• put your amazing slogan here!

    2017.09.24 Lešany, Czech Republic, Vojanské technické muzeum / Lesany, Military Technical Museum




    A múzeum terültén az első épületek 1943-1945 között épültek fel. SS büntető tábor és páncélgránátos iskola működött itt. A háború után szintén hadifogolytáborként működött, csak már mások voltak az üzemeltetők. 1950 novemberétől települtek itt a Csehszlovák Néphadsereg (Československá lidová armáda (ČSLA)) különböző alakulatai. 1996-tól működik múzeum ezen a területen.
    Az MT-55A hídvető harckocsit a ZŤS Martinnál licencben gyártott T-55 harckocsiból fejlesztették ki. Gyártása 1973 és 1983 között zajlott. A hídszerkezet hossza 18 méter.
    100 mm-es vz.53 páncéltörő ágyút 1954-ben kezdték el gyártani Csehszlovákiában. A 21.000 méter maximális lőtávolságú ágyú az 1990-es évek elejéig volt rendszeresítve. Az eszközök elnevezéseinél a "vz." a vzor szó rövidítése, amelynek jelentése: minta, modell. 


    FuSE 65 Würzburg-Riese radar, ellenőrző kabin nélkül. A múzeumban látható radart a háború után a Csehszlovák Néphadsereg használta, majd 1956-ban átadta az ondřejovi Csillagászati Obszervatóriumnak. Itt a Napból érkező rádióhullámokkal kapcsolatos megfigyelésekre használták 1994-ig, RT1 néven. 2011-ben került a múzeumba.

    A Wehrmachtnál 1942-től használt BP 42 típusú páncélvonat parancsnoki vagonja.
    A német 80cm-es Dora vasúti löveg kiszolgálására használt lőszerszállító vagonok.


    Ez a R40 II típusú, vasúti kocsik, nehéz terhek közúton történő szállítására alkalmas tréler 1954-ben készült Gothában, a VEB Waggonbau-nál.
    A járművet Johann Culemeyer német mérnök fejlesztette ki a Német Birodalmi Vasút részére az 1930-as években. 



    OT-62 páncélozott szállító harcjármű, speciális felszereléssel.
    A szovjet gyártású 130mm-es KSz-30 légvédelmi ágyúk Prága légvédelmét látták el 1956-1963 között.


    Ezt a Bofors 40mm-es L70 M/48 hajófedélzeti légvédelmi gépágyút a Svéd Haditengerészet használta.


    A 21cm-es partvédelmi ágyút 1934-ben kezdték el tervezni plzen-i Škoda gyárban. A 30 km maximális lőtávolságú ágyút Törökország rendelte meg. Csehszlovákia német megszállása után a Wehrmacht 21cm Kanone 39 (K 39; K 39/40; K 39/41) néven rendszeresítette. A Szovjetunió az ágyú licencét vásárolta meg a németektől és M1939 (Br-17) néven rendszeresítette. Svédország 9 darabot vásárolt 1943-44-ben és 21 M/42 néven rendszeresítette. A múzeumban látható ágyú is Svédországból került vissza Csehországba.




    Ezt az M36B2 Jackson páncélvadászt a Jugoszláv Néphadsereg, majd a Szlovén Hadsereg használta 2001-ig. Az eredeti Ford GAA motort a T-34/85 V-2-34-M1 motorjára cserélték ki.

    105mm-es Škoda H3, vz.41 tarack. Ez a példány Finnországból került vissza. 1941-ben Finnország 27 darabot vásárolt ebből a típusból és 105 H 41-Skp néven rendszeresítette.
    A 15cm-es Škoda K1 nehéz tarackot 1933-ban kezdték el gyártani. Törökország, Románia és Jugoszlávia vásárolt ebből a verzióból. Csehszlovákia a módosított K4-es változatot rendszeresítette 15cm vz.37 jelöléssel. A múzeum arra törekszik, hogy minél több Škoda gyártású ágyú legyen a gyűjteményben. Ez a darab 2011-ben került vissza Törökországból, ahol 15/24 Sm Agir Obüs model 1933 néven volt rendszeresítve.
    15cm-es Škoda d/50 partvédelmi ágyú, 1899-ből.
    A 76mm-es M1931 légvédelmi ágyú a Szovjetunióban készült német licenc alapján, módosított űrméretben. Finnország a téli háború során nagy mennyiségben zsákmányolt belőle. 76 ltK/31 ss néven rendszeresítette. A ss rövidítés a sotasaalis szóból származik és zsákmány anyagot jelöl. A képen látható 1939-ben készült ágyú is Finnországból került a múzeumba.
    Ebben a teremben a pilzeni Škoda gyár által gyártott tüzérségi eszközök láthatók. A teljesség igénye nélkül néhány eszköz:
    7,5cm M1890 tábori ágyú
    A 15cm vz.25 nehéz tarackot 1933-tól gyártották. A Wehrmacht 15cm sFH 25(t) elnevezéssel rendszeresítette, miután megszerezte a Csehszlovák készleteket.

