített, Tatra T-805 járműre telepített MOZEK II parancsnoki és tűzvezető központ. |
|
Tűzvezetésre szolgáló STOPA nevű eszköz. |
|
MOZEK II számítógép |
|
A képen bal oldalt a Škoda által az 1950-es évek első felétől gyártott 100mm-es R-11 légvédelmi ágyú látható. |
|
PUAZO 4A lőelemképző |
|
57mm vz.ČS légvédelmi ágyú |
|
A 7,5cm Škoda R-3 vz.37 légvédelmi ágyút. Licencben a Szovjetunió is gyártotta 7,62cm-es űrméretben. A német megszállást követően a fegyver megjelent a Wehrmachtnál is, 7,5cm FlaK M37(t) jelöléssel. |
|
A vz.37 légvédelmi ágyú Škoda T7 típusú lőelemképzője. |
|
7,5cm-es tábori ágyú, Ivanov féle légvédelmi állványon. |
|
OT-810/R2 páncélozott parancsnoki jármű |
|
A járműben R-112 és R-113-as rádiók találhatók meg, de az R-105, R-108, R-109, R-114 rádiók és a TP-25 telefon is telepíthetők. A képen jobb oldalán látható dobozban található az áramellátást biztosító NS 600 típusú generátor. |
|
RDS-66 Duha rádióállomás, Tatra T-805 tehergépkocsira telepítve. |
|
GaZ-69 terepjáró gépkocsira telepített RM-33-Z és R-108d rádióállomásokat az ejtőernyős alakulatok használták. |
|
RM-31A rádióállomás, GaZ-69 terepjáró gépkocsira telepítve |
|
Távközlési eszközök. |
|
A kép bal szélén egy francia 80mm Mle de Bange tábori ágyú látható. Középen, hátul egy 50cm STOREK aknavető tekinthető meg, amelyből egyetlen példányt készített a brnoi Storkova gépgyár. Mind az Osztrák-Magyar Monarchia Hadserege, mind pedig Német Hadsereg vizsgálta használatának lehetőségét, de végül egyik sem rendszeresítette. Előtte egy a Škodánál gyártott |
12cm-es aknavető látható. A kép jobb szélén látható Type 38 10cm tábori ágyú 1917-ben készült Japánban, Kuréban a Krupp 10cm Kanone M1904 (K04) alapján. Oroszország 1914-ben 120 darabot rendelt belőle, módosított űrmérettel (105mm-ről 107mm-re) és M1910 néven rendszeresítette. A múzeumban látható példány 1917-ben készült, de nem lehet tudni pontosan, hogy hogyan is került Csehországba. Összesen 2 darab található belőle a világon. A másik Szentpéterváron van.
|
Praga L tűzoltó szer |
|
Tatra 43 tehergépkocsi |
|
A ČZ 250 Tourist motorkerékpár oldalára egy ZB vz.27 géppuskát rögzítettek. |
|
Tatra 27b tehergépkocsi a javítóműhelyben. |
|
Praga AV parancsnoki terepjáró gépjármű |
|
A ČKD által 1936-ban kifejlesztett AH-IV kis harckocsit a Csehszlovák Hadsereg nem rendszeresítette, viszont Iránba, Romániába, Etiópiába és Svédországba exportálták. Ez utóbbi helyre gyártott járművek, mint a múzeumban látható jármű is, az AH-IV-Sv gyári jelölést kapták, a Svéd Hadseregnél Stridsvagn M / 37 néven rendszeresítették. A megrendelt 48 darab jármű végszerelésére Svédországban került sor, az eredeti változathoz képest számos módosítással. Más a motor, vastagabb a páncél, nagyobb a páncéltest. A vezetőnél elhelyezett géppuskát megszüntették és a toronyra egy megfigyelő kupola került. Svédországban 1953-ban vonták ki a rendszerből. |
|
A toronyban kettő darab 8mm-es Ksp m/36 Strv géppuska került elhelyezésre. |
|
Tatra 27b tehergépkocsi egy ČZ 175 motorkerékpár társaságában. |
|
Praga RV tehergépkocsi |
|
Škoda 6L tehergépkocsi |
|
Škoda gyártású 10,5cm vz.35J ágyú 1935-ből.