    15cm vz.14 tábori tarack és 15cm d/13 vz.18 hegyi ágyú. A vz.14 tarack a Magyar Királyi Honvédségnél is rendszeresítve volt 1914M majd a különböző korszerűsítések után 1914/16M, 1914/35M, 1914/39M tábori tarack néven.
    15cm d/13 vz.18 hegyi ágyú
    10cm-es tábori tarack 1910-ből.
    8,35cm d/33 vz.16 tábori ágyú

    Ez a 10,5cm vz.14T tábori tarack török exportra készült.
    10cm vz.14/19 könnyű tarack
    A kiállított ágyút 1937-ben Tomáš Garrigue Masaryk, 2011-ben Vaclav Havel temetésekor használták.


    Csöves légvédelmi eszközök
    8,8cm FlaK 37 légvédelmi ágyú
    A Kommandogerät 40 típusú lőelemképzőt a FlaK 18; 36; 37-hez használták. A lőelemképző egy 4 méteres távmérővel volt összeépítve. Ez a múzeumban látható példányon nincs rajta.
    Ezt a német gyártású 8,8cm FlaK 41 légvédelmi ágyút a háború után a Škoda gyárban használták a 100mm-es R-11 légvédelmi ágyú fejlesztéséhez.
    15mm-es ZB-60 nehéz géppuska
    Praga PLDvK vz. 53/59 Ještěrka, 30mm-es önjáró légvédelmi gépágyú

    Az 57mm-es légvédelmi ágyúval felszerelt ütegekhez rendszeresített, Tatra T-805 járműre telepített MOZEK II parancsnoki és tűzvezető központ.
    Tűzvezetésre szolgáló STOPA nevű eszköz.
    MOZEK II számítógép
    A képen bal oldalt a Škoda által az 1950-es évek első felétől gyártott 100mm-es R-11 légvédelmi ágyú látható.
    PUAZO 4A lőelemképző
    57mm vz.ČS légvédelmi ágyú

    A 7,5cm Škoda R-3 vz.37 légvédelmi ágyút. Licencben a Szovjetunió is gyártotta 7,62cm-es űrméretben. A német megszállást követően a fegyver megjelent a Wehrmachtnál is, 7,5cm FlaK M37(t) jelöléssel.
    A vz.37 légvédelmi ágyú Škoda T7 típusú lőelemképzője.
    7,5cm-es tábori ágyú, Ivanov féle légvédelmi állványon.
    OT-810/R2 páncélozott parancsnoki jármű
    A járműben R-112 és R-113-as rádiók találhatók meg, de az R-105, R-108, R-109, R-114 rádiók és a TP-25 telefon is telepíthetők. A képen jobb oldalán látható dobozban található az áramellátást biztosító NS 600 típusú generátor.
    RDS-66 Duha rádióállomás, Tatra T-805 tehergépkocsira telepítve.


    GaZ-69 terepjáró gépkocsira telepített RM-33-Z és R-108d rádióállomásokat az ejtőernyős alakulatok használták.




    RM-31A rádióállomás, GaZ-69 terepjáró gépkocsira telepítve
    Távközlési eszközök.
    A kép bal szélén egy francia 80mm Mle de Bange tábori ágyú látható. Középen, hátul egy 50cm STOREK aknavető tekinthető meg, amelyből egyetlen példányt készített a brnoi Storkova gépgyár. Mind az Osztrák-Magyar Monarchia Hadserege, mind pedig Német Hadsereg vizsgálta használatának lehetőségét, de végül egyik sem rendszeresítette. Előtte egy a Škodánál gyártott
    12cm-es aknavető látható. A kép jobb szélén látható Type 38 10cm tábori ágyú 1917-ben készült Japánban, Kuréban a Krupp 10cm Kanone M1904 (K04) alapján. Oroszország 1914-ben 120 darabot rendelt belőle, módosított űrmérettel (105mm-ről 107mm-re) és M1910 néven rendszeresítette. A múzeumban látható példány 1917-ben készült, de nem lehet tudni pontosan, hogy hogyan is került Csehországba. Összesen 2 darab található belőle a világon. A másik Szentpéterváron van.

    Praga L tűzoltó szer

    Tatra 43 tehergépkocsi
    A ČZ 250 Tourist motorkerékpár oldalára egy ZB vz.27 géppuskát rögzítettek.
    Tatra 27b tehergépkocsi a javítóműhelyben.