|
|
Erődben, állványon elhelyezett 7,92mm-es ZB vz.37 géppuska. Mellette az erőd szellőzőberendezése látható. |
|
A 10cm vz.39 H3 tarack sorozatgyártása 1938-ban kezdődött, de a német megszállás miatt a Csehszlovák Hadsereg már nem tudta átvenni a megrendelt mennyiséget. |
|
Az LT vz.35 harckocsit 1935-ben fejlesztették ki. A német megszállás után a Wehrmacht Panzer 35(t) néven rendszeresítette. |
|
Fegyverzete egy 37 mm PÚV vz.34 löveg és két darab ZV vz.37 géppuska. |
|
A Csehszlovákiában 1938-ban kifejlesztett LT vz.38 harckocsi Peruba exportra változata, az LTP harckocsi. 24 darabot szállítottak a dél-amerikai országnak, ahol Tanque Ligero 38/39M elnevezéssel használták. A harckocsi motorját a Scania-Vabis 1664/5 motor licence alapján gyártotta a ČKD Praha, Praga EPA néven. |
|
Fegyverzete: egy 37mm-es Škoda A7 löveg és két darab 7,92mm-es ZB vz.37 géppuska. |
|
A Jagdpanzer 38(t) Hetzer páncélvadász az LT vz.38 harckocsi alvázán alapul. 1944 januárjától gyártották. |
|
BMW R35 motorkerékpár és Stoewer R200 Special terepjáró gépkocsi. |
|
Krupp L2H Kfz.70 tehergépkocsi |
|
Škoda typ 956 terepjáró gépkocsi prototípusa |
|
Horch 108 4x4 Kfz.81 terepjáró gépkocsi 2cm FlaK 38 gépágyúval. |
|
Bedford MW könnyű tehergépkocsi vízszállító változata, az MWC. |
|
Morris-Commercial CDSW 30-cwt könnyű tehergépkocsi. |
|
A 15cm sFH18 nehéz tábori tarack a második világháborúban a német tüzérség alapvető nehéz lövege volt. A háború után a Csehszlovák Hadsereg 152mm vz.18/47 néven rendszeresítette és az 1970-es évek végéig használta. |
|
T-34/76 vz.1943 harckocsi |
|
Egy 76mm-es F-34 ágyú és két darab 7,62mm-es DT géppuska alkotja a harckocsi fegyverzetét. |
|
ISzU-152 önjáró löveg |
|
BA-64B páncélozott felderítő jármű. A toronyban egy 7,62mm-es DT géppuskát helyeztek el. |
|
A Wehrmacht 1943-ban rendszeresítette a 10,5cm Leichtgeschütz 42 (LG42) hátrasiklás nélküli löveget. |
|
Sz-65 Sztalinyec lánctalpas tüzérségi vontató |
|
15cm Nebelwerfer 41 (NbW 41) vontatott rakéta-sorozatvető |
|
PTRSz-41 páncéltörő puska |
|
Studebaker US-6 tehergépkocsi alvázára épített BM-13-16 rakéta-sorozatvető |
|
M16 MGMC, önjáró, féllánctalpas légvédelmi gépágyú. Az amerikai csapatok által felszabadított legnagyobb cseh város Plzeň volt. |
|
A Cromwell IV típusú harckocsit is használta a II. világháború során, a brit hadsereg kötelékében harcoló 1. Csehszlovák Független Páncélozott Dandár. |
|
Austin K6 tehergépkocsi műszaki-mentő felépítménnyel |
|
Ezt a brit gyártású Comet Mk.I (A34) harckocsit a Finn Hadsereg használta. |
|
Tatra T-128C üzemanyag szállító tehergépkocsi |
|
Szlogenek és egy MO 111 Močál motorcsónak. |
|
Škoda 972 vagy Škoda MOŽ-2 kétéltű jármű és a Škoda 973 Babeta prototípusa. Egyik sem került gyártásra. |
|
GaZ-69 Bouře I propaganda gépkocsi, 300W teljesítményű hangszóróval. Összesen 27 darab GaZ-69-est alakítottak át erre a célra 1963-1964 között. |
|