    Praga AV parancsnoki terepjáró gépjármű
    A ČKD által 1936-ban kifejlesztett AH-IV kis harckocsit a Csehszlovák Hadsereg nem rendszeresítette, viszont Iránba, Romániába, Etiópiába és Svédországba exportálták. Ez utóbbi helyre gyártott járművek, mint a múzeumban látható jármű is, az AH-IV-Sv gyári jelölést kapták, a Svéd Hadseregnél Stridsvagn M / 37 néven rendszeresítették. A megrendelt 48 darab jármű végszerelésére Svédországban került sor, az eredeti változathoz képest számos módosítással. Más a motor, vastagabb a páncél, nagyobb a páncéltest. A vezetőnél elhelyezett géppuskát megszüntették és a toronyra egy megfigyelő kupola került. Svédországban 1953-ban vonták ki a rendszerből.
    A toronyban kettő darab 8mm-es Ksp m/36 Strv géppuska került elhelyezésre.
    Tatra 27b tehergépkocsi egy ČZ 175 motorkerékpár társaságában.
    Praga RV tehergépkocsi
    Škoda 6L tehergépkocsi
    Škoda gyártású 10,5cm vz.35J ágyú 1935-ből.

    Erődben, állványon elhelyezett 7,92mm-es ZB vz.37 géppuska. Mellette az erőd szellőzőberendezése látható.


    A 10cm vz.39 H3 tarack sorozatgyártása 1938-ban kezdődött, de a német megszállás miatt a Csehszlovák Hadsereg már nem tudta átvenni a megrendelt mennyiséget.

    Az LT vz.35 harckocsit 1935-ben fejlesztették ki. A német megszállás után a Wehrmacht Panzer 35(t) néven rendszeresítette.
    Fegyverzete egy 37 mm PÚV vz.34 löveg és két darab ZV vz.37 géppuska.

    A Csehszlovákiában 1938-ban kifejlesztett LT vz.38 harckocsi Peruba exportra változata, az LTP harckocsi. 24 darabot szállítottak a dél-amerikai országnak, ahol Tanque Ligero 38/39M elnevezéssel használták. A harckocsi motorját a Scania-Vabis 1664/5 motor licence alapján gyártotta a ČKD Praha, Praga EPA néven.
    Fegyverzete: egy 37mm-es Škoda A7 löveg és két darab 7,92mm-es ZB vz.37 géppuska.
    A Jagdpanzer 38(t) Hetzer páncélvadász az LT vz.38 harckocsi alvázán alapul. 1944 januárjától gyártották.

    BMW R35 motorkerékpár és Stoewer R200 Special terepjáró gépkocsi.
    Krupp L2H Kfz.70 tehergépkocsi


    Škoda typ 956 terepjáró gépkocsi prototípusa
    Horch 108 4x4 Kfz.81 terepjáró gépkocsi 2cm FlaK 38 gépágyúval.
    Bedford MW könnyű tehergépkocsi vízszállító változata, az MWC.

    Morris-Commercial CDSW 30-cwt könnyű tehergépkocsi.

    A 15cm sFH18 nehéz tábori tarack a második világháborúban a német tüzérség alapvető nehéz lövege volt. A háború után a Csehszlovák Hadsereg 152mm vz.18/47 néven rendszeresítette és az 1970-es évek végéig használta.
    T-34/76 vz.1943 harckocsi
    Egy 76mm-es F-34 ágyú és két darab 7,62mm-es DT géppuska alkotja a harckocsi fegyverzetét.
    ISzU-152 önjáró löveg

    BA-64B páncélozott felderítő jármű. A toronyban egy 7,62mm-es DT géppuskát helyeztek el.
    A Wehrmacht 1943-ban rendszeresítette a 10,5cm Leichtgeschütz 42 (LG42) hátrasiklás nélküli löveget.
    Sz-65 Sztalinyec lánctalpas tüzérségi vontató

    15cm Nebelwerfer 41 (NbW 41) vontatott rakéta-sorozatvető
    PTRSz-41 páncéltörő puska
    Studebaker US-6 tehergépkocsi alvázára épített BM-13-16 rakéta-sorozatvető


    M16 MGMC, önjáró, féllánctalpas légvédelmi gépágyú. Az amerikai csapatok által felszabadított legnagyobb cseh város Plzeň volt.

    A Cromwell IV típusú harckocsit is használta a II. világháború során, a brit hadsereg kötelékében harcoló 1. Csehszlovák Független Páncélozott Dandár. 
    Austin K6 tehergépkocsi műszaki-mentő felépítménnyel
    Ezt a brit gyártású Comet Mk.I (A34) harckocsit a Finn Hadsereg használta.

    Tatra T-128C üzemanyag szállító tehergépkocsi
    Szlogenek és egy MO 111 Močál motorcsónak.
    Škoda 972 vagy Škoda MOŽ-2 kétéltű jármű és a Škoda 973 Babeta prototípusa. Egyik sem került gyártásra.

    GaZ-69 Bouře I propaganda gépkocsi, 300W teljesítményű hangszóróval. Összesen 27 darab GaZ-69-est alakítottak át erre a célra 1963-1964 között.
    Tatra T-805 tehergépkocsiba épített RM-31Ma Třinec rádióállomás...
    ...R-4, R-5, RS-41 típusú rádió adó- és vevő berendezésekkel.
    Praga V3S tehergépkocsi épített ARS-12M vegyi mentesítő gépjármű.
    Az üzenet egy Moravan HC-102 helikopterrel érkezik.
    A vegyi mentesítő előtt látható PDMM-130 ejtőernyős teherzsákot vontatható vázra szerelték és egy...
    ...JAWA 350 Kývačka motorkerékpárral vontatták a deszantolás után. A motorkerékpárt rögzítő keretre PD-47 típusú ejtőernyőket helyeztek el.
    Praga V3S tehergépkocsira telepített RM vz.51 rakéta-sorozatvető
    A 130mm-es RK-2 típusú rakétából maximum 32 darab tölthető be. Ezt a mennyiséget 8 másodperc alatt ki is lövi az indítószerkezet.
    Avia S430 tehergépkocsi prototípusa. A Praga V3S leváltására tervezett jármű fejlesztése 1965-ben kezdődött el. 6 darab készült belőle. A tisztán katonai célokra tervezett jármű konstrukciós hiányosságok, a gyártási kapacitás hiánya és nemzetgazdasági okok miatt nem került sorozatgyártásra, ekkor vásárolták meg ugyanis a Renault Saviem licencét és ennek gyártása minden tekintetben elsőbbséget élvezett.
    M561 Gama Goat tehergépkocsi

    A STROP II önjáró légvédelmi rendszer prototípusa. A toronyban egy darab kétcsövű 30mm-es 2A38 gépágyú , két darab 9M313 föld-levegő rakéta indítására szolgáló konténer és egy 7,62mm-es PKT géppuska kapott helyet. A torony tetején találhatók a PRUS passzív felderítő rendszer (PRUS-P, PRUS-Z) elemei, a lézeres távmérő és a CCD kamera.
    A Tatra T-815 alvázára épített komplexum fejlesztését 1987-ben kezdték el és 1996-ban fejezték be. Nem került rendszeresítésre.

    Az 152mm vz.77 ONDAVA önjáró löveg (ShKH) a vz.77 DANA továbbfejlesztése, hosszabb lövegcsővel, új, kétkamrás csőszájfékkel, új automata töltőberendezéssel, módosított elektronikával. Néhány darab készült belőle, rendszeresítésre nem került sor. Viszont ez a modifikáció alapjául szolgált a Szlovákiában fejlesztett 155mm-es Zuzana önjáró löveghez.

    Az M47 Patton harckocsiból 49 darab szolgált a Jordán Királyi Hadseregben.
    Bandvagn Bv 202 Snowcat (Volvo Bv202E MT) lánctalpas szállítójármű. Az 1960-as évek végén 70-es évek elején 3 darab került beszerzése a csehszlovák hegyimentők részére. Papíron. Valójában a 7.rádiótechnikai ezredhez (7.radiotechnický pluk) kerültek a járművek . Nem kaptak rendszámot és a ČSSR zászlója sem volt rajtuk. Sněhurka-nak  vagyis Hófehérkének hívták a seregben.
    Ezt a 105mm-es M68 harckocsi ágyúval felszerelt M48A5 Patton harckocsit Görögországból kapta a múzeum.


    Leopard 1A4(GR) harckocsi szintén Görögországból.

    Volvo 915 Suggan rádiós terepjáró gépkocsi
    A Volvo 9031 terepjáró gépkocsi egy Bofors gyármányú 90mm-es Pansarvärnspjäs 1110 (Pv-1110) hátrasiklás nélküli löveget hordozott. A svéd hadsereg a 80-as évek végéig használta.
    Centurion Mk.9 harckocsi
    A Khalid (FV 4030/2 Chieftain) harckocsiból Jordánia 274 darabot rendszeresített 1981-től. Fegyverzete egy 120mm-es L11A5 harckocsi ágyú és kettő 7,62mm-es géppuska. A harckocsi mellett balra egy Ford M151 MUTT terepjáró gépkocsi látható.


    A Merkava Mk.I harckocsit 1978-ban állították hadrendbe Izraelben. A 105mm-es M68 típusú harckocsi ágy mellett 2 darab 7,62mm-es géppuska, egy 12,7mm-es géppuska és egy 60mm-es aknavető alkotja a harcjármű fegyverzetét.
    Terrängbil m/42 SKP (Tgbil m/42 SKP) páncélozott szállító járműből 1944-1946 között 300 darab készült. A 2+8 fő szállítására alkalmas, 2 dara géppuskával felszerelt járművet 2004-ben vonták ki a Svéd Hadsereg hadrendjéből.
    TMK-2 gumikerekes árokásó gép
    Feladata: harc és közlekedő árkok kiásása.