Tatra T-805 tehergépkocsiba épített RM-31Ma Třinec rádióállomás... |
|
...R-4, R-5, RS-41 típusú rádió adó- és vevő berendezésekkel. |
|
Praga V3S tehergépkocsi épített ARS-12M vegyi mentesítő gépjármű. |
|
Az üzenet egy Moravan HC-102 helikopterrel érkezik. |
|
A vegyi mentesítő előtt látható PDMM-130 ejtőernyős teherzsákot vontatható vázra szerelték és egy... |
|
...JAWA 350 Kývačka motorkerékpárral vontatták a deszantolás után. A motorkerékpárt rögzítő keretre PD-47 típusú ejtőernyőket helyeztek el. |
|
Praga V3S tehergépkocsira telepített RM vz.51 rakéta-sorozatvető |
|
A 130mm-es RK-2 típusú rakétából maximum 32 darab tölthető be. Ezt a mennyiséget 8 másodperc alatt ki is lövi az indítószerkezet. |
|
Avia S430 tehergépkocsi prototípusa. A Praga V3S leváltására tervezett jármű fejlesztése 1965-ben kezdődött el. 6 darab készült belőle. A tisztán katonai célokra tervezett jármű konstrukciós hiányosságok, a gyártási kapacitás hiánya és nemzetgazdasági okok miatt nem került sorozatgyártásra, ekkor vásárolták meg ugyanis a Renault Saviem licencét és ennek gyártása minden tekintetben elsőbbséget élvezett. |
|
M561 Gama Goat tehergépkocsi |
|
A STROP II önjáró légvédelmi rendszer prototípusa. A toronyban egy darab kétcsövű 30mm-es 2A38 gépágyú , két darab 9M313 föld-levegő rakéta indítására szolgáló konténer és egy 7,62mm-es PKT géppuska kapott helyet. A torony tetején találhatók a PRUS passzív felderítő rendszer (PRUS-P, PRUS-Z) elemei, a lézeres távmérő és a CCD kamera. |
|
A Tatra T-815 alvázára épített komplexum fejlesztését 1987-ben kezdték el és 1996-ban fejezték be. Nem került rendszeresítésre. |
|
Az 152mm vz.77 ONDAVA önjáró löveg (ShKH) a vz.77 DANA továbbfejlesztése, hosszabb lövegcsővel, új, kétkamrás csőszájfékkel, új automata töltőberendezéssel, módosított elektronikával. Néhány darab készült belőle, rendszeresítésre nem került sor. Viszont ez a modifikáció alapjául szolgált a Szlovákiában fejlesztett 155mm-es Zuzana önjáró löveghez. |
|
Az M47 Patton harckocsiból 49 darab szolgált a Jordán Királyi Hadseregben. |
|
Bandvagn Bv 202 Snowcat (Volvo Bv202E MT) lánctalpas szállítójármű. Az 1960-as évek végén 70-es évek elején 3 darab került beszerzése a csehszlovák hegyimentők részére. Papíron. Valójában a 7.rádiótechnikai ezredhez (7.radiotechnický pluk) kerültek a járművek . Nem kaptak rendszámot és a ČSSR zászlója sem volt rajtuk. Sněhurka-nak vagyis Hófehérkének hívták a seregben. |
|
Ezt a 105mm-es M68 harckocsi ágyúval felszerelt M48A5 Patton harckocsit Görögországból kapta a múzeum. |
|
Leopard 1A4(GR) harckocsi szintén Görögországból. |
|
Volvo 915 Suggan rádiós terepjáró gépkocsi |
|
A Volvo 9031 terepjáró gépkocsi egy Bofors gyármányú 90mm-es Pansarvärnspjäs 1110 (Pv-1110) hátrasiklás nélküli löveget hordozott. A svéd hadsereg a 80-as évek végéig használta. |
|
Centurion Mk.9 harckocsi |
|