    9K35 Sztrela-10 légvédelmi rakétarendszer. Az MT-LB járművön alapuló 9Sz86 rádiótávmérővel felszerelt, 9A34 szállító-indító jármű egyidejűleg négy, 9M37 rakétát tartalmazó indítókonténert hordozhat. 
    GSzP-55 lánctalpas önjáró komp

    Az első T-72-es harckocsi 1978-ban érkezett a Csehszlovák Hadseregbe.
    1994-ben kezdődött el a T-72-es modernizációja, amely a T-72M4CZ-t eredményezte. A fejlesztés egyik lépcsőfoka volt a képen látható T-72M3-as. A leglényegesebb különbség a két változat között, hogy az M3-as motorja V-46-6 típusú, az M4-esé pedig Perkins Condor CV12-1000 TCA.

    DYNA reaktív páncél a tornyon.
    MT-LBu alvázra épített R-330P Piramida-I rádiózavaró állomás
    2Sz7 Pion 203mm-es önjáró ágyú

    OT-64 páncélozott szállító harcjármű metszete.
    T-54AM2 harckocsi
    VT-55 harckocsi műszaki mentő
    OT-64/R4MT parancsnoki változatú páncélozott szállító harcjármű
    Az R-111 rádióállomás 10 méteres teleszkópos antenna árbócát a jármű jobb oldalán helyezték el.
    BTR-60PB páncélozott szállító harcjármű
    A VPV műszaki mentő harcjárművet a BMP-1 gyalogsági harcjárműből fejlesztették ki, amelyet BVP-1 névvel licencben gyártottak Csehszlovákiában.


    A 7,62mm-es PKT géppuska állványa.


    A UOS-155 Belarty műszaki páncélost Szlovákiában fejlesztették ki. A T-55A-n alapuló univerzális földmunka/aknamentesítő eszközből hét darab készült. Egy darab, a prototípus került Csehországba.Ez látható a múzeumban.

    Az AKDSz-70M nitrogén, orvosi oxigén előállítására szolgáló mobil állomás technológiai felépítménye látható a KrAZ-257 típusú tehergépkocsin. Az állomás tartozéka még egy szintén egy tehergépkocsira szerelt felépítményben elhelyezett kompresszor, egy ESzD-200-30T/400M vontatott áramfejlesztő berendezés illetve az egyéb felszerelések szállítására szolgáló platós tehergépkocsi.
    A Csehszlovák Néphadseregben ((Československá lidová armáda (ČSLA)) OT-65 elnevezéssel rendszeresítették a magyar gyártású D-442 FUG páncélozott felderítő járművet.
    SzNAR-10 / 1RL232 Leopard tüzérségi felderítő állomás MT-LB járművön.

    2K11 Krug légvédelmi rakétarendszer, 2P24 szállító-indító jármű 3M8M2 gyakorló rakétákkal. A rendszer elemei 1975-ben érkeztek Jihlavaba, a 82. légvédelmi rakéta dandárhoz (82. protiletadlová raketová brigáda).
    OT-64 páncélozott szállító harcjármű
    OT-62/R4MT parancsnoki változatú lánctalpas páncélozott szállító harcjármű
    A BVP-1-ből kifejlesztett BPzV Svatava felderítő harcjármű.
    HLD-S lézeres távmérő
    Fegyverzet: egy darab 2A28 73mm-es ágyú, 7,62mm-es PKT géppuska és 9M14 Maljutka irányított páncéltörő rakéta.
    T-55 harckocsi
    A T-34-esen alapuló max.10t teherbírású  JT-34 daruból 77 darab készült 1962-1966 között Csehszlovákiában.
    A ZSzU-57-2 önjáró légvédelmi gépágyút Csehszlovákiában nem rendszeresítették, az 57mm-es Sz-60 vontatott légvédelmi ágyúkat használták e feladatkörben. Csupán egy darabot vásároltak belőle tesztelési célból, majd a brnoi katonai akadémián, a külföldi tanulók oktatásánál használták. Fegyverzete: két darab 57mm-es Sz-68 gépágyú.
    A BVP-1-ből kifejlesztett MU-90 aknatelepítő harcjármű. Egy feltöltéssel 110 darab Mi-U vagy Mi-Ba III harckocsi elleni aknát tudott telepíteni.
    9K33M2 Osza-AK légvédelmi rakétarendszer, BAZ-5937 járművön alapuló 9A33BM2 célfelderítő és rakétairányító rendszerrel felszerelt szállító-indító jármű. 1984-2006 között volt rendszerben.
    A hat darab indítókonténerből, a 9M33M2 típusú föld-levegő rakétákat indíthatták. Előtte az 1Sz51M2 radar, 9S38-2 Karat optikai célfelderítő eszköz és parancsközlő antennák.
    A SzU-76 önjáró lövegből 53 darabot szállított a Szovjetunió 1949-ben Csehszlovákiának.
    SzU-100 páncélvadász
    QF 25-pounder Mk.1, brit 25 fontos tábori ágyú

    Jagdpanzer 38(t) (Sdkfz 138/2) Hetzer páncélvadász. 1945. május 5-én Prágában felkelés robbant ki a német megszállók ellen. A smichovi Škoda gyárból a felkelők elloptak három darab Hetzert. A 7,6cm Pak 39 L/48 ágyúk még nem volt a járművekbe szerelve. A nyílást lehegesztették és géppuskát raktak a lőrésbe. A múzeumban látható Hetzerrel a Cseh Rádió (Český rozhlas) épületét védték.
    AT-Sz 172 lánctalpas vontató

    Önjáró, 52P367Sz, 85mm-es SzD-44 páncéltörő ágyú
    A tüzelés utáni gyors helyváltoztatásra önállóan is képes.
    Egy 14 lóerős M-72-es motorkerékpár motor gondoskodik a meghajtásról.

    Csehszlovákiában nem került rendszeresítésre. A volt NDK hadseregének készletéből származik.
    T-34/85 harckocsi
    T-34/85 harckocsi
    T-34/76 vz.1942/43 harckocsi
    M36B2 Jackson páncélvadász

    A BVP-1 alapján készített SVO aknamentesítő harcjármű.

    A 26,5 kg robbanóanyagot tartalmazó nem irányított rakéták 30 cm-rel a föld felszíne felett robbannak. Az indítási távolság a 250-540 méter között lehet. 100 méter hosszú és 5 méter széles közlekedő folyót hozhat létre az aknamezőn a harcjármű egyetlen tűzcsapással, a maximum 24 darab rakéta kilövésével. 
    A rakéták külön-külön is indíthatók.
    ATSz-59G lánctalpas vontató
    A Csehszlovákiában 1938-ban kifejlesztett LT vz.38 harckocsi, svájci exportra készült változata, az LTH harckocsi. A svájci hadseregben Panzerwagen 39 néven rendszeresítették. A svájcba fegyverzet nélkül exportálták a járműveket. A 24mm Panzerwagen Kanone 1938 (W+F Bern) ágyút és a 7,5 valamint a 6,5mm-es géppuskát Svájcban szerelték be.
    VR-3 Rejsz felderítő rendszer, BAZ-135MB tehergépkocsin alapuló TZM-143 szállító-töltő jármű.



    Tatra 815 4x4 SOT vagy SOM 3 tehergépkocsi. A járművet Afganisztánban használta a Katonai Rendészet Különleges Műveleti Egysége (Útvaru speciálních operací VP). Két darab van belőle. A fülke hiányára az a magyarázat, hogy csak így fért be egy C-130-as rakterébe. A maradék rész kapott kiegészítő páncél borítást. Két darab 7,62mm-es PKB majd Mk.48-as géppuskával, 12,7mm-es DSKM géppuskával és AGS-17-es gránátvetővel szerelték fel.

    A képen balra egy Tatra 813 8x8 Kolos tehergépkocsi. Középen a 9K714 OTR-23 Oka kis hatótávolságú ballisztikus rakétarendszer, ZiL-131V nyergesvontató 9T240 rakéta szállító félpótkocsi. Tőle jobbra...
    ...Sz-75 Dvina/Sz-75M Volhov légvédelmi rakétarendszer, ZiL-157V nyergesvontató PR-11B rakéta szállító és töltő félpótkocsival.
    Balra az Sz-200VE Vega-E légvédelmi rakétarendszer 5P72VE indítóállványa, rajta egy 5V28E V-880E rakéta. Középen a 2K12M Kub-M légvédelmi rakétarendszer GM-578 lánctalpas járművön alapuló 2P25M1 szállító-indító járműve, 3M9M rakétákkal. Jobbra az Sz-75M Volhov légvédelmi rakétarendszer SzM-90 indítóállványa V-755 rakétával.

    Sz-125 Nyeva légvédelmi rakétarendszer, 5P71 indítóállvány, 5V27 V-601P rakéták.
    1RL139 P-37M Dýšina felderítő radar


    A radar műszer kabinját egy ZiL-157 típusú tehergépkocsira telepítették.
    BRDM-2rch vegyi és sugárfelderítő harcjármű
    9K31 Sztrela-1 légvédelmi rakétarendszer, BRDM-2-es harcjárművön kialakított 9A31 szállító-indító jármű.
    A 9P31 indítóálláson felfüggesztett konténerekből indíthatók a 9M31 rakéták.
    VR-3 Rejsz felderítő rendszer, BAZ-135MB tehergépkocsin alapuló SzPU-143 szállító-indítójármű.
    VR-3 Rejsz felderítő rendszer, Tu-143 felderítő robotrepülőgép az indítókonténerben.