A Khalid (FV 4030/2 Chieftain) harckocsiból Jordánia 274 darabot rendszeresített 1981-től. Fegyverzete egy 120mm-es L11A5 harckocsi ágyú és kettő 7,62mm-es géppuska. A harckocsi mellett balra egy Ford M151 MUTT terepjáró gépkocsi látható. |
|
A Merkava Mk.I harckocsit 1978-ban állították hadrendbe Izraelben. A 105mm-es M68 típusú harckocsi ágy mellett 2 darab 7,62mm-es géppuska, egy 12,7mm-es géppuska és egy 60mm-es aknavető alkotja a harcjármű fegyverzetét. |
|
Terrängbil m/42 SKP (Tgbil m/42 SKP) páncélozott szállító járműből 1944-1946 között 300 darab készült. A 2+8 fő szállítására alkalmas, 2 dara géppuskával felszerelt járművet 2004-ben vonták ki a Svéd Hadsereg hadrendjéből. |
|
TMK-2 gumikerekes árokásó gép |
|
Feladata: harc és közlekedő árkok kiásása. |
|
9K35 Sztrela-10 légvédelmi rakétarendszer. Az MT-LB járművön alapuló 9Sz86 rádiótávmérővel felszerelt, 9A34 szállító-indító jármű egyidejűleg négy, 9M37 rakétát tartalmazó indítókonténert hordozhat. |
|
GSzP-55 lánctalpas önjáró komp |
|
Az első T-72-es harckocsi 1978-ban érkezett a Csehszlovák Hadseregbe. |
|
1994-ben kezdődött el a T-72-es modernizációja, amely a T-72M4CZ-t eredményezte. A fejlesztés egyik lépcsőfoka volt a képen látható T-72M3-as. A leglényegesebb különbség a két változat között, hogy az M3-as motorja V-46-6 típusú, az M4-esé pedig Perkins Condor CV12-1000 TCA. |
|
DYNA reaktív páncél a tornyon. |
|
MT-LBu alvázra épített R-330P Piramida-I rádiózavaró állomás |
|
2Sz7 Pion 203mm-es önjáró ágyú |
|
OT-64 páncélozott szállító harcjármű metszete. |
|
T-54AM2 harckocsi |
|
VT-55 harckocsi műszaki mentő |
|
OT-64/R4MT parancsnoki változatú páncélozott szállító harcjármű |
|
Az R-111 rádióállomás 10 méteres teleszkópos antenna árbócát a jármű jobb oldalán helyezték el. |
|
BTR-60PB páncélozott szállító harcjármű |
|
A VPV műszaki mentő harcjárművet a BMP-1 gyalogsági harcjárműből fejlesztették ki, amelyet BVP-1 névvel licencben gyártottak Csehszlovákiában. |
|
A 7,62mm-es PKT géppuska állványa. |
|
A UOS-155 Belarty műszaki páncélost Szlovákiában fejlesztették ki. A T-55A-n alapuló univerzális földmunka/aknamentesítő eszközből hét darab készült. Egy darab, a prototípus került Csehországba.Ez látható a múzeumban. |
|
Az AKDSz-70M nitrogén, orvosi oxigén előállítására szolgáló mobil állomás technológiai felépítménye látható a KrAZ-257 típusú tehergépkocsin. Az állomás tartozéka még egy szintén egy tehergépkocsira szerelt felépítményben elhelyezett kompresszor, egy ESzD-200-30T/400M vontatott áramfejlesztő berendezés illetve az egyéb felszerelések szállítására szolgáló platós tehergépkocsi. |
|
A Csehszlovák Néphadseregben ((Československá lidová armáda (ČSLA)) OT-65 elnevezéssel rendszeresítették a magyar gyártású D-442 FUG páncélozott felderítő járművet. |
|
SzNAR-10 / 1RL232 Leopard tüzérségi felderítő állomás MT-LB járművön. |
|