    Praga V3S tehergépkocsira telepített MOBIDENT tábori fogászati felépítmény.

    AT-T lánctalpas vontatóra telepített 1RL128D1 P-40A1 radarállomás.


    KRTP-86 Tamara passzív radarrendszer, RS/AJ-M vevőberendezés Tatra 815 8x8 tehergépkocsira telepítve.
    A teljes rendszer 8 darab tehergépkocsira fér el.
    A teleszkópos emelőberendezés max. 25 méter magasra tudja emelni az érzékelőket tartalmazó tornyot.
    T-55 harckocsi és ISz-3 nehéz harckocsi.
    152mm-es vz.37 tarackágyú
    ISz-2 nehéz harckocsi

    SzU-100 páncélvadász és 45mm-es M1937 (53-K) páncéltörő ágyú támadásban.


    T-34/85 küzdőtere a páncéltest alján kialakított menekülőnyíláson betekintve.


    9K714 OTR-23 Oka kis hatótávolságú ballisztikus rakétarendszer, BAZ 6944 járművön alapuló 9P71 szállító-indító jármű. A Csehszlovák Néphadsereg Jistebnicében állomásozó 311. nehéz tüzér dandárjánál (311. těžká dělostřelecká brigáda) 1985-ben került rendszeresítésre a megvásárolt 4 darab szállító-indító jármű, 18 darab rakéta és a szükséges kiszolgáló járművek. Csehszlovákia megszűnésekor a rendszer elemeit 1:1 arányban osztották szét. A Csehországban maradt eszközöket 1996 júliusában szerelték le.
    9K714 OTR-23 Oka kis hatótávolságú ballisztikus rakétarendszer, 9M714K R-400 ballisztikus rakéta és 9N74K kazettás robbanófej. A robbanófej tömege 715 kg volt és 95 darab 9N225 típusú töltetet tartalmazott. A rakéta hatótávolsága 50-300 km között volt.

    9K72 Elbrus-M közepes hatótávolságú ballisztikus rakétarendszer, 8S18 irányzó műszerkészlet (SzB08 elektromos rögzítési pont és 1G9 giroteodolit )
    9K72M Elbrus-M közepes hatótávolságú ballisztikus rakétarendszer, MAZ-543 járművön alapuló 9P117M szállító-indító jármű.
    Operátor kabin.
    8K14, R-17 ballisztikus rakéták a járműveken.
    9K72 közepes hatótávolságú ballisztikus rakétarendszer, ISzU-152 bázisán kialakított 2P19 szállító-indító jármű.
    2K6 Luna kis hatótávolságú ballisztikus rakétarendszer, PT-76 járművön alapuló 2P16 szállító-indító jármű, 3R8 rakétával. 1962-1982 között volt rendszerben Csehszlovákiában.
    9K79 OTR-21 kis hatótávolságú ballisztikus rakétarendszer, BAZ 5921 járművön alapuló 9P129 szállító-indító jármű. A rakétarendszer az 1980-as évek közepén kerül rendszeresítésre Csehszlovákiában. Az 1. és a 9. páncélos hadosztály alárendeltségébe kerül négy-négy indító jármű valamit a kapcsolódó kiszolgáló járművek. 2000-ben került ki a hadrendből. A 15-70 km hatótávolságú 9M79F rakéta robbanófeje a 9N123F repesz-romboló fej volt, amely 482 kg robbanóanyagot tartalmazott. A 9M79K rakéta egy 9N123K kazettás robbanófejet hordozott, 50 darab 9N24 résztöltettel. A jármű háta előtt ez utóbbi metszete látható.

    A jármű vezetőfülkéje.


    Légvédelmi rakéták. Fentről lefele: 2K12 Kub légvédelmi rakétarendszer, 3M9M rakéta metszet. 9K33M2 Osza légvédelmi rakétarendszer, 9M33M2 rakéta metszet. 9K35 Sztrela-10 légvédelmi rakétarendszer, 9M37M rakéta makett. 9K31 Sztrela-1 légvédelmi rakétarendszer, 9M31M rakéta makett.
    9K52 Luna-M kis hatótávolságú ballisztikus rakétarendszer, ZiL-135LM járművön alapuló 9P113 szállító-indító jármű.
    Az indító járművön egy 9M21UTK gyakorló rakéta látható, amelyből egy 122mm-es M21OF (9M22U) rakéta lőhető ki. Ezzel gyakorolható a 9M21F repesz-romboló fejjel ellátott rakéta összeszerelése, előkészítése, indító rámpára történő felhelyezése, az indítást megelőző folyamatok elvégzése.