2K11 Krug légvédelmi rakétarendszer, 2P24 szállító-indító jármű 3M8M2 gyakorló rakétákkal. A rendszer elemei 1975-ben érkeztek Jihlavaba, a 82. légvédelmi rakéta dandárhoz (82. protiletadlová raketová brigáda). |
|
OT-64 páncélozott szállító harcjármű |
|
OT-62/R4MT parancsnoki változatú lánctalpas páncélozott szállító harcjármű |
|
A BVP-1-ből kifejlesztett BPzV Svatava felderítő harcjármű. |
|
HLD-S lézeres távmérő |
|
Fegyverzet: egy darab 2A28 73mm-es ágyú, 7,62mm-es PKT géppuska és 9M14 Maljutka irányított páncéltörő rakéta. |
|
T-55 harckocsi |
|
A T-34-esen alapuló max.10t teherbírású JT-34 daruból 77 darab készült 1962-1966 között Csehszlovákiában. |
|
A ZSzU-57-2 önjáró légvédelmi gépágyút Csehszlovákiában nem rendszeresítették, az 57mm-es Sz-60 vontatott légvédelmi ágyúkat használták e feladatkörben. Csupán egy darabot vásároltak belőle tesztelési célból, majd a brnoi katonai akadémián, a külföldi tanulók oktatásánál használták. Fegyverzete: két darab 57mm-es Sz-68 gépágyú. |
|
A BVP-1-ből kifejlesztett MU-90 aknatelepítő harcjármű. Egy feltöltéssel 110 darab Mi-U vagy Mi-Ba III harckocsi elleni aknát tudott telepíteni. |
|
9K33M2 Osza-AK légvédelmi rakétarendszer, BAZ-5937 járművön alapuló 9A33BM2 célfelderítő és rakétairányító rendszerrel felszerelt szállító-indító jármű. 1984-2006 között volt rendszerben. |
|
A hat darab indítókonténerből, a 9M33M2 típusú föld-levegő rakétákat indíthatták. Előtte az 1Sz51M2 radar, 9S38-2 Karat optikai célfelderítő eszköz és parancsközlő antennák. |
|
A SzU-76 önjáró lövegből 53 darabot szállított a Szovjetunió 1949-ben Csehszlovákiának. |
|
SzU-100 páncélvadász |
|
QF 25-pounder Mk.1, brit 25 fontos tábori ágyú |
|
Jagdpanzer 38(t) (Sdkfz 138/2) Hetzer páncélvadász. 1945. május 5-én Prágában felkelés robbant ki a német megszállók ellen. A smichovi Škoda gyárból a felkelők elloptak három darab Hetzert. A 7,6cm Pak 39 L/48 ágyúk még nem volt a járművekbe szerelve. A nyílást lehegesztették és géppuskát raktak a lőrésbe. A múzeumban látható Hetzerrel a Cseh Rádió (Český rozhlas) épületét védték. |
|
AT-Sz 172 lánctalpas vontató |
|
Önjáró, 52P367Sz, 85mm-es SzD-44 páncéltörő ágyú |
|
A tüzelés utáni gyors helyváltoztatásra önállóan is képes. |
|
Egy 14 lóerős M-72-es motorkerékpár motor gondoskodik a meghajtásról. |
|
Csehszlovákiában nem került rendszeresítésre. A volt NDK hadseregének készletéből származik. |
|
T-34/85 harckocsi |
|
T-34/85 harckocsi |
|
T-34/76 vz.1942/43 harckocsi |
|
M36B2 Jackson páncélvadász |
|
A BVP-1 alapján készített SVO aknamentesítő harcjármű. |
|
A 26,5 kg robbanóanyagot tartalmazó nem irányított rakéták 30 cm-rel a föld felszíne felett robbannak. Az indítási távolság a 250-540 méter között lehet. 100 méter hosszú és 5 méter széles közlekedő folyót hozhat létre az aknamezőn a harcjármű egyetlen tűzcsapással, a maximum 24 darab rakéta kilövésével. |
|
A rakéták külön-külön is indíthatók. |
|
ATSz-59G lánctalpas vontató |
|
A Csehszlovákiában 1938-ban kifejlesztett LT vz.38 harckocsi, svájci exportra készült változata, az LTH harckocsi. A svájci hadseregben Panzerwagen 39 néven rendszeresítették. A svájcba fegyverzet nélkül exportálták a járműveket. A 24mm Panzerwagen Kanone 1938 (W+F Bern) ágyút és a 7,5 valamint a 6,5mm-es géppuskát Svájcban szerelték be. |
|
VR-3 Rejsz felderítő rendszer, BAZ-135MB tehergépkocsin alapuló TZM-143 szállító-töltő jármű. |
|
Tatra 815 4x4 SOT vagy SOM 3 tehergépkocsi. A járművet Afganisztánban használta a Katonai Rendészet Különleges Műveleti Egysége (Útvaru speciálních operací VP). Két darab van belőle. A fülke hiányára az a magyarázat, hogy csak így fért be egy C-130-as rakterébe. A maradék rész kapott kiegészítő páncél borítást. Két darab 7,62mm-es PKB majd Mk.48-as géppuskával, 12,7mm-es DSKM géppuskával és AGS-17-es gránátvetővel szerelték fel. |
|
A képen balra egy Tatra 813 8x8 Kolos tehergépkocsi. Középen a 9K714 OTR-23 Oka kis hatótávolságú ballisztikus rakétarendszer, ZiL-131V nyergesvontató 9T240 rakéta szállító félpótkocsi. Tőle jobbra... |
|
...Sz-75 Dvina/Sz-75M Volhov légvédelmi rakétarendszer, ZiL-157V nyergesvontató PR-11B rakéta szállító és töltő félpótkocsival. |
|
Balra az Sz-200VE Vega-E légvédelmi rakétarendszer 5P72VE indítóállványa, rajta egy 5V28E V-880E rakéta. Középen a 2K12M Kub-M légvédelmi rakétarendszer GM-578 lánctalpas járművön alapuló 2P25M1 szállító-indító járműve, 3M9M rakétákkal. Jobbra az Sz-75M Volhov légvédelmi rakétarendszer SzM-90 indítóállványa V-755 rakétával. |
|
Sz-125 Nyeva légvédelmi rakétarendszer, 5P71 indítóállvány, 5V27 V-601P rakéták. |
|
1RL139 P-37M Dýšina felderítő radar |
|
A radar műszer kabinját egy ZiL-157 típusú tehergépkocsira telepítették. |
|
BRDM-2rch vegyi és sugárfelderítő harcjármű |
|
9K31 Sztrela-1 légvédelmi rakétarendszer, BRDM-2-es harcjárművön kialakított 9A31 szállító-indító jármű. |
|
A 9P31 indítóálláson felfüggesztett konténerekből indíthatók a 9M31 rakéták. |
|
VR-3 Rejsz felderítő rendszer, BAZ-135MB tehergépkocsin alapuló SzPU-143 szállító-indítójármű. |
|
VR-3 Rejsz felderítő rendszer, Tu-143 felderítő robotrepülőgép az indítókonténerben. |
|
Praga V3S tehergépkocsira telepített MOBIDENT tábori fogászati felépítmény. |
|
AT-T lánctalpas vontatóra telepített 1RL128D1 P-40A1 radarállomás. |
|
KRTP-86 Tamara passzív radarrendszer, RS/AJ-M vevőberendezés Tatra 815 8x8 tehergépkocsira telepítve. |
|
A teljes rendszer 8 darab tehergépkocsira fér el. |
|
A teleszkópos emelőberendezés max. 25 méter magasra tudja emelni az érzékelőket tartalmazó tornyot. |
|
T-55 harckocsi és ISz-3 nehéz harckocsi. |
|
152mm-es vz.37 tarackágyú |
|
ISz-2 nehéz harckocsi |
|
SzU-100 páncélvadász és 45mm-es M1937 (53-K) páncéltörő ágyú támadásban. |
|
T-34/85 küzdőtere a páncéltest alján kialakított menekülőnyíláson betekintve. |
|