    9K42 Elbrusz harcászati ballisztikus rakéta komplexum, R-17 / R-300 (8K14) rakéta oktatótábla.
    Az R-17 / R-300 (8K14) ballisztikus rakéta metszete fent, az 9M21 ballisztikus rakéta metszete lent.
    Az irányító rendszer elemei.
    Az AK-27I Melanzs oxidáló anyag és a TM-185 üzemanyag tartályai.
    Az üzemanyag tartály alatt az Iszajev Sz5.2 (9D21) folyékony hajtóanyagú hajtómű helyezkedik el.
    2K15 Smel páncéltörő rakéta rendszer, GaZ-69 terepjáró gépkocsin alapuló 2P26 indítójármű.

    Négy darab 3M6 páncéltörő rakéta helyezhető el a jármű hátulján kialakított indítórendszeren.
    9K11P Maljutka-P páncéltörő rakéta rendszer, BRDM-2 páncélozott felderítő járművön alapuló 9P133 indítójármű.

    A páncéltestbe süllyeszthető toronyban hat darab 9M14P vezetékes parancsközlő távirányítású páncéltörő rakéta helyezhető el az indítósíneken.
    9M14P páncéltörő rakéta hatékony célra vezetésének gyakorlására szolgált a 9F66 jelzésű gyakorló berendezés. A berendezéshez tartozó számítógép nincs kiállítva. A gyakorló eszköz a ZiL-157 tehergépkocsira telepített KUNG-1M konténerben került elhelyezésre.
    9K111-1 Konkursz páncéltörő rakéta rendszer, BRDM-2 páncélozott felderítő járművön alapuló 9P148 indítójármű.
    A 9P135 indítóberendezésből 9M111 Fagot és 9M113 Konkursz vezetékes parancsközlő távirányítású páncéltörő rakéták indíthatók. 
    9K11 Maljutka páncéltörő rakéta rendszer elemei:
    9M14 Maljutka páncéltörő rakétát szétszerelve szállítják a 9P111 háton hordozható konténerben.
    A konténeren helyezhető el a indítósín.
    A rakéta irányítása 9Sz415 irányító berendezés és 9S16 célzóberendezés segítségével vezetéken keresztül történik.
    9M14 Maljutka vezetékes parancsközlő távirányítású páncéltörő rakéta
    9M113 Konkursz félautomata vezetékes parancsközlő távirányítású páncéltörő rakéta
    9M111 Fagot félautomata vezetékes parancsközlő távirányítású páncéltörő rakéta
    A 9K116-1 Basztion páncéltörő rakétarendszert a T-55M harckocsi 100mm-es D-10T2Sz-es ágyújához fejlesztették ki. Felül a 9M117 lézervezérlésű páncéltörő rakéta és alatta a 100mm-es ZUBK10-1 hüvely.
    A 9K113 Sturm-V páncéltörő rakéta rendszert a Mi-24V, P, VP helikoptereken alkalmazzák. Felül az indítócső, alul a 9M114 Kokon irányított páncéltörő rakéta.

    Felül a 9K8 Falanga PV / Flejta páncéltörő rakéta rendszer, 9M17P Szkorpion-P rádió irányítású páncéltörő rakéta makettje, alul az FGM-148C Javelin infravörös önirányítású páncéltörő rakéta tároló és szállítókonténere látható.
    Középen felül egy szovjet gyártású 82mm-es M-8 nem irányított rakéta, alatta az M-8 rakéta német másolatának, a 8cm WGr.Spreng-nek a metszete látható. Balra egy német gyártású 32cm Wurfkörper Flamm gyújtólövedék, tőle jobbra, lent egy Wgr.41 típusú nem irányított rakéta metszete látható. Mellette jobbra egy csehszlovák gyártású, a vz.51 rakéta-sorozatvetőnél használt 130mm-es RK-2 nem irányított rakéta metszete, mellette, a kép jobb oldalán egy szovjet M-13-as nem irányított rakéta látható.
    A múzeum honlapja: VHU Lesany
    A blog frissüléséről a Facebookon is értesülhetsz.
    Köszönöm, hogy megnézted a képeimet.

    0 megjegyzés:

    Megjegyzés küldése

    Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.

     
    Copyright © 2014-2024 krisztianfotoi.blogspot.com. Minden jog fenntartva. A blogon található minden kép és szöveg szerzői jogvédelem alatt áll. A képek írásbeli engedély nélküli felhasználása, publikálása tilos. Kivételt képez ez alól a teljes galériák hivatkozásainak megosztása. Kapcsolat: kgazso01@gmail.com
    Copyright © 2014-2024 krisztianfotoi.blogspot.com. All rights reserved. All images and text on this blog are copyrighted. Any use or publication of images without written permission is prohibited. Exceptions to this rule include sharing links (URLs) to full galleries. Contact: kgazso01@gmail.com