9K714 OTR-23 Oka kis hatótávolságú ballisztikus rakétarendszer, BAZ 6944 járművön alapuló 9P71 szállító-indító jármű. A Csehszlovák Néphadsereg Jistebnicében állomásozó 311. nehéz tüzér dandárjánál (311. těžká dělostřelecká brigáda) 1985-ben került rendszeresítésre a megvásárolt 4 darab szállító-indító jármű, 18 darab rakéta és a szükséges kiszolgáló járművek. Csehszlovákia megszűnésekor a rendszer elemeit 1:1 arányban osztották szét. A Csehországban maradt eszközöket 1996 júliusában szerelték le. |
|
9K714 OTR-23 Oka kis hatótávolságú ballisztikus rakétarendszer, 9M714K R-400 ballisztikus rakéta és 9N74K kazettás robbanófej. A robbanófej tömege 715 kg volt és 95 darab 9N225 típusú töltetet tartalmazott. A rakéta hatótávolsága 50-300 km között volt. |
|
9K72 Elbrus-M közepes hatótávolságú ballisztikus rakétarendszer, 8S18 irányzó műszerkészlet (SzB08 elektromos rögzítési pont és 1G9 giroteodolit ) |
|
9K72M Elbrus-M közepes hatótávolságú ballisztikus rakétarendszer, MAZ-543 járművön alapuló 9P117M szállító-indító jármű. |
|
Operátor kabin. |
|
8K14, R-17 ballisztikus rakéták a járműveken. |
|
9K72 közepes hatótávolságú ballisztikus rakétarendszer, ISzU-152 bázisán kialakított 2P19 szállító-indító jármű. |
|
2K6 Luna kis hatótávolságú ballisztikus rakétarendszer, PT-76 járművön alapuló 2P16 szállító-indító jármű, 3R8 rakétával. 1962-1982 között volt rendszerben Csehszlovákiában. |
|
9K79 OTR-21 kis hatótávolságú ballisztikus rakétarendszer, BAZ 5921 járművön alapuló 9P129 szállító-indító jármű. A rakétarendszer az 1980-as évek közepén kerül rendszeresítésre Csehszlovákiában. Az 1. és a 9. páncélos hadosztály alárendeltségébe kerül négy-négy indító jármű valamit a kapcsolódó kiszolgáló járművek. 2000-ben került ki a hadrendből. A 15-70 km hatótávolságú 9M79F rakéta robbanófeje a 9N123F repesz-romboló fej volt, amely 482 kg robbanóanyagot tartalmazott. A 9M79K rakéta egy 9N123K kazettás robbanófejet hordozott, 50 darab 9N24 résztöltettel. A jármű háta előtt ez utóbbi metszete látható. |
|
A jármű vezetőfülkéje. |
|
Légvédelmi rakéták. Fentről lefele: 2K12 Kub légvédelmi rakétarendszer, 3M9M rakéta metszet. 9K33M2 Osza légvédelmi rakétarendszer, 9M33M2 rakéta metszet. 9K35 Sztrela-10 légvédelmi rakétarendszer, 9M37M rakéta makett. 9K31 Sztrela-1 légvédelmi rakétarendszer, 9M31M rakéta makett. |
|
9K52 Luna-M kis hatótávolságú ballisztikus rakétarendszer, ZiL-135LM járművön alapuló 9P113 szállító-indító jármű. |
|
Az indító járművön egy 9M21UTK gyakorló rakéta látható, amelyből egy 122mm-es M21OF (9M22U) rakéta lőhető ki. Ezzel gyakorolható a 9M21F repesz-romboló fejjel ellátott rakéta összeszerelése, előkészítése, indító rámpára történő felhelyezése, az indítást megelőző folyamatok elvégzése. |
|
9K42 Elbrusz harcászati ballisztikus rakéta komplexum, R-17 / R-300 (8K14) rakéta oktatótábla. |
|
Az R-17 / R-300 (8K14) ballisztikus rakéta metszete fent, az 9M21 ballisztikus rakéta metszete lent. |
|
Az irányító rendszer elemei. |
|
Az AK-27I Melanzs oxidáló anyag és a TM-185 üzemanyag tartályai. |
|
Az üzemanyag tartály alatt az Iszajev Sz5.2 (9D21) folyékony hajtóanyagú hajtómű helyezkedik el. |
|
2K15 Smel páncéltörő rakéta rendszer, GaZ-69 terepjáró gépkocsin alapuló 2P26 indítójármű. |
|
Négy darab 3M6 páncéltörő rakéta helyezhető el a jármű hátulján kialakított indítórendszeren. |
|
9K11P Maljutka-P páncéltörő rakéta rendszer, BRDM-2 páncélozott felderítő járművön alapuló 9P133 indítójármű. |
|
A páncéltestbe süllyeszthető toronyban hat darab 9M14P vezetékes parancsközlő távirányítású páncéltörő rakéta helyezhető el az indítósíneken. |
|
9M14P páncéltörő rakéta hatékony célra vezetésének gyakorlására szolgált a 9F66 jelzésű gyakorló berendezés. A berendezéshez tartozó számítógép nincs kiállítva. A gyakorló eszköz a ZiL-157 tehergépkocsira telepített KUNG-1M konténerben került elhelyezésre. |
|
9K111-1 Konkursz páncéltörő rakéta rendszer, BRDM-2 páncélozott felderítő járművön alapuló 9P148 indítójármű. |
|
A 9P135 indítóberendezésből 9M111 Fagot és 9M113 Konkursz vezetékes parancsközlő távirányítású páncéltörő rakéták indíthatók. |
|
9K11 Maljutka páncéltörő rakéta rendszer elemei: |
|
9M14 Maljutka páncéltörő rakétát szétszerelve szállítják a 9P111 háton hordozható konténerben. |
|
A konténeren helyezhető el a indítósín. |
|
A rakéta irányítása 9Sz415 irányító berendezés és 9S16 célzóberendezés segítségével vezetéken keresztül történik. |
|
9M14 Maljutka vezetékes parancsközlő távirányítású páncéltörő rakéta |
|
9M113 Konkursz félautomata vezetékes parancsközlő távirányítású páncéltörő rakéta |
|
9M111 Fagot félautomata vezetékes parancsközlő távirányítású páncéltörő rakéta |
|
A 9K116-1 Basztion páncéltörő rakétarendszert a T-55M harckocsi 100mm-es D-10T2Sz-es ágyújához fejlesztették ki. Felül a 9M117 lézervezérlésű páncéltörő rakéta és alatta a 100mm-es ZUBK10-1 hüvely. |
|
A 9K113 Sturm-V páncéltörő rakéta rendszert a Mi-24V, P, VP helikoptereken alkalmazzák. Felül az indítócső, alul a 9M114 Kokon irányított páncéltörő rakéta. |
|
Felül a 9K8 Falanga PV / Flejta páncéltörő rakéta rendszer, 9M17P Szkorpion-P rádió irányítású páncéltörő rakéta makettje, alul az FGM-148C Javelin infravörös önirányítású páncéltörő rakéta tároló és szállítókonténere látható. |
|
Középen felül egy szovjet gyártású 82mm-es M-8 nem irányított rakéta, alatta az M-8 rakéta német másolatának, a 8cm WGr.Spreng-nek a metszete látható. Balra egy német gyártású 32cm Wurfkörper Flamm gyújtólövedék, tőle jobbra, lent egy Wgr.41 típusú nem irányított rakéta metszete látható. Mellette jobbra egy csehszlovák gyártású, a vz.51 rakéta-sorozatvetőnél használt 130mm-es RK-2 nem irányított rakéta metszete, mellette, a kép jobb oldalán egy szovjet M-13-as nem irányított rakéta látható. |
A múzeum honlapja:
VHU Lesany
A blog frissüléséről a
Facebookon is értesülhetsz.
Köszönöm, hogy megnézted a képeimet.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